علمی و پزشکی

چالش‌های بیمه سلامت با مراکز ترک اعتیاد / ارائه خدمات بیمه‌ای سرپایی در ۸۹۹ مرکز

مدیر کل نظارت بر خدمات بیمه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران ضمن تشریح جزئیات قرارداد مراکز آنلاین ترک اعتیاد با این نهاد، به تشریح مشکلات و چالش های این حوزه نیز پرداخت.

کیوان تاج بکس در گفت و گو با دکتر شیمیشی. وی درباره قراردادهایی که سازمان بیمه سلامت ایران با مراکز درمان دارویی منعقد کرده است، توضیح داد: سازمان بیمه سلامت از سال 1392 قراردادی را با مراکز درمان دارویی برای ارائه خدمات در بخش درمان دارویی منعقد کرده است، البته فقط به مدت یک سال.(1397) ) با توجه به عدم تخصیص بودجه برای این موضوع، قرارداد به حالت تعلیق درآمد و پس از وقفه یک ساله از سال 1398، مجددا قرارداد با مراکز ترک اعتیاد آغاز شد.

اطلاع رسانی ارائه خدمات ترک اعتیاد در مراکز ماده 16

وی به تهیه آئین نامه عقد قرارداد با مراکز ترک اعتیاد پرداخت و گفت: بر اساس این آیین نامه انواع مراکزی که می توانیم به آنها خدمت کنیم مشخص می شود. به طور کلی مراکز ماده 15 و مراکز ماده 16 در زمینه درمان ترک اعتیاد فعال هستند. مراکز ماده 16، کمپ های ترک اعتیاد اجباری برای کسانی است که نمی خواهند داوطلبانه مواد مخدر را ترک کنند، اما آسیب زیادی در جامعه ایجاد کرده اند و توسط سازمان های ذیربط مانند نیروی انتظامی و … به این کمپ ها اعزام می شوند. جامعه نباید مشکل ساز باشد

وی ادامه داد: بازداشتگاه های ماده 16 در حالی که روند عاری از مواد مخدر در حال انجام است افراد را چندین ماه نگهداری می کنند. تا به حال فقط با واحد درمان دارویی این مراکز قرارداد داشتیم که پس از ترک دارو و در مواقعی که نیاز به مصرف دارو با دوز حفاظتی بود، افراد به همان مرکز مراجعه می کنند و ما داریم. با واحد درمان آنها به شرط داشتن مجوز قرارداد قرارداد اما گویا امسال می خواهند مراکز ترک اعتیاد را از تعهد بیمه ماده 16 خارج کنند.

کدام مراکز خدمات ترک اعتیاد را با بیمه ارائه می کنند؟

از دیگر مراکز درمانی مواد مخدر که طرف قرارداد این سازمان هستند، تصریح کرد: سایر مراکزی که به عنوان مراکز درمانی ماده 15 شناخته می شوند، مراکز درمانی خارجی هستند که شامل مراکز مختلف دیگری نیز می شود. مراکز DIC (مرکز موقت کاهش آسیب) نیز تحت قرارداد ما هستند که در سراسر شهر مستقر هستند و طیف وسیعی از خدمات مراقبتی از جمله درمان دارویی با متادون را به یک گروه خاص (مثلا افرادی که در جعبه های مقوایی می خوابند) ارائه می دهند. . کسانی که معتاد هستند و غیره) می دهند. از طرفی مطب های اعصاب و روان اگر مجوز خود را برای درمان اعتیاد منتقل کرده باشند می توانند جزو قرارداد ما برای بیماران سرپایی باشند که قصد ترک اعتیاد را دارند.

899 مرکز آماده ارائه خدمات سرپایی ترک اعتیاد هستند

مدیرکل نظارت بر بیمه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران به حمایت ویژه این نهاد از عقد قرارداد با مراکز ترک اعتیاد با بیماران خارجی اشاره کرد و گفت: تاکنون با ۸۹۹ مرکز آنلاین ترک اعتیاد در سراسر کشور همکاری داشته ایم. کشور قرارداد را امضا کرد.

5 استان رکورددار مراکز ترک اعتیاد تحت پوشش بیمه سلامت

وی درباره توزیع و توزیع جغرافیایی مراکز آنلاین ترک اعتیاد که با سازمان بیمه سلامت ایران قرارداد دارند، توضیح داد: توزیع جغرافیایی در شهرهای مختلف متفاوت است اما به عنوان مثال در استان مازندران 96 مرکز، در استان خراسان رضوی 92 مرکز وجود دارد. و 92 مرکز وجود دارد. در استان خوزستان 80 مرکز، در استان سیستان و بلوچستان 68 مرکز، در تهران 46 مرکز، در اصفهان 39 مرکز، در ایلام 28 مرکز و در استان لرستان 15 مرکز وجود دارد. سازمان بیمه.

مکانیزم پوشش بیمه خدمات چیست؟

تکبج خاطرنشان کرد: هدف از بیمه سلامت درمان اعتیاد به مواد مخدر است نه مراقبت های دیگری که باید به این افراد انجام شود. برای نمایندگی بیمه سلامت عنوان شده است که صرف نظر از نوع بیمه معتادان متجاهر (اعم از تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و بیمه سلامت) با مراکز ترک اعتیاد قرارداد منعقد می کنیم. فردی که تحت درمان ترک اعتیاد قرار می گیرد در این مراکز ثبت نام می شود و بدون توجه به بیمه، هزینه درمان وی توسط بیمه سلامت پرداخت می شود.

تدوین آیین نامه برای مراکز ترک اعتیاد بدون الزامات قانونی

وی به مشکلاتی که بیمه سلامت با مراکز درمان مواد مخدر دارد اشاره کرد و گفت: برای مراکز درمانی که مجوز فعالیت ندارند مشکلاتی وجود دارد. بند یک قانون مربوط به مقررات پزشکی، دارویی، غذایی و آشامیدنی مصوب مجلس اجازه انعقاد قرارداد با مراکزی را که مجوز کار ندارند را نمی دهد و این نیز محل اختلاف با وزارت بهداشت است. و مرکز مبارزه با مواد مخدر است. متأسفانه مقررات مربوط به عقد قرارداد با مراکز ترک اعتیاد را بدون توجه به ماده قانونی مذکور تصویب و ابلاغ کردند در حالی که ما مجوز قانونی برای قرارداد با آن مراکز نداریم.ما مشکل داریم.

موضوع تامین اعتبار مراکز ترک اعتیاد سرپایی

وی درباره مشکل دیگر این سازمان با مراکز ترک اعتیاد توضیح داد: مشکل دیگر دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز بهزیستی است که با برون سپاری مراکز خود به بخش خصوصی مجوز جایگزین برای فعالیت مراکز خود را می دهند و سپس درخواست می کنند. ما با بخش خصوصی قرارداد می‌بندیم، در نهایت وقتی مدارک به اداره مالی می‌رود، چون خود شخص مجوز کار ندارد و مجوز مربوط به دانشگاه و بهزیستی است، حتی نمی‌توانیم به آنها پرداخت کنیم.

وی همچنین گفت: این مشکلات بارها به دستگاه های ذیربط گزارش شده است اما می گویند این موارد در آیین نامه آمده است در حالی که آن مقررات خلاف قوانین مصوب جامعه اسلامی است. البته ما با دانشگاه و بهزیستی قرارداد داریم و آن پول را به آنها می دهیم تا دوباره به مراکز بیرون توزیع کنند.

مراکز ترک اعتیاد افزایش می یابد

وی در ادامه خویشتن داری به مشکلات بودجه ای این حوزه نیز پرداخت و ادامه داد: به استناد ماده 5 ماده 13 قانون بودجه سال 1401 و ماده ل ماده 17 قانون بودجه سال 1402 دارو. درمان اعتیاد مراکز موظف به ارائه خدمات با بیمه هستند. بنابراین، ما چندین فراخوان برای قرارداد صادر کرده ایم، بنابراین; تعداد مراکز ترک اعتیاد ما روز به روز در حال افزایش است.

کاهش بودجه قرارداد با مراکز ترک اعتیاد در سال جاری

ایشان هم فرمودند: اما متأسفانه بودجه اختصاص یافته برای این برنامه در سال جاری حدود 49.5 میلیارد و حدود نیمی از بودجه سال 1401 است. این در شرایطی است که قیمت 30 درصد افزایش یافته است و عملا برای تامین هزینه ها کافی نیست. البته با وجود این مشکلات، قرارداد خود را با هیچ مرکزی لغو نکرده ایم.

وی تاکید کرد: در سال 1401 حدود 80 میلیارد به مراکز درمان سرپایی مواد مخدر اختصاص یافت. البته سازمان بیمه سلامت از سایر بودجه های این بخش برای پرداخت هزینه های مراکز هزینه کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا