ترندهای کسب و کارعمومی

چرا مشاغلی مثل رستوران‌ها به یخچال‌های صنعتی نیازمندِ هستند؟

درامد کافی شاپ در تهران بازاری‌ها می‌گویند که چیزی حدود ٦٠ تا ٧٠میلیون تومان درآمد ماهانه کافه‌های تهران است. این عدد ممکن است رقم چشمگیری برای هر جوان جویای کار باشد، اما درآمد خالص نیست و کافه‌داری هزینه‌های خودش را دارد. خیلی‌ها تصور می‌کنند بدون در نظر گرفتن تخصص، کافه‌داری راحت‌ترین شغل ممکن است. اما این طورها هم نیست، چرا که به گفته صاحبان کافه نخستین و ابتدایی‌ترین مقوله کافه‌داری ماندگاری و جذب مشتری است وگرنه با داشتن سرمایه همه می‌توانند کافه بزنند. صنایع ایران استیل با کارکنانی مجرب و سابقه ای درخشان با طراحی و ساخت انواع یخچالها و سرخانه های صنعتی و فروشگاهی ، تونل انجماد و انواع تاپینگ به فروشگاهها، قنادی ها و بستنی فروشی ها، رستوران ها و دیگر کسب و کارها خدمات ارائه می نماید.

*٥٠ تا٥٠٠میلیون تومان سرمایه برای راه‌اندازی کافه احتمالا کافه بازها و بیشتر جوان‌ها حداقل یک بار به راه‌اندازی کافه فکر کرده‌اند، اما نخستین سوالی که با آن مواجه می‌شوند این است که به چه میزان سرمایه اولیه نیاز دارند؟ ٥٠ تا ٥٠٠ میلیون تومان سرمایه اولیه برای راه‌اندازی یک کافه است، اما با ژانرهای متفاوت. «برای راه‌اندازی کافه سرمایه زیاد مهم نیست، چرا که با ٥٠ میلیون تومان هم می‌توان کافه‌ای سیار راه‌اندازی کرد و با گذر زمان آن را به کافه‌ای لاکچری تبدیل کرد.

این را مدیریت یکی از کافه‌های حوالی خیابان آپادانا می‌گوید و ادامه می‌دهد: «در این کار تخصص از اهمیت بالایی برخوردار است.» او که خود چندین و چند سال است کافه‌داری می‌کند و انواع کافه‌های ساده و لاکچری را تجربه کرده می‌گوید:«هر کافه‌ای بنا به محل و ژانرش مشتری هم دارد.» اما یکی از کافه‌داران حوالی کریمخان می‌گوید: «با این وضعیت دلار و خارجی بودن اجناس مسلما لوازم مورد نیاز برای کافه افزایش قیمت چندین برابری داشته‌اند. آن هم معلوم نیست در بازار موجود باشد یا نباشد.»

اهمیت یخچال صنعتی و انواع آن

یخچال‌ صنعتی که در بازار با نام‌های یخچال تجاری و یخچال فروشگاهی نیز شناخته می‌شود، وسیله‌ای عمدتاً برقی است که برای نگهداری مواد غذایی و دارویی استفاده می‌شود تا از فاسد شدن آن‌ها در برابر گرما جلوگیری کند. یخچال‌های صنعتی با مصرف انرژی، گرما را به بیرون انتقال می‌دهند تا دمای داخل دستگاه پایین بماند و سرعت فعالیت میکروارگانیسم‌های فاسد کننده تا حد امکان کند گردد.
یخچال‌های صنعتی، بسته به محل کاربرد و نوع استفاده با ابعاد، اشکال و خصوصیات فنی متفاوتی ساخته می‌شوند. در این مطلب به ذکر اهمیت یخچال صنعتی می‌پردازیم و انواع مختلف آن را به همراه اطلاعات تکمیلی تشریح می‌کنیم.

چرا باید از یخچال صنعتی استفاده کرد؟

امروزه هرکسی از اهمیت یخچال صنعتی باخبر است و هر شخصی که قصد دارد فروشگاه یا کسب‌وکاری در زمینه تولید و عرضه مواد غذایی راه‌اندازی کند، می‌داند که ابتدا باید برای حفظ و نگهداری محصولات خود تجهیزات برودتی تهیه کند. رستوران‌ها، هتل‎‌ها، کافی‌شاپ‎‎‌ها، میدان‌های تره‌بار و فروشگاه‌های میوه و سبزیجات، مراکز فعال در صنعت داروسازی، آزمایشگاه‌های بزرگ، قنادی‌ها، قصابی‌ها، سوپرمارکت‌ها و تمامی مراکز تولید، نگهداری، پخش و عرضه مواد خوراکی و دارویی باید به تجهیزات برودتی همچون یخچال و فریزرهای صنعتی مجهز باشند.
علی‌ رغم اینکه خرید یخچال صنعتی هزینه دارد، اما در طولانی‌مدت با حفظ کیفیت و سلامت محصولات در زمان بیشتر، مانع از ایجاد ضرر و زیان در کسب‌وکار شده و سود بیشتری در پی خواهد داشت.
اهمیت یخچال صنعتی در ایجاد دما، تهویه و رطوبت مناسب نگهداری هر محصول است. طراحی این دستگاه‌ها به گونه‌ای است که مواد را در دمای خاصی به صورت ثابت نگه می‌دارند و تازگی محصولات را تا زمان معینی حفظ می‌کنند. به علاوه بسته به محل استفاده، درب یخچال‌های صنعتی مرتباً باز و بسته می‌شود که این موضوع در قطعات و نحوه ساخت آن‌ها به شکلی که باعث کاهش بازدهی نشود، منظور شده است. با استفاده از یخچال‌های صنعتی می‌توان علاوه بر دما، رطوبت محل نگهداری مواد را نیز تنظیم نمود که این مسئله در برخی مشاغل و صنایع اهمیت زیادی دارد.

دمای یخچال‌های صنعتی

در بخش قبل گفتیم که اهمیت یخچال صنعتی در تأمین دمای بهینه برای نگهداری صحیح هر محصول است. رنج دمایی یخچال‌های صنعتی بسیار گسترده است و در بازه ۴۰- تا  ۴+ قرار می‌گیرد. دمای بهینه با توجه به نوع صنعت و محصول قابل نگهداری مشخص می‌شود.

برای مثال برای نگهداری میوه‌ها و سبزیجات در تره ‌بار، اگر دما از حدی پایین‌تر بیاید، مواد منجمد می‌شوند و دیگر تازگی و کیفیت سابق را ندارند و یا در بستنی‌فروشی‌ها، دمای یخچال باید به گونه‌ای تنظیم شود تا بستنی‌ها آب نشوند، در غیر این صورت صاحب فروشگاه با خسارت مواجه خواهد شد.

از طرفی باید بدانید که کاهش دمای درون یخچال، معادل مصرف برق بیشتر است و تنظیم اشتباه آن باعث فشار به یخچال و هدررفت سرمایه شما شود؛ لذا برای تهیه یخچال صنعتی باید رنج دمایی مناسب جهت نگهداری محصولات خود را شناسایی کرده و سپس با اطلاعاتی که در ادامه خدمت شما ارائه می‌کنیم نسبت به خرید آن اقدام کنید.

انتخاب یخچال صنعتی با توجه به سایز

همان‌طور که می‌دانید اهمیت یخچال صنعتی در حفظ و جلوگیری از تخریب محصولات فروشگاهی شما است. یکی از پارامترهای بسیار مهم در انتخاب و خرید یخچال صنعتی مناسب، سایز آن است.

به این منظور باید بررسی کنید که یخچال صنعتی را برای چه نوع صنعتی و چه میزان استفاده‌ای نیاز دارید. هر چقدر سایز یخچال شما بزرگ‌تر باشد، طبیعتاً گران‌تر و هزینه تعمیر و نگهداری آن نیز بیشتر است. یخچال صنعتی بزرگ‌تر همچنین فضای بیشتری هم اشغال می‌کند؛ به همین جهت باید متراژ فروشگاه و محل کارتان را هم در نظر بگیرید. بسته به شرایط گفته شده می‌توان از یک یخچال صنعتی بزرگ یا چندین واحد کوچک‌تر در کنار هم استفاده کرد.

انواع یخچال‌ صنعتی

با آشکار شدن اهمیت یخچال صنعتی در صنایع مختلف، انواع متفاوتی از آن‌ها در شکل‌ها و اندازه‌های گوناگون شکل‌گرفته‌اند. یخچال‌های ایستاده، ویترینی، شیشه خم، خوابیده، یخچال صندوقی، یخچال پرده هوا و … انواع یخچال‌های صنعتی هستند که در ادامه مطلب با چند نوع رایج از آن‌ها آشنا می‌شوید.

یخچال‌های صنعتی ایستاده

یخچال‌های صنعتی ایستاده در اندازه‌ها و ارتفاع‌ها مختلف تولید می‌شوند و می‌توان هنگام سفارش تعداد درب‌ها را مشخص نمود. جنس درب در یخچال‌های عمودی یا ایستاده می‌تواند از شیشه یا فولاد ضدزنگ باشد. درب‌های فلزی، مقاومت بیشتری در مقابل ضربه خواهند داشت و مزیت درب‌های شیشه‌ای این است که می‌توان درون یخچال را مشاهده کرد و در این صورت مدت باز ماندن آن کاهش می‌یابد.

یخچال‌های صنعتی صندوقی

یخچال‌های صنعتی کابینتی یا صندوقی به صورت قفسه‌ای یا کشویی هستند و درهایی از جنس استیل یا شیشه دارند. این نوع یخچال‌ها بیشتر در آشپزخانه‌های صنعتی که فضای زیادی نیاز ندارند، استفاده می‌شود و در انواعی از ۲ تا ۶ درب و ۴ تا ۹ کشو موجود هستند.

یخچال‌های صنعتی ویترینی

یخچال‌های صنعتی ویترینی بیشتر به منزله نمایش محصولات در قنادی‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها استفاده می‌شوند و بیشتر از اینکه سردسازی در آن‌ها مهم باشد به عنوان ویترین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دکمه بازگشت به بالا