20 روش درآمد زایی با تولید محتوا در اینستاگرام
تولید محتوا تأثیر خیلی زیادی روی پیشرفت پیج اینستاگرامی دارد. به همین دلیل باید ایدههای مناسب و جذابی برای تولید محتوا در اینستاگرام داشته باشید. در ادامه 25 ایده محتوای اینستاگرام به شما دادیم که قطعاً به دردتان میخورد و با کمک آنها محتواهای عالی تولید میکنید.اگر بگویم بزرگترین مشکل در تولید محتوای اینستاگرام، ایدهیابی است، مطمئنم که اغراق نکردهام و احتمالاً شما هم این گفته من را تأیید میکنید.
در واقع همین حالا بیشتر از 10 کسب و کار اینترنتی را میشناسم که صرفاً به دلیل نداشتن ایده، تولید محتوای اینستاگرام را متوقف کرده و از فرصتهایی که در این شبکه اجتماعی برای آنها وجود دارد، صرف نظر کردهاند.با توجه به همین و با توجه به اینکه بسیاری از مشتریان و فروشگاه ساز پرتال هم با مشکل پیدا کردن ایده برای تولید محتوای اینستاگرام روبرو هستند، در این مقاله هر چیزی که باید در مورد آن بدانید را به شما توضیح میدهم.
دو نکته مهم برای ایده تولید محتوا در اینستاگرام
قبل از اینکه به سراغایدهها رفته و تکتک آنها را بررسی کنیم باید 2 نکته بسیار مهم را مورد توجه قرار بدهید. در واقع اینها پیشنیازهای شروع «» هستند.
1_ تصمیمگیری در مورد نوع محتوا
زمانیکه به سراغ منابع آموزش بازاریابی محتوا میروید، در مورد نسبت محتوای تبلیغاتی (محصول) به محتوای آموزشی، به اعداد مختلفی میرسید. مثلاً بعضی از آنها به شما میگویند 30 درصد از محتوای رسانهتان باید در مورد خود محصول باشد و 70 درصد هم موضوعات جذاب برای مخاطبان مثل آموزش و… . یعنی از هر 9 پستی که در حوزه ارز دیجیتال دارید، 3 تای آن در مورد دوره آموزش ارز دیجیتالتان و 6 تای دیگر پستهای آموزشی که به تنهایی برای مخاطبان ارزش دارد. مثلا آموزش تحلیل، نکات مهم و دیگر آموزشها.
اما در کل باید بدانید که عدد دقیقی در مورد این نسبت وجود ندارد و پیشنهاد من این است که خودتان با تست کردن و با تولید انواع محتوا به بررسی پرداخته و ببینید مخاطبانتان چقدر محتوای مرتبط محصول را دوست دارند و چقدر از محتوای آموزشی و غیر تبلیغاتی خوششان میآید. البته دقت کنید، در حالت عادی بسیار معمول است که کاربران به محتواهای تبلیغاتی توجه کمتری نسبت به محتوای آموزشی نشان بدهند. اما نکته اینجاست که نباید به هیچ عنوان پیجتان خالی از محتوای مرتبط با آن باشد. شاید در نهایت به این نتیجه برسید که از هر 10 پست، یکی در مورد محصول باشد که اینهم انتخاب بدی نیست.
2_ تصمیمگیری در مورد استراتژی پست و استوری
اگر سال پیش بود و میخواستم این محتوا را بنویسم، قطعاً تمام تمرکزم را روی پستهای اینستاگرامی میگذاشتم. اما تجربه امروز نشان داده که استوریها بیشتر از پستها اهمیت دارد و حتی اگر به استوریها توجه نکنید، بنابر الگوریتمهای جدید احتمالاً پستهایتان هم مورد توجه قرار نمیگیرد.
به همین دلیل پیشنهاد میکنم در ادامه با خواندن ایده های تولید محتوای اینستاگرام، تصمیم بگیرید که هر کدام برای استوری مناسب است یا پست؟ همینطور پیشنهاد اکید میکنم که تمرکز اصلی را روی استوریها بگذارید.خب، به سراغ اصل مطلب برویم. در ادامه یکییکی ایدههایی که به نظرم در اینستاگرام فارسی کاربرد دارند را به شما معرفی کرده و حتی در صورت امکان، مثالهایی را هم نشانتان میهم.
کامنت دلخواه ایرانی چیست؟
خرید کامنت اینستاگرام این سرویس میتواند یکی از بهترین ابزار برای رشد پیج شما در اینستاگرام باشد. با استفاده از این سرویس به کامنت هایی به دلخواه خود زیر پست مورد نظر خود دریافت میکنید. افراد کامنت کننده ایرانی و صد در صد واقعی هستند و همگی دارای پروفایل های با کیفیت به همراه بیو هستند. حتی خیلی از افرادی که زیر پست شما کامنت درج میکنند دارای تعداد زیادی فالوور می باشند
1_ تکنیکهای کوچک را در REELS به مخاطب بگویید
قابلیت ریلز در واقع کمتر از یک سال است که به اینستاگرام اضافه شده اما نکته اینجاست که این شبکه اجتماعی در حال حاضر به محتواهای این بخش اهمیت زیادی نشان میدهد. اگر نمیدانید ریل یا ریلز چیست، مقاله «ریلز اینستاگرام» را بخوانید. اما به طور خلاصه این بخش جدیدی است که به اینستاگرام اضافه شده و میتوانید در آن ویدیوهای کوتاه 30 تا 60 ثانیهای منتشر کنید.
در هر حال اگر بتوانید نکات کوچک و تکنیکهای ریز اما کاربردی مرتبط به کسب و کارتان را در REELS به مخاطبان عرضه کنید، به شدت مورد توجه قرار میگیرید. چرا که اینستاگرام بازدید این ویدیوها را خیلی بالا میبرد و آنها را به افراد زیادی در اکسپلور نشان میدهد. (بین 1 الی 3 برابر بازدید بیشتر!) مثلاً اگر یک پیج آموزش فن بیان دارید میتوانید در 30 ثانیه به مخاطب تکنیکی در مورد صداسازی را آموزش دهید و آن در REEL منتشر کنید.
2_ میمها
میمها در واقع چیزی هستند که در تصویر بالا مشاهده میکنید. یک تصویر که متن کوتاهی روی آن قرار گرفته و در عین مرتبط بودن به محتوای پیج شما، محتوای طنزی دارد. چند نکته مهم در مورد میمها وجود دارد. اول از همه اینکه نباید آنها را به تعداد زیادی منتشر کنید، مگر اینکه به طور کلی استراتژی محتوایتان تعیین کرده که یک پیج با محتوای طنز داشته باشید. در درجه دوم هم اینکه میمها توسط خیلی از مخاطبان به اشتراک گذاشته میشوند و اگر بتوانید محتوای جذابی در قالب آن بسازید احتمالاً برایتان فالوور زیادی جذب میکنند.
3_ پرسش و پاسخ در استوری
یکی از جذابترینایدهها برای تولید محتوای اینستاگرام، پرسش و پاسخ در استوری است. مخصوصاً در پیجهای مشاورهای، مثلاً پیجهای وکالت یا روانشناسی، استوریهای پرسش و پاسخ به شدت مورد توجه مخاطبان قرار میگیرد. البته در دیگر پیچها هم باز تعامل چنین استوریها و محتوایی نسبت به دیگر محتواها بیشتر است.
اجازه دهید این تکنیک کوچک را هم آموزش بدهم. بسیاری از پیجهای موفق و بزرگ قبل از اینکه پستی در اینستاگرامشان منتشر کنند یک سؤال در مورد موضوع پست در استوری میپرسند و جوابهایی که مخاطبان دارند را منتشر میکنند تا به طور کلی یک بحث پیرامونش شکل بگیرد. در انتها هم بعد از انتشار پستشان سریع آن را استوری کرده و به مخاطبان میگویند برای گرفتن جواب کامل پست را بخوانند. به این ترتیب تعامل پست بالا میرود و احتمال رفتن آن به اکسپلور هم زیاد میشود.
4_ در مورد افسانهها و غلطهای رایج بگوید
یکی دیگر از انواع محتوای پرطرفدار در اینستاگرام محتواهایی هستند که به مخاطبان میگوید در مورد فلان موضوع، این اشتباهات و افسانهها وجود دارد. به عنوان نمونه 3 افسانه رایج در مورد پاکسازی پوست یا 5 اشتباه مخرب در فروشندگی. اگر محتوایی که برای این پستها و استوریها میسازید واقعاً کاربردی باشند میتوانید روی جذب فالوور از طریق آنها حساب زیادی باز کنید. راستی اگر دوست داشتید قبل از رفتن به سراغ ایده بعدی، صفحه مقاله «» را هم باز کنید و بعد از اتمام این محتوا، نگاهی به آن داشته باشید.
5_ نظرات مثبت کاربران را منتشر کنید
تا همین چند سال پیش خیلیها فکر میکردند که فقط پیجهای فروشگاهی میتوانند نظرات مخاطبان را در استوری یا پست منتشر کنند اما امروز میبینیم که بسیاری از پیچها، حتی پیجهای آموزش آشپزی و غیره هم نظرات مثبت مخاطبان در مورد خودشان را در استوری منتشر کرده و باعث ایجاد اعتماد بیشتر بین خودشان و کاربران جدید میشوند.
6_ نظرسنجی تجربهای بسازید
اگر دقت کنید به طور کلی وب سایتهایی که مخاطبانش تجربه خودشان را به اشتراک میگذارند، به شدت محبوبند. مثلاً در سطح وب فارسی،وجود دارد که مربوط به خانمها و مادران است. در واقع بیشتر موفقیت این وب سایت به این دلیل است که در بخش انجمن و پرسش و پاسخ، خانمها در مورد موضوعات مختلف تجربیات واقعیشان را به اشتراک میگذارند.
حالا شما هم میتوانید از این علاقه شدید کاربران به تجربههای واقعی استفاده کنید. مثلاً یک استوری منتشر کرده و در آن از مخاطبان بخواهید بهترین رستوران شهر را معرفی کنند یا اینکه نام بهترین برند محصولات آرایشی که طی این چند سال استفاده کردهاند را بگویند.
7_ هر از گاهی خودتان را معرفی کنید
اصولاً پیجهای موفق بعد از اینکه به کمک تبلیغات یا یک پست پرمخاطب فالوورهای زیادی جذب میکنند، در استوری اینستاگرام طی یک رشته استوری خودشان را به مخاطبان جدید معرفی خواهند کرد. این موضوع باعث میشود کاربران جدید راحتتر با برند ارتباط برقرار کرده و تعامل پیج بالاتر برود. همینطور اگر یک پیج فروشگاهی هستید میتوانید در همین رشته استوریهای معرفی، نظر مثبت کاربران قبلی را هم منتشر کنید تا اعتماد بیشتری شکل بگیرد.
8_ نمایش نتیجه استفاده از محصول
بسیاری از پیجهای فروشگاهی میتوانند به راحتی از نتیجه استفاده از محصولشان محتوا بسازند. یعنی چه؟ مثلاً مدتی است که سنایچ اقدام به تولید شربتهای طعمدار کرده و در یک پیج اختصاصی به مخاطبان آموزش میدهد که چطور با این شربتها نوشیدنیهای خوشمزه یا اصطلاحاً ماکتیل بسازند.
البته الزامی به این نیست که حتماً نشان دهید چطور از محصول استفاده کنند؛ مثلاً میتوانید تصویر فردی که از شما خدمات لمینت یا کامپوزیت دندان دریافت کرده را منتشر کنید تا کاربران ببینند بعد از پرداخت هزینه به شما، دقیقا چه چیزی عایدشان میشود و با نتیجه نهایی ارتباط برقرار کنند.
9_ مصاحبه با مشتریان یا تأثیرگذاران
مصاحبهها یکی دیگر از ایده های تولید محتوا در اینستاگرام هستند که به طور کلی قابلیت اشتراکگذاری بالایی دارند و میتوانید از آنها به معنای واقعی به عنوان یک “تکنیک بازاریابی دهان به دهان” استفاده کنید.اما مصاحبه با چه کسی؟ اگر برایتان مقدور است که به سراغ افراد تأثیرگذار و بزرگ حوزه کاریتان رفته و با آنها در مورد دلایل موفقیتشان مصاحبه کنید. اگر نمیتوانید، با مشتریان خودتان مصاحبه کنید.
مثلاً پیج اینستاگرامی را میشناسم که در زمینه آموزش سئو فعال است و هر هفته با یکی از شرکتکنندگان دورهاش یک لایو حدود 40 تا 60 دقیقهای دارد. در این لایو شرکتکننده دوره در مورد موفقیتهایش و تکنیکهایی که در بهینه کردن سایت و رساندن آن به صفحه اول گوگل استفاده کرده، صحبت میکند.
10_ از پشت صحنه محتوا بسازید، اما نه بهشکل عادی
در واقع در تمامی مقالاتی که در مورد ایده های تولید محتوای اینستاگرام نوشته شدهاند به شما میگویند از پشت صحنه کسب و کارتان محتوا بسازید. اما من میگویم با توجه به همهگیر شدن این ایده، بهشکل عادی به سراغش نروید! یعنی به جای انتشار چند عکس و ویدیو عادی از نیروهای کسب و کارتان، یک فاکتور طنز به صحنه اضافه کنید.
مثلاً اگر با نیروهایتان خودمانی هستید و شوخی دارید، اجازه بدهید وقتی که در حال ناهار خوردن هستید از شما عکس بگیرند! یا مثلاً با شماره پشتیبانی شرکت تماس گرفته و سعی کنید در حین اینکه نیروی فروش را سرکار میگذارید از او فیلم بگیرید!(دقت کنید، اگر با اعضای کسب و کار شوخی ندارید و ناگهان میخواهید چنین ایدههایی را بدون پیشزمینه قبلی اجرا کنید، احتمالاً سریعاً شکست خواهید خورد و مخاطبان را از برندتان ناراحت میکنید.)
11_ قبل و بعد را نشان دهید
به طور کلی محتوای قبل و بعد، برای مخاطبان جذاب است. مثلا خودِ من به شخصه با اینکه اصلاً به حوزه دکوراسیون علاقهای ندارم یک پیج در اینستاگرام فالو کردهام که در زمینه بازسازی آشپزخانه فعالیت میکند و تنها محتوایی که دارد، تصویری از قبل و بعد شروع کارش است.
12_ از ترندها استفاده کنید
منظور از ترند، موضوعی است که در یک مدت کوتاه میان کاربران محبوب یا پرسروصدا میشود. خوشبختانه یا متأسفانه شرایط ایران بهشکلی است که هر هفته یک موضوع جدید میان مردم همهگیر میشود! یک روز صحبتهای زننده یک روانشناس در تلویزیون و روز دیگر گفتگوی یک سلبریتی با لحنی بد و ناراحتکننده. نکته اینجاست که در اغلب مواقع شما میتوانید از این تِرندها استفاده کرده و در موردشان محتوایی بسازید که مخاطبان را به پیجتان جذب میکند.
مثلاً یادم هست زمانی که یکی از سلبریتیها حرفهای بدی در پیج اینستاگرامش زده بود، یک پیج اینستاگرام دیگر که در حوزه آموزش موفقیت فردی فعالیت میکند، پستی ساخت و به این موضوع اشاره کرد که قطعاً کسانی که این افراد را دنبال میکنند، نمیتوانند انتظار داشته باشند آنها حرفهای پرمعناتری بزنند! همین پست کوتاه به دلیل کاور جذابش که تصویر سلبریتی روی آن بود به شدت ویروسی شد.