ترندهای کسب و کارعمومی

علائم خرابی ترموستات یخچال

آیا یخچال شما قدیمی است؟ آیا با مشکلات مکرر دمایی دستگاه مواجه هستید؟  یخچال ها اغلب با گذشت زمان و استفاده مداوم، مستعد خرابی میشوند و قطعات آن ها معیوب می شود. خرابی ترموستات یخچال هم یکی از همین مشکلات رایج است که حتی در یخچال های مدرن هم امکان وقوع آن وجود دارد.  این مشکل می تواند بر روی قطعات دیگر هم تاثیر بگذارد و باعث خرابی کل یخچال شود. در ادامه با ما در همراه باشید تا نشانه های خراب شدن ترموستات یخچال را برسی کنیم.

تروموستات یخچال چیست؟

قبل از پرداختن به نشانه های خرابی ترموستات، بهتر از اول با آن آشنا شویم و عملکردش را برسی کنیم.

ترموستات یخچال، اصولا جزء کنترل کننده سیستم سرمایش یخچال است. این بخش در یخچال های قدیمی به شکل شماره دار است و در انواع مدرن آن، به شکل نمایشگر دیجیتال می باشد و به کاربر می گوید که دمای داخل یخچال چقدر است. همچنین ترموستات امکان کم و زیاد کردن دمای یخچال را هم می دهد.

اکثر دستگاه های قدیمی فقط یک ترموستات برای کل یخچال دارند، اما در یخچال های مدرن، تنظیمات مختلفی برای بخش های مختلف دستگاه دارد. برای مثال، این یخچال ها می توانند یک طبقه را خنک تر از طبقه دیگر کنند.

به طور خلاصه، یخ زدن غذاها در یخچال، بیش از حد سرد بودن فریزر، خنک نبودن مواد غذایی، نوسان دمای داخل و روشن ماندن کمپرسور از نشانه ها و علائم خراب شدن ترموستات یخچال شماست.

همانطور که گفته شد، ترموستات برای تنظیم دما داخل یخچال تنظیم شده است. اگر این قطعه به دستی کار نکند، انرژی زیادی هدر می رود، دستگاه معیوب شده و احتمالا غذایتان یا یخ می زند و یا از گرما خراب می شود. برای دانستن سلامت دستگاه، مهم است که نشانه های خراب شدن ترموستات یخچال را بدانید. در صورت مواجه با هر کدام از نشانه های زیر، برای خود با یک تکنسین مجرب تماس بگیرید.

برای دریافت خدمات تعمیر با ضمانت ۶ ماهه در تهران، کرج و مشهد از شماره‌های زیر استفاده کنید!

خنک نبودن مواد غذایی

اولین و اصلی ترین نشانه خراب بودن ترمسوتات یخچال، خنک کردن مواد غذایی است. اگر ناگهان متوجه شدید که غذای داخل یخچال شما آنقدری که باید سرد و خنک نیست، ممکن است ترموستات یخچالتان با مشکل مواجه شده باشد.

همانطور که گفتیم، ترموستات بخشی است که دمای داخل یخچال را تنظیم می کند تا غذاها و نوشیدنی ها را خنک نگه دارد. بنابراین اولین بخشی که پس از مواجه با این مشکل باید مورد برسی قرار گیرد، ترموستات است.

برای برسی وضعیت فعلی یخچال تان، درجه دما را بالا ببرید و منتظر بمانید دستگاه به طور خودکار روشن شود. اگر ترموستات روشن نمی شود، ممکن است در داخل یخچال شما مشکلات فنی وجود داشته باشد.

بیش از حد سرد بودن یخچال

اگر با برسی مواد غذایی داخل یخچالتان متوجه شدید که آن ها یخ زده اند یا بیش از حد معمول سرد شده اند، با یکی از نشانه های خراب شدن ترموستات یخچال رو به رو هستید.

ابتدا مطمئن شوید که درجه دمای یخچال، تنظیم شده باشد. اگر با وجود تنظیم بودن دما، همچنان با این مشکل مواجه هستید، بهتر است به جای تعمیر این قطعه، آن را تعویض کنید.

برای اطمینان بیشتر، می توانید ترموستات را دماسنج تست کرده و وضعیت فعلی دستگاه را برسی کنید. همچنین می توانید دمای ترموستات را ۲ درجه افزایش دهید و منتظر بمانید تا ببینید آیا همچنان مواد غذایی یخ می زنند یا خیر. اگر هیچ بهبودی ندید، باید ترموستات خود را تعویض کنید.

اگر ساکن تهران یا شهرهای اطراف آن هستید، می توانید با کمک از متخصصین سرویس یخچال تعمیراتو۲۴، در سریع ترین زمان و با کم ترین قیمت، یخچال خود را مثل روز اول خود کنید.

نوسان دمای داخل یخچال

ترموستات نقشی حیاتی در حفظ تعادل دمایی یخچال شما دارد. دمای ایده‌آل برای سرد نگه داشتن نوشیدنی و غذاها، بین ۳۲ درجه تا ۴۰ درجه فارنهایت است. این مقدار دما، باید بر یخچال شما حاکم باشد و تغییری در آن رخ ندهد.

هر هر چند جزئی، می تواند باعث فاسد شدن غذا و رشد قارچ شود. توجه داشته باشید که مصرف غذاهای آلوده به باکتری، می تواند منجر به مشکلات و حساسیت های شدید، مثل مسمومیت، اسهال و … شود. اگر متوجه رشد باکتری ها، کپک و قارچ در یخچال خود شده اید، بهتر است هرچه سریع تر با یک تکنسین تماس بگیرید تا وضعیت دستگاه شما را برسی کند.

مداوم کار کردن یخچال

ترموستات شما باید به منبع برق پیام بفرستد که دستگاه به دمای مناسب رسیده تا آن از کار بازایستد. اگر این قطعه خراب شود، کندانسوری که برق را میفرستد، ممکن است هرگز این پیام را دریافت نکند و به کار خود ادام دهد. این مداوم، می تواند با صدای دائم یخچال و یا بالاتر رفتن مبلغ قبض برق همراه باشد.

روشن ماندن کمپرسور

دائما کار کردن کمپرسور، نه تنها نشانه خرابی تایمر، بلکه نشانه خرابی ترموستات نیز می باشد. کمپرسور یخچال، دارای قسمتی است که گاز را از لوله خنک کننده تخلیه می کند.

در شرایط عادی، زمانی که دمای داخل یخچال افزایش بیابد یا بیش از حد گرم شود، کمپرسور شروع به کار می کند. وقتی دمای داخل یخچال به میزان لازم رسید، خاموش می شود.

اگر کمپرسور مشکلی داشته باشد و به آن رسیدگی نشود، ممکن است به کلی بسوزد.

خاموش ماندن کمپرسور

علاوه بر روشن ماندن کمپرسور، خاموش ماندن این قطعه هم از علائم و نشانه های خراب شدن ترموستات یخچال است. همانطور که قبلا گفته شد، ترموستات برای حفظ دمای یخچال ضروری است.

اگر بخاطر خرابی ترموستات دمای داخل یخچال خیلی گرم شود، کمپرسور روشن نمی شود و کاری برای خنک کردن یخچال نمی کند. این گرم شدن یخچال، می تواند باعث آسیب به مواد غذایی داخل یخچال شود.

یخ زدگی در فریزر

اکثر یخچال فریزرهای جدید دارای تنظیمات یخ زدایی هستند که معمولا هر ۷ ساعت کار می کند و می تواند یخ زدگی را به طور خودکار از بین ببرد.

ترموستات، در بودن یا نبودن یخ زدگی در یخچال نقش زیادی دارد. در شرایط عادی، کلید ترموستات زمانی باز می شود که فریزر به دمای پایین برسد و یا زمانی که برای تنظیم دما به آن نیاز است.

یخ زدگی در فریزر، می تواند ناشی از خرابی کلید ترموستات باشد که وقتی دمای یخچال کاهش پیدا کرده، نمی تواند باز شود.

شماره تلفن نمایندگی تعمیر یخچال:

زنگ زدن ترموستات

ترموستات ممکن است زنگ بزند و این زنگ زدگی، باعث آسیب به آن شود. زنگ زدن ترموستات، ممکن است در زمانی که رطوبت افزایش یافته، اتفاق بیافتد. در حدود ۶۵% موارد، ترموستات به دلیل زنگ زدگی آسیب می بیند.تمامی موارد ذکر شده، بخشی از نشانه ها و علائم خرابی ترموستات یخچال بود؛ این علائم معمولا زمانی که شما از یخچال تان مراقبت نکنید، اتفاق می افتند.

چرا ترموستات یخچال خراب می شود؟

دلایل متفاوتی می توانند سبب خرابی ترموستات شوند. گذشته از استهلاک قطعات در گذر زمان، عوامل زیر می توانند در خرابی ترموستات یخچال تاثیر داشته باشند:

  • در رفتن گاز یخچال
  • آسیب دیدن سیم کشی داخلی یخچال

از دست دادن گاز یخچال، می تواند ناشی از یک سوراخ یا ترک هر چند کوچک باشد. هنگامی که گاز به بیرون نشت پیدا می کند، فشاری که به بدنه کمپرسور وارد می شود، کاهش می یابد؛ در نتیجه ترموستات طوری برداشت می کند که یخچال به اندازه کافی خنک است و خود به خود متوقف می شود.

آیا دقت ترموستات مهم است؟

از نظر ایمنی مواد غذایی، دمای ثابت یخچال بسیار مهم است. اگر یخچال فریزر غذا را منجمد کند، حتی اگر خیلی آن ها را یخ زده کند، باز هم بهتر از نوسان داشتن دما است. ناهماهنگی دمای یخچال و گرم و سرد شدن آن، می تواند منجر به خرابی غذاها و به بیماری های ناشی از مواد غذایی شود. خرابی مواد غذایی ممکن است نشانه های واضحی نداشته باشد، اما تاثیرات خود را دارد.

اگر از خرابی ترموستات خود مطمئن نیستید، از تست زیر استفاده کنید.

تست خراب شدن ترموستات یخچال

زمان آن است که کمی از علم استفاده کنید تا بفهمید مشکلات دمایی یخچالتان از ترموستات نشات میگیرد یا خیر.

برای این کار به یک دماسنج دقیق نیاز دارید. ابتدا یک لیوان آب در یخچال، و یک لیوان روغن خوراکی را در فریزر قرار دهید (روغن یخ نمی زند و بعدا هم می توانید از آن استفاده کنید). درهای یخچالتان را ببندید و اجازه دهید چند ساعت یا یک شب بمانند.

وقتی زمان مشخص شده به اتمام رسید و هر دو به اندازه کافی سرد شدند، دمای هر لیوان را یادداشت کنید. اکنون ترموستات را مطابق دفترچه راهنمای یخچالتان تنظیم کنید و دوباره لیوان ها را برای ۱۲ ساعت در یخچال و فریزر بگذارید.

وقتی زمانش رسید، دمای آب و روغن را اندازه بگیرید. آیا با تنظیم ترموستات دمای یخچال شما تغییر کرد؟ خب باید بگوییم این نشانه خوبی بوده و یخچال شما تنها به تغییر دما احتیاج داشته است. اگر هم تغییری در دمای یخچال به وجود نیامد، متاسفانه ترموستات شما کار نمی کند و باید آن را تعمیر و یا تعویض کنید.تعمیر یخچال در تهران ، با سال ها سابقه در زمینه تعمیرات انواع لوازم خانگی و داشتن متخصص ترین تکنسین ها، برای کمک به شما حاضر است.

چگونه ترموستات یخچال را ریست کنیم؟

خیلی وقت ها، ریست کردن می تواند به عنوان راهکاری ساده، ما را از شر بسیاری از مشکل ها رها کند. اگر از درست شدن ترموستات تان نا امید شده اید، خوب است ریست کردن آن را هم امتحان کنید.

روش ریست کردن ترموستات یخچال به شرح زیر است:

  1.  به دنبال سیم برق در پشت یخچال بگردید و آن را از پریز جدا کنید. در این مرحله ممکن است کمی صدا از یخچال بشنوید که طبیعی است.
  2.  پنل کنترل یخچال فریزر را روی حالت “OFF” یا “۰” قرار دهید. سپس دوباره یخچال را به برق وصل کنید.
  3. دوباره کنترل یخچال فریزر را روی تنظیمات دلخواه قرار دهید.
  4. به یخچال ۲۴ ساعت فرصت دهید تا دمای داخل آن ثابت شود.

نحوه ریست کردن یخچال های ساید سامسونگ را در این جا بخوانید:

چه دلایل دیگری می تواند سبب مشکلات دمایی یخچال شود؟

ترموستات، همیشه قطعه ای نیست که در هنگام بروز مشکلات دمایی باید آن را برسی کرد؛ بخش های دیگری هم هستند که به طور مستقیم و غیر مستقیم، بر روی ثبات دمای یخچال تاثیر می گذارند. روش عیب یابی نوسان دمای یخچال ، در پایین آورده شده است.

  • تنظیم دما: یخچال هایی که دارای صفحه نمایش دیجیتال هستند، باید دمای ۳۸ درجه فارنهایت را نشان دهند. اگر یخچال شما دارای صفحه تنظیم دمای مدرج است، دمای تنظیمی باید بین ۴ تا ۶ باشد (۱ گرم ترین و ۱۰ خنک ترین).
  • تمیز کردن کندانسور: اگر در طی ۶ ماه گذشته کندانسور خود را تمیز نکرده اید، ممکن است کثیفی های روی کویل های کندانسور، بر عملکرد و کارایی یخچال تان تاثیر بگذارد.
  • تمیز کردن داخل یخچال: علاوه بر تمیز کردن کندانسور، تمیز و ضد عفونی کردن منظم داخل یخچال هم، در ثبات دمایی مهم است. علاوه بر این، شما با این کار از افزایش و رشد میکروب ها در یخچال تان جلوگیری می کنید.
  • برسی درب یخچال: آسیب دیدن واشر دور درب یخچال، می تواند باعث نشت هوای سرد به بیرون و گرم تر شدن دمای آن شود. این امر به طور بالقوه بر تازگی و بهداشت مواد غذایی داخل یخچال تاثیر می گذارد.
  • برسی آسیب دیدگی: اگر مراحل بالا را انجام داده اید، پیشنهاد می کنیم فن، کندانسور، کمپرسور، اپراتور و خود را از نظر آسیب دیدگی برسی کنید.
دکمه بازگشت به بالا