ترندهای کسب و کارعمومی

هزینه های راه اندازی خط تولید مواد شوینده

در جامعه امروزی، بهداشت فردی و اجتماعی اهمیت بسیاری دارد به همین دلیل از مواد شوینده استفاده بسیاری می شود. کاربرد زیاد این محصولات باعث شده است تا تولیدکنندگان و فروشندگان آن پر درآمدترین قشر جامعه به شمار آیند. در این حالت، افراد زیادی هستند که می خواهند خط تولید مواد شوینده را راه اندازی کنند. از این رو باید بدانند در این خط تولید به چه مواد بهداشتی، مواد اولیه، تجهیزات صنعتی، سرمایه و … نیاز دارند. از این رو در این مطلب قصد داریم تا به این موارد بپردازیم.

برای راه انداختن خط تولید مواد شوینده نیاز به سرمایه کلانی ندارید و می توانید با سرمایه تقریبا 200 میلیون الی 2 میلیارد تومان در خط پیشرفته، این خط تولید را راه اندازی نمایید. با توجه به اینکه تقاضای مواد شوینده در بازار بسیار زیاد است، نیاز به بازاریابی زیادی هم در این زمینه نخواهید داشت و با کمترین سرمایه می توانید خط تولید محصولات شوینده را راه اندازی کنید و به سود بسیاری دست یابید.

نحوه عملکرد خط تولید مواد شوینده

دستگاه یونیزه کردن آب (RO)

به صورت کلی باید گفت آبی که در خط تولید استفاده می شود از املاح معدنی برخوردار است و درجه سختی آن برای برخی از امور مناسب نمی باشد. از این رو برای تولید محصولات شوینده، از  دستگاه بسته بندی شامپو استفاده می کنند تا سختی آب را کاهش دهند و بتوانند شرایط لازم را برای تولید درست و بهداشتی محصولات شوینده فراهم آورند. با توجه به تحقیقاتی که در این مسئله صورت گرفته است، برای تولید محصولات شوینده درجه سختی آب باید از ppm40 کمتر باشد.

هزینه ی راه اندازی خط تولید مواد شوینده چقدر است؟

مواد شوینده یکی از پر مصرف ترین مواد در دنیا می باشد. این مواد در زندگی روزمره ی افراد نقش مهمی دارد. که این برای تولید باید در یک فرآیند تعریف شده و با استفاده از دستگاه  های مشخصی انجام شود.

راه اندازی خط تولید مواد شوینده بر اساس ضوابط و معیار هایی که سازمان مربوطه اعلام می کند انجام می شود. در سال هایی که بیماری کرونا همه گیر شده است و سبک زندگی افراد به تبع این بیماری تغییر کرد، موجب استفاده بیش تر از مواد شوینده گردید.

لازم است یادآور شویم که استفاده از مواد شوینده در زمینه ی رعایت بهداشت و پیشگیری از بیماری های همه گیر بسیار موثر عمل نمود. و بسیاری از تولید کنندگان نیز در همان اوایل شیوع بیماری کرونا وارد تولید مواد شوینده گردید.

از سوی دیگر با شکست تحریم هایی که علیه ی ایران وجود داشت و راحتی تهیه ی برخی مواد اولیه ای که خارج از کشور تهیه می شد مردم تمایل دارند از محصولاتی که درون کشور تولید می شود خرید نمایند. و به لحاظی از محصولات ایرانی بیش تر راضی می باشند.

تمام این مولفه ها دست به دست هم می دهند و زمینه ی ایجاد یک بازار قدرتمند برای مواد شوینده را درون کشور فراهم می نمایند که در اثر مصرف از این بازار موجب شده افرادی که مقداری سرمایه در دست دارند و به دنبال سرمایه گذاری می باشند اقدام به راه اندازی خط تولید مواد شوینده نمایند.

راه اندازی خط تولید مواد شوینده و مشکلات پیش رو

حالا که انواع مختلف مواد شوینده را شناختید، بد نیست که بدانید راه اندازی این کسب و کار چه مراحلی دارد و برای شروع آن باید چکار کنید. البته که در هر مرحله، ممکن است به مشکلات اقتصادی، مالیاتی یا چالش منابع انسانی بربخورید و نیاز به مشاوره حرفه‌ای خواهید داشت. فراموش نکنید که داشتن یک خط تولید، آن هم برای چیزی مثل شوینده بهداشتی (که فرمول شیمیایی دارد)، یک کسب و کار کوچک و خانگی محسوب نمی‌شود. پس نمی‌توانید در کنار شغل روزانه‌تان آن را انجام دهید.

اگر قصد شما از خرید یا فروش دستگاه میکسر شامپو ، راه اندازی یا ارتقای کسب و کارتان است، دستگاه های دست دوم می تواند به شما کمک کند. در این صورت باید مواردی چون نوع استفاده قبلی از دستگاه، بررسی های ظاهری و پارامترهایی از این دست را جدی بگیرید.

 اولین چالش مکان است. این یعنی که داشتن یک «خط تولید» یعنی تولید انبوه و تولید انبوه، دیگر در فضاهای خانگی قابل انجام نیست. شاید بتوان در خانه یا گاراژ چیزهایی مثل بشقاب سفالی، وسایل تزئینی یا لباس را تولید کرد، اما راه اندازی خط تولید مواد شوینده امکان‌پذیر نیست. برای راه اندازی این خط، باید یک فضای حداقل 250 متری داشته باشید.

در مرحله بعد، باید کارشناسی داشته باشید که دستگاه‌ها را بشناسد و بتواند در انتخاب و خرید آن‌ها به شما کمک کند. دستگاه‌های خط تولید مواد شوینده شامل مواردی مثل تصفیه آب، مخزن ذخیره، میکسر، پرکن و… است. بعضی از کارگاه‌ها با توجه به سایز و میزان تولیدشان، تجهیزات بیشتری نیاز خواهند داشت.

بعد از این، نصب و راه‌اندازی یکی از مهم‌ترین مراحل است (شاید حتی مهم‌تر از خرید خود وسایل). اگر دستگاه‌ها به درستی نصب نشوند و کار نصفه و نیمه شروع شود، در ادامه به مشکل خواهید خورد (یا مجوزهای لازم برای تولید را دریافت نمیکنید). یکی از دیگر مشکلات تولید مواد شوینده، موارد بهداشتی هستند.

شما در حال تولید موادی هستید که به زندگی روزمره مردم می‌روند، در قفسه‌هایشان می‌نشینند و هر فرد در خانه‌اش با آن‌ها کار و حتی هوایشان را تنفس می‏کند. پس مهم است که بهترین کیفیت و سالم‌ترین ماده را تحویل بدهید. از سلامت محصولتان مطمئن شوید و جلوی مشکلات و شکایت‌های قانونی احتمالی را در آینده، از همین اول راه بگیرید. برای این نوع بررسی‌ها به کارشناسان متخصص شیمی و بهداشت نیاز پیدا می‌کنید.

چالش بعدی، پیدا کردن نیروهای مورد نیاز است. این که راه اندازی خط تولید مواد شوینده در کسب و کار شما دقیقا به چند کارگر، کارشناس، مدیر و… نیاز دارد، تابعی است از بودجه و اندازه خط تولیدتان. بعد از بررسی دقیق، باید برای یافتن و استخدام رادان ماشین  نیروها آگهی بدهید یا از دوستان و آشنایان خودتان نیروی متخصص استخدام کنید.

طرح تجاری مناسب راه اندازی خط تولید مواد شوینده

قبل از شروع هر کاری، آن هم کاری به بزرگی ایجاد یک خط تولید، باید برایش یک طرح تجاری یا بیزنس پلن (Business Plan) داشته باشید. اما تعریف طرح تجاری چیست؟ این طرح در واقع یک ارائه چند صفحه‌ای و مکتوب است از «کاری که می‌خواهید انجام بدهید». مثلا برای راه اندازی خط تولید مواد شوینده، طرح تجاری باید شامل این موارد باشد:

  • پیش‌بینی هزینه‌ها
  • شرح اهداف مالی
  • شرح نیازی که قرار است با راه اندازی خط تولید آن را برآورده کنید
  • برنامه‌ریزی برای منابع مالی و انسانی
  • شرح ساختار سازمانی
  • برنامه‌های عملیاتی
  • پیش‌بینی تاریخ‌ها
  • استراتژی مالی، تبلیغاتی و…
  • شرح محصولات تولیدی
  • مدل قیمتگذاری
  • پیش‌بینی چالش‌ها
  • برنامه لانچ یا معرفی محصول به بازار
دکمه بازگشت به بالا