اقتصادیترندهای کسب و کار

آیا در یک ماهه اخیر، سرمایه‌گذاری در دلار کانادا نسبت به طلا سودمندتر بوده یا خیر؟

ارز پولی است که سابقه طولانی دارد و دولت ها طلا، نقره و مس را به آن تبدیل می کردند تا مبادلات راحت تر انجام شود. پس از تغییر در نظام مالی و بانکی، ضرب سکه دستخوش تغییراتی شد و امروزه تنها واحدهای کوچک به عنوان ارز ضرب می شود. پول کانادا نیز از این قاعده مستثنی نیست و سکه های نظام اقتصادی این کشور توسط ضرابخانه سلطنتی کانادا ضرب می شود.

دلار و سکه کانادا

در چرخه اقتصادی زندگی روزمره، کانادایی ها از شش نوع ارز استفاده می کنند که به ترتیب دارای ارزش های 5، 10، 25 و 50 سنت، 1 دلار و 2 دلار هستند. علاوه بر این، یک سکه 1 سنت تا سال 2012 ضرب شد که دولت کانادا به دلیل کاهش ارزش و مشکل غیراقتصادی آن تصمیم گرفت آن را شارژ کند. یکی از نکات جالب در مورد سکه های این کشور رابطه نام هر سکه با ارزش آن و استفاده از نام های سنتی است که در ادامه با سایت متا اکسچنج به توضیح آن می پردازیم.

1 سکه سنتی: نام این سکه PENNY بوده و از فولاد روکش مس ساخته شده است که به دلیل شرایط فعلی و عدم ضرب آن کمتر مورد استقبال قرار گرفته است.
سکه 5 سنتی: این سکه به نیکل نیز معروف است و دلیل آن این است که این سکه در زمان های قدیم با نیکل ضرب می شد اما اکنون این سکه از فولاد است.سکه 10 سنت: در زبان رایج ده سنت به معنای مقدار ده است و به همین دلیل به ده سنت کانادایی DIME می گویند.
ربع سکه: هر 25 سنت را ربع می دانند و به همین دلیل به آن ربع می گویند.
سکه 50 سنت: در بین تمام سکه های کوچک کانادا، این تنها سکه ای است که به نام خود شناخته می شود. البته برخی به آن نیم دلار هم می گویند.
سکه یک دلاری: پس از حذف اسکناس های یک دلاری، دولت کانادا این نوع سکه را ضرب کرد و از آنجایی که تصویر یک دیوانه را داشت، با نام لونی رواج یافت.
سکه ۲ دلاری: نام این سکه از ترکیب دو کلمه two و loonie به معنای دو دیوانه به دست آمده و از ترکیب دو رنگ طلایی و نقره ای به وجود آمده است.

طلا بخرم بهتره یا پول تو بانک

روند دلار کانادا

در اینجا فقط به نکاتی در مورد روند آتی طلا در متا اکسچنج، دلار کانادا و دلار آمریکا اشاره می کنم.
▪ نکته اول: با توجه به شرایط بحرانی بازارهای مالی، در حال حاضر قیمت اوراق خزانه داری آمریکا تقریبا به بالاترین حد خود رسیده و بنابراین بازدهی آن به شدت کاهش یافته و به سختی می تواند با تورم مطابقت کند. در این حالت بازده مورد انتظار از نگهداری دلار آمریکا تقریباً بسیار ناچیز است و بدون شک با ریسک مورد انتظار برابری نمی کند و بنابراین تبدیل سریع دلار آمریکا به دارایی پولی دیگر منطقی تر به نظر می رسد.
▪ نکته دوم: تنها کشور صنعتی که تقریباً از اثرات منفی بحران مالی اخیر در امان مانده است، کانادا است. با توجه به اینکه انتظار می رود بهبود نسبی وضعیت اقتصادی در کانادا سریعتر از ایالات متحده باشد، نگهداری دلار کانادا در سبد دارایی های ارزی از نقطه نظر ریسک و بازده منطقی به نظر می رسد.
نکته سوم: سرمایه گذارانی که در حال حاضر طلا در پرتفوی خود دارند با توجه به شرایط خاص بازارهای مالی با ریسک قابل توجهی روبرو هستند. اگرچه تا حدودی می توان انتظار داشت که کاهش ارزش دلار آمریکا ممکن است قیمت دلار را افزایش دهد، اما باید توجه داشت که در حال حاضر قیمت طلا اساساً در برابر سبدی از دارایی های ارزی تعیین می شود و بنابراین هرگونه بهبود نسبی در وضعیت مالی تعیین می شود. بازارها می توانند باعث کاهش شدید قیمت طلا شوند.

در حال حاضر ریسک داشتن طلا به دو دلیل بسیار زیاد است. اول اینکه افزایش شدید ارزش طلا نسبت به سایر طبقات دارایی باعث شده است که نسبت طلا در پرتفوی بسیاری از موسسات سرمایه گذاری و صندوق های تامینی نسبت به سایر دارایی ها افزایش یابد. بنابراین، می‌توان انتظار داشت که صندوق‌های تامینی متا اکسچنج به تدریج طلا را به دارایی‌های دیگر تبدیل کنند تا نسبت ریسک به بازده دارایی‌های مختلف موجود در دفاترشان متعادل شود. از منظر رفتار سرمایه گذاران، قیمت آپشن طلا و سهام شرکت های تولیدکننده طلا در روزهای اخیر در بازارهای مالی نشان می دهد که سرمایه گذاران انتظار نوسانات شدید قیمت طلا در هفته های آینده را دارند. بنابراین کاهش وزن طلا در سبد دارایی بسیار منطقی است.

چند قانون کلی بسیار ساده برای کنترل ریسک سرمایه گذاری

به خاطر داشته باشید که هیچ کس نمی تواند ادعا کند که همیشه دارایی خاصی را با کمترین قیمت ممکن خریداری می کند و همیشه آن را با بالاترین قیمت ممکن می فروشد، اگرچه ممکن است شخصی به طور تصادفی به این امر دست یابد. اما احتمال تکرار آن تقریباً صفر است.نکته بسیار ساده‌ای که سرمایه‌گذار موفق را از سرمایه‌گذار غیرقابل تفکیک می‌کند، فرآیند خرید و فروش دارایی است که مجموعه‌ای از اطلاعات اولیه و قوانین کلی کنترل و مدیریت ریسک را با هم ترکیب می‌کند تا احساسات ناشی از مشارکت ذهن و منطق در امور مالی را کنترل کند.

هنگام خرید دارایی سرمایه گذاری مانند سهام یا طلا به نکات زیر توجه کنید:
1) به عنوان یک قانون کلی، سعی کنید هرگز بیش از 20 درصد سرمایه خود را به یک دارایی اختصاص ندهید. (تنوع بین طبقات عبارات)
2) سرمایه گذاری خود را تقریباً در سه یا چهار قسط انجام دهید. به عنوان مثال، اگر 100000 دلار دارید و می خواهید 20000 دلار طلا بخرید، در مرحله اول 5000 دلار بخرید. بعد بعد از مدتی 5 هزار دلار دوم و …. اکثر صندوق های تامینی خرید عمده خود را در سه مرحله مجزا انجام می دهند. نحوه انتخاب مهلت نیاز به کمی کار دقیق دارد. (تنوع در طول زمان)
3) اگر برنامه یا استراتژی خاصی برای فروش دارایی ندارید، در صورت افزایش قیمت، اجازه ندهید سهم آنها به بیش از 30 درصد پرتفوی شما برسد. در این صورت، آن را به تدریج در چند دوره زمانی بفروشید و درآمد حاصل از آن را به سایر دارایی ها اختصاص دهید.(کیف پول موجودی)
4) برای زمانی که در یک سرمایه گذاری ضرر می کنید باید استراتژی خاصی داشته باشید. به عنوان یک قاعده کلی از نظر سایت ، بسیاری از صندوق های تامینی محدودیت 20% را به عنوان مجموع زیان قابل قبول یک دارایی خاص در نظر می گیرند و اگر ارزش دارایی مذکور بیش از آن کاهش یابد، عموما دارایی مذکور را از پرتفوی خود حذف می کنند.

دکمه بازگشت به بالا