ترندهای کسب و کارعمومی

اصول نورپردازی دفتر کار + اهمیت و مزایای آن در محیط های اداری

باور غلط بسیاری از افراد بر این است که تنها وصل کردن چند عدد چراغ ساده در قسمت های مختلف، روشنایی محیط تامین می گردد؛ این در حالی است که بسیاری از نورپردازی های دفتر کار، به طرز کاملا غلطی انجام می شود.

شاید خود افراد متوجه این غلط بودن نورپردازی نشوند؛ اما اگر نوع اصولی نورپردازی را بررسی کنید، حتما متوجه این موضوع خواهید شد. از طرفی یکی از مهمترین و اصلی ترین موارد در دکوراسیون داخلی است. بنابراین با این وجود ما تصمیم گرفتیم که در این مقاله از وبسایت، نورپردازی اصولی دفتر کار را به شما ارائه دهیم.

اهمیت نورپردازی دفتر کار چیست؟

به طور کلی زمانی که شما وارد محل خاصی می شوید، در ابتدا نور آن جا شما را به خود جذب می کند؛ بنابراین باید نور را به عنوان مهمترین و اصلی ترین مورد در دکوراسیون داخلی بدانیم. نور با ایجاد جلوه بیشتر به محیط، باعث زیباتر شدن وسایل موجود می شود. توجه کنید که اهمیت نورپردازی در محیط اداری به قدری زیاد است که افراد هزینه های زیادی را برای آن صرف می کنند. برخی از موارد مهم درباره اهمیت نوپردازی محیط اداری به شرح زیر است:

حفظ سلامت کارکنان

اولین و اصلی ترین اهمیت ،حفظ سلامت افراد موجود در آن محیط است. در حال حاضر تحقیقات علمی زیادی وجود دارد که کمبود نور در فضا را عامل اصلی بیماری های سردرد، افسردگی و دیگر بیماری های جسمی مانند ضعیف شدن چشم می دانند. همین موضوع سبب می شود که شما با ایجاد نورپردازی اصولی، مانع از بروز این بیماری ها شوید.

افزایش انرژی محیط

قطعا هیچ کس نمی تواند در محیط تاریک و بدون نور، انرژی و نشاط خوبی را برای کار کردن داشته باشد؛ از همین رو شما می توانید با نورپردازی درست و استاندارد، باعث افزایش انرژی در کارمندان باشید.

افزایش بهره وری کارکنان

کارمندان به طور متوسط باید حدود 7 یا 8 ساعت از روز را در محیط کار بگذارنند. از طرفی جدای از این موضوع، با قرارگیری در محیط به طور طولانی مدت و خسته شدن چشم، بهره وری کارمندان کم کم کاهش پیدا می کند. بنابراین وجود نور کافی در محیط کار این امکان را فراهم می کند که افراد مدت زمان بیشتری را بدون خستگی چشم ها کار کنند.

صرفه جویی در مصرف انرژی

در بسیاری از اداره ها، به دلیل استفاده بی رویه از لامپ های مختلف، مصرف انرژی بیشتر از حد عادی می شود؛ در حالی که اگر این نورپردازی به شکل اصولی و صحیح انجام شود، حتی باعث صرفه جویی در مصرف انرژی هم است.

نورپردازی محیط اداری چه تاثیری بر دکوراسیون می گذارد؟

شاید با خود بگویید وجود نور در محیط کار، تنها باعث روشن تر شدن فضا می شود؛ اما جالب است بدانید که حتی زیبایی دکوراسیون داخلی اداره شما هم به نوع نورپردازی آن بستگی دارد. شما می توانید با نورپردازی درست، به خود هم جلوه خاصی هدیه دهید. اگر به دنبال تاثیرات نورپردازی بر دکوراسیون داخل هستید، موارد زیر را بررسی کنید:

بزرگتر نشان دادن فضا

برخی از اداره ها، دارای فضای بسیار کوچک و تاریک هستند. استفاده از نورپردازی درست باعث می شود که شما فضای اداری خود را بزرگتر از آن چیزی که هست، جلوه دهید. همچنین حتی اگر دیوارها و شما هم رنگ تیره و کدری دارد، با استفاده از نورپردازی می توانید آن ها را روشن تر قبل کنید.

