ترندهای کسب و کارعلمی و پزشکی

چرا درخت گردو کم بار میدهد

اکثر افراد به دنبال کشت و پرورش درخت هستند و با توجه به خواص بی شمار گردو که هم از پوست آن و هم از مغز آن استفاده های فراوان می شود، همیشه این سوال را از متخصصان کشاورزی دارند که چکار کنیم درخت گردو پربار شود؟

چکار کنیم درخت گردو پربار شود؟ اصول و نکات بسیار زیادی وجود دارد که رعایت آنها سبب بادرهی و کشت درخت گردو می شود و رعایت نکردن هر کدام از آنها باعث می شود تا درخت از باردهی بیافتد.

درخت گردو علاوه بر اینکه میوه ارزشمندی را دارا می باشد، چوب و تنه آن نیز یکی از بهترین چوبهای صنعتی می باشد که برای ساخت و طراحی وسایل منزل از آن استفاده می شود و یا زغال چوب گردو در موارد بسیار گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

همانطور که می دانید درخت گردو دارای نژادهای متنوعی می باشد و هر کدام از آنها در شرایط محیطی و آب و هوایی مختلفی کشت و پرورش می یابند.

زمان کاشت نهال، نوع و جنس خاک موجود،،میزان آبیاری و نحوه انجام آن و طریقه هرس کردن درخت از نکات مهمی است که در رشد درخت بسیار موثر می باشد.

نهال این درخت را می توان در اواخر پاییز تا اوایل بهار که خاک و آب و هوا از نظر شرایط جوی مساعد می باشند کاشت و از آن مراقبت نمود، ترجیحا در زمستان از کاشت نهال و یا بذر آن جلوگیری کنید زیرا سرما تخم این گیاه را از بین می برد و این نکته را مد نظر داشته باشید که نهال را قبل از جوانه زدن باید وارد خاک بکنید.

جدول نیاز آبی درخت گردو

اگر در فکر خرید نهال گردو هستید باید بدانید که درخت گردو یکی از درختانی است که در حجم بالا به آب نیاز دارد و جزو درختان پر مصرف از لحاظ میزان مصرف اب محسوب می شود.

مهندسان کشاورزی و متخصصین حوزه آبیاری محصولات زراعی جدول نیاز آبی درخت گردو و را گرد آوری کرده اند که با مشاهده آن به راحتی می توان پی برد که هر درخت با هر مشخصاتی چه مقدار آب در سال برای رشد و محصول دهی نیاز دارد.

در صورتی که آب کافی به نهال و یا درخت گردو نرسد از باردهی محصول و میوه خبری نیست و قدرت بارور شدن را نمی تواند درخت گردو داشته باشد.

به طور متوسط بر اساس اطلاعات درون این جدول نهال یک ساله گردو که به صورت غیر پیوندی کشت شده است در سال چیزی بالغ بر 0.7 متر مکعب آب نیاز دارد.

جلوگیری از سرمازدگی درختان گردو

هر سال زمستان و هوای سرد درختان بسیاری را از بین می برد و ممکن است که به محصولات تولید شده آنها خسارتهای فراوانی وارد کند.

همچنین برای جلوگیری از سرمازدگی درختان گردو باید مراقبتهای ویژه ای از آنها داشت تا درخت و محصول به بار نشسته دچار آسیب نشود.

یکی از راه های جلوگیری از سرمازدگی درخت گردو سفت کردن درخت است، همانطور که می دانید اکثر در زمستان رشد نمی کنند و وارد خواب طولانی می شوند که اصطلاحا به این دوره سفت شدن درخت می گویند.

عدم آبیاری در اواخر پاییز می تواند درخت را به سفت شدن کمک کند و از سرما زدگی آن در هوای سرد جلوگیری می شود یک راه دیگر این است که کودهای ازت را از پای درخت جمع کرده و به آن ندهید و هرس شاخه ها را به صورت عمیق انجام ندهید همچنین رنگ زدن تنه درخت تا حد بسیار زیادی سبب جلوگیری از سرما زدگی آن می شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

حرص درخت گردو

یکی از نکات مهمی که صاحبان درخت گردو باید به آن توجه داشته باشند حرص (هرس) درخت گردو می باشد که باید در زمان خودش به بهترین شکل ممکن انجام گیرد.

