علمی و پزشکی

گیاهی که داروی محرک کبدی است

آفتاب نیوز:

میوه های این سبزی در کشور گاهی برای غذای محدود (تهیه ترشیجات) استفاده می شود و به دلیل ظاهر میوه ها در بعضی جاها به اشتباه به هندوانه ابوجهل معروف است. در حالی که باید از این اشتباه اجتناب کرد و این دو گیاه کاملاً متفاوت هستند.

اقبال چاشمی، کارشناس گروه فارماکولوژی و پزشکی کاربردی این پژوهشکده با اشاره به اینکه این گیاه دارای چندین ترکیب شیمیایی فعال است، تصریح کرد: یکی از مهم ترین ترکیبات موجود در آن فلاونوئیدها است. ریشه و گل آن حاوی پکتین، ساپونین، نوعی اسانس (به مقدار بسیار کم)، ماده صمغی، رامنوگلیکوزید و ماده ای به نام کپرین است.

چسمی گفت: گیاه جگر در طب سنتی به عنوان شیرین کننده کبد و بهبود عملکرد کبد استفاده می شود و در موارد کاهش فشار خون و کاهش گاز و به عنوان داروی درماتیت استفاده می شود. همچنین گزارش شده است که از آن به عنوان ادرارآور و ضد کرم استفاده می شود.

چاشمی تصریح کرد: ریشه این سبزی فعال ترین قسمت آن است و به دلیل گرما و خشکی به عنوان غذا و درمان سرد استفاده می شود. همچنین از آب پوست ریشه آن در طب سنتی برای درمان تجمع مایع سروزی در پوست یا بافت، کم خونی، آرتروز و نقرس استفاده می شود.

وی همچنین گفت: این گیاه به دلیل تلخ و دفعی بودن پوست آن به ضد سل نیز معروف است و از آن برای درمان بیماری های سل، کلیوی و کبدی استفاده می شود. از آنجایی که این گیاه سرشار از سدیم است، بیماران فشار خون و بیماران قلبی باید در مصرف آن احتیاط کنند.

وی بیان کرد: این سبزی برای دستگاه گوارش مفید است، از اسهال جلوگیری می کند و اشتها را افزایش می دهد. حاوی بسیاری از ریزمغذی ها، آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها است. این یک منبع عالی از کورستین است که یک آنتی اکسیدان عالی است. کوئرستین دارای خواص ضد باکتری، ضد سرطان، ضد التهاب و تسکین درد است.

این کارشناس تحقیقاتی تاکید کرد: نوعی ترکیب فلاونوئیدی موجود در این سبزی باعث تقویت سلول ها و جلوگیری از ایجاد خونریزی می شود. در عین حال مطالعات روی ریشه این گیاه نشان داده است که عصاره به دست آمده از ریشه این گیاه خواص ضد میکروبی قابل توجهی از خود نشان می دهد.

تیم خبری مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، هدفم این است که متونی را ارائه دهم که علاقه شما را به علم پزشکی تحریک کند و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهم.
دکمه بازگشت به بالا