برجسته سازی وسایل اداری

در هر اداره حتما از وسایل خاصی برای تزئیین و زیبایی بیشتر استفاده می شود. از طرفی شاید شما بخواهید که تابلوی افتخارات شرکت خود را برجسته تر از تمامی اشیا موجود در محیط نشان دهید. اگر نورپردازی به صورت هدف دار انجام شود، برخی از وسایل اداری دکوراسیون اداری شما بسیار خاص تر جلوه داده می شود.

نمایش هماهنگی بین اجزای اداری

زمانی که شما نورپردازی مناسبی برای محیط کار خود داشته باشید، می توانید ناهماهنگی بین رنگ های موجود در اشیا اداری را هم از بین ببرید. تابش نور استاندارد بر وسایل تیره باعث روشن تر شدن آن ها می شود. از طرفی نور ملایم به وسایل خیلی روشن و براق هم باعث ایجاد هماهنگی با وسایل تیره تر است؛ بنابراین زیبایی دکوراسیون بیشتر از قبل می گردد.

انواع نورپردازی چیست؟

نورپردازی هایی که در محیط های اداری استفاده می شود، به شکل های مختلفی وجود دارد؛ از همین رو شما می توانید بر اساس نوع دکوراسیون داخلی خود، از انواع نورپردازی های زیر استفاده کنید:

نورپردازی عمومی

به طور کلی متداول ترین نوع نورپردازی اداری، با عنوان نورپردازی عمومی مشخص می شود. فضای کلی اکثر اداره ها به این شکل نورپردازی انجام می گردد. در این نوع نورپردازی، انتخاب منابع نوری اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین افراد برای نورپرداری عمومی، اکثرا از منابع نوری سقفی بهره مند می شوند.

توجه کنید که چراغ های سقفی ریلی، پنل های ال ای دی و دیوار کوب ها نقش مهمتری در نور پردازی عمومی دارند. اگر بتوانید نورپردازی عمومی را به طور استاندارد اجرا کنید، قدم بزرگی را برای کاهش استرس و خستگی کارمندان برداشته اید.

نورپردازی متمرکز

این نوع از نورپردازی، بیشتر برای بالای کارمندان اعمال می شود؛ چرا که وظیفه متمرکز کردن نقطه خاصی از فضا را به عهده دارد. این نورپردازی می تواند از طریق هالوژن یا چراغ مطالعه خاص باشد؛ اما توجه کنید که باید میزان نور آن ها به طور استانداری باشد.

اکثر افراد هنگامی که به نور مشخصی نیاز دارند، از این نوع نورپردازی استفاده می کنند. توجه کنید که کنترل روشن یا خاموش بودن آن ها به دست خود کارمندان است و بدون وجود منباع نوری متمرکز هم در نور کلی فضا اختلالی ایجاد نمی شود. نورپردازی وظیفه ای صرفا برای افزایش تمرکز کارمندان روی جزئیات است و به وسیله لامپ های هالوژن، آباژور و ریسه های نواری انجام می گردد.

نورپردازی تاکیدی

نمونه دیگری از نورپردازی ها، با عنوان تاکیدی شناخته می شود. از این نوع نورپردازی، بیشتر برای برجسته نشان دادن قسمتی از محیط یا اشیا موجود در آن استفاده می گردد. منابع نوری در نورپردازی تاکیدی، بیشتر روی دیوار یا شیء مشخصی بازتاب داده می شود که اغلب معنادار هستند. اصولا نورپردازی تاکیدی با زاویه خاصی بازتاب داده می شوند و با جسم فاصله مشخصی دارند.

نورپردازی طبیعی

یکی از اصلی ترین و مهمترین نورپردازی ها، استفاده از نور طبیعی خورشید در فضای اداری است. انسان ها به طور ناخودآگاه به نور طبیعی عادت دارند و کارهای خود را با وجود این نور، بهتر انجام می دهند. بنابراین برای اداره هایی که دارای پنجره هستند،  استفاده از نورپردازی طبیعی گزینه معمول تری است. البته به دلیل تغییرات نور طبیعی در طول روز، بهتر است که ترکیبی از نور طبیعی و عمومی را اجرا کنید.

اصول نورپردازی دفتر کار چیست؟

به طور کلی برای آن که بتوانید بهترین را داشته باشید، بهتر است که را بدانید:

از پنجره های نوری در دیوار و پارتیشن اداری استفاده کنید.

یکی از موارد مهم برای بهبود نور در تمامی قسمت ها، ایجاد پنجره های نوری به جای پنجره های طبیعی است. ممکن است که در برخی از اداره ها، هیچ پنجره ای هم وجود نداشته باشد؛ اما شما می توانید به راحتی در یا دیوار، پنجره نوری ایجاد کنید. شما با این کار نور را به راحتی حتی به کور ترین و تاریک ترین نقطه در اتاق کار خود هم رسانده اید و باعث ایجاد نور کاملا یکدست شده اید.

از منابع نور خاص استفاده کنید.

حتما لازم نیست که از چراغ های ساده در استفاده کنید. مثلا می توانید از لامپ های LED زیبا و خاص هم بهره مند شوید. این چراغ های کوچک هم به راحتی نصب می شوند و هم قابلیت استفاده برای هر نقطه ای را دارند. همچنین حتی با استفاده از این لامپ ها در زیر سقف، به گردش نور در محیط هم کمک بزرگی کرده اید.

در سیستم نورپردازی خود تنوع ایجاد کنید.

هر نقطه در محیط اداری، نیازمند نوع خاصی از نورپردازی است؛ بنابراین حتما با توجه به نیاز همان محیط، انواع نورپردازی را اعمال کنید. همچنین دقت داشته باشید که حتما از نورهای طبیعی و غیر طبیعی به صورت ترکیبی استفاده کنید.

این که شما تنها چراغ های مصنوعی را برای روشنایی به کار بگیرید، باعث یکنواخت شدن نور و خسته شدن چشم افراد می شود. از طرفی حتما به ایجاد تضاد و کنتراست نور هم دقت داشته باشید؛ چرا که همین موضوع باعث از بین بردن یکنواختی در محیط کار می گردد.

به دمای رنگ منابع نوری هم توجه کنید.

میزان گرمی و سردی رنگ منابع نوری، عامل مهمی برای ایجاد فضای خاص برای مشتریان و کارکنان است. شما می توانید با ترکیب درستی از رنگ های گرم و سرد، باعث ایجاد محیطی کاملا جذاب شوید.

دمای رنگ نور می تواند روی روحیات افراد موجود در آن محل تاثیر زیادی بگذارد. مثلا اگر رنگ سرد یا گرم را بیشتر استفاده کنید، باعث ایجاد حس استرس و عصبانیت در بین افراد می شود. در مقابل اگر رنگ های ملایم رو به سمت گرم را اعمال کنید، آرامش بیشتری را برای کارمندان فراهم می کنید. به طور کلی دمای استاندارد برای کارهای اداری، حدود 4500 کلوین است. توجه کنید که برای مکان های اشتراکی مانند اتاق استراحت، رنگ های کاملا ارامش بخش و گرم تر توصیه می شود.

شدت روشنایی محیط را کاملا استاندارد کنید.

شدت نور، اصل خیلی مهمی در به صورت استاندارد است. در محیط اداری افراد زیادی باید در کنار یکدیگر کار کنند. از طرفی با وجود مانیتورها و کاغذ های موجود در محیط کاری، باید نورپردازی کاملا استانداری را ایجاد کنید. به طور کلی شدت نور مناسب برای محیط های کاری بین 500 تا 800 لوکس است.

البته عوامل محتلفی مانند سن افراد و محل مورد نظر در این شدت نور تاثیر می گذارند. همچنین دقت کنید که مکان انتخابی شما هم باید نورپردازی خاص خود را داشته باشد. مثلا شدت در اداره، با اتاق کنفرانس کاملا متفاوت است.

از لامپ هایی با مصرف انرژی کمتر استفاده کنید.

یکی از اهداف مهم نورپردازی استاندارد محیط کار، کاهش مصرف انرژی است؛ از همین رو باید با خرید منابع نوری کم مصرف، باعث کاهش و انرژی آن شوید. منابع نوری استفاده شده در محیط اداری باید نور سالمی داشته باشند و باعث آسیب جسمی به افراد نشوند.

