نحوه ایجاد مسابقات و چالشها برای افزایش تعاملات در اینستاگرام
مراحل برگزاری مسابقه اینستاگرامی
در بخش قبلی، تعدادی از شیوه های رایج برای اجرای مسابقه اینستاگرامی را توضیح دادیم. هدف از معرفی این ایده ها، توضیح درباره نحوه اجرای مسابقه های اینستاگرامی بود. ولی شاید لازم باشد که بنا بر شرایط شغلی و کاری خود، از روش های دیگری برای اجرای این مسابقه استفاده کنید.
اما فارغ از نوع روش انتخابی برای اجرای مسابقه، لازم است تا مراحلی را طی کنید. رعایت این اصول و طی کردن دقیق این مراحل، احتمال موفقیت شما در جذب فالور را افزایش می دهد. چون اجرای این مسابقات و اهدای جوایز، هزینه های خاص خود را دارد. پس با بی توجهی به اصول اساسی، عملا نمی توان شانسی برای موفقیت مسابقه در جذب فالوور قائل بود. پس برای برگزاری حرفه ای یک مسابقه اینستاگرامی، لازم است تا آشنایی کاملی با اصول و مراحل آن داشته باشیم. در ادامه این بخش، مراحل لازم برای اجرای اصولی مسابقه اینستاگرام را توضیح می دهیم.
۱– تعیین هدف از اجرای مسابقه
قدم اول در انجام هر کاری، تعیین هدف مشخص است. چون تمامی برنامه ها و پلن های اجرایی، بر اساس همین هدف تعیین می شوند. در مسابقات اینستاگرامی هم اگر هدف شما مشخص نباشد، خیلی نمی توان به موفقیت آن دل خوش بود. پس باید مشخص کنید که هدف شما از اجرای چنین مسابقه ای چیست؟ آیا به دنبال جذب فالوور بیشتر هستید و یا دوست دارید یک پست را در معرض دید عموم قرار دهید؟ شاید هم پیج اینستاگرامی شما برای فروش محصولاتی خاص است و قصد افزایش میزان فروش آن را دارید. بهرحال مهمترین موضوع در این زمینه، تعیین هدف از برگزاری مسابقه است.
۲ – انتخاب روش مسابقه مناسب
در مرحله بعدی، باید ایده اجرای مسابقه را بر اساس هدف تعیین شده خود انتخاب کنید. یعنی باید بررسی کنید که کدام یک از ایده های معرفی شده در بخش قبل، شما را زودتر به هدف می رساند. بررسی مزیت های هر روش و مطالعه بیشتر در خصوص شرایط آن، به شما کمک خواهد کرد تا بهترین روش را برای اجرای مسابقه اینستاگرامی انتخاب کنید.
۳ – شناسایی مخاطبان هدف مسابقه
یکی از مهمترین اصول در اجرای مسابقه اینستاگرامی، شناسایی مخاطبان هدف است. چون تمامی فعالیت ها و محتواهای تولید شده در طول مسابقه، باید بر اساس نیاز آنها طراحی شود. مثلا اگر فعالیت شما در حوزه تکنولوژی و بازی های رایانه ای است، باید جامعه مخاطبان شما بیشتر افراد نوجوان و جوان باشند. چون اگر جامعه مخاطبان متناسب با هدف مسابقه نباشد، احتمال موفقیت آن بسیار کم خواهد بود.
۴ – پست مسابقه ای و درخواست کامنت و لایک
ایجاد پست مسابقه ای اینستاگرام و درخواست لایک و کامنت، جزء رایجترین شیوههای مسابقه اینستاگرامی است. در این روش، یک پست تبلیغاتی و آموزشی را ایجاد و در پیج اینستاگرامی خود قرار میدهند. سپس از کاربران میخواهند تا با لایک کردن و کامنت گذاشتن در زیر پست، شانس خود را برای شرکت در قرعه کشی امتحان کنند.
نحوه قرعه کشی و انتخاب برنده، بستگی به پیج اینستاگرامی دارد. در برخی از این پیج ها، برنده بر اساس لایک و کامنت بیشتر انتخاب میشود. اما برای انتخاب عادلانه فرد برنده، بهتر است که قرعه کشی را بین تمامی شرکت کنندگان انجام دهید. در بخش های دیگری از این مطلب، توضیحات کامل تری درباره نحوه قرعه کشی مسابقه های اینستاگرامی و انتخاب فرد برنده خواهیم داد.
هدف اصلی از برگزاری چنین مسابقه ای، دریافت لایک و کامنت بیشتر برای یک پست است. چون اگر یک پست لایک و کامنت بیشتری داشته باشد، در اکسپلور اینستاگرام بیشتر دیده میشود و افراد بیشتری را جذب خود خواهد کرد. البته برخی کاربران این پست را برای دوستان خود ارسال کرده و از آنها می خواهند تا شانس خود را برای شرکت در قرعه کشی امتحان کنند. پس احتمال اینکه کاربران دیگر پیج شما را فالو کرده و یا پست مورد نظر را لایک کنند، وجود دارد.
مزیت های این نوع مسابقه
این شیوه از اجرای مسابقه اینستاگرامی، مزیت های مخصوص به خود را دارد. پس از آشنایی با این مزیت ها، می توان انتخاب بهتری در خصوص بکارگیری و یا کنار گذاشتن این روش داشت. تمامی لایک ها و کامنت هایی که در این روش دریافت می کنید، برای یک پست خاص است. پس اگر چنین پستی را به صورت حرفه ای و با رعایت اصول طراحی ایجاد کنید، مزایای بیشتری برای شما خواهد داشت. چون در کنار لایک و کامنت، می تواند مشتریان وفادار را به خود جذب کرده و باعث معرفی شدن کسب و کار شما شود.
مزیت بعدی ناشی از ارزشی است که اینستاگرام برای چنین پست هایی قائل می شود. چون الگوریتم اینستاگرام چنین پست هایی را ارزشمند دانسته و در بخش اکسپلور خود قرار می دهد. پس بدون اینکه هزینه ای اضافی برای تبلیغات پرداخت کنید، پست شما توسط کاربران جدید دیده می شود. این افراد هم به نوبه خود، چنین پستی را لایک کرده و در قرعه کشی شرکت می کنند.
10. مسابقات امتیازی
روش اکثر پیجها در برگزاری مسابقات اینستاگرامی مجازی این است که از مخاطبانشان میخواهند تا جای ممکن، دوستانشان را زیر پست مسابقه تگ کنند. این روش برگزاری مسابقه اینستاگرامی واقعا کلیشهای و خستهکننده شده. پس چرا با کمی نوآوری، توجه مخاطبانتان را به خودتان جلب نکنید؟ این ایده مسابقه اینستاگرامی کمی متفاوت برگزار میشود. در این روش، شرکتکنندگان با تلاش بیشتر، شانس بیشتری برای برنده شدن خواهند داشت. در واقع شرکتکنندگان میتوانند با فعالیت بیشتر، شانس بیشتری برای برنده شدن در قرعهکشی به دست بیاورند.
مثلا میتوانید اینگونه امتیاز بدهید:
- لایک پست: 1 امتیاز
- فالو کردن پیج: 2 امتیاز
- تگ کردن هر دوست تا حداکثر 5 دوست: 5 امتیاز
- کامنت گذاشتن تجربهتان در استفاده از محصولات یا خدمات شما: 10 امتیاز
- استوری کردن پست مسابقه در حساب اینستاگرامی خودشان: 10 امتیاز
- پست کردن پست مسابقه در حساب اینستاگرامی خودشان: 20 امتیاز
- عضویت در سایت: 10 امتیاز
- کامنت گذاستن زیر آخرین مقاله سایت: 5 امتیاز
حتی در صورت امکان میتوانید یک لیدربورد درست کنید که امتیاز شرکتکنندگان برتر را نشان دهد تا بقیه شرکتکنندگان انگیزه بیشتری برای انجام فعالیتهای بیشتر و گرفتن امتیاز بالاتر پیدا کنند. در این ایده مسابقه اینستاگرامی بهتر است که مدام به شرکتکنندگان یادآوری کنید که مسابقه در حال اتمام است تا تشویق شوند فعالیتهای بیشتری را هرچه سریعتر انجام دهند.
همچنین ممکن است مخاطبانتان به اشتباه فکر کنند که فقط و فقط کسانی برنده میشوند که امتیاز بالایی داشته باشند و از شرکت در مسابقه ناامید شوند. پس به آنها بگویید که این احتمال وجود دارد که فردی با 20 امتیاز برنده شود و فردی با 40 امتیاز برنده نشود. اما هر چه امتیاز بیشتری به دست بیاورند، شانس بسیار بیشتری برای برنده در قرعهکشی خواهند داشت.
جمع بندی
همانطور که مشاهده کردید، ایده برای مسابقه مجازی در انواع شبکههای اجتماعی بسیار هست و روشهای ساده برگزاری مسابقات اینستاگرامی میتواند کاملا خلاقانه باشد. مهم این است که هدف از اجرای مسابقهتان را بدانید و بیگدار به آب نزنید. هدف میتواند افزایش تعامل، افزایش آگاهی از برند، افزایش فروش و … باشد. مسابقه بدون استراتژی، تنها وقت و هزینه از شما صرف میکند، بدون آنکه دستاوردی برایتان داشته باشد.
روشهایی که در این مقاله گفته شد، هر کدام به تنهایی و یا به صورت ترکیبی با هم میتوانند استفاده شوند. اما به یاد داشته باشید، هر چه شرایط مسابقه آسانتر باشد تعداد شرکت کنندهها بیشتر، و هر چه شرایط مسابقه سختتچرا افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام از اهمیت زیادی برخوردار است؟ اکنون که بیزینسهای آنلاین و به ویژه کسب و کارهای اینستاگرامی روز به روز در حال توسعه هستند، اهمیت ارتباط با مخاطبان و مشتریان بیش از پیش نمایان شده است. شاید در نگاه اول، تعامل با فالوورها چندان ضروری به نظر نرسد، اما برای این بیزینسها، ارتباط بیشتر، درآمد بیشتری را نیز به همراه دارد. تعامل در اینستاگرام به مجموعهی ارتباطاتی گفته میشود که در صفحهی شما صورت میگیرد. این ارتباطات شامل لایک، کامنت، سیو، به اشتراک گذاری، پیامهای دایرکت، کلیک روی لینکها، تگها و منشنها میشود. که برای هرکدام از این موارد گفته شده مانند سیو اینستاگرام می توانید از روشی مانند buy instagram saves استفاده کنید.