ترندهای کسب و کارعمومی

سرمایه گذاری اندک در تبلیغات باعث جذب مشتری می شود؟

تا همین شانزده هفده سال پیش، کارگزاری‌های بورس طبق قوانین، اجازه نداشتند کسب‌وکار و خدمات خود را تبلیغ کنند. از طرفی، تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بورس هم چندان بالا نبود و مردم علاقهٔ زیادی نداشتند.

ولی از وقتی تبلیغات مجاز شد و تقاضای زیادی برای سرمایه‌گذاری در بورس شکل گرفت، ورق برگشت. حالا از هر ۱۰ نفر، حداقل ۹ نفر دنبال محل امنی برای سرمایه‌گذاری و انجام‌دادن معامله هستند.

هر کارگزاری، به‌غیر از اینکه شرایط معامله را فراهم می‌کند، محصول‌ها و خدمت‌های مختلفی مثل صندوق‌ها و سبدگردانی دارد که برای معرفی آن‌ها، چاره‌ای به‌غیر از تبلیغات ندارد.

اگر شما هم قصد تبلیغ برای فعالان بورس و معرفی خود به آن‌ها را دارید، این مقاله را تا آخر بخوانید تا با بهترین استراتژی‌ها و روش‌ها همراه با اصول مهمی که باید رعایت کنید تا نتیجه بگیرید، آشنا شوید. شما می توانید با استفاده از چاپ تراکت و با حداقل هزینه در حجم وسیعی از سطح شهر کسب و کار و یا محصول خود را معرفی نمایید.

۱۱ روش تبلیغات کارگزاری بورس

از بین انواع تبلیغات، لیستی از روش‌های آنلاین و آفلاین کاربردی و موثر را آماده کردیم که مخصوص تبلیغات کارگزاری بورس هستند.

اینکه از بین این روش‌ها کدام‌شان برای شما مناسب است، به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که کمی جلوتر، مفصل آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

?نکته: ازآنجایی‌که کارگزاری‌ها، با سرمایهٔ مردم سروکار دارند، سازمان بورس و اوراق بهادار برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، دستورالعمل‌ دقیقی دربارهٔ نحوهٔ اجرای تبلیغات کارگزاری‌ها منتشر کرده که همه مکلف به اجرای آن‌ها هستند.
مواد مهم این دستورالعمل عبارت‌اند از:

  • شرکت‌های کارگزاری فقط می‌توانند خود و خدماتی را که ارائه می‌دهند یا در ارائهٔ آن‌ها مشارکت دارند، تبلیغ کنند
  • تبلیغات نباید حاوی مطالبی برای بی‌اعتبارکردن و ایجاد شک دربارهٔ امانت‌داری و درستی رقبا باشد
  • تبلیغ نباید حاوی اطلاعات غیرواقعی، گمراه‌کننده و وعده‌های دروغین باشد
  • قبل از کسب مجوزهای لازم از سازمان بورس برای ارائهٔ خدمات، اجازهٔ تبلیغ آن را ندارید
  • کارگزار باید بتواند ادعاها و اطلاعاتی را که در تبلیغات می‌آورد، در صورت درخواست سازمان بورس، از طریق ارائه مستندات و شواهد قابل‌قبول، اثبات کند
  • تشویق و ترغیب صریح مردم به سرمایه‌گذاری کل دارایی‌هایشان و خریدوفروش اوراق بهادار خاص مجاز نیست

با در نظر گرفتن این موارد، بیایید برویم سراغ اولین روش برای تبلیغات کارگزاری بورس.

هدفمندتر، ولی این دفعه صدر نتایج گوگل! ?

تبلیغات در گوگل یعنی وقتی کاربر عبارتی را جست‌وجو کرد، محصول شما را ببیند. با توجه به اینکه افرادی تبلیغ شما را می‌بینند که قصد خرید یا تحقیق دارند، شانس زیادی برای فروش خواهید داشت. فرست ادز به شما کمک می‌کند تبلیغات خود را از ایران راهی گوگل کنید.

۱. تبلیغات در سایت‌های پربازدید با یکتانت

میلیون‌ها بازدید در ماه! همین کافی است که تبلیغات در سایت‌های پربازدیدی مثل «انتخاب»، «ورزش ۳»، «خبر فوری» و… را در صدر این لیست قرار بدهیم. یکتانت خدمات مختلفی ارائه می‌دهد که با توجه به هدفی که دارید، می‌توانید یک یا چند مورد را انتخاب و تبلیغ‌تان را در سایت‌های پربازدید به نمایش بگذارید.

بیایید با چند سرویس آشنا شویم:

ایجاد آگاهی برند (بنری عادی + ویدئویی)

اگر ، ایجاد یا افزایش آگاهی از برند و هدف‌گیری عموم مخاطبان است، می‌توانید از ترکیب تبلیغات بنری عادی در کنار تبلیغات ویدئویی استفاده کنید. این ترکیب کمک می‌کند افراد بیشتری با خدمات و اسم شما آشنا شوند و متوجه شوند وجود دارید.

همان کادرهای مربعی یا مستطیلی است که حاوی گیف یا تصویر تبلیغ شماست و در سایت‌های پربازدید به چشم می‌خورد.

محل نمایش تبلیغ بنری «کارگزاری فارابی» را در تصویر بالا می‌بینید. بد نیست خود تبلیغ را هم با یکدیگر ببینیم. اگر می‌خواهید بنر خوبی طراحی کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «۱۴ نکته که باید در رعایت کنید» را بخوانید.

هم آن‌هایی هستند که قبل از شروع یک فیلم یا ویدئو در چند ثانیه خدمات یا محصولی را تبلیغ می‌کنند.

هزینه‌ٔ تبلیغات بنری به‌ازای هر کلیک است؛ ولی هزینهٔ تبلیغات ویدئویی به‌ازای هر بار نمایش محاسبه می‌شود.

جذب لید (همسان هدفمند + پوش)

اگر هدف‌تان (مشتریان راغب) است، باید روش‌های هدفمندتری را انتخاب کنید. ترکیب هدفمند و ، بهترین گزینه است.

در تبلیغات هدفمند، محتوای تبلیغ بر اساس رفتار و ویژگی‌های مخاطبان هدف، شخصی‌سازی و فقط به همان گروهی که شما تعیین کرده‌اید نمایش داده می‌شود. به زبان ساده‌تر، با تبلیغات هدفمند می‌توانید کسی را جذب کنید که واقعاً به بورس علاقه دارد و می‌خواهد در بازار فعالیت کند.

مثلاً می‌توانید تعیین کنید تبلیغ شما فقط به فعالان اقتصادی که به مخاطبان هدف شما نزدیک‌ترند، نمایش داده شود یا تبلیغ‌ در صفحه‌هایی که حاوی کلیدواژه‌های مرتبط به بورس و سرمایه‌گذاری است، نشان داده شود.

مثل تبلیغ صندوق آگاس (زیرمجموعهٔ کارگزاری آگاه) در تصویر زیر:

ثبت‌نام (همسان هدفمند + تبلیغات درون‌اپلیکیشنی + پوش)

اگر هدف‌تان تبدیل مشتری‌ها و افزایش تعداد ثبت‌نامی‌هاست، می‌توانید از بستهٔ ترکیبی و هدفمند تبلیغات همسان، پوش و استفاده کنید.

تبلیغات داخل اپلیکیشن‌ها هم به اشکال مختلف بنری و ویدئویی اجرا می‌شود و هزینهٔ آن به‌ازای هر اقدام است.

مثلاً اگر اقدام مدنظر شما ثبت‌نام در سامانهٔ معاملاتی باشد، فقط به‌ازای ثبت‌نام کاربر به تبلیغات پول می‌دهید، نه نمایش و کلیک روی آن.