هرس درخت گردو مانند  را باید در پاییز و اخر زمستان انجام دهید تا شیره ریزی آن که در این ایام به اوج خود می رسد، از این طریق دفع شود و اگر در فصل گرما این کار انجام شود حشرات به این شیره ها هجوم آورده و سبب آسیب به درخت شما می شود.

قیمت درخت گردو 5 10 30 ساله

همانطور که می دانید درختان گردو دارای نژادهای گوناگونی هسند که هر کدام در منطقه ای خاص پرورش می یابند و هر کدام در سن متفاوتی محصول دهد، از این رو قیمت درخت گردو 10 ساله با درخت 5 ساله و یا با درخت 30 ساله بسیار متفاوت می باشد.

هر نژاد گردو مانند  در سن خاصی بارور می شود و هر نهالی در سن مشخصی گردو می دهد، از این رو قیمتهای نهال گردو و یا درختان گردو با سنین مختلف با یکدیگر تفاوت دارند.

چرا درخت گردو ثمر نمی دهد

شیوه های نادرست نگهداری و مراقبت از درخت گردو سبب بار ندادن درخت می شود و در این صورت افراد سوال دارند که چرا درخت گردو ثمر نمی دهد.

عواملی همچون کاهش فتو سنتز درخت، وجود برخی بیماریها و سوختگی درخت گردو می توان سبب ثمر ندادن درخت گردو شود و درخت را از باردهی باز دارد علت عدم فتو سنتز ممکن است که به دلیل از بین رفتن برگها باشد و یا انتقال بیماری ممکن است که از طریق و یا خاک آلوده به ریشه درخت صورت گیرد.

گردو را به چه درختی میتوان پیوند زد

در پاسخ به این سوال که گردو را به چه درختی میتوان پیوند زد؟ باید بگوییم که گردو با میوه های متعدد و گوناگونی پیوند نمی خورد و تنها می توان آن را با انواع مدلها و نژادهای خود پیوند زد، زیرا از نظر ساختاری این میوه با سایر میوه ها تفاوتهای بسیاری دارد که این تفاوتها در ساختار ژنتیکی آنها نیز به شکلهای گسترده ای وجود دارد و وجود همین تفاوتها باعث پیوند نخوردن این میوه با سایر میوه ها مثل می شود.

لینک منبع alamy.com

یک درخت گردو چقدر بار میدهد

از آنجایی که گردو نژادهای بسیار متفاوتی مانند  دارد، خیلیها می خواهند بدانند که یک درخت گردو چقدر بار می دهد؟ باید بگوییم که هر کدام از آنها میزان مختلفی محصول می دهند و از لحاظ میزان باردهی اصلا یکسان نیستند و به میزان یکسانی محصول نمی دهند یک درخت گردو از نژاد چندلر معمولا در حدود 300کیلوگرم محصول می دهد در هر بار و درخت گردو نژاد تویسرکان در هر بار حدود 40 کیلوگرم محصول خواهد داد برخی نژادها نیز میزان متفاوتی بار می دهند.

مرجعی دقیق علمی کاربردی باغداری و کشاورزی ایران با تحقیقات گسترده در بیش از ۷۰ نقطه ایران گزارشی از نقاط مختلف ایران را در این بستر منتشر میکند توجه داشته باشید که این مجموعه تولید کننده نهال گردوی نخبه از نواحی کوهستانی و نیمه کوهستانی می باشد

نهال های تولید شده را اگر بخواهیم  با نمونه های نهال های پیوندی و تغییر ژن داده شده مقایسه کنیم

