علمی و پزشکی

کرونا در جهان؛ جدیدترین سویه‌های در گردش در ماه‌های اخیر

سویه های EG.5 و HV.1 ویروس کرونا در حال حاضر تقریباً نیمی از کل موارد کووید-19 در ایالات متحده را تشکیل می دهند.

به گزارش شیمیشی، در ماه اوت، سویه EG.5 ویروس کرونا به سویه غالب ویروس در سراسر این کشور تبدیل شد. در آن زمان، سازمان بهداشت جهانی (WHO) آن را به عنوان یک “سویه تحت نظارت” توصیف کرد، به این معنی که تغییرات ژنتیکی را به همراه داشت که می تواند گسترش آن را افزایش دهد.

انتشار این نوع در سپتامبر به اوج خود رسید و حدود 25 درصد از کل موارد کووید-19 را تشکیل می داد و از آن زمان به تدریج شروع به کاهش کرد و در دسامبر به 13 درصد رسید.

سویه HV.1 نیز در اواخر تابستان در ایالات متحده ظاهر شد و به تدریج بخش بزرگی از سویه ویروس در گردش را تشکیل داد. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC)، این سویه در اواخر اکتبر از EG.5 به عنوان سویه غالب پیشی گرفت و اکنون بیش از 30 درصد موارد کووید-19 را تشکیل می دهد.

کرونا در جهان؛  جدیدترین گونه ای که در ماه های اخیر در حال گسترش است

نوع EG.5 اولین بار در فوریه 2023 در چین و در ماه آوریل در ایالات متحده مشاهده شد.

دانشمندان دو سویه دیگر به نام‌های BA.2.86 و JN.1 پیدا کرده‌اند که می‌گویند تعداد هشداردهنده‌ای جهش دارند. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، این دو نوع با هم 9 درصد از موارد کووید-19 در این کشور را تشکیل می دهند و به نظر می رسد در حال افزایش هستند.

در زیر، اطلاعات مربوط به انواع شیوع کرونا را مورد بحث قرار خواهیم داد:

EG.5 و HV.1

در حالی که بیماری شدید در افراد مسن و افراد دارای شرایط زمینه‌ای همیشه یک نگرانی است و کووید در درازمدت به عنوان یک عارضه در انسان رخ می‌دهد، کارشناسان می‌گویند EG.5 و HV.1 خطر قابل‌توجهی ندارند.

نوع EG.5 اولین بار در فوریه 2023 در چین و در ماه آوریل در ایالات متحده مشاهده شد. این سویه یکی از زیرگروه های XBB.1.9.2 Amicron است و دارای یک جهش مهم است که به آن کمک می کند از آنتی بادی های تولید شده توسط سیستم ایمنی در پاسخ به عفونت و واکسیناسیون های قبلی جلوگیری کند.

اندرو پکوز، پروفسور میکروبیولوژی مولکولی و ایمونولوژی در دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز بلومبرگ، گفت: «این جهش ممکن است به این معنی باشد که افراد بیشتری تحت تأثیر این بیماری قرار می‌گیرند، زیرا ویروس می‌تواند کمی بیشتر از این ایمنی زنده بماند.»

اما EG.5 که “اریس” نیز نامیده می شود، به نظر نمی رسد ظرفیت عفونی جدید، علائم یا پتانسیل ایجاد بیماری جدی داشته باشد. تست‌های تشخیصی و درمان‌هایی مانند پاکسلواید هنوز در برابر آن مؤثر هستند. همچنین، واکسن‌های جدیدی که یک نوع XBB مرتبط را هدف قرار می‌دهند، به نظر می‌رسد که تعداد کافی آنتی‌بادی تولید می‌کنند که بر علیه EG.5 مؤثر است.

HV.1 نیز از نسل EG.5 گرفته شده و شباهت زیادی به آن دارد. داده‌های جدید که به‌عنوان یک مقاله پیش‌چاپ در ماه دسامبر منتشر شد، نشان می‌دهد که شباهت در عملکرد واکسن‌های به‌روز شده در برابر HV.1 گسترش می‌یابد، و نشان می‌دهد که آخرین دوز تقویت‌کننده نیز در برابر آن محافظت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

با توجه به شباهت گونه ها، دقیقاً مشخص نیست که HV.1 چگونه از EG.5 عبور کرده است، اما یکی از چندین جهش اضافی در HV.1 احتمالاً به آن برتری نسبت به پیشینیان خود داده است.

دکتر. دان باروخ، کارشناس در بوستون، می‌گوید: «وقتی گونه‌ای جدید غالب می‌شود، طبق تعریف مزیتی دارد. مزیت این است که حمل و نقل آن افزایش یافته یا بهتر می تواند از دفاع بدن فرار کند.

BA.2.86 و JN.1

طبق بیانیه “نیویورک تایمز”، گونه دیگری که دانشمندان پاییز امسال شروع به نظارت دقیق کردند، BA.2.86 با نام مستعار “پیرولا” است. این نوع به دلیل تعداد جهش در پروتئین اسپایک باعث نگرانی متخصصان شده است.

کرونا در جهان؛  جدیدترین گونه ای که در ماه های اخیر در حال گسترش است

محل جهش های ژنتیکی روی پروتئین اسپایک در ویروس کرونا / تصویر: Scientific American

علاوه بر این نگرانی ها، داده های اولیه نشان می دهد که واکسن های جدید ممکن است در برابر BA.2.86 موثر نباشند. با این حال، از آن زمان شواهدی ظاهر شد که سطوح آنتی بادی های تولید شده در پاسخ به BA.2.86 مشابه آنهایی است که در پاسخ به EG.5 تولید می شوند، که نشان می دهد واکسن ها به اندازه کافی در برابر آن محافظت می کنند. از مردم محافظت می کند. داده های مطالعه دیگری نیز نشان داد که BA.2.86 ممکن است به اندازه سایر انواع ویروس قابل انتقال باشد.

BA.2.86 تعداد موارد کووید-19 را همانطور که دانشمندان در ابتدا می ترسیدند افزایش نداد، اما مانند EG.5 که برای تولید HV.1 تکامل یافت، JN.1 اخیراً از BA.2.86 تکامل یافته و به سرعت در حال گسترش است. بر اساس تحقیقات اولیه منتشر شده در ماه نوامبر، JN.1 دارای جهشی است که به آن توانایی سرکوب سیستم ایمنی بدن را می دهد.

مقاله پیش از چاپی که آزمایش کرد که واکسن‌های جدید تا چه حد بر علیه HV.1 کار می‌کنند، همچنین نشان داد که آنتی‌بادی‌های مؤثری علیه JN.1 تولید می‌کنند، اما نه در تعداد زیاد.

یک کارشناس گفت: ممکن است JN.1 یا یک سویه نزدیک به آن در چند ماه آینده بر جهان مسلط شود.

تروور بدفورد، پروفسور واکسن و بیماری‌های عفونی در مرکز سرطان فرد هاچینسون در ایالات متحده، می‌گوید: «بیش از خطری که هر سویه ایجاد می‌کند، نرخ بالای تکامل ویروس است که بیش از همه نگران‌کننده است.» . وی افزود: هیچ نوع دیگری تا این حد مؤثر نبوده است، اما ترکیب کلی این جهش‌ها تأثیر بسزایی در افزایش تعداد موارد کووید-19 دارد.

شیوع بیماری های تنفسی در چین

در حالی که در سال جاری گونه‌های جدیدی از ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان کشف و بررسی شده است، کمیسیون ملی بهداشت چین در یک کنفرانس مطبوعاتی در 13 نوامبر اعلام کرد که بیماری‌های تنفسی در این کشور رو به افزایش است، اما در این گزارش جزئیات بیشتری وجود ندارد. در زمینه داده شد.

با این حال، مقامات چینی به رویترز گفتند مشاهداتشان نشان می‌دهد که شیوع بیماری‌های تنفسی در این کشور شبیه به فصل سرد سال‌های «قبل از همه‌گیری کووید-۱۹» است.

کرونا در جهان؛  جدیدترین گونه ای که در ماه های اخیر در حال گسترش است

داده ها نشان می دهد که گسترش پاتوژن های شناخته شده مانند مایکوپلاسما پنومونیه، یک عفونت باکتریایی شایع به ویژه در کودکان، از ماه می در چین افزایش یافته است.

از ماه اکتبر، موارد ابتلا به آنفولانزا، ویروس سنسیشیال تنفسی و آدنوویروس نیز در این کشور افزایش یافته است.

پیشگیری از ویروس های تنفسی

متیو بینیکر، کارشناس کلینیک مایو در این باره می گوید: از نظر راهکارهای پیشگیری از این ویروس ها، زمان خوبی است. اصول اولیه نیز در این زمینه بسیار مهم است، از جمله: بهداشت خوب دست، ماندن در خانه در صورت بیماری، استفاده از ماسک در صورت بیرون رفتن و علائم.

به گفته این متخصص اگر علائم بیماری های تنفسی را دارید بهتر است به پزشک مراجعه کنید و آزمایش بدهید. با دانستن اینکه فرد با چه مشکلی دست و پنجه نرم می کند، می توان گام های موثری برای درمان آن برداشت.

روز جمعه 5 می 2023، سازمان بهداشت جهانی رسما پایان وضعیت اضطراری جهانی کووید-19 را اعلام کرد. این سازمان در ژانویه 2020 شیوع ویروس کرونا را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و یک نگرانی بین المللی اعلام کرد.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، هدفم این است که متونی را ارائه دهم که علاقه شما را به علم پزشکی تحریک کند و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهم.
دکمه بازگشت به بالا