ترندهای کسب و کارعمومی

استحکام بدنه برج خنک کننده

استحکام بدنه برج خنک کننده: برج خنک کننده یکی از مهم‌ترین دستگاه هایی است که در صنعت از آن استفاده می‌ کنند. در واقع اگر وجود نداشته باشد؛ بسیاری از روش های تولیدی مختلف در کاخانجات درست انجام نمی شود. در نتیجه به مشکل برمی‌ خوریم. در این مقاله تصمیم داریم که راجع به استحکام بدنه برج خنک ‌کننده صحبت کنیم که جزء مباحث بسیار مهم است و در طول عمر کولینگ تاورها هم تاثیر مثبتِ بسیار زیادی خواهد داشت.

منظور از بدنه برج خنک کننده چیست؟

وقتی که صحبت از استحکام بدنه برج خنک کننده می شود، اول باید منظور خود را از بدنه دستگاه به طور واضح و شفاف بیان کنیم. در واقع بدنه برج خنک کننده صنعتی از انواع مواد و متریال مختلف ساخته شده است و برای اینکه این استحکام در آن وجود بیاید، نیازمند این هستیم که متریال با کیفیت و مناسبی را در آن استفاده کنیم که در این مقاله راجع به  این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد.

منظور از بدنه فایبرگلاس چیست؟

وقتی که صحبت از استحکام بدنه برج خنک کننده می شود، اول باید منظور خود را از بدنه دستگاه به طور واضح و شفاف بیان کنیم. در واقع بدنه برج خنک کننده از انواع مواد و متریال مختلف ساخته شده است و برای اینکه این استحکام در آن وجود بیاید، نیازمند این است که متریال با کیفیت و مناسبی در آن استفاده شود که در این مقاله راجع به  این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد.

قطعات فایبرگلاس به مرور زمان دچار فرسودگی و خوردگی نمی شود و استحکام بسیار بالایی دارند و به هیچ عنوان دچار شکستگی نخواهند شد و همین می تواند یک مزیت بسیار بزرگ برای آن ها محسوب شود.

برای استحکام بدنه فایبرگلاس از چه موادی استفاده می کنند؟

برای اینکه این استحکام به بالاترین حد خودش برسد، مواد و متریال مختلفی در آن به کار می رود که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر است:

الیاف

نوع الیاف پایه در قطعات فایبرگلاس از نوع حصیری یا مش است که از الیاف سوزنی و ارزیل هم برای تقویت استحکام آن را استفاده می کنند.

رزین

رزین پایه هم در ساخت قطعات فایبرگلاس از جنس رزین پلی استر غیر اشباع محسوب می شود که گواهینامه مدیریت کیفیت را دارد و وجود آنها باعث می شود که زمان پخت بدنه بیشتر شود اما در افزایش استحکام بدنه برج خنک کننده تاثیر بسیار زیادی دارد.

در چنین حالتی پنل ها یا دیواره ها به صورت یک تکه ساخته شده اند. محافظ بدنه آنها از جنس فایبرگلاس است یا رزین الیاف حصیری و سوزنی با ضخامت ۸ میلیمتر داخل آنها به کار رفته است. مقاومت بالایی در برابر اشعه فرابنفش از خودشان نشان می دهند. از مواد ضد یووی روی بدنه آنها استفاده شده است که یک لایه رزین براق روی برج خنک کننده تراکمی به وجود می‌ آورد و مقاومت آن در برابر اشعه فرابنفش را بالا برده و در شرایط جوی خوب دوام می آورد.

نکته لازم به ذکر این است که در یک طرف برج خنک کننده برای افزایش دسترسی به سیستم داخلی، پنل یا دیواره به صورت جدا شونده می باشد.

تشتک

تشتک داخل برج خنک کننده کاملاً یکپارچه ساخته می شود. ضخامت ۱۰ میلی متری دارد و از دو الیاف تقویتی بیشتری نسبت به پنل های دیگر در آن استفاده می کنند که برای افزایش استحکام و امنیت است.

لوورها

لوور ها یا کرکره ها در مدل های تیغه ای یا سینوسی معمولاً ضخامتشان ۸ میلیمتری است و ۱۲ دریچه دارند که در چهار طرف کولینگ تاور قرار می‌ گیرد و می‌ تواند باعث افزایش استحکام بدنه برج خنک کننده شود.