همچنین دوام فوق العاده بالایی داشته باشد؛ چرا که قرار است مدت زمان طولانی روشن بماند. در حال حاضر استفاده از لامپ های فلوسنت یا ال ای دی گزینه مناسب تری هستند. البته لامپ های هالوژنی هم در برخی از قسمت ها، کاربرد زیادی دارند.

آیا خرید تجهیزات اداری هم بر نورپردازی اداری تاثیر می گذارد؟

از ابتدای مقاله تا کنون، بیشتر درباره تاثیر نورپردازی بر دکوراسیون اداری صحبت کردیم؛ در حالی که تمامی اجزا در کنار یکدیگر شما را به نتیجه دلخواه خود می رسانند. قطعا تنها وجود ، باعث زیبایی دکوراسیون نمی شود. اگر شما از و دیگر تجهیزات اداری زیبا و باکیفیت استفاده نکنید، قطعا تمامی هزینه های شما هم در این باره از بین می رود.

بنابراین اگر به دنبال بهترین و شیک ترین تجهیزات اداری مانند هستید، می توانید از محصولات شرکت دیدن کنید. این شرکت ارائه کننده انواع میز و صندلی اداری و دیگر لوازم مهم مانند پارتیشن اداری است که به شما در زیبایی دکوراسیون اداری کمک می کند.

جان کلام

یکی از مهمترین مواردی که هر فرد با احداث شرکت باید به فکر انجام آن باشد، نورپردازی مناسب و استاندارد است. باید به گونه ای طراحی شود که باعث آسیب به چشم افراد نشود. همچنین برای آن که نورپردازی مناسبی را ارائه دهید، باید حتما به اصول نورپردازی اداری عمل کنید. برای آن که نورپردازی شما به بهترین شکل جلوه دهد، می توانید از لوازم شیک و خاص در دیدن کنید.

امروزه، یکی از مهم ترین نکات در طراحی دکوراسیون به شمار می رود. از آن جایی که دفتر کاری محیط مهمی است که شما ساعات زیادی را در آن می گذرانید و از طرفی گاهی با ارباب رجوع ملاقات می کنید، نورپردازی دفتر کار و فضاهای اداری تاثیر مستقیمی بر میزان انرژی شما، درک ارباب رجوع از نحوه ی کار و خدمات شما و نتیجتا تاثیر زیادی بر موفقیت شغلی تان می گذارد. در این مقاله، ما به شما را خواهیم گفت و همچنین کمک خواهیم کرد که نوع خود را انتخاب کنید.

اهمیت نورپردازی دفتر کار و فضاهای اداری

دفتر کار روی خلق و خو، سطح انرژی و بهره وری تیم کاری شما تاثیر مستقیمی دارد. وقتی دفتر کار خیلی کم نور باشد، باعث می شود کارمندان احساس خستگی کرده و بدخلق شوند. از طرف دیگر، نورپردازی خیلی روشن هم روی چشمان آنها فشار وارد می کند و حتی منجر به میگرن می گردد و ریتم طبیعی شبانه روزی بدن را مختل می کند.

اصول نورپردازی دفتر کار و فضاهای اداری

از آن جایی که بخش عمده ای از نورپردازی محیط کاری امر سلیقه ای نیست و باید طبق اصولی انجام بگیرد که به راحت تر و بهتر طی شدن روند کارها کمک کند، لازم است با برخی از اصول نورپردازی آشنا شویم. دانستن این نکات همچنین کمک می کند که وقت کم تری را صرف فکر کردن در مورد نحوه ی صحیح نورپردازی ساختمان اداری و آزمون و خطا کنیم. در ادامه، این اصول را به ترتیب بخوانید:

۱. استانداردهای نورپردازی دفاتر کار

اداره خدمات عمومی ایالات متحده (GSA) حداقلی را در مورد استاندارد روشنایی مکان های اداری تمامی کسب و کارهای این کشور وضع می کند. بر اساس وبسایت این اداره، یک دفتر کار یا محیط اداری به طور استاندارد به ۵۰۰ لومن در هر متر مربع نیاز دارد. اگر با مفهوم لومن آشنا نباشید، ممکن است این مقدار به نظر شما زیاد بیاید یا اینکه اصلا برایتان معنی نداشته باشد. اما این مفهوم در واقع به این صورت است که هر فضای ۳.۵ در ۳.۵ متر (یا حدود ۱۲ متر مربع) در دفتر کار، باید نوری معادل یک لامپ رشته ای ۳۵ وات دریافت کند.

برای قابل فهم تر کردن این موضوع آن را با چراغ مطالعه مقایسه می کنیم. در بیشتر چراغ های مطالعه، از لامپ ۶۰ وات استفاده می شود که نوری معادل ۸۰۰ لومن تولید می کند. همچنین اداره خدمات عمومی ایالات متحده استانداردهای دیگری را در نورپردازی اصولی دفاتر کار تدوین می کند که به قرار زیر می باشند:

۲. نوع لامپ مناسب نورپردازی دفتر اداری

برای نورپردازی فضاهای بزرگ و باز مثل بیشتر فضاهای اداری، لامپ های دیود نوری ال ای دی (LED) یا فلورسنت بهترین گزینه ها هستند. اما لامپ های هالوژنی و سیمابی نیز متداول هستند. در این بین، لامپ های فلورسنت به این دلیل که فناوری قدیمی تری هستند، از همه متداول ترند؛ اما چراغ های اداری LED نسبت به لامپ های هم نسل خود، مزیت های بیشتری دارند:

قبل از انتخاب یک نوع چراغ اداری مناسب برای نورپردازی محل کار ، حتما اول همه مزایا و معایب آن را بسنجید. برای آشنایی بیشتر با چراغ های ال ای دی و کاربرد آنها، می توانید مقاله را مطالعه کنید.

۳. رنگ و دما در نورپردازی دفتر کاری

رنگ و دمای نورپردازی دفتر کاری شما نیز در سلامت و بهره وری تیم کاری نقشی حیاتی بازی می کند. در کل، نورهای گرم نارنجی یا زرد برای استراحت و تمدد اعصاب بهتر هستند، در حالیکه نورهای سرد آبی یا سفید برای بیداری، کار و تمرکز بهترند.

هم لامپ های فلورسنت و هم لامپ های LED دفاتر کاری، نور را در طیف سفید و آبی منتشر می کنند و همین نکته آنها را به عنوان بهترین روشنایی دفتر کار در روز ایده آل می کند. همچنین لامپ های LED به شما این امکان را می دهند که رنگ و دما را تنظیم کنید تا بتوانید نور منتشره از آنها را تغییر داده و چیزی شبیه نور طبیعی بیرون را ایجاد نمایید. برای آگاهی بیشتر درباره اهمیت و استفاده از رنگ ها در نورپردازی اصولی، می توانید به مطلب مراجعه کنید.

۴. روشنی لامپ مناسب فضاهای اداری

به طور مشابه، روشنایی لامپ نیز روی خلق و خو و سطح انرژی کارمندانی که در فضاهای اداری و دفتر شما کار می کنند تاثیر می گذارد. نور روشن و درخشان در صبح، برای تحریک هوشیاری، فعالیت و خلاقیت بهترین است، در حالیکه نور تیره در بعدازظهر برای انجام کار ثابت و متمرکز بهتر می باشد. استفاده از این تکنیک ها در نورپردازی شرکت های اداری موثر خواهد بود.

لامپ های LED مدرن اداری به این ویژگی مجهز هستند که بر اساس زمان روز، امکان تنظیم روشنایی لامپ دفتر کار را به شما می دهند (گاهی به طور اتوماتیک). این لامپ ها در صبح با نور زیاد، شروع به کار می کنند و به تدریج در ادامه روز از روشنایی آنها کاسته می شود.

۵. هزینه ی طراحی نورپردازی دفتر کار

هنگام بررسی طراحی نورپردازی دفتر کار ، میزان مصرف لامپ و هزینه طراحی نورپردازی شرکت یک فاکتور اصلی است. زیرا لامپ ها هر جایی که نصب شوند، روزانه از ۱۴ تا ۱۸ ساعت یا بیشتر کار می کنند. لامپ های LED و فلورسنت معمولا ارزان ترین لامپ ها از نظر مصرف هستند. اما شما می توانید مصرف هر نوع لامپ را با نصب حسگرهای حرکتی، تایمرها و دیمرها کاهش دهید تا بر میزان برق مصرفی لامپ های دفتر کار یا شرکت خود کنترل بیشتری داشته باشید.

۶. محل قرار گیری کامپیوتر در دفتر کار

متغیر دیگری که در هنگام نصب سیستم روشنایی دفتر کار یا شرکت باید در نظر داشت، جادهی و مکان کامپیوتر است. درخشندگی بعضی از لامپ های دفتر کار و حتی موقعیت و مکان پنجره، می تواند حتی بهترین نمایشگرهای کامپیوترها و لپ تاپ ها را شدید تحت تاثیر قرار دهد. تا حدی که کار کردن با این وسایل غیر ممکن شود. پس را بر همین اساس، مشخص کنید.

مهمترین معیارهای روشنایی مناسب فضاهای اداری

مهم ترین مراحل نورپردازی دفتر کار و شرکت اداری

برای طراحی نورپردازی مناسب برای دفتر کار هم مانند سایر کارها، داشتن یک برنامه ی منظم و منسجم از آن چه که باید انجام گیرد، به شما کمک می کنید بهترین عملکرد را داشته باشید و اجرای نورپردازی دفتر کار را به بهترین شکل انجام دهید. در ادامه مراحل نورپردازی اصولی شرکت های اداری و دفاتر کاری را بررسی می کنیم.

اولین قدم در انتخاب نورپردازی مناسب شرکت اداری بررسی فضای کار است. به این توجه داشته باشید که نور طبیعی از کجا می آید و بررسی کنید که آیا نور طبیعی کافی در محیط کاری وجود دارد که شما بتوانید نور مصنوعی را در روشن ترین ساعات روز کم کرده یا حتی خاموش کنید؟

سوالاتی از قبیل موارد زیر را از خودتان بپرسید:

حتی ممکن است به این نتیجه برسید که بهتر است یک متخصص نورپردازی دفتر کار و دکوراسیون اداری را برای بررسی دقیق نور موجود در دفتر استخدام کنید تا شدت نور، درخشندگی نور (شدت نور و درخشندگی نور دو متغیر متفاوت هستند)، بازتاب و کنتراست آن را اندازه گیری کند.

گزینه های در دسترس برای نورپردازی محیط اداری عبارت هستند از:

نورپردازی مستقیم _چیزی مثل چراغ مطالعه_ بهترین مکمل روشنایی غیر مستقیم برای نورپردازی کارگاه های تک نفره است.

این نوع نورپردازی که بیشتر برای کاهش خیرگی چشم در محیط کار مورد استفاده قرار می گیرد، برای پوشش دادن یکسان روشنایی، نور را به سمت بالا و پایین محل هدایت می کند.

این نوع نورپردازی که بیشتر در محیط دفتر به کار می رود، روشنایی را به سمت قسمت های بالا و سقف هدایت می کند. با هدایت روشنایی به سمت سقف، نور به شیوه ای طبیعی تر در کل محیط پراکنده می شود.

در نورپردازی حفاظ دار نیز که در طراحی نورپردازی و روشنایی دفتر کار مورد استفاده قرار می گیرد، از طریق کاورها و لنزهای مختلف، نور، فیلتر شده و پراکنده می گردد و از این طریق، روشنایی به طور کامل در محیط کار پوشش داده می شود.

در بیشتر محیط های اداری، ترکیبی از منابع نوری متفرقه (ترکیب مستقیم و غیر مستقیم، غیر مستقیم و حفاظ دار) و تسک لایتینگ (نورپردازی عملکرد خاص) عملکرد خوبی دارند.

برای انتخاب لامپ مناسب برای دفاتر اداری ، همانطور که در بالا ذکر شد، بهتر است در هر ایستگاه کاری، نور موجود در محیط را با تسک لایتینگ مستقیم ترکیب کنیم. به عبارتی، بعد از تنظیم روشنایی محیط اداری هر عضو تیم امکان دسترسی به یک چراغ مطالعه قابل تنظیم (با قابلیت تنظیم ساده) و با استفاده آسان را داشته باشد که نهایتا ۵۰۰ لومن نور تولید کند.

نورپردازی طبیعی ساختمان اداری به میزان زیادی به فضایی بستگی دارد که تیم شما در آن کار می کنند. ساختمان های قدیمی تر ممکن است پنجره های بزرگ و از کف تا سقفی داشته باشند که در طول روز، نور طبیعی زیادی را تامین می کنند. اما نور ساختمان های اداری جدیدتر ممکن است محدودتر باشد و ساختمان ها پنجره های کوچک تری و فقط در بعضی مکان های انتخابی داشته باشند که امکان فراهم کردن نور طبیعی را برای تمام اعضای تیم ندارند. اگر پنجره های محل کار شما در حداقل اندازه خود هستند، در نظر بگیرید با مناسب دفتر کار بتوانید رنگ و دمای نور طبیعی را در محیط بازسازی کنید.

چشمک زدن زیاد لامپ های دفتر شرکت (حتی اگر با چشم غیر مسلح دیده نشود)، آزار دهنده است و قرار گرفتن طولانی در معرض آن، می تواند باعث خستگی چشم، سردرد و دیگر مشکلات و بیماری ها شود. برای جلوگیری از تاثیر چشمک زدن لامپ ها روی افراد تیم:

در این زمینه پیشنهاد می کنیم مقاله را که در گروه روشنایی تهیه شده، مطالعه کنید.

با انجام این تدابیر در هنگام طراحی روشنایی محل کار ، تیم شما شادتر و سالم تر خواهد بود و در دراز مدت بهره وری بیشتری خواهد داشت.

انواع نورپردازی در دفتر کار و لامپ مناسب برای فضاهای اداری

ما تنوع گسترده ای از فیکسچرهای روشنایی را برای ساختمان های اداری و دیگر کاربردهای تجاری فراهم می کنیم. این محصولات را می توان در فضاهای اداری، سقف های بلند یا کوتاه، فروشگاه های خرده فروشی، کاربردهای داخل ساختمان یا در فضاهای باز، اهداف امنیتی و غیره مورد استفاده قرار داد.

لامپ های Tri – Line LED T8 Troffers، جایگزین ترافرهای فلورسنت سنتی در روشنایی دفتر کار و فضاهای اداری می شوند. زیرا این لامپ ها تکنولوژی روشنایی پیشرفته تر و کم مصرف تری دارند و در عین حال دارای طراحی مدرن لامپ های ترافر نیز می باشند. این محصولات، نور فوق العاده نرمی را ساطع می کنند که برای کار با کامپیوتر در یک فضای اداری ایده آل است.

کمپانی Straits  از تکنولوژی LED مطابق با آخرین پیشرفت های علمی استفاده می کند تا بالاترین کیفیت محصولات روشنایی را برای تولید نماید. محصولات روشنایی مانی نور کم مصرف و قابل اطمینان هستند و جوّ ایده آلی را برای روشنایی محیط های اداری مشارکتی فراهم می کنند.

طراحی هوشمندانه با یک محافظ امواج تو کار با یک رفلکتور که به سادگی ضمیمه آن می گردد. این فیکسچر برای نورپردازی راهروها، محیط مدارس، مغازه های خرده فروشی و انبارها ایده آل است.

فیکسچر روشنایی لوله ای LED با طراحی سبک و شفاف. این فیکسچرها برای روشن کردن محیط های انبار، سوپرمارکت ها، گاراژها و روشنایی خوب برای دفاتر کاری مناسب هستند.

لامپ های کاربردی LED شرکت Straits آسان نصب می شوند و را فراهم می کنند. این لامپ ها را می توان آویزان کرد یا روی یک سطح نصب نمود. این لامپ ها برای نورپردازی کارگاه ها، گاراژها و رخت شوی خانه ها و غیره نور خوب و مناسبی تولید می کنند.

مزایای نورپردازی دفتر کار و فضاهای اداری با لامپ LED

نورپردازی به دلایل مختلف، به یکی از ویژگی های اصلی طراحی دفاتر کار و فضاهای اداری جدید تبدیل شده است. استفاده از لامپ مناسب برای دفتر کار :

توجه به سلامتی کارکنان در نورپردازی دفتر کار یکی از اصول اساسی در روشنایی فضاهای اداری محسوب می شود. استاندارد احداث Well  ضمانت می کند که احداث ساختمان ها با حداکثر تامین ها برای سلامتی کاربرانشان انجام می گیرد. برای به دست آوردن تاییدیه Well، نورپردازی مصنوعی فضاهای کاری باید با در نظر گرفتن جنبه های زیر صورت گیرد:

در طراحی نورپردازی بصری، پارامترهایی مثل سطح روشنایی (اندازه گیری شده با واحد لومن) و همچنین نرخ کنتراست روشنایی شرکت اداری به منظور دستیابی به درجه بندی روشنایی فضا ارزیابی شده و همچنین شاخص درخشندگی و درجه حفاظت لامپ ها و سایر منابع نوری به منظور رسیدن به راحتی بصری بیشتر در نظر گرفته می شود.

مانند اکثر جنبه های کیفی، طراحی نورپردازی بصری تضمین می کند که شاخص باز تولید رنگ با توجه مخصوص به اشباع سایه های قرمز و با معرفی شاخص R9، مناسب و موثر می باشد. این امر مخصوصا وقتی مفید است که بحث چگونگی درک و حس افراد از نورها در میان باشد، که مثلا در زمان گرفتن تماس های ویدیویی خیلی مفید است.

در این زمینه، توانایی خرید لامپ مناسب برای فضای اداری به منظور تطبیق با تغییرات فیزیکی، ذهنی و رفتاری افراد در هر چرخه ۲۴ ساعته مهم می باشد. برای پایدار نگه داشتن این چرخه در یک ساختمان اداری، دمای نور باید در طول روز انطباق داده شود؛ از یک دمای خنک تر در ساعات اولیه صبح تا دماهای گرم تر در شب.

طراحی نورپردازی مناسب شرکت اداری

موفقیت یک پروژه به سازگاری و تطبیق آن با نیازهای کاربران و به فضای موجود بستگی دارد. برای این منظور، اقدامات بسیار موثری را می توان در جهت افزایش بهره وری نیروی کار به انجام رساند. برای مثال می توان به تغییر رنگ های نورپردازی ساختمان اداری اشاره کرد. در فضای کار یکسان، نورهای سرد، خنثی و گرم می توانند جایگزین هم شوند. تنوع این رنگ ها به حفظ آرامش چشم های افراد حاضر در شرکت اداری کمک کرده و باعث می شود که افراد بتوانند تا آخرین ظرفیت کار کنند.

همچنین برای انتخاب چراغ مناسب نورپردازی شرکت اداری باید به رابطه بین دمای رنگ (CCT) و سطح روشنایی نیز توجه داشت. نورپردازی هر فضای کاری باید دمای مطلوبی داشته باشد که ارتباط خیلی نزدیکی با سطح نورپردازی دارد. به طور کلی، سطح نورپردازی بالاتر استفاده از یک رنگ نور سردتر را راحت تر می کند. در حالیکه سطح روشنایی پایین تر باید با یک دمای رنگ گرم همراه شود. نورپردازی ساختمان اداری باید انعطاف پذیر باشد و بتواند از نظر سطح و تن رنگ تغییر کند که به فاکتورهای مختلفی از جمله موارد زیر بستگی دارد:

استراتژی کنتراست به تغییرات روشنایی که توسط چشم ها و در دامنه دید آنها حس می گردد، ارجاع داده می شود که هم به حساسیت چشم ها و هم به انعکاس سطوح اطراف بستگی دارد. توزیع درست و موثر نور در تمام فضای کاری، تضمین کننده این است که هیچ نور شدید و مزاحمی وجود نداشته باشد.برای دیدن طرح و ایده بیشتر pinterest.com را دنبال کنید.

حال که فهمیدید بهترین طراحی نور دفتر اداری باید چه ویژگی هایی داشته باشد، بهتر است به بررسی میزان روشنایی شرکت خود بپردازید. یکی از مسائلی است که شرکت ها باید طبق قوانین اداره کار، به منظور اطمینان از شرایط بهداشتی و ایمنی حرفه ای و بهینه، آن را مورد بررسی قرار دهند. منبع: youtube.com

 

دکمه بازگشت به بالا