ورزشی

ادامه رکوردشکنی‌های آقای دونده؛ از پیست تا بهارستان!

تحلیل دلایل رد مجلس برای سجادی;

حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان امروز دوشنبه 8 خرداد برای سومین بار از مجلس کارت زرد گرفت و دلیل این امر در 5 مورد مهم است.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان امروز دوشنبه 8 خردادماه برای سومین بار از مجلس کارت زرد گرفت. سوال روح الله نجابت نماینده مردم شیراز در جلسه روز دوشنبه شورای اسلامی شهر علت ناعادلانه بودن توزیع زیرزمین ها و مراکز ورزشی در کشور و اجرای مصوبات قانون را جویا شد. سفرهای استانی رئیس جمهور و وعده های وزیر در خصوص احداث مراکز ورزشی توسط وزیر ورزش و کودک مطرح شد.

نماینده سوال کننده توضیحات سجادی را قانع کننده ندانست و توضیحات وزیر ورزش و جوانان در مورد سوال مذکور به رای نمایندگان گذاشته شد و وکلای عمومی با 63 رای موافق و 146 رای مخالف توضیحات سجادی را پذیرفتند. و از 226 نماینده حاضر در جلسه علنی، 6 نفر رای بی طرف دادند و او را نشناختند و به او کارت زرد دادند، بنابراین وزیر ورزش سومین کارت زرد خود را از بهراستان گرفت و در این زمینه رکورد منفی عجیبی دارد. . در حال حاضر 3 کارت زرد در کابینه دولت سیزدهم وجود دارد و طرح استیضاح وی از قبل در مجلس آغاز شده بود و اگر بالگرد سقوط نمی کرد، سجادی وزیر امروز طرح سوم را دریافت نمی کرد. کارت زرد سجادی که در پیست دوومیدانی رکورد می زد، اکنون در کرسی وزارتخانه به این وظیفه ادامه می دهد و در کارت زرد رکورددار است!

آنچه حمید سجادی در 2 سال حضورش در وزارت ورزش و جوانان به دست آورده است، کارت های زرد پیاپی مجلس را برای عدم رعایت آن توجیه می کند. اتفاقاتی که باعث شد دوران وزارت ورزش با سجادی را یکی از ناموفق ترین دوران ورزش بدانیم. این ادعا به هیچ وجه تلخی یا منفی نگری یک طرفه نیست، بلکه ناشی از تصمیمات اشتباه دوره سجادی است و بررسی برخی از مهمترین آنها تصویر روشن تری از این باور به ما می دهد.

ادامه کارنامه آقای دونده;  از جاده بهارستان!  / ورشکستگی به دلیل خطا

1– نیروی انتظامی و استقلال

وزارت ورزش دولت سیزدهم با واگذاری پیرسوس و استقلال پای کار آمد. ضرب المثلی که از دهه 70 و تا به امروز در دولت سازندگی مورد استفاده مدیران ورزشی قرار گرفته و البته هرگز اجرایی نشده است. جدای از مسائل امنیتی، مشکل اصلی تحویل این دو باشگاه بدهی های هنگفتی است که عملا پرسپولیس و استقلال را تبدیل به یک باشگاه ورشکسته کرده است. دو تیمی که در سه دهه گذشته مورد توجه مدیران دولتی و مدیران هزینه‌های حمل‌ونقل بوده‌اند و البته مهم نیستند، فقط بدهی‌های زیادی را جمع کرده‌اند و سقف بدهی‌ها را بالاتر برده‌اند.

اما در دوران سجادی این دو باشگاه با وجود بدهی با تصمیمی غافلگیرکننده وارد بورس شدند و بخشی از سهام خود را به صورت بلوکی در اختیار هواداران قرار دادند. تصمیمی که اساسا اشتباه بود. همچنین هر شرکت یا موسسه ورشکسته ای که ترازنامه منفی و بدهی قدیمی داشته باشد قابل واگذاری و فروش سهام آن نیست. شرط اصلی تحویل، نداشتن بدهی و مانده منفی است که البته برای این دو باشگاه اتفاق نیفتاد. بدتر از آن اینکه در باشگاهی مثل استقلال به پول مردم رحم نکردند و خرج کردند تا تخلف به اوج رسید.

در بحث فنی، حذف این دو باشگاه از لیگ قهرمانان آسیا به دلیل نداشتن مجوز حرفه ای، اوج بی توجهی وزارت ورزش به عنوان متولی این دو باشگاه را نشان داد. این حادثه برای پلیس به طور موقت حل شده است، اما نتوانسته استقلال را دریافت کند و همچنان از حضور در آسیا محروم است.