نهال های این مجموعه از نمونه نخبه بومی و تصحیح شده از بذر می باشند و عمری بین 100 تا 150 سال دارند در حالی به چنین نهالی دست یافته ایم که با بررسی اجمالی در سطح کشور پی خواهید برد که بیش از 90 درصد از نهال های پیوندی درخت گردو بعد از سال 7-8 دچار ایراد و مشکل از زیر قسمت پیوندی شده و درخت شروع به ضعیف شدن و سپس در سال دهم کاملا خشک خواهد شد

نهال های تغییر ژن داده شده نیز که در سال های ابتدایی حدودا 2 تا 3 سال شروع به تولید محصول میکنند با توجه به این که درخت گردو به طور طبیعی ابتدا تنومند میشود سپس به بار مینشیند در نوع نهال های زود بازده به دلیل طی شدن سریع این مرحله درخت گردو ضعیف شده و معمولا در بیش از 50 درصد مواقع طول عمری کمتر از 10 سال خواهند داشت

اما حلقه گمشده کاهش تولید گردو در سال های گذشته به صورت متوالی چیست ؟

با توجه به میانگین تولید گردو 10 تن در هکتار در سطح جهان چرا باغات ایران میانگین 2 تن در هر هکتار برداشت میکنند آیا ارقام ایرانی که در 50 سال گذشته به شوروی صادر میشده است درگیر نهال های خارجی بی کیفیت شده است ؟

ایا باغداران جدید به طمع زودبازده بودن نهال ها از نمونه های بی کیفیت و نا مرغوب استفاده میکنند ؟

ایا با توجه به حاصل خیری زمین ایران این میانگین برداشت نشات گرفته از عدم سواد و بی توجهی به انتخاب صحیح نهال نیست ؟

بیش از هزار هکتار از درختان گردو در 3 سال گذشته در ایران از بین رفته است یا دچار بیماری های غیر قابل برگشت شده اند .

تمامی اسناد و مدارک از چنین اوضاع ناراحت کننده ای توسط گروه ما جمع آوری شده و هر روزه بیش از پیش سعی در مشاوره و گره گشایی در مسایل باغداری در سطح کشور می نماییم در این میان باغات متعددی درگیر بیماری های نظیر اب سیاه و کرم خراط و… میباشند که همه اینها بخش کوچکی از مسایل باغداری ایرانی است.

در سال گذشته ما 3000 تماس موفق مشاوره ای از سراسر ایران داشته ایم توانسته ایم مفاد مهم باغداری منحصرا درخت گردو را به شما دوستان عزیز و زحمت کش و هوشمند در میان بگذاریم و گوشه ای از مشکلات شما را حل و فصل نماییم.

در یونان قدیم و در مصر باستان در معبد ژوپیتر برای کسانی که تازه ازدواج می کردند، برگ و شاخه های گردو را زیر پایشان می انداختند وبر این باور بودند که عروس و داماد از قید جادو و طلسم رها شده و خوشبخت زندگی خواهند کرد.

برابر بررسی های دیرین شناسی گیاهی و گرده شناسی در روی کره ی زمین، گونه های مختلف گردو از زمان های بسیار قدیم به ویژه از دوران سوم زمین شناسی وجود داشته است.

و از دوران چهارم زمین شناسی به بعد آثار درخت گردو از جمله گرده ی آن در کشورهای اروپای شرقی به دست آمده است .منشاء درخت گردو را اسیای غربی و نواحی هیمالیا می دانند . در ایران نیز گردو در جنگلهای شمال از استارا تا گلی داغ در جلگه و ساحل تا ارتفاع۲۲۰۰ متر از سطح دریا انتشار دارد و به طور پراکنده یا کم و بیش انبوه در جنگلها از جمله جنگلهای غرب و در راه سنندج به مریوان به طور خودرو دیده می شوند ولی وحشی بودن آن در ایران مشکوک است.

احتمالا کهن ترین درخت گردو در ایران در “اورگان” شهر کرد وجود دارد. برابر نوشته ای که از نزدیک این درخت از زیر خاک بدست آمده است، تاریخ کاشت آن به زمان یزدگرد ساسانی و حدود۱۴۰۰ سال پیش می رسد.
گردو گیاهی درختی یا درختچه ای است که ارتفاع آن تا ۲۵ متر هم می رسد.دارای تنه صاف با رنگ نقره ای و در برخی گونه ها , خاکستری,برگ ها به شکل مرکب شانه ای بوده و معطر می باشد. گردو یک پایه و جدا گل می باشد و گل آذین نر آن شاتون بوده که به صورت آویزان بوده و طول آن ۸ الی ۱۰ سانتی متر است.

گل های نر از قاعده شاخه های سال قبل به وجود می آیند.گل های ماده در دستجات ۲ الی ۳ تایی و در شاخه های سال جاری به وجود می آید. گامت های ماده گردو دگر گشن است گرده افشانی آن به وسیله باد انجام می شود و حشرات در آن نقشی ندارند. گل دهی در اوایل بهار قبل از ظهور برگ ها اتفاق می افتد.میوه ان به صورت شفت می باشد یعنی دارای درون بر سخت و چوبی می باشد.

تاریخچه:

طبق افسانه های باستان زمانی که خدایان متولد شدند غذایشان گردو بود و همچنین از دیرباز به خواص دارویی آن نظیر خواص ضد عفونی کنندگی و ضد قارچ بودن آن اطلاع داشتند. دم کرده برگ آن برای رفع سرماخوردگی , خستگی , بیماری پوستی و همچنین رفع ورم پلک های چشم استفاده می شود.پوست میوه(قسمت گوشتی) ان سرشار از تانن می باشد که در درمان اسهال های مزمن, درمان کم خونی و همچنین پوست آن حاوی اسید های آلی و مواد معدنی بالایی می باشد.
مغز گردو دارای پروتئین،قند ،آب و ویتامین، املاح معدنی و همچنین مواد چربی است. مقدار فسفر موجود در گردو با ماهی و برنج و حتی تخم مرغ نیز برابری میکند. برگ و پوست گردو مقوی و تصفیه کننده خون است . برگها و پوست آن بخصوص بخاطر مادهءتلخ و تانن آن در مداوای بیماریهای جلدی و خنازیر مفید واقع می شوند .
تاریخچه پرورش گردو به زمانهای بسیار دور و نامعلوم بر می گردد. گفته می شود که گردو در باغ شاه سلیمان پرورش داده می شد. در ایران قدیم گردو در معامله پایاپای بکار برده می شد که از این طریق به کشورهای مصر بیزانس ، ایتالیا و حتی کشورهای اروپائی و دنیای جدید انتشار یافته است. پایه های وحشی گردوی ایرانی در منطقه کوههای کارپاتیان (Carpathian mountains) در شرق اروپا، سرتا سر ترکیه ، عراق ، ایران ، روسیه جنوبی و افغانستان تا شمال غربی هیمالیا یافت شده است.

می توان گفت منشاء گردو ایران و مناطق اطراف آن می باشد که سپاه اسکندر در بازگشت خود آنرا به اروپا برده است. گردو درختی یک پایه و دارای برگهایی مرکب از برگچه های فردو بزرگ است. سنبله گلهای نر آن وضع آویخته دارد. ولی گلهای ماده آن دارای وضع قائم بر روی شاخه ها است. هر گل نر آن دارای پوششی مرکب از ۳ تا ۴ قطعه فلس مانند است که تعداد زیادی پرچم را از خارج فرا می گیرند در وسط پرچم ها نیز معمولاً اثر مادگی رشد نیافته دیده می شود. مجموعه گلهای ماده درخت گرد و هیچ وقت از ۲ تا۴ تجاوز نمی کند. هر گل ماده آن دارای پوششی کوچک از خارج می باشد این پوشش همراه با زوائد بزرگ و کوچک زیر گل (براکته و براکتئول) به تخمدان پیوسته است.

گلهای ماده، مادگی ۲ برچه ای دارند که مجموعاً تخمدانی یک خانه و به وضع تحتانی به وجود می آورند. قسمت آزاد مادگی نیز به ۲ کلاله پهن و دور از هم ختم می شود. میوه آن شفت مانند و دارای میان برگوشتی و محتوی مواد تلخ است. میاه برگوشتدار میوه، فقط در گردوی تازه که همه قسمتهای میوه را در بر دارد، دیده می شود درون برگردو ، سخت و شکننده است و درون آن دانه مرکب از ۲ لپه حجیم با اندوخته فراوان از مواد روغنی‏، جای دارد. – ارقام گردو عبارتند از : رقم سر (Serr)، رقم فرانکوت (Franquette)، مایت (Mayette)، پاریزین (Parisienne)، سجنو (Sejnovo)، هارتلی (Hartly)، پاین (Payne) ، اشلی (Ashley) ، سان لند (Sunland) ، چیکو (Chico) ، وینا (Vina) ، هاوارد (Howard) ، پدرو (Pedro) ، چاندلر (Chandler)، ته هاما (Tehama)
طبقه بندی گیاهی:
گردو با نام علمیJuglans از خانواده ی Juglandaceae است. نام علمی این جنس از کلمه لاتین Jovis-Glans به معنی فندق ژوپیتر گرفته شده است.
انواع این درخت در چین ،ژاپن،فرانسه و آمریکا کشت می شود مهمترین گردوهای موجود دردنیا معروف به گردو ی ایرانی است . زیرا ابتدا از ایران به خاور میانه و از آنجا به یونان و روم و سپس به انگلستان و بعد به امریکا برده شده است. گردو ی ایرانی تنها گونه ای از این خانواده است که مغز آن از نظر خوراکی مصرف اقتصادی دارد .
گردوی معمولی درختی است یک پایه که بلندی آن از ۱۰ تا ۲۵ متر متغییر است،گردو دارای برگهای مرکب شانه ای است و درختی یک پایه است که گلهای نر و ماده روی یک درخت به صورت جدا گانه ظاهر می شوند.
گامت های ماده گردو دگر گشن است گرده افشانی آن به وسیله باد انجام می شود و حشرات در آن نقشی ندارند.

پراکنش جغرافیایی:
درخت گردو از درختان بسیار با ارزش و از پهن برگان است که در بسیاری از نقاط جهان در نیمکره شمالی از مرکز تا شرق اروپا و قفقاز و شمال و مرکز ایران تا دامنهای هیمالیا و کشور چین و ژاپن و همچنین گونه هایی از آن در آمریکای شمالی و جنوبی به طور طبیعی می رویند و کاشته می شوند. تنها جنگل طبیعی باقی مانده از این محصول در دنیا هم اکنون در قرقیزستان و در شرایط بسیار خوب موجود است .
در ایران کاشت گردو از دره گز و مغان در شمال کشور تا اقلید فارس در جنوب و از ارتفاعات جنوب غربی ارومیه تا کوه تفتان در جنوب شرقی بین طولهای جغرافیایی ۴۵تا ۶۵ درجه به خوبی می رویند ولی بهترین بازدهی مربوط به باغهایی است که در ارتفاعات دامنه های البرز، خراسان ، آذربایجان و دامنه های زاگرس ( به ویژه تفرش،گلپایگان و تویسرکان ) قرار دارند . همچنین اطراف کوههای لاله زار و جبال بارز منطقه ایاست که از مراکز عمده گردو کاری کشور به حساب می آید.

اطلاعات این صفحه را میتوانید برای مطالعه عمومی مورد استفاده قرار دهید اما اگر به صورت کاربردی و حرفه ای قصد باغداری درخت گردو را دارید توصیه می کنم سری به این پروژه جدید ما به نام سایت باغ شهری بزنید

لازم به ذکر است تمامی فعالیت های ما که مربوط به آموزش باغداری است در سایت باغ شهری تجمیع شده است

 

دکمه بازگشت به بالا