فرهنگ و هنر

خوراکی‌ها، لباس‌ها و صنایع دستی همدان

آفتاب‌‌نیوز :

خرید بلیط هواپیما همدان، سفر به آن‌جا و بازدید از زیبایی‌های آن را با خرید سوغاتی و یادگاری‌های آن، به خاطره‌ای ماندگار تبدیل کنید. همدان انواع متعددی از خوراکی‌های خوشمزه و دلچسب را به‌عنوان سوغاتی، به مسافران ارائه می‌دهد. همچنین صنایع دستی معروف و اصیل این شهر نیز، انتخابی مناسب برای خرید سوغاتی عزیزانتان خواهند بود. این شهر با تنوع بالایی از سوغاتی، شما را دست خالی برنمی‌گرداند؛ کافیست چرخی در بازار همدان بزنید تا ناخودآگاه خودتان را در مغازه‌های مختلف و در حال خرید ببینید.

انواع سوغاتی و صنایع دستی همدان

خرید سوغاتی، بیش‌از هر چیزی، سفر را لذت‌بخش‌تر می‌کند؛ گشت‌وگذار و چرخیدن در بازار‌های مختلف همدان، دیدن سوغاتی‌های خوشمزه و صنایع دستی آن، حال‌وهوا دیگری به سفرتان می‌بخشد. برای اینکه بتوانید خرید بهتری داشته باشید، باید انواع سوغاتی و صنایع دستی همدان را بشناسید. از این‌رو در ادامه به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

باسلوق

حتما باسلوق را در شهر‌های مختلف ایران امتحان کرده‌اید، اگر یک‌بار باسلوق همدان را تست کنید، متوجه تمایز آن با دیگر باسلوق‌ها خواهید شد. مرغوب‌ترین باسلوق همدان را می‌توانید در شهر ملایر پیدا کنید؛ این نوع باسلوق از شیره انگور، نشاسته، مغز بادام یا مغز هسته زردآلو و گردو تهیه می‌شود. طعم بی‌نظیر این سوغاتی محبوب و معروف همدان را هرگز فراموش نخواهید کرد.

حلوا لوزی

حلوا لوزی یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های همدان محسوب می‌شود که می‌توانید آن را در بازار‌های سنتی و قنادی‌های سطح شهر همدان پیدا کنید. این حلوا به رنگ سفید و زعفرانی با تزیین پودر پسته، در بازار موجود است. این شیرینی خوشمزه در کنار چایی، ترکیبی بی‌نظیر خواهد بود که برای وعده صبحانه و عصرانه، مناسب است.

برساق

برساق یا نان روغنی، تنها سوغاتی شهر همدان نیست؛ بلکه سوغات شهر‌هایی مانند لرستان، ایلام، کرمانشاه و همدان است. این نان در هر شهر، با دستور متفاوتی پخته می‌شود؛ در همدان خمیر برساق را با آرد، تخم مرغ، شکر، شیر، روغن، هل و زردچوبه تهیه می‌کنند. همچنین گاهی از مغزیجات مختلف مانند گردو، پسته، بادام و پودر دارچین، برای میانه این نان خوشمزه نیز، استفاده می‌شود. طعم متفاوت و بی‌نظیر برساق همدان، آن را از دیگر شهرها، متمایز می‌کند.

حلوا ارده

اگر به‌دنبال یک خوراکی مقوی هستید، حلوا ارده بهترین گزینه برای شما خواهد بود. این خوراکی خوشمزه و مقوی یکی از، پرفروش‌ترین، سوغاتی‌های همدان به‌حساب می‌آید. حلوا ارده را در وعده صبحانه صرف کنید تا انرژی بدنتان را بالا نگه‌دارد و برای شروع یک روز پر از هیجان، توانایی لازم را داشته باشید. در این خوراکی مغذی و لذیذ از ارده، شکر، کنجد، تخم مرغ، هل، کنجد و چوبک استفاده می‌شود.

گز

شاید با شنیدن نام گز، شهر اصفهان در ذهنتان نقش ببندد؛ اما بادی بدانید نهاوند همدان نیز یکی از تولیدکنندگان قهار گز است. این شهر مرکز اصلی تولید گز در همدان محسوب می‌شود و گز‌های باکیفیت و خوشمزه‌ای را در اختیار مسافران و مهمانان قرار می‌دهد. انواع مختلفی از این خوراکی محبوب را می‌توانید در همدان پیدا کنید و برای عزیزانتان به‌عنوان سوغاتی همراهتان ببرید.

شیره انگور

ملایر به‌عنوان تولیدکننده جهانی انواع انگور فخری و گزنه‌ای، در تولید شیره انگور نیز، بی‌رقیب است. انگور از محصولات اصلی همدان محسوب می‌شود که آن را به دیگر شهر‌های کشور نیز، صادر می‌کند. شیره انگور از پرطرفدارترین، سوغاتی‌های ملایر محسوب می‌شود که خواص بی‌نظیری دارد. این خوراکی مغذی، به‌دلیل ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوان و ارزش غذایی بسیار بالا، برای صبحانه، یک گزینه عالی است. این محصول را در ملایر در دو رنگ قهوه‌ای پررنگ و قهوه‌ای کم‌رنگ می‌بینید که هر کدام، ترکیبات و خواص منحصربه‌فردی دارند.

سفال

سفال، یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی همدان است که بیش‌از ۸۰۰ سال قدمت دارد. اگر می‌خواهید برای سوغاتی، سفال همدان را تهیه کنید، به لالجین در ۲۵ کیلومتری همدان بروید. لالجین پایتخت سفال ایران و جهان شناخته می‌شود؛ از این‌رو در هر کوچه و خیابانی از لالجین، می‌توانید سفال و سرامیک را با قیمتی مناسب خریداری کنید. بااین‌حال، در دیگر شهر‌های همدان مانند تویسرکان، ملایر، کبودرآهنگ، رزن، فامنین، نهاوند و … نیز، کارگاه‌هاس سفال‌گری بسیاری فعالیت دارند. رنگ‌های چشم‌نواز و طرح‌های متنوع سفال، از محبوب‌ترین سوغاتی‌های همدان هستند که هدیه‌ای ویژه برای عزیزانتان خواهد بود.

طلا و نقره‌کوبی

محصولات طلاکوب و نقره‌کوب از سوغاتی‌های گران همدان محسوب می‌شوند. هنرمندان این عرصه، نقش‌های مختلف را روی ورقه‌هایی از جنس طلا و نقره حک می‌کنند. این ورقه‌های طلا یا نقره روی سطوح چوب، فلز، سرامیک و شیشه، قابل اجراست. این طرح از طلا و نقره‌کوبی، یک سوغاتی ارزشمند برای عزیزانتان خواهد بود.

محصولات چوبی

محصولات چوبی، یکی از سوغاتی‌های ماندگار است که طرفداران بسیاری دارد. در همدان، هنر‌های معرق‌کاری، نازک‌کاری و منبت‌کاری را می‌توانید ببینید که محصولات چوبی این شهر را تشکیل می‌دهند. در همدان، شهر‌های ملایر و تویسرکان، به‌عنوان مرکز اصلی تولید محصولات چوبی شناخته‌شده هستند. اگر محصولات چوبی را برای خرید سوغاتیتان انتخاب کرده‌اید، حتما از ملایر و تویسرکان نیز، دیدن کنید.

با فلای تودی سوغاتی‌های شهر همدان را بشناسید

خرید سوغاتی، بخش هیجان‌انگیز سفر است، اکنون که تصمیم دارید به همدان سفر کنید، بلیط هواپیما همدان را از وب‌سایت‌های آنلاین بخرید. فلای تودی با ارائه خدمات راهنما سفر، پیگیری و پشتیبانی ۲۴ ساعته، سفری آسان، سریع و هیجان‌انگیز را برایتان رقم می‌زند. اطلاعات سفرتان را در فیلد‌های مبدا، مقصد، تاریخ رفت‌وبرگشت و تعداد مسافر وارد کنید، اکنون دکمه جست‌وجو را بزنید. برای یک انتخاب هیجان‌انگیز آماده‌اید؟ روبه‌رویتان لیستی از گزینه‌های موجود، دسته‌بندی شده است. قیمت‌های مختلف با امکانات متفاوت، انتخاب شما کدام خواهد بود؟ اکنون بر اساس بودجه سفر و سلیقه خود، گزینه باب میل‌تان را انتخاب و برای خرید به درگاه بانکی وارد شوید. هزینه تعیین‌شده را با کارت بانکی عضو شتاب، پرداخت کنید و منتظر باشید تا اطلاعات بلیط، یه شماره تلفن یا آدرس ایمیلتان، ارسال شود. اکنون چمدان‌هایتان را ببندید و سفرتان را استارت بزنید.

نشر فرهنگ و هنر

با استفاده از طنز و مرورگرهای زبانی، داستان‌هایی را می‌سازم که عقل و همچنین قلب شما را به لرزه درمی‌آورد.
دکمه بازگشت به بالا