ادامه کارنامه آقای دونده;  از جاده بهارستان!  / ورشکستگی به دلیل خطا

2 فدراسیون های بلاتکلیف

وضعیت فدراسیون های ورزشی به ویژه فدراسیون های بلاتکلیف در آخرین دوره وزارت به یک آشفتگی پیچیده تبدیل شده است که روز به روز کوتاهتر می شود. اگرچه وزارت ورزش در روزهای پایانی سال گذشته انتخابات 14 فدراسیون ورزشی را برگزار کرد، اما بدون توجه به اتفاقاتی که در انتخابات برخی فدراسیون ها رخ داد، 13 فدراسیون دیگر در حال حاضر بلاتکلیف هستند و وضعیت سرپرستی آنها مشخص نیست.

در این میان افزایش بی توجهی وزارت ورزش در مدیریت فدراسیون ها را باید در فدراسیون ژیمناستیک دید که نزدیک به 2 سال است رئیسی ندارد و برگزاری انتخابات مشکل این فدراسیون را حل نکرده است. اما گره مشکلات آن را جدی تر کرده است. فدراسیون ژیمناستیک همچنان در بحبوحه بحران عجیبی به سر می برد که با توجه به وزارت ورزش و برگزاری انتخابات جنجالی 3 اسفند بعید به نظر می رسد به زودی حل شود.

در انتخاباتی که وزارت ورزش بر اساس قوانین داخلی و بین المللی با تخلفات عجیبی انجام داد و زهرا اینچه درگاهی به رئیس سابق این فدراسیون اجازه حضور در آن را نداد و در نهایت پس از خروج 23 نفر از اعضا. مجلس بدون توجه به قوانین جاری خود در حالی که رئیس مجلس یعنی معاون وزیر به قانون اساسی بین المللی رای منفی داد. این انتخابات با واکنش نماینده فدراسیون جهانی که در مجمع حضور داشت و از امضای صورتجلسه خودداری کرد، پذیرفته نشد و سپس فدراسیون جهانی فوتبال با ارسال نامه تند به کمیته ملی المپیک خواستار توضیح و شفاف سازی شد. گفت ؛ 3 سوال اصلی و بلاتکلیفی زیاد قبل از انتخابات بیان کرد که برای پاسخ 3 ماه محدودیت تعیین کرده است. شرایطی که منجر به تعلیق ورید گردن شد به این فدراسیون نزدیکتر است.

در فدراسیون بولینگ و بیلیارد این وضعیت متفاوت است. نزدیک به یک سال است که هدایت هاشم اسکندری در این فدراسیون و چند ماهی است که نظارت قانونی 6 ماهه وی به پایان رسیده است.

در فدراسیون جودو، وزیر به نامه های مخالفان میراسماعیلی چندان گوش نداد تا جایی که به قانون و دادگاه متوسل شدند و به همین دلیل سجادی به دلیل پرونده مالی مجبور شد میراسماعیلی را از ریاست مجلس برکنار کند. پس از برگزاری انتخابات بدون حضور نماینده این وزارتخانه، انتخابات لغو و خلیلی رئیس جمهور سابق برکنار شد و وزارت ورزش در اقدامی عجیب نامزد انصرافی را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کرد. انتخابات. . با شکایت خلیلی، دیوان عدالت اداری تصمیم به توقف بازرسی گرفت، اما به جای بازگشت خلیلی، وزارت ورزش بازرس دیگری و این بار از بین کارکنان وزارت ورزش انتخاب کرد! اینها تنها چند نمونه جسورانه از وضعیت نابسامان فدراسیون های ورزشی است که ناشی از بی توجهی وزارت ورزش است. چه شرایط سختی برای ورزش ایران در سال منتهی به بازی های آسیایی ایجاد کرده است.

ادامه کارنامه آقای دونده;  از جاده بهارستان!  / ورشکستگی به دلیل خطا

3- معاونان وزیر ورزش

سجادی در بحث انتخاب جانشینان خود انفعال و تناسب را اصل قرار داده است و همین امر باعث ناهمگونی و تعارض هیات مدیره وزارت ورزش با یکدیگر و حتی با خود شده است. مهم ترین معاونت وزارت ورزش، معاونت قهرمانی ورزش است و سجادی به پولادگر برای این سمت دستور داد، او هنگام ارسال حکم حضور نداشت و بدون حضور وزیر منصوب شد. ! گفتنی است سجادی چند روز پیش در انتخابات فدراسیون تکواندو بدترین شکست مقابل هادی سای را به دست آورد و تصمیم گرفت پولادگر را تنبیه کند و به همین دلیل پس از دو دهه زمامداری در تکواندو مجبور به خداحافظی شد. این رشته

سجادی در واقع فردی است که در حوزه تخصصی خود مورد قبول جامعه قرار نگرفت و به او رای معاونت نداد! نحوه مدیریت پولادگر به عنوان یک مدیر سنتی و در سمت قائم مقامی حالا باعث شده است که در کنار تکواندو صدای برخی رشته های دیگر نیز به گوش برسد که مهم ترین آنها گولاش است. دعوای معاون وزیر و دبیر و دعوای مستمر وی با رئیس فدراسیون کشتی و اختلافات مستمر با هادی ساعی معاون وی در تکواندو دو نمونه مهم و بارز است که نشان می دهد پولادگار چقدر برای معاونت نامناسب است. رئیس قهرمانی و سجادی نیز با حضور در این صندلی تسلیم فشار خارجی شدند.

سینا کلهر در معاونت عمومی و فکری به عنوان چهره دانشگاهی انتخاب شد اما در این زمان کلهر نشان داد که فقط خوب صحبت می کند و در عمل هیچ کاری نمی کند. وضعیت فرهنگی ورزش و مهمتر از آن افول ورزش همگانی و بدتر از آن انحلال فدراسیون ورزش های همگانی با عزل ملا و تأسیس فدراسیونی غیر مرتبط مانند آمادگی جسمانی که پایگاه آن است. ورزش همگانی از نکات تاریک عملکرد کلهر است و نشان می دهد که او اصلا در معاونت وزارت نیست.

ادامه کارنامه آقای دونده;  از جاده بهارستان!  / ورشکستگی به دلیل خطا

4- بودجه

بودجه بندی ورزشی یکی از قدیمی ترین و ماندگارترین چالش ها در این زمینه است. همه مدیران حوزه ورزش متفق القول هستند که فشار ورزش را کمرنگ کرده اند و همین امر باعث می شود تا حرفه ای شدن ورزش و افزایش هزینه ها بیشتر شود، فدراسیون ها و ورزشکاران بیشتر با این معضل قدیمی برخورد کنند. یکی از مهمترین خواسته های حوزه ورزش از وزیر ورزش همواره بحث افزایش بودجه ورزش در مذاکرات با دولت بوده است اما سجادی در این مدت هیچ گاه نتوانست در این زمینه موفق باشد. سجادی به دلیل حیا مدیر سختی نیست و به همین دلیل است که بودجه ورزش در زمان او افزایش چندانی نداشته و به دلیل نامحدود بودن دلار و مشکلات اقتصادی، فدراسیون و ورزشکاران دچار مشکل شده اند. . بدتر از آن اینکه در دوره سجادی، دولت تصمیم به ادغام بودجه وزارت ورزش و کمیته المپیک گرفت که ضرر بزرگی در بحث مالی ورزش بود و ورزش را کوچکتر کرد. اتفاقی که سجادی نه تنها کار خاصی انجام نداد، بلکه با آن موافق بود!

5- پناهنده

مشکل مهاجرت و پناهندگی یکی از معضلات قدیمی ورزش ایران است. اتفاقی که در این 4 دهه زیاد رخ داده در سال گذشته به شدت رشد کرده است. ستاره های بزرگ و کوچک ورزش معمولا با چراغ سبز کشورهای خارجی ترجیح می دهند در فضایی آرام و حرفه ای تری به زندگی خود ادامه دهند که خبری از مشکلات روتین ورزش ایران نباشد. در این بین عده ای از این شرایط سوء استفاده می کنند و با دلایل سیاسی از کشور حمایت می کنند و این همان چیزی است که اخیرا و پس از اتفاقات اخیر ورزشی افزایش یافته است. پناهندگی دو اسکی باز و یک کاراته کا در چند ماه اخیر نمونه بارز این ایده است. حادثه ای که به ورزش ایران آسیب وارد کرد. در این میان رفتار منفعلانه وزارت ورزش با این چالش باعث شده تا هر روز شاهد اخبار منفی در این زمینه باشیم. بی توجهی وزارت ورزش به ورزشکاران به ویژه در عرصه اقتصادی، ریشه همه مهاجران است و جای تعجب است که هرگز با این ریشه برخورد نمی شود تا سرمایه های کشور طعمه بیگانگان شود.

گروه تحریریه مقالات ورزشی

نویسنده‌ی ورزشی با انگیزه‌ای برای به اشتراک گذاری آگاهی خود از دنیای ورزش. با استفاده از تحلیل‌های دقیق و روند داستان‌سازی شیوا، من سعی می‌کنم خوانندگان را در دنیای ورزشی همراهی کنم و آن‌ها را به سمت تجربه‌ی هیجان‌انگیز ورزش ببرم.
دکمه بازگشت به بالا