با تمام اطلاعاتی که از این مقاله به دست آوردید، متوجه شدید که استحکام بدنه فایبرگلاس چگونه تامین می شود و در نتیجه می توانید بفهمید که کدام کولینگ تاور از لحاظ بدنه کاملا مستحکم می باشد. نیز یکی از بهترین منابعی است که انواع کولینگ تاورها را در اختیار شما قرار می دهد که استحکام بسیار بالایی دارند و می‌ توانند در طولانی مدت کاملا محکم و مقاوم در برابر هرگونه فرسایش و خوردگی برج خنک کننده فایبرگلاس چیست؟ به نوعی از کولینگ تاور گفته می‌ شود که در ساخت بدنه آن از جنس فایبرگلاس استفاده شده باشد.

امروزه به دلیل مزایای استفاده از فایبرگلاس، از آن به جای فلز در ساخت بدنه کولینگ تاور استفاده می‌ شود که در مقابل رطوبت و نور آفتاب بسیار مقاوم بوده و به هیچ عنوان دچار زنگ زدگی و یا خوردگی نخواهد شد. کولینگ تاور از جنس کامپوزیت را می‌ توان در اشکال مختلف اعم از مدور، مکعب و در رنگ‌ های متنوع تهیه کرد. قطعات فایبرگلاس در طول زمان مقاومت و استحکام خود را حفظ کرده و به هیچ عنوان دچار شکست نخواهند شد.

انواع برج خنک کننده فایبرگلاس

برج خنک کننده فایبرگلاس مدور

کولینگ تاور فایبرگلاس که به شکل مدور (بطری شکل) ساخته می‌ شود و قطعات بدنه این برج به صورت چند تکه و به وسیله پیچ و مهره متصل می‌ گردند. این نوع کولینگ تاور از حدود 40 سال پیش وارد بازار شد، ولی به دلیل طراحی ضعیف سیستم توزیع آب، امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

فایبرگلاس از رزین و الیاف شیشه تشکیل می‌ شود، بسیار سبک است (چگالی در حدود 2000 کیلوگرم در مترمکعب) و بسیار مستحکم (در قیاس وزنی قوی تر از فلز) است. برای قطعات و دستگاه‌ هایی که در فضای آزاد و تحت شرایط آب و هوایی سخت نصب می‌ گردند بسیار مطلوب است و قابلیت ساخت به هر شکل و اندازه را دارد. فایبرگلاس در قیاس با فلز و چوب انبساط کمتری و عمر بسیار بیشتری دارد.

برج خنک کننده فایبرگلاس مکعبی

کولینگ تاوری از جنس فایبرگلاس است که به شکل مکعب مربع و یا مکعب مستطیل ساخته می‌ شود. ، می‌ تواند به صورت جریان متقاطع و یا جریان مخالف باشد.

برج خنک کننده فایبرگلاس مکعبی

در گذشته در ساخت از فلز و چوب استفاده می‌شد، ولی امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی در ساخت، امروزه از کامپوزیت و انواع پلاستیک‌ ها استفاده می‌ شود. مهمترین چالش در ساختار کولینگ تاور، مقاومت در برابر رطوبت و خوردگی می‌ باشد. به همین دلیل قطعات به کار رفته طوری انتخاب می‌ شوند که در مقابل زنگ زدگی و بالاترین مقاومت را داشته باشند.

در نظر داشته باشید که فایبرگلاس دارای وزن کمتری نسبت به فلز می‌ باشد؛ در استحکام و مقاومت با آن برابری می‌ کند و در برابر زنگ زدگی و خوردگی به شدت مقاوم می‌ باشد. فایبرگلاس تا حدودی انعطاف پذیر و قابل ترمیم است و عمر و دوام طولانی تری نسبت به فلز دارد.

مشخصات فنی برج خنک کننده فایبرگلاس

1) برج خنک کننده فایبرگلاس چیست؟

نوعی از کولینگ تاور است که در ساخت بدنه آن از جنس فایبرگلاس استفاده شده باشد و دارای مقاومت بالایی به زنگ زدگی و خوردگی باشد.

2) انواع برج خنک کن فایبرگلاس کدامند؟

  • برج خنک کن فایبرگلاس مدور
  • برج خنک کن فایبرگلاس مکعبی

3) در ساخت برج خنک کننده فایبرگلاس از چه موادی استفاده می‌شود؟

در ساختار کولینگ تاور فایبرگلاس از کامپوزیت و انواع پلاستیک‌ ها استفاده می‌ شود.

4) سیستم کلی فایبرگلاس در کولینگ تاور به چه صورتی است؟

بدنه فایبرگلس بکار رفته در کولینگ تاور، بدنه‌ ی تقویت شده بوسیله الیاف شیشه و پلیمرها یا رزین‌ ها می‌ باشد. در واقع رزین بافت اصلی چسب مانند در قطعات کامپوزیت به شمار می‌ آید.

از خودشان استقامت نشان دهند. در مطلب پیش رو به بررسی نکات مهم خرید برج خنک کننده می پردازیم. از آن جا که یا cooling tower یکی از پر استفاده‌ ترین دستگاه‌ های صنعتی و تاسیسات می‌ باشد، بنابراین نیاز است تا قبل از اقدام به خرید، نکاتی را از جمله نوع و کیفیت، لرزش و صدا، خدمات و تعمیرات کولینگ تاور را مد نظر قرار دهید.

در صورتیکه اگر هر کدام از این نکات قبل از خرید مورد بررسی قرار نگیرد، ممکن است در هنگام بهره‌ برداری از برج خنک کن مشکل آفرین شود و اصلاح آن در برخی اوقات غیر ممکن و هزینه بر خواهد بود. در این مقاله از قصد داریم تا نکات مهم و ضروری در خرید برج خنک کننده را معرفی کرده و آنها را بررسی نماییم.

نکات مهم خرید برج خنک کننده

کولینگ تاور یک دستگاه با عملکرد و کانیزم ساده می‌ باشد که تجهیزات مکانیکی پیشرفته و یا تکنولوژی خاصی ندارد. در نتیجه ساخت آن در داخل کشور امکان‌ پذیر است. در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از شرکت‌ های داخلی این محصول را تولید و عرضه می‌ نمایند.

نمونه‌ های خارجی کولینگ تاور به دلیل محدودیت‌ های واردات، در حال حاضر تنها از کشور چین وارد می‌ شوند که علاوه به صرف هزینه هنگفت واردات هیچ گونه مزیت به نوع ساخت داخل کشور ندارند، در نتیجه خرید برج خنک کن ساخت داخل کشور پیشنهاد می‌ شود

اشاره کردیم که کولینگ تاور ایرانی بهترین گزینه می‌ باشد، اما مانند همه تولیدات داخلی میان شرکت‌ های مختلف کیفیت متفاوت است. هدف، خرید محصولی با کیفیت و با قیمت مناسب است. در پروسه انتخاب پیشنهاد می‌ شود کیفیت را فدای قیمت نکنید.

از آنجا که استحکام بدنه برج خنک کن بسیار حائز اهمیت است نمونه‌ های ارزان قیمت آن دارای بدنه با ضخامت کمتر و کیفیت مواد اولیه به کار رفته پایین می‌ باشد، لذا در طول بهره‌ برداری دستگاه با مشکلات نشت آب و ترک بدنه مواجه می‌ گردد. الکتروموتور برج خنک کن همواره در معرض رطوبت قرار دارد، بنابراین نیاز است که الکتروموتور در مقابل شرایط آب و هوایی عایق باشد. بر این اساس محافظت IP55 از برند های معتبر پیشنهاد می‌ گردد.

پکینگ‌ ها یا سطوح انتقال حرارت داخل دستگاه باید از جنس پی وی سی (P.V.C) نسبتا مرغوب باشد. زیرا اگر کیفیت لازم را نداشته باشد، به مرور خورد شده و به همراه رسوب وارد سیستم لوله‌ کشی می‌ شود. ساخت قطعات با کیفیت بالاتر نیازمند هزینه بیشتر سازنده می‌ باشد که منجر به افزایش قیمت برج خنک کننده مدار بسته خواهد شد.

 

دکمه بازگشت به بالا