برای تبلیغات با یکتانت به یک صفحه نیاز دارید که به آن لندیگ پیج می‌گوییم؛ یعنی جایی که مخاطب پس از کلیک‌کردن روی تبلیغ، به این صفحه هدایت می‌شود. راه‌های زیادی برای انتخاب این صفحه دارید که بدترین انتخاب، هدایت مشتری به صفحهٔ اصلی است! پیشنهاد ما  ۲ صفحه است. یکی صفحه‌ای پروپیمان که کاربر را به ثبت‌نام یا هر نوع اقدام مدنظرتان ترغیب کند. ملات این موارد هستند:

  • ارزش پیشنهادی و مزیت رقابتی واضح و روشن
  • معرفی کامل کارگزاری و خدمات آن (ترجیحاً همراه با عکس و ویدئو)
  • راه‌های ارتباط و تماس
  • پاسخ به سؤالات متداول
  • یک فرم برای دریافت اطلاعات مشتری

دومین انتخاب هم هدایت مخاطب به صفحهٔ ثبت‌نام در کارگزاری است. این مورد برای پیشنهادهایی مثل گرفتن کد بورسی آنلاین و رایگان مناسب است. البته توصیه می‌کنیم ویژگی‌ها و مزایای اصلی کارگزاری خود را در همین صفحه لیست کنید.

چند نمونه تبلیغ را با هم بررسی کنیم؟

۲ نمونه تبلیغ کارگزاری در سایت‌های پربازدید

همان‌ طور که در تصویر زیر می‌بینید، کارگزاری مفید با استفاده از تبلیغات همسان هدفمند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خود را (صندوق آوند) تبلیغ کرده و به‌دنبال جذب افرادی است که سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک را ترجیح می‌دهند.

کارگزاری مفید از تبلیغات کلیدواژه‌ای استفاده کرده و تبلیغ را در صفحه‌هایی که کلیدواژه‌هایی مثل «سازمان بورس»، «بازار سرمایه» و… در آن‌ها به کار رفته، نمایش داده است. با کلیک روی این تبلیغات وارد لندینگ پیج زیر می‌شویم.

لندینگ پیج کارگزاری مفید، مخاطب را به خرید نماد دعوت می‌کند؛ هرچند مخاطب می‌تواند نماد را از کارگزاری‌های دیگر هم بخرد. البته اگر مشتری حساب نداشته باشد باید ابتدا در کارگزاری مفید ثبت‌نام کند که همین حرکت، مخاطبان را به‌سمت آن‌ها می‌کشاند.

قسمت دیگری از این لندینگ، به تعریف صندوق اختصاص داده شده است. چون هنوز بخش‌هایی از بازار با مفهوم صندوق آشنا نیستند، کارگزاری مفید ترجیح داده است در لندینگ تبلیغات، تعریف دقیقی از صندوق ارائه دهد تا مخاطب بداند که قرار است روی چه چیزی سرمایه‌گذاری کند. (جلب اعتماد) در آخر هم یک چت آنلاین قرار داده تا به همهٔ سوالات احتمالی مشتریان، جواب داده شود.

نمونهٔ دوم هم تبلیغات کارگزاری فارابی است. هدف کارگزاری فارابی هم از تبلیغات همسان، جذب لید و مشتریان بالقوه‌ای بوده که دنبال سرمایه‌گذاری‌های پرسود هستند.

فارابی در لندینگ تبلیغات، معرفی صندوق شتاب و مزایای رقابتی را در قالب ویدئو ارائه کرده که تاثیر خیلی بهتری از متن دارد. فرم را در همان ابتدای صفحه قرار داده و بلافاصله با یک کال‌تواکشن جذاب و تاثیرگذار، مخاطب را به کلیک‌کردن ترغیب کرده است. در ادامهٔ صفحه هم با یک مقایسه بین واحدهای عادی و ممتاز صندوق و جواب‌دادن به سؤال‌های متداول، هر آنچه را که مخاطب باید بداند، در اختیار او قرار داده است.

۲. تبلیغات کارگزاری بورس در گوگل

بخش زیادی از جست‌وجوها در گوگل، برای پیداکردن محصولات و خدمات است. حضور در بین نتایج جست‌وجوی گوگل، آن هم با وجود حجم بالای بازدید و جست‌وجو، فرصت بزرگی برای کارگزاری‌های بورس است. برای اینکه راه‌تان به صفحهٔ نتایج جست‌وجوی گوگل باز شود، دو راه پیش رو دارید:

  • تولید محتوا + بهینه‌سازی سایت برای گوگل (سئو)
  • تبلیغات در گوگل

ترکیب تولید محتوا و به شما کمک می‌کند از گوگل مشتری بگیرید، ولی مشکل اصلی آن وقت است! سئو و گرفتن ترافیک رایگان وقت‌گیر است و چندین ماه باید تلاش کنید تا به یک نتیجهٔ ابتدایی برسید.

پس اگر می‌خواهید خیلی زود تعداد ثبت‌نامی‌ها را افزایش دهید، روش مناسبی نیست. البته جلوتر راجع به تولید محتوا و سئو بیشتر صحبت می‌کنیم. روش جایگزین، تبلیغات در گوگل است که به شما کمک می‌کند در کمتر از چند ساعت وارد صفحهٔ نتایج جست‌وجو شوید.

?پیشنهاد: بهتر است همزمان با تبلیغات در گوگل، ترکیب تولید محتوا + سئو را هم ادامه دهید تا در بلندمدت هم از نتایج آن هم بهره ببرید. مقالهٔ «بازاریابی موتور جست‌وجو یا » را در این زمینه مطالعه کنید.

تبلیغ در گوگل به سه دلیل برای تبلیغات کارگزاری بورس گزینهٔ مناسبی است:

  • کاربری را هدف می‌گیرید که دقیقاً به‌دنبال جایی برای انجام سرمایه‌گذاری و کارهای بورسی است
  • با یک سایت تک‌صفحه‌ای می‌توانید برای صدها کلمه کلیدی مرتبط در صفحهٔ نتایج حضور داشته باشید
  • ظاهر لینک‌های ارگانیک و تبلیغاتی تقریباً هیچ تفاوتی (جز تگ Ad و Sponsored در نتایج تبلیغاتی) با هم ندارند و این شانس کلیک روی تبلیغات را بالا می‌برد

دو نمونه از تبلیغات گوگل را در تصویر بالا ببینید. در نمونهٔ اول با استفاده از افزونه‌های تبلیغات در گوگل، فضای تبلیغاتی را بزرگتر و شانس کلیک را بیشتر کرده است.

همین‌ جا داخل پرانتز بگوییم که استفاده از این افزونه‌ها کاملاً رایگان است و کلی تنوع و مزایا دارند که می‌توانید در مقالهٔ «انواع + کاربرد و مزایای هرکدام» با آن‌ها آشنا شوید.

در دیسکریپشن تبلیغ هم از پشتیبانی شبانه‌روزی و ثبت‌نام غیرحضوری به‌عنوان مزایای رقابتی خود نام برده است.

در نمونهٔ دوم هم با آوردن عبارت «۱۵ سال مورداعتماد معامله‌گران» در هدلاین و اشاره به «۱ میلیون معامله‌گر موفق» به‌عنوان تایید اجتماعی و نشان‌دادن سابقه و تجربهٔ زیاد در دیسکریپشن، کاربر را به کلیک روی این لینک ترغیب کرده است.

اگر می‌خواهید ببینید چرا استفاده از این کلمه‌ها و تکنیک‌ها در تبلیغات و فروش مهم است، مقاله‌های زیر را مطالعه کنید:

برای یادگرفتن نحوهٔ تبلیغات در گوگل، پیشنهاد می‌کنیم ایبوک «» را رایگان دانلود و مطالعه کنید.

۳. ارسال پیامک برای آگاه‌سازی و جذب مشتری

طبق ، ۶۱ درصد از آن‌ها گفته‌اند ارسال پیامک بیشترین بازدهی را برای جذب مشتری و افزایش فروش داشته است.

به ۳ روش می‌توانید از پیامک برای تبلیغات کارگزاری استفاده کنید:

در ، پیامک شما بدون در نظر گرفتن ویژگی‌ها و اطلاعات مشتری، فوراً و در لحظه برای هزاران نفر فرستاده می‌شود. این روش برای آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی‌های گسترده، مثل ارسال پیامک دربارهٔ خدمات بورسی یا اطلاع‌رسانی دربارهٔ راه‌اندازی سرویس، صندوق‌ها و خدمات جدید مناسب است.

مثلاً به پیامک زیر نگاه کنید:

گرفتن کد بورسی در ۵ دقیقه!‌ همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید: (لینک)

ارسال این پیامک در این روزها که بحث ثبت‌نام جامانده‌های سهام عدالت داغ است، در ایجاد آگاهی دربارهٔ کارگزاری و همچنین جذب (با احتمال بسیار پایین) به شما کمک می‌کند. چرا احتمال جذب پایین است؟ چون دقیقاً نمی‌دانید مخاطب به خدمت شما نیاز دارد یا نه و مردم زیادی را هم‌زمان هدف گرفته‌اید.

به‌معنای ارسال پیامک  بر اساس مکان و منطقهٔ کاربران است. مثلاً اگر یکی از شعبه‌های کارگزاری شما در ونک است، می‌توانید فقط به مردم ونک و اطراف آن پیامک را ارسال کنید یا فقط مردم استان تهران را هدف بگیرید.

زمانی که به‌دنبال ارائهٔ خدمات حضوری هستید، به سراغ آن بروید؛ چون در معرفی خدمات و جذب مشتری محلی به شما خیلی کمک می‌کند. از طرفی، شعب کارگزاری در سایر شهرها هم برای معرفی خدمات خود، می‌توانند از این روش استفاده کنند.

ارسال هدفمند پیامک بهترین و پربازده‌ترین روش برای جذب مشتری است. طبق ، نرخ کلیک کمپین‌های هدفمند حدود ۳ برابر کمپین‌های عادی است.

در این روش، شما پیامک و پیشنهادتان را بر اساس نیاز، رفتار و ویژگی‌های مشتری احتمالی شخصی‌سازی و ارسال می‌کنید.

به‌نظرتان پیشنهادی که یک دانشجو را وسوسه می‌کند، با یک فعال بازار سرمایه یکی است؟ تصمیماتی که می‌گیرند، مقدار بودجه‌ای که دارند یا سرمایه‌گذاری‌هایی که می‌کنند چطور؟

مثلاً شاید برای یک دانشجو که تازه می‌خواهد وارد بازار بورس شود و پول کمی دارد، کارمزد کم یا مشاوره و تحلیل‌های رایگان خیلی مهم باشد.

در صورتی که شاید مخاطب باسابقه‌ای که چندین سال است در بورس خرید‌وفروش می‌کند، نرم‌افزارهای معاملاتی سریع با قابیلت‌های متنوع و اعطای اعتبار خیلی مهم‌تر از کارمزد کم باشد.

وقتی پیام و پیشنهاد شما باب میل و مطابق خواستهٔ مخاطب طراحی شده باشد، شانس بیشتری هم در جذب و تبدیل او خواهید داشت.

با کمک یکتانت، می‌توانید ارسال پیامک انبوه را هدفمند و بدون نیاز به خرید پنل و خط اختصاصی تجربه کنید. اگر ، پس از شارژ اکانت، قادر خواهید بود به ۳ شکل مخاطب خود را هدف بگیرید:

  • بر اساس موقعیت مکانی (به‌صورت زنده و ناحیهٔ چندضلعی)
  • بر مبنای ویژگی‌های رفتاری و علایق مخاطب (مثل علاقه‌مندان به مهاجرت)
  • ارسال بر اساس شغل و صنف (مثل افراد فعال در حوزهٔ صادرات و واردات)

یک گروه هم مخصوص شما داریم! کافی است در بخش «ویژه کسب‌وکار شما»، حوزهٔ «کارگزاری بورس» را انتخاب کنید. پس از آن، پیامک به دست مخاطبان شما می‌رسد ?

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۴. تبلیغات و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی برای برندینگ

در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، دست بازی از نظر ارتباط و تعامل با مخاطب و تبلیغات کارگزاری بورس دارید؛ شما هم می‌توانید در قالب ویدئو، هم متن و عکس در پست‌ها و استوری‌ها، کسب‌وکارتان را پروموت کنید.

در ضمن، با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید برند خودتان را در بین مردم جا بیندازید، شناخته شوید و کلی فالوور جذب کنید. حالا این فالوورها به چه دردی می‌خورند؟

این فالوورها در حکم مشتریان بالقوه‌ای هستند که اگر روی پرورش آن‌ها کار کنید، می‌توانید آن‌ها را در آینده به مشتری تبدیل‌ کنید. لازمهٔ این کار فعالیت منظم و مستمر در اینستاگرام است.

شما باید یک استراتژی دقیق برای تولید محتوا در صفحهٔ خودتان داشته باشید و با انتشار پست‌ها و استوری‌هایی با موضوعات آموزشی، تبلیغاتی، مسابقه و… هم برای مخاطب ارزش خلق کنید و هم ارتباط و تعامل بیشتری داشته باشید و او را به مشتری تبدیل کنید.

?نکتهٔ مهم: تناسب ۸۰ به ۲۰ یا ۷۰ به ۳۰ را در فعالیت‌تان رعایت کنید؛ یعنی همهٔ تمرکز‌تان را روی پست‌ها و استوری‌های تبلیغاتی نگذارید. بهتر است از هر ۱۰ محتوا، ۷ یا ۸‌ مورد تعاملی و آموزشی و ۲ تا ۳ مورد تبلیغ خدمات کارگزاری باشد.

ایده برای تولید محتوا در اینستاگرام را از کجا بیاورید؟ می‌توانید از رقبا ایده بگیرید یا سؤال‌ها و نیازهای مشتریان خودتان را بررسی و متناسب با آن‌ها تولید محتوا کنید.

برای مثال، می‌توانید با تولید محتوای آموزشی دربارهٔ این موضوعات، کارتان را شروع کنید:

  • مدیریت ریسک در بورس و بازار سرمایه
  • ساعات معاملات انواع اوراق بهادار
  • اصول سرمایه‌گذاری در بازار بورس
  • آشنایی با انواع اوراق بهادار
  • تکنیک‌های انتخاب سهم
  • معرفی صندوق‌های سرمایه‌گذاری

برای برگزاری مسابقه و افزایش تعامل کاربران هم می‌توانید یک سؤال مطرح کنید و از مخاطبان بخواهید جواب را کامنت کنند. در آخر هم از بین کسانی که درست جواب داده‌اند، به قید قرعه جوایزی تقدیم کنید یا مثلاً شرایط شرکت در مسابقه را فالوکردن صفحه و لایک‌کردن پست قرار دهید و از بین فالوورها به چند نفر جایزه دهید.

برای نمونه این پست کارگزاری مفید را ببینید:

یک نکته را هم فراموش نکنید؛ جذب فالوور و ارتقا صفحه‌تان با روش‌های معمول مثل تولید محتوای مستمر، کمی وقت‌گیر است.

برای اینکه سرعت رشد صفحه‌تان را بالا ببرید، می‌توانید از هم کمک بگیرید و سرعت افزایش آگاهی از کارگزاری و خدمات آن را بالا ببرید. البته فقط همین نیست؛ تبلیغات هدفمنتری مثل تبلیغات اینفلوئنسری هم هستند که می‌توانید برای جذب فالوور از آن استفاده کنید که در بخش بعد بررسی می‌کنیم.

مقاله‌های زیر در این مسیر به شما کمک می‌کنند:

۵. تبلیغات اینفلوئنسری

محبوبیت و مقبولیت اینفلوئنسرها می‌تواند در تصمیم و رفتار خرید مشتری‌ها تاثیر بگذارد. برای همین است که تبلیغات کارگزاری بورس با کمک اینفلوئنسرهای مرتبط (مثلاً حوزهٔ مالی و سرمایه‌گذاری)، یکی از بهترین روش‌های این لیست است.

برای اجرای تبلیغات اینفلوئنسری ۲ راه دارید:

یا باید خودتان به‌طور مستقیم با آن‌ها ارتباط برقرار کنید یا به‌طور غیرمستقیم. چطور؟ استفاده از پلتفرم ، یکی از زیرمجموعه‌های یکتانت، روش بی‌دردسر و هدفمندتری است که می‌توانید از آن بهره ببرید.

با جریان، دیگر نیازی به پیگیری مستقیم و مذاکره با اینفلوئنسرها ندارید؛ شما فقط باید یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ در پنل آن راه بیندازید و با کمک جریان و مقایسهٔ تعداد فالوورها، نرخ تعامل، هدف کمپین و… بهترین و نزدیک‌ترین اینفلوئنسر نزدیک به حوزهٔ کاری‌تان را پیدا کنید.

در هر دو روش ارتباط مستقیم و غیرمستقیم، شما به دو شکل می‌توانید با اینفلوئنسرها همکاری کنید.

روش اول این است که محتوای تبلیغ را (چه ویدئو چه بنر) خودتان آماده کنید و اینفلوئنسر فقط آن را منتشر کند.

روش دوم هم تولید محتوا توسط خود اینفلوئنسر است؛ در این روش بسته به پولی که خرج کنید، محتوای شما می‌تواند به یکی از روش‌های زیر تولید شود:

  • محتوایی سرگرم‌کننده، مثلاً انیمیشنی مرتبط با بورس، می‌سازد و شما را به‌عنوان اسپانسر معرفی می‌کند (مثل محتواهای تبلیغاتی سوریلند)
  • محتوایی متناسب با سلیقهٔ مخاطبان خود و براساس اطلاعاتی که به او می‌دهید، آماده و منتشر می‌کند

۶. تبلیغات با باشگاه مشتریان

وقتی مردم برای تبلیغات مستقیم شمشیر را از رو بسته‌اند، تبلیغات غیرمستقیم و شفاهی می‌تواند مقاومت و سرسختی آن‌ها را در برابر تبلیغات از بین ببرد.

تبلیغات شفاهی بیشتر از جنس انتقال تجربه از یک فرد نزدیک و متعمد به مشتری هستند؛ به همین خاطر هم خیلی راحت‌تر از سایر روش‌های تبلیغاتی پذیرفته می‌شوند.

شما برای تبلیغات شفاهی به مشتریان راضی و وفادار نیاز دارید، مشتریانی که هرجا بروند، دست آخر باز هم برای انجام معاملاتشان به کارگزاری شما برمی‌گردند!

باشگاه مشتریان، می‌تواند مجموعه‌ای از این مشتریان وفادار (شما بخوانید مبلغان رایگان!) را یکجا جمع کند؛ به‌شرطی که مزایا و امتیازات ویژه‌ای برای آن‌ها در نظر بگیرید تا هم مشتری‌های فعلی کارگزاری به شما وفادار بمانند، هم به تبلیغ و معرفی شما به دیگران تشویق و ترغیب شوند.

کارها و پیشنهاداتی مثل:

  • ارائهٔ امتیاز به‌ازای هر تراکنش یا معامله
  • کارمزد کمتر ویژهٔ اعضای باشگاه مشتریان
  • اختصاص اعتبار معاملاتی یا وام‌های قرض‌الحسنه
  • تخفیف نقدی کارمزد معاملات سهام
  • دریافت انواع بسته‌های اعتباری
  • تخفیفات بزرگ در مشاوره یا خرید بسته‌های تحلیلی و آموزشی

انگیزهٔ خوبی برای عضویت در باشگاه مشتریان و معرفی مشتریان جدید به شما است. ویدئوی زیر را دربارهٔ ویژگی‌های باشگاه مشتریان کارگزاری آگاه ببینید:

برای اینکه با مزایا و نحوهٔ طراحی باشگاه مشتریان بیشتر آشنا شوید، می‌توانید مقالهٔ « و چرا برای کسب‌وکار شما ضروری است؟» را مطالعه کنید.

یکی دیگر از راه‌ها برای استفاده از باشگاه مشتریان، تخصیص امتیاز به معرفی مشتری جدید است. به این ترتیب، مشتری شما و خدمات را به دیگران معرفی می‌کند تا بتواند امتیاز بیشتری و به‌تبع آن، پیشنهادهای ویژه و بهتری بگیرد.

۷. تبلیغات کارگزاری بورس با کمک رویدادها

رویدