ترندهای کسب و کارعمومی

مقایسه کیف پول لجر Ledger و ترزور Trezor

به نظر شما در مقایسه کیف پول ترزور و لجر کدام کیف پول برنده است؟ ما در این مقاله با استناد به نظر کارشناسان حوزه کریپتو، قضاوتی سریع را برای پاسخ به این سوال که کیف پول ترزور بهتر است یا لجر به شما ارائه کرده‌‌ایم.

در مقایسه کیف پول ترزور و لجر کدام برنده است؟

اگر شما هم به دنبال هستید، احتمالاً در مسیر خود به دوگانه ترزور یا لجر رسیده‌اید.

ما در این مقاله که بر پایه مقاله‌ای از سایت نوشته شده است، قصد داریم به صورت خلاصه و سریع دو کیف پول سخت افزاری ترزور و لجر را با یکدیگر مقایسه کنیم و در نهایت به شما  خواهیم گفت که برنده این نبرد (ترزور علیه لجر) چه کسی خواهد بود. پس با همراه باشید تا پاسخ این سوال که کیف پول ترزور بهتر است یا لجر را دریافت کنید.

فهرست مقاله

مقایسه کیف پول ترزور و لجر: ویژگی‌های کلی

کیف پول ترزور و لجر از بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال هستند، این دو کیف پول با وجود تفاوت‌هایی که دارند از لحاظ ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهند بسیار به همدیگر شبیه هستند.

آشنایی با ترزور و لجر

همانطور که احتمالا می‌دانید این دو برند هر کدام دو مدل مختلف از کیف پول‌های خود را روانه بازار کرده‌اند که ما در همتاپی سه مدل از آنان را بررسی تخصصی کرده‌ایم، پس قبل از این که به سراغ شرح تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو کیف پول برویم، به شما پیشنهاد می‌کنیم که مقاله ، ، ما در همتا‌پی را مطالعه کنید.

برای این که بخواهید بهتر پی به تفاوت‌های این دو برند تولید کننده کیف پول ارز دیجیتال ببرید،  در به صورت خلاصه این دو شرکت را به شما معرفی کرده‌ام:

آشنایی با کیف پول لجر (Ledger)

کیف پول‌های لجر – به خصوص نسخه اولیه یعنی نانو اس- ارزان‌ترین، در دسترس‌ترین و کاربردی‌ترین کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال در ایران هستند.

تفاوت انواع نسخه‌های لجر را می‌توانید در جدول پایین مشاهده کنید:

نمایشگر رزولوشن امکان تاچ اسکرین اتصال بلوتوث شارژر وایرلس اتصال قیمت به دلار
لجر نانو اس OLED 128×64 px USB 79
لجر نانو ایکس OLED 128×64 px USB -C 119
لجر استکس E Ink® 400×672 px USB -C  279

نکته‌ای که لجر را به رقیب خود برتری می‌دهد این است که این کیف پول اپلیکیشن اندروید مخصوص خود را دارد در حالی که ترزور از آن بی بهره است.

آشنایی با کیف پول ترزور (Trezor)

ترزور اولین کیف پول سخت افزاری بازار ارزهای دیجیتال بود، این برند توسط شرکت ساتوشی لبز در سال 2014 به دنیا معرفی شد. برند ترزور تا کنون دو نسخه رسمی از کیف پول‌های سخت افزاری خود ارائه کرده است که شامل ترزور one و ترزورT می‌‍شود.

ترزور وان همان اولین مدلی است که ارائه شد و از قضا مشهورترین و پر استفاده‌ترین نسخه این کیف پول نیز هست.

در زیر می‌توانید مقایسه‌ای سریع از این دو مدل ترزور را مشاهده کنید:

نمایشگر رزولوشن امکان تاچ اسکرین اتصال بلوتوث شارژر وایرلس اتصال قیمت به دلار
ترزور وان OLED —- USB 70.68
لجر نانو ایکس OLED —- USB -C 271.56

حال بیایید دو برند ترزور و لجر را در مقابل هم قرار دهیم.

نگاهی اجمالی به هر چهار مدل کیف‌های پول لجر و ترزور

شما می‌توانید در جدول زیر خلاصه‌ای از مقایسه کیف پول‌های این دو برند را مشاهده کنید و پس از آن برای هر بخش جزئیات بیشتر را مطالعه کنید:

نام کیف پول قیمت تعداد ارز پشتیبانی از صرافی داخلی نحوه اتصال نرم افزار موبایل
Ledger Nano S 79$ +1800 بله میکرو USB بله
Ledger Nano x 119$ +1800 بله تایپ C | بلوتوث بله
Trezor one 70.68$ +1200 بله میکرو USB خیر
Trezor T 271.56$ +1400 بله تایپ C خیر

ظاهر براق کیف پول‌های لجر (ledger) هر فردی را به یاد فلش‌های جیبی می‌اندازد. این در حالی است که دستگاه‌های ترزور از نظر ظاهر کاملاً متمایز بوده  و به لطف بدنه پلاستیکی‌شان سبک‌تر نیز هستند.

هر چهار دستگاه -هر برند دو مدل مختلف دارد- لجر و ترزور به سیستم‌‎ عامل‌های مختلف (ویندوز، لینوکس و مک) متصل می‌شوند. با این حال کاربران ترزور (Trezor) فقط می‌توانند به دستگاه‌های اندرویدی متصل شوند درصورتی که لجر از ios نیز پشتیبانی می‌کند.

هر دو برند ترزور و لجر غالباً دارای صفحه نمایش 128×64 پیکسل هستند. صفحه نمایش تنها در مدل‌های ویژه این دو شرکت متفاوت است.

در بخش اتصال، شما می‌توانید لجر نانو ایکس را به خاطر داشتن قابلیت اتصال بلوتوثی به تلفن همراه از دیگر نسخه‌ها برتر بدانید.

مقایسه کیف پول ترزور و لجر: ارزهای ارائه شده

ترزور و لجر در مورد ارزهای پشتیبانی شده از شباهت زیادی برخوردار هستند، هر دو به کاربران اجازه می‌دهند بیش از 1800 کوین و توکن مختلف را ذخیره کنند.

در حالی که لجر نانو اس پلاس و ایکس از سبد مشابهی از ارزها پشتیبانی می‌کنند، ترزور وان (Trezor One) از ارزهای کمتری نسبت به ترزور تی پشتیبانی می‌کند.

از سویی دیگر، تمام این کوین‌های که ترزور به شما ارائه نمی‌دهد را می توان در هر دو دستگاه لجر نگهداری کرد.

مقایسه کیف پول ترزور با لجر: امنیت

کیف پول‌های لجر و ترزور در زمینه امنیت هر دو از پرچمداران صنعت ارزهای دیجیتال هستند؛ هر دو شرکت کلیدهای خصوصی را کاملاً در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند، اگر بخواهیم ساده‌تر بیان کنیم با استفاده از کیف پول‌های لجر و ترزور کلید خصوصی کیف پول شما در فضای آنلاین در دسترس نخواهد بود و دست هکرها از دزدیدن دارائی‌هایتان دور خواهد ماند.

مدل‌های Trezor با استفاده از یک مدل تراشه ساخته شده‌اند، در حالی که دستگاه‌های Ledger از دو تراشه متفاوت استفاده می‌کنند.

لجر از یک سیستم عامل بلاک چین (BOLOS) منحصر به فرد استفاده می‌کند که یک چارچوب متن باز است.

با این حال، برخلاف Trezor، کیف‌پول‌های لجر متن باز نیستند؛ این بدان معناست که کیف پول ترزور اطلاعاتش برای تست و آزمایش در اختیار افراد عادی نیست و عدم دسترسی به این اطلاعات صحت سنجی امنیت این کیف پول را برای نخبگان غیر ممکن می‌سازد.

هر چهار دستگاه از عبارت‌های عبور BIP39 (برا اطلاع بیشتر درباره BIP39 به مقاله این  مراجعه کنید.) پشتیبانی می‌کنند.

در بحث امنیت باید این نکته را نیز مورد توجه قرار دهید که پایگاه داده لجر در سال 2020 هک شده است و اطلاعات تماس تمامی افراد و مشتریان این شرکت به سرقت رفته است؛ هر چند که در طی این حادثه کیف پول‌های لجر هک نشدن و به دارایی فردی دست درازی نشد، اما همین هک هم وجه لجر را تا حدودی در جامعه کریپتو تخریب کرد؛ به هر صورت با توجه به سابقه لجر و البته متن باز نبودن ترزور نمی‌توان درباره این بخش با قاطعیت نظر داد.

مقایسه کیف پول لجر با ترزور: سهولت در استفاده

راه اندازی کیف پول‌های Trezor و Ledger نسبتاً آسان است زیرا از همان ساختاری استفاده می‌کنند که دیگر کیف پول‌ها استفاده کرده‌اند؛ یعنی تایید دقیق حساب و پیکربندی با استفاده از عبارات seed.

مدل‌های پایین‌تر این دو برند دارای دو دکمه فیزیکی و صفحه‌نمایش کوچک‌تر هستند، این صفحه نمایش‌های کوچک در عصر گوشی‌های هوشمند کمی ابتدایی و غیر کاربردی به نظر می‌رسد؛ اما خوب است بدانید وجود همین نمایشگرهای کوچک برای شما بسیار کار راه انداز خواهد بود.‌‎

نکته آخر این است که راه اندازی و استفاده از این دستگاه‌ها به صورت مشابه‌ایی انجام می‌شود.

مقایسه کیف پول لجر با ترزور: هزینه‌ها

ترزور T قیمتی 271 دلاری دارد و بسیار گرانتر از رقیب خود یعنی لجر نانو ایکس با قیمت 119 دلار است، شاید بتوان مهمترین مزیت ترزور T را نسبت به رقیبش‌اش یعنی لجر ایکس، صفحه نمایش لمسی و رنگی آن دانست که باعث می‌شود کار کردن با آن آسان‌تر شود.

اگر شما قصد هزینه کردن زیاد را ندارید، توصیه می‌شود که از دو مدل ترزور وان و لجر نانو اس استفاده کنید، در هر صورت لجر کیف پول ارزان‌تری را ارائه می‌دهد.

مقایسه کیف پول ترزور با لجر: استفاده در موبایل

در حالی که داشتن یک نرم افزار گوشی برای هر کیف پول یا صرافی واجب است، ترزور سال‌هاست که از ارائه نسخه موبایل خود برای دوستدارانش سر باز زده است و ترجیح داده است که وظیفه ارتباط با کیف پول سخت افزاریش را به دوش کیف پول‌های مختلف بیاندازد.

اما از سمتی دیگر کیف پول لجر از نظر استفاده در موبایل، به مشتریان خود احترام بیشتری گذاشته است و یک نسخه مخصوص لجر لایو را برای گوشی‌های ios و اندروید توسعه داده است؛ هر چند که ترزور اعلام کرده است که به زودی از کیف پول اندرویدی خود نیز رونمایی می‌کند اما تا آن زمان لجر برنده کاربرد در بخش موبایل است.

سخن آخر

در مجموع  و با توجه به آنچه در بالا گفته شد، لجر برنده این مقایسه باشد.

شما با خرید لجر چند مزیت را نسبت به ترزور بدست می‌آورید:

  • قیمت مناسب‌تر
  • ظاهری مشابه فلش و استتار در محیط عادی
  • پشتیبانی از کوین‌ها و توکن‌های بیشتر
  • نسخه اختصاصی تلفن همراه
  • متن باز بودن و ضریب زمان مطالعه 8 دقیقه
  • دسته بندی
  • سطح آموزش متوسط
  • تاریخ انتشار ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

کیف پول ترزور(Trezor) چیست؟

نوعی کیف پول سخت افزاری است که در سال 2014 توسط یک شرکت استارتاپی به نام ساتوشی لب در جمهوری چک ساخته شد. ترزور اولین کیف پول سخت افزاری است که برای ذخیره و نگهداری ارز دیجیتال مورد استفاده قرارگرفت اما امروزه این کیف پول سخت افزاری جزو معتبرترین کیف پول های سخت افزاری است که به کاربر این قابلیت را می دهد تا به راحتی تراکنش های خود را انجام دهد. از دیگر امکاناتی که این نوع کیف پول برای کاربر به همراه دارد این است که می توانید بدون اتصال به اینترنت، و تراکنش های خود را ذخیره کنید

کیف پول لجر نانو اس، نوعی بوده که توسط هشت متخصص فرانسوی طراحی شد. این کیف پول برای اولین بار، در سال 2014 وارد بازار شد که به عنوان بهترین کیف پول جهت نگهداری طولانی مدت محسوب می شود. کیف پول لجر مزیت های بی شماری برای نگهداری ارزهای دیجیتال داشته که از جمله این موارد می توان به طراحی زیبا، 12 الی 24 حرفی و پین کد 4 رقمی اشاره کرد.

مشخصات ظاهری کیف پول های سخت افزاری ترزور و لجر

در مقایسه کیف پول لجر و ترزور باید گفت Trezor و Ledger از بهترین کیف پول های بیت کوین هستند و ویژگی های مشابهی را ارائه می دهند. در حالی که هر دو برند از طریق کابل USB به هم متصل می شوند، دستگاه های براق Ledger مانند دستگاه های ذخیره سازی معمولی (USB) به نظر می رسند. در همین حال، دستگاه های Trezor کمی سبک تر هستند، در یک محفظه پلاستیکی قرار می گیرند و شکل منحصر به فردی دارند. هر چهار دستگاه به رایانه های لینوکس، ویندوز و مک متصل می شوند. با این حال، کاربران Trezor فقط می توانند به دستگاه های اندرویدی متصل شوند، در حالی که Ledger از تلفن های iOS نیز پشتیبانی می کند.

در ادامه به تشریح این ویژگی ها به منظور مقایسه کیف پول لجر و ترزور می پردازیم.

هر دو کیف پول سخت افزاری لجر و ترزور دارای صفحه نمایش هستند اما صفحه نمایش ترزور بزرگتر بوده و کار با این نوع کیف پول راحت تر است. صفحه نمایش ترزور مدل T این صفحه نمایش از نوع لمسی و رنگی بوده که از مزیت های آن نسبت به است

بدنه کیف پول های ترزور از نوعی پلاستیک و بدنه کیف پول های لجر از استیل ضد زنگ ساخته شده است. بنابراین کیف پول های لجر نسبت به کیف پول های ترزور مقاوم تر هستند و می توان آن را به راحتی جابه جا کرد.

دکمه هایی که در کیف پول لجر به کار رفته اند، بسیار کوچک بوده و در کنار یکدیگر قرار دارند. در صورتی که دکمه های کیف پول ترزور بزرگتر بوده و کار با آن راحت تر است. البته در مدل جدید ترزور به خاطر استفاده از صفحه نمایشی بزرگ دیگر نیازی به استفاده از دکمه نیست.

کیف پول های لجر کوچکتر از کیف پول های ترزور هستند و به همین خاطر کیف پول های لجر می تواند انتخاب درستی برای آن دسته از افرادی باشد که حساسیت بیشتری بر روی مخفی کردن کیف پول خود داشته باشند.

مقایسه ویژگی های کیف پول لجر و ترزور

مساله قیمت در بسیاری از کشورها، چندان اهمیتی ندارد اما در ایران از مهم ترین مسائلی که در مورد کیف پول ها باید در نظر گرفت، قیمت کیف پول است که از معیارهای مهم مقایسه کیف پول لجر و ترزور به شمار می رود. در حال حاضر کیف پول های لجر نانو ایکس گران تر از کیف پول های لجر نانو اس است. قیمت کیف پول های ترزور تا حدی مشابه با قیمت کیف پول های مشابه با قیمت لجر نانو اس است. در صورتی که بخواهید کیف پول نوع T را تهیه کنید، باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید. هزینه مازاد کیف پول T به خاطر استفاده از حافظه میکرو SD و دیگر ویژگی های سخت افزاری اضافه شده در این نوع کیف پول است

در صورتی که بخواهیم در مورد مساله امنیت، به مقایسه کیف پول لجر و ترزور بپردازیم، بایستی این نکته را در نظر داشته باشیم که هر دو نوع کیف پول لجر و ترزور تاکنون توانسته اند مساله امنیت را به خوبی حفظ کنند. سیستم عاملی که در کیف پول لجر مورد استفاده قرار می گیرد، از نوع Bolos متن باز است اما فریم ورک که این نوع سیستم عامل را اجرا می کند، متن باز نیست. البته شرکت لجر مدعی است تمامی فعالیت های موجود در کیف پول، کاملا واضح و شفاف است

کیف پول ترزور برخلاف کیف پول لجر، هم دارای سیستم عامل متن باز و هم فریم ورک متن باز است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که متن باز بودن در کنار مزیت هایی که می تواند برای کاربران به همراه داشته باشد، همیشه باگ امنیتی بوده و احتمال سوء استفاده از آن وجود دارد.

هدف اصلی شرکت لجر، استفاده از عنصر امن(Secure Element) است، منظور از عنصر امن همان حافظه سخت افزاری است که در کیف پول بوده که اطلاعات را به صورت نگهداری می کند که قابلیت دسترسی آن از محیط بیرون وجود ندارد اما کیف پول ترزور همچنان بر روی متن باز بودن نرم افزارهای خود تمرکز دارد

یکی از مواردی که برای مقایسه بین کیف پول ترزور و لجر استفاده می شود، در تعداد رمزارزهایی است که توسط این دو نوع کیف پول پشتیبانی می شود. در جدول زیر می توانید مقایسه کیف پول لجر و ترزور را از نظر ارزهای دیجیتالی که پشتیبانی می کند، مشاهده کنید.

 به این مساله توجه داشته باشید که در کیف پول ترزور انواع خدماتی که مربوط به ارزهایی که در این قسمت عنوان شد را پشتیبانی نمی کند. در صورتی که در کیف پول لجر، تمامی خدمات را در مورد ارزهایی که پشتیبانی می کند را ارائه می دهد. مهم ترین رمز ارزی که توسط کیف پول لجر پشتیبانی می شود اما در کیف پول ترزور این قابلیت وجود ندارد، ارز دیجیتال ریپل است

کیف پول ترزور مدل T، صفحه لمسی رنگی خوبی داشته و نسبت به کیف پول های لجر، صفحه نمایشی بزرگتری دارد و برای کاربرانی که خواندن متن کوچک برای آنها مشکل است، می تواند انتخاب خوبی باشد. البته این مزیت زمانی اهمیت دو چندانی خواهد داشت که به دلیل کوچک بودن صفحه نمایش، آدرس به درستی دیده نشود و ارسال دارایی دیجیتال نیز به درستی انجام نشود

دوام و ماندگاری از دیگر موارد مقایسه کیف پول لجر و ترزور است. مهم ترین نکته ای که در زمان خرید کیف پول سخت افزاری باید در نظر گرفت، دوام و ماندگاری کیف پول است. جنس کیف پول سخت افزاری لجر، از فولاد ضدزنگ تاشو است که هم دوام بالاتری داشته و هم اینکه جلوه زیبایی به کیف پول می دهد. در صورتی که جنس بدنه کیف پول های سخت افزاری ترزور، از پلاستیک بوده که از جمله این مدل کیف پول ها، می توان به کیف پول مدل پریمیوم T اشاره کرد

به این ترتیب کیف پول لجر نسبت به ترزور دوام بالاتری دارد اما در صورتی که انتخاب شما کیف پول ترزور است، بهتر است کیف پول ترزور مدل Trezor One را انتخاب کنید. کیف پول ترزور در مدل های مختلفی همچون چرمی و سیلیکونی وجود دارد که می تواند انتخاب را برای شما راحت کند

هر دو کیف پول سخت افزاری ترزور و لجر، کوچک و به آسانی حمل می شوند اما از نظر اندازه، کیف پول ترزور نسبت به لجر کمی بزرگتر است

سازگاری برنامه فاکتوری نیست که در زمان تهیه کیف پول سخت افزاری برای کاربر اهمیت چندانی داشته باشد و بتواند اثری در انتخاب کیف پول ترزور و لجر داشته باشد. در صورتی که از برنامه های کیف پول برای مدیریت دارایی های دیجیتال خود استفاده می کنید، سازگاری برنامه فاقد اهمیت است. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که می خواهید از عملکرد کیف پول خود اطلاع داشته باشید، سازگاری برنامه می تواند اثر مهمی در مقایسه بین کیف پول ترزور و لجر داشته باشد. به خصوص زمانی که کار با دیگر سرویس های ارز دیجیتال همچون و امضای مورد نیاز باشد

البته می توان با استفاده از قابلیت در کیف پول ترزور، مدیریت دارایی های دیجیتال خود را به راحتی انجام داد. علاوه بر این می توان با Exodus، بدون ایجاد حساب کاربری، مدیریت چندین کیف پول را به صورت همزمان انجام داد. از آنجایی که سازگاری برنامه ها در کیف پول ترزور تا حدودی متفاوت است اما این ویژگی کاملا وابسته به برنامه هایی دارد که شما می خواهید در کیف پول خود استفاده کنید

همچنین بخوانید: ledger

کیف پول ترزور بهتر است یا لجر؟

با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد، اینکه کدام کیف پول را باید انتخاب کنیم، وابسته به نیاز و اولویت هایی است که کاربر از انتخاب کیف پول خود دارد. ممکن است مشخصاتی که در این مقاله عنوان شد برای تمامی کاربران اهمیت یکسانی نداشته باشد. ممکن است برای برخی از افراد ظاهر کیف پول مهم باشد اما برای دیگران اهمیت چندانی نداشته باشد. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که کیف پول خود را زیاد جابه جا می کنید، لجر می تواند پیشنهاد خوبی باشد. چرا که کیف پول لجر ابعادی مشابه با یک فلش داشته و به راحتی جابه جا می شود. در صورتی که صفحه نمایشی کوچک برای شما آزاردهنده است، ترزور مدل T انتخاب خوبی نیست. کد نویسی فاکتور دیگری است که اغلب کاربران برای انتخاب کیف پول در نظر می گیرند. بنابراین بهتر است ترزور را انتخاب کرد

نتیجه گیری:

کیف پول های سخت افزاری دو کمپانی لجر و ترزور محبوبیت زیادی بین کاربران بازار ارز دیجیتال دارد و هر دو کیف پول دارایی های دیجیتال با روش سرد ذخیره می کنند. ارسال تراکنش ها در هر دو نوع کیف پول محدود بوده و این محدودیت امکان سرقت آنلاین اطلاعات را از بین می برد. به هر حال امیدواریم با مطالبی که در این مقاله در مورد مقایسه کیف پول لجر و ترزور بیان شد، بتوانید تصمیم بهتری در مورد کیف پول ارز دیجیتال خود داشته باشید

  • امنیتی مناسب

پس توصیه نهایی ما به شما استفاده از کیف پول‌های لجر است.

 

دکمه بازگشت به بالا