علمی و پزشکی

کشف درمانی موثر و جدید برای آسم شدید

آسم یک بیماری بسیار شایع است و اگرچه قابل درمان است، اما همیشه به روش‌های جدیدی برای درمان آن نیاز است. محققان کالج ترینیتی دوبلین اکنون کشف کرده اند که یک مولکول ضد التهابی می تواند به درمان آسم شدید کمک کند.

آسم که از کلمه یونانی به معنای “تنگی نفس” گرفته شده است، یک بیماری التهابی شایع راه های هوایی است که با علائم عود کننده، انسداد راه های هوایی برگشتی و برونکواسپاسم مشخص می شود. علائم شایع نیز شامل خس خس سینه، سرفه و تنگی نفس است که به عنوان آسم شناخته می شود.

تصور می شود که آسم ناشی از عوامل ژنتیکی و محیطی است. تشخیص معمولاً به نوع علائم، پاسخ به درمان در طول زمان و «اسپیرومتری» یا «اسپیرومتری» بستگی دارد.

علائم حاد آسم معمولاً با داروهای استنشاقی کوتاه اثر درمان می شوند. در موارد بسیار شدید، ممکن است نیاز به استفاده از کورتیکواستروئیدهای داخل وریدی، سولفات منیزیم و بستری شدن بیمار باشد.

با اجتناب از آلرژن ها یا آلرژن ها و محرک ها و با استفاده از کورتیکواستروئیدهای معطر می توان از علائم آسم پیشگیری کرد.

شیوع آسم از دهه 1970 به طور چشمگیری افزایش یافته است. در سال 2011، بین 235 تا 300 میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شدند.

تنگی نفس نشانه آسم به دلیل التهاب مجاری تنفسی است. آسم اساساً یک سیستم دفاعی بسیار فعال است که به مواد حساسیت زا مانند گرد و غبار، دود، خاک یا سایر محرک ها پاسخ می دهد.

مطالعات قبلی پروتئینی به نام «JAK1» را شناسایی کرده‌اند که با علامت‌گذاری سلول‌های دفاع شخصی به نام «ماکروفاژها» برای شناسایی اجسام خارجی، نقش کلیدی در شروع پاسخ‌های ایمنی دارد. به همان اندازه که این پروتئین مهم است، گاهی اوقات می تواند باعث اسیدیته بیش از حد، تحریک بیش از حد ماکروفاژها و ایجاد التهاب شود. این بیماری می‌تواند در شرایط مختلفی مانند بیماری کرون، آرتریت روماتوئید و آسم رخ دهد و مسدودکننده‌های آن به عنوان درمان‌های بالقوه برای این شرایط ظاهر می‌شوند.

اکنون محققان کالج ترینیتی در یک مطالعه جدید یک مهارکننده JAK را شناسایی کرده اند که توسط بدن تولید می شود. این مولکول که به “ایتاکونات” معروف است، قبلاً نشان داده شده بود که ماکروفاژهای غیر فعال را مسدود می کند و به عنوان یک حامل خاموش برای التهاب عمل می کند.

اکنون مشخص شده است که این مولکول روی پروتئین «JAK1» نیز اثر می‌گذارد و به نظر می‌رسد که این شرایط خاموش‌کننده التهابی با هم به مبارزه با آسم کمک می‌کنند.

محققان یک مشتق ایتاکونات به نام 4-OI را روی مدل‌هایی از موش‌های مبتلا به آسم شدید که به داروهای استروئیدی ضد التهابی رایج پاسخ نمی‌دادند، آزمایش کردند و دریافتند که این مولکول باعث کاهش و کاهش فعال‌سازی پروتئین JAK1 می‌شود.

نویسنده اصلی Dr. Mara Rantesch گفت: “ما امیدواریم که داروهای جدید مبتنی بر Itaconate به عنوان یک رویکرد درمانی کاملاً جدید برای درمان آسم شدید، که در آن داروهای جدید به فوریت نیاز است، پتانسیل داشته باشد.”

این مطالعه در مجله Cell Metabolism منتشر شده است.

دکمه بازگشت به بالا