اقتصادی

مهم‌ترین کالاهای مبادله شدن بین ایران و اوراسیا/ پسته صدرنشین صادرات

محورهای صادرات و واردات ایران از اتحادیه اوراسیا در هشتمین ماه سال جاری نشان می دهد که در بخش صادرات، بادام زمینی با پوست تازه به ارزش 78 میلیون دلار در صدر فهرست صادراتی و گندم و گندم در صدر فهرست صادراتی قرار دارند. بالای لیست صادرات بیشترین سهم واردات به ارزش 465 و 149 میلیون دلار بوده است.

به گزارش شیمیشی، اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان توسعه تجارت نشان می دهد در 8 ماهه امسال بادام زمینی با پوست تازه، پلی استایرن و آهن و فولاد بیشترین صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بوده است. . . 78، 62 و 62 بوده و 43 میلیون دلار از این سه محصول به اوراسیا صادر شده است.

همچنین قیر نفتی با 32، سایر سیمان سفید با 30، سایر انواع موم زنبور عسل با 27، فلفل با 26، کیوی تازه با 25 و رب گوجه فرنگی با 24 میلیون دلار صادرات اوراسیا در رتبه های نخست قرار دارند.

در این میان بیشترین گندم، ذرت و سایر قمقمه‌هایی که در 8 ماهه امسال از اوراسیا صادر شده و صادرات آنها به ترتیب 465، 149 و 131 میلیون دلار بوده است.

در این مدت صادرات سایر محصولات ذرت بدون ارز 121 میلیون دلار، روغن تخمه آفتابگردان 70 میلیون دلار، لاشه و لاشه گوسفند 42 میلیون دلار و اجزا و قطعات راکتور 31 میلیون دلار بوده است.

مهمترین کالاهای مبادله شده بین ایران و اوراسیا بادام زمینی صادراتی است.

مهمترین کالاهای مبادله شده بین ایران و اوراسیا بادام زمینی صادراتی است.

من باید بگویم؛ هفته گذشته پس از نزدیک به 3 سال مذاکره، قرارداد تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا از کشورهای روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس به امضای وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و مقامات این کشور رسید. پنج کشور عضو آن اتحادیه و کمیسیون اقتصادی اوراسیا در مراسمی در کنار اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا در شهر سن پترزبورگ. بر اساس این قرارداد تجارت آزاد، به منظور افزایش تجارت بین المللی و گسترش همکاری ها، علاوه بر تسهیل تجارت و رفع موانع غیر گمرکی، مالیات صادراتی حدود 87 درصد کالاها حذف می شود.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا با جمعیت 183 میلیون نفری و واردات 388 میلیارد دلاری از جهان، بازار بسیار بزرگی در نزدیکی ایران محسوب می شود. در همین راستا سازمان توسعه تجارت پیش بینی کرده است که با اجرای این ترتیب، مبادلات تجاری ایران با کشورهای عضو این اتحادیه تا 5 سال آینده به 18 تا 20 میلیارد دلار برسد.

مجموع تجارت ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال گذشته بیش از 3.2 میلیارد دلار بوده که از این میزان 1.4 میلیارد دلار صادرات ایران و 1.7 میلیارد دلار صادرات ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا بوده است. آمارهای منتشر شده در 8 ماهه امسال نیز حاکی از آن است که مبادلات تجاری ایران و 5 کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به 5.2 میلیون تن کالا با قیمت 2 میلیارد و 344 میلیون دلار رسیده است که 33.5 درصد افزایش داشته است. . 14 درصد وزنی و ارزشی در مدت مشابه سال گذشته.

از این میزان 2 میلیون و 778 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 74 میلیون دلار از ایران به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا صادر شده است که از نظر وزنی و ارزشی نسبت به مدت مشابه 20 درصد افزایش داشته است. سال گذشته سال ها همچنین 2 میلیون و 390 هزار تن کالا به ارزش وزنی یک میلیارد و 270 میلیون و 400 هزار دلار و 10 درصد از نظر ارزشی به صادرات ایران از کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا بستگی دارد.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا