علمی و پزشکی

نکاتی درباره واکسن «پنوموکوک» – شیمیشی

واکسن پنوموکوک به شکل تزریقی در دو، چهار و ۱۲ ماهگی همزمان با واکسن‌های همان گروه سنی تزریق می‌شود.

به گزارش شیمیشی، اخیرا دو واکسن جدید به سبد واکسیناسیون کشور اضافه شده‌اند و همزمان با دیگر واکسن‌های گروه سنی تزریق می‌شوند که واکسن «پنوموکوک» یکی از این دو واکسن است.

میکروب پنوموکوک سبب بیماری‌هایی مانند سینوزیت، مننژیت، عفونت گوش میانی، پنومونی و عفونت خون می‌شود.

واکسن پنوموکوک در دو ماهگی به همراه واکسن‌های فلج اطفال خوراکی، پنج‌گانه (سه‌گانه، هپاتیت ب، هموفیلیس آنفلوآنزا) و روتاویروس تزریق می‌شود. همچنین این واکسن در چهار ماهگی به همراه فلج اطفال خوراکی، فلج اطفال تزریقی و روتاویروس به نوزادان تزریق می‌شود. این واکسن به همراه واکسن سرخک، سرخچه و اوریون نیز در ۱۲ ماهگی به جامعه هدف تزریق می‌شود. 

میکروب پنوموکوک سبب بیماری‌هایی مانند سینوزیت (التهاب دریافت پوششی سینوس‌ها)، مننژیت (عفونت پرده‌های مغز)، عفونت گوش میانی، پنومونی (سینه‌پهلو یا ذات‌الریه) و عفونت خون می‌شود که ممکن است منجر به بستری شدن کودکان در بیمارستان، ایجاد عوارض در کودک و  گاهی مرگ آنها شود. عفونت پنوموکوک از طریق قطرات تنفسی در حین صحبت‌کردن و تماس نزدیک بین افراد منتقل می‌شود. به عبارت دیگر، بیماری از طریق فرد بیمار، ناقل سالم (فردی که آلوده به میکروب است اما علائم ندارد) و همچنین اشیاء آلوده شده با ترشحات بدن قابل انتشار است.

کودکان کمتر از پنج سال و به ویژه کودکان کمتر از دو سال، نوزادان، کودکان مبتلا به نقص سیستم ایمنی، کودکان مبتلا به سوءتغذیه، کودکانی که شیر مادر دریافت نکرده‌اند نسبت به سایر کودکان، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت پنوموکوکی قرار دارند. همچنین قرار گرفتن در معرض دود سیگار و زندگی در شهرهای صنعتی و پرازدحام سبب می‌شود افراد بیشتر در معرض عفونت پنوموکوک قرار داشته باشند.  

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، پس از واکسیناسیون، تب مختصر، درد، تورم، سفتی در محل تزریق، بی‌قراری و تحرک‌پذیری کودک شایع است اما نگران‌کننده نیست. در صورت تورم و قرمزی محل تزریق واکسن برای کاهش میزان تورم و قرمزی می‌توان از یک پارچه سرد، مرطوب و تمیز برای محل تزریق استفاده کرد.  

والدین در صورت بروز تب، درد یا بی‌قراری کودک خود می‌توانند با کارکنان بهداشتی در مرکز جامع سلامت، پایگاه یا خانه بهداشت مشورت کنند. پس از واکسیناسیون،  از پوشاندن لباس تنگ به کودکان که موجب فشار به محل تزریق می‌شود باید خودداری کرد. 

پس از واکسیناسیون، شستن محل تزریق واکسن و استحمام منعی ندارد.  

انتهای پیام

تیم خبری مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، هدفم این است که متونی را ارائه دهم که علاقه شما را به علم پزشکی تحریک کند و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهم.
دکمه بازگشت به بالا