اقتصادی

سیگنال رییس کل بانک مرکزی به بازار ارز/ فرزین چه قولی درباره قیمت دلار داد؟

به گزارش خبرگزاری شیمیشی، محمدرضا فرزین درباره وضعیت بازار ارز و برنامه های بانک مرکزی برای مدیریت تلاطمات بازار ارز، اظهار داشت: در خصوص نرخ ارز نگرانی هایی در بازار بوجود آمده است؛ اینجا هستم توضیح لازم را درباره ارز بدهم که چه اتفاقی افتاده است. نرخ ارز تحت تاثیر عوامل بنیادی است که در بلندمدت روی آن اثر می گذرد.

وی با بیان اینکه نرخ رشد نقدینگی یکی از این عوامل است که بعد از ۵ سال به زیر ۲۵ درصد رسیده و شدیدا کاهش یافته است، تصریح کرد: تراز تجاری عامل دیگری است که در نرخ ارز اثر می گذارد؛ ۱۵۲ میلیارد دلار تراز تجاری پارسال است که ۸۶ میلیارد صادرات و ۶۶ میلیارد واردات کالا داشتیم. تراز تجاری کالایی ۲۰ میلیارد دلار مثبت است.

رئیس کل بانک مرکزی با تأکید براینکه نرخ رشد کشور سومین عامل اثرگذار بر نرخ ارز است، گفت: طبق گزارش صندوق بین المللی پول که بصورت تخمینی محاسبه شده ایران دومین رتبه رشد را بین ۳۰ کشور داشته است. از منظر رشد هم وضعیت خیلی خوبی داشتیم.

او در ادامه با ذکر این نکته که “واقعیت ارز در ایران چیست؟ ” افزود: ما پارسال سیاست تثبیت را اجرا کردیم و دو بازار کالای اساسی و مبادله‌ای را برای تأمین ارز مورد نیاز کشور اختصاص دادیم. در بخش کالای اساسی نیازهای ارزی  با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان پوشش داده شد. ۲۰ میلیارد دلار ارز ۲۸۵۰۰ تومانی بابت تمام کالاهای اساسی کشور از جمله دارو، کالاهای کشاورزی و لوازم پزشکی و … پرداخت کردیم؛ امسال هم این سیاست را قصد داریم ادامه دهیم.

فرزین تأکید کرد: در مرکز مبادله نیز با نرخی زیر ۴۰ هزار تومان نزدیک ۵۰ میلیارد دلار برای واردات سایر کالاها و خدمات قانونی اختصاص دادیم. حتی یک ماه پایان سال حتی ارز مسافرت را با نرخ مرکز مبادله دو برابر کردیم. تمام نیازهای مربوط به تحصیل و درمان و … با دلار مبادله‌ای پوشش داده می شود.

رئیس کل بانک مرکزی با تأکید براینکه کاری به نرخ کانال ها و بازار غیررسمی نداریم، گفت: هرکسی هر نیازی دارد ما ارز آن را تامین می کنیم. نیازی نیست با نرخ دیگری این نیازها تامین شود. هیچ نیاز قانونی کالایی وجود ندارد که ارز آن تامین نشود.

او با بیان اینکه تنش های سیاسی در منطقه بوجود آمده است و فقط مختص کشورما نیست، گفت: نرخ اونس طلا به ۲۳۳۰ رسیده است؛ طلا در بازار جهانی نوسان یافته و تمام بازارهای مالی با نوسان همراه هستند که این نوسان ناشی از ترسی است که در بازارها حاکم شده و در کشورما هم همینطور است. این ترس نرخ کانال و بازار غیررسمی را تحت تاثیر قرار داده که مربوط به کالاهای قاچاق و فرار سرمایه است.

فرزین با اشاره به نرخ دلار در بازار غیررسمی افزود: این نرخ هم بزودی کاهش پیدا می کند ولی نرخی نیست که ما در بازار کالا نگران آن باشیم؛ کسی که می خواهد کالا وارد کند از مرکز مبادله ارز خود را می گیرد. نباید نرخ غیررسمی را مبنای قیمت کالاهای و خدمات بدهیم.

رئیس کل بانک مرکزی با تأکید براینکه تمام نیازهای قانونی کشور را با دلار مبادله ای با نوسان محدود پوشش خواهیم داد، ادامه داد: ارز ۲۸۵۰۰ تومان را ادامه می دهیم و جای نگرانی وجود ندارد. اینکه افزایش کالاها را به ارز ربط می دهند درست نیست؛ تمام کالاهای قانونی با ارز بانک مرکزی تأمین و وارد کشور می شوند.

٢٢٣٢٢٣

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا