ترندهای کسب و کارعمومی

آیا انگشتر شرف الشمس آمد نیامد دارد؟ آشنایی با دعای انگشتر شرف شمس زنانه نقره

در طول سالیان گذشته و حتی امروزه انگشترها اهمیت بسیاری داشتند و علاوه بر کاربردهای زینتی که دارند از نظر اعتقادی نیز بسیار با ارزش هستند و دارای خواص زیادی می‌باشند. در اسلام نیز انگشترها و نقش‌ها و دعاهایی که روی آنها حک شده‌است اهمیت بسیاری دارند. به همین دلیل افراد زیادی به دنبال تهیه آن و بهره بردن از خواص انگشتر شرف الشمس زنانه و مردانه هستند که توصیه بسیاری نیز شده‌است. بر روی این انگشترها دعای شرف الشمس هک شده است که خاصیت دعایی آن معروف است.

بطور کلی خواص انگشتر شرف الشمس زنانه و مردانه یا خواص سنگ شرف شمس زرد همان خواص دعای شرف شمس را دارد و هر کسی آن را نزد خود نگه دارد خداوند به واسطه‌ی این دعا، همیشه حافظ و نگهدار او خواهد بود و دوری از فقر و افزایش روزی را نصیب وی خواهد نمود که از مهم‌ترین خواص انگشتر شرف شمس مردانه و زنانه می‌باشد. اما باید به این نکته توجه داشت که چون این ذکر معمولا بر روی عقیق زرد نوشته می‌شود از خواص ویژه عقیق زرد نیز بهره خواهید برد.

خواص سنگ شرف شمس در روایات

۱- از امام موسی کاظم (ع) در حدیثی نقل شده‌است که انگشتر زرد در دست کنید که سبب آسانی می‌باشد و در آن هیچ دشواری نباشد. انگشتر شرف شمس زنانه نقره دارای خاصیتی ویژه برای زنان است که بهتر است از آن بهره ببرند.

۲- پیامبر (ص) هم فرموده‌اند: هر شخصی که یکی ازعقیق‌ های سفید و زرد و سرخ را در دست داشته باشد جز خیر و نیکی و افزایش روزی و سلامتی ازجمیع بلا‌ها نمی‌بیند و از شر انسان ظالم و از هر چه آدمی از آن می‌ترسد و حذر می‌کند در امان می‌‌ماند.

۳- امام صادق (ع) فرموده‌اند: انگشتر عقیق سبب ایمنی در سفر می‌باشد.

۴- پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند: انگشتر عقیق در دست داشته باشید مادامی که آدم آن را با خود همراه داشته باشد اندوهی به او نمی‌رسد.

۵- امام صادق (ع) فرموده‌اند: انگشتر عقیق در دست داشته باشید که مبارک بوده و صاحب آن عاقبتش به خیر و نیکی است.

۶- پیامبر (ص) می‌فرمایند: هر کس که انگشتر عقیق در دست کند حاجتش برآورده خواهد شد.

۷- امام علی (ع) نیز می‌فرمایند: دو رکعت نماز با انگشتر عقیق بهتر می‌باشد از هزار رکعت بدون سنگ عقیق.”

منابع معتبر در مورد خواص شرف شمس

در این بخش به بررسی خاصیت سنگ شرف شمس و نکاتی درباره حکاکی آن در منابع مختلف می‌پردازیم. هریک از مواردی که بیان شده دارای منبع معتبری می‌باشد که آدرس دقیق آن بیان گردیده‌است.

۱- مرحوم شیخ بهائی در کتاب سرّ المستتر بیان کردند: که این ذکر را باید در روز ۱۹ حمل که برابر با روز ۱۹ فروردین می‌باشد، در ساعات مشخص شده بر روی عقیق زرد و در صورت وجود نداشتن عقیق زرد بر روی کاغذ زرد رنگی نوشته و همراه شخص شود.

۲- در کتاب «جنه‏ الوافیه» معروف به «مصباح کفعمی» درباره خواص شرف شمس نقل شده‌است: این حروف شکل اسم‌های اعظم خدا می‌باشد، همچنین در حاشیه کتاب یاد شده می‌گوید: در برخی از کتاب‌های شیعه دیدم که از امیر المؤمنین (ع) بیان شده‌است. (بحارالانوار، ج ۵۴، ص ۲۲)

۳- در کتاب «هزار و یک نکته»، نکته ۹۷۷، تألیف آیت الله حسن زاده آملی نیز مطالبی مربوط به خواص شرف شمس آمده‌است.

۴- در کتاب ریحانه الادب هم زیر اسم “ابو البدر” از دانشمندان قدیم شهر اردبیل، به نقل از او توضیح مفصلی در مورد خاصیت شرف الشمس داده شده‌است همچنین درباره حروف آن، اشعاری که به امیر المومنین (ع) در رابطه با این حروف منسوب است و روش نوشتن این حروف توضیحاتی بیان شده‌است. (ریحانه الادب، مدرس تبریزی، ج۷، ص۲۳-۲۴، چ چهارم، تهران، خیام، ۱۳۷۴)

۵- دانشمند دانا مبشر کاشانی در کتاب خود به زمان، آداب و نحوه نگارش این ذکر اشاره کرده‌است.

۶- در کتاب “جواهر مکنونه” که از کتب خطی اذکار می‌باشد به فواید شرف الشمس اشاره شده‌است.

۷- حضرت آیت الله مظاهری بیان کرده‌اند که می‌توان به شرف الشمس و خواص شرف الشمس اعتماد کرد.

۸- در کتاب‌های قدیمی مثل «السحاب اللئالی» تالیف سید عبدالله بوشهری در مورد خاصیت شرف الشمس نقل شده که این ذکر از علوم غریبه می‌باشد و از جمله خواص شرف الشمس می‌توان به دفع فقر و بیماری‌ها و محافظت صاحب آن از گزند جانوران و ایمنی از بلایا و دریافت عزت و بزرگی اشاره کرد. برای مطالعه بیشتر درباره خاصیت ویژه افزایش رزق به مقاله تخصصی مراجعه بفرمایید. همچنین جهت استعلام قیمت سنگ شرف الشمس اصل می توانید از طریق جستجو در گوگل اقدام نمایید.

نظر برخی از علما در مورد انگشتر شرف شمس

حضرت آیت الله مبشر کاشانی با بیان نکات جالب در مورد خواص انگشتر شرف شمس، آن را بخشی از علوم غریبه می‌دانند و بیان کردند:

“متاخرین در چند قرن گذشته شرف الشمس را معتبر می‌دانند و مباحثاتی در مورد آن و روش گسترش آن به شکل مربع یا مسبع و غیره و نیز آثار و برکات آن مطالبی ذکر کرده‌اند و برخی آن را ماخوذ از اسامی اعظم تلقی کرده‌اند و در کتب جواهر مکنونه که از کتاب‌های خطی اذکار می‌باشد و همچنین در کتب السحاب اللئالی تالیف سید عبدالله بوشهری و کتاب‌های دیگر، به بعضی از خواص سنگ شرف الشمس از جمله دفع فقر و بیماری‌ها، محافظت از گزند جانوران و ایمنی از بلایا و دریافت عزت و بزرگی اشاره شده‌است.”

آیت الله مبشر کاشانی در ادامه بیان کرده‌اند: “کفعمی هم در کتاب جنت الواقیه بیان کرده‌است که این حروف شکل اسامی اعظم می‌باشد و در برخی کتاب‌های علمای شیعه مشاهده کردیم که این شکل از امام علی علیه السلام می‌باشد.”

آیت الله مبشر کاشانی در پایان، به زمان و آداب و کیفیت حکاکی شرف الشمس نیز اشاره کردند و یادآور شدند: ” می‌گویند که استفاده از خواص می‌بایست در روز ۱۹ حمل که برابر با روز ۱۹ فروردین می‌باشد از طلوع آفتاب تا ظهر (در ساعات مشخصی که هر سال توسط منجمان تعیین می‌شود. برای دریافت جزئیات بیشتر به مقاله رجوع شود) بر روی نگین عقیق زرد و در صورت عدم وجود نگین عقیق زرد بر روی کاغذ زردی نوشته شود و با خود همراه داشته شود ولی در تجدید آن در روز یاد شده در سال‌های بعد شرط نشده است و نیازی به بازنویسی آن نیست و این جزئی از خاصیت شرف الشمس است.”

علاوه بر آیت الله مبشر کاشانی، حضرت آیت الله روحانی نیز بخش‌های خواندنی دیگری درباره خواص سنگ شرف شمس را گفته‌اند و مکتوب کرده‌اند:

“اهل این گونه فنون بیان می‌کنند که اگر یک بار شرف الشمس به روش مخصوص خودش حکاکی شود، دیگر نیازی به تکرار در سال های بعدی نیست و خواص شرف الشمس باقی می‌ماند، ولی چون در طریقه نوشتن آن اختلاف است، مانند شکل ستاره آن یا حرف میم آن، برخی به همه وجوه شرف الشمس را می‌نویسند، بطور مثال یک بار با ستاره پنج گوشه و بار دیگر با ستاره شش گوشه آن را حکاکی می‌کنند.”

ایشان در انتهای جوابیه خود به پرسش خبرنگاران، بازنویسی برای داشتن خواص شرف الشمس در هر سال را لازم ندانسته و بیان کردند: “در هر صورت تجدید شرف الشمس در ۱۹ فروردین هر سال توصیه نمی‌شود و نیازی به این کار نیست.”

مرحوم شیخ بهائی نیز در کتاب سرالمستتر، در مورد این شکل که بعضا به شرف الشمس مشهور شده مطالبی بیان کرده‌اند. همچنین صحبت‌هایی از زبان آیت الله بهجت نقل می‌کنند که برای مطالعه می‌توانید مقاله را مشاهده بفرمایید.

آیا می‌توان با انگشتر شرف الشمس وارد دستشویی شد؟

حروف شرف شمس به صورت رمزی نوشته می‌شود و لازم نیست برای دست زدن و همراه داشتن آن دائما باوضو بود. همچنین اگر انگشتر شرف شمس را تهیه کرده‌اید همراه داشتن آن در دستشویی و حمام مشکلی ندارد و می‌توانید از خواص انگشتر شرف الشمس زنانه و مردانه بهره ببرید هرچند که توصیه اکید می‌شود از به همراه داشتن در این مکان‌ها اجتناب نمایید تا خاصیت انگشتر شرف شمس کمرنگ نگردد.

دکمه بازگشت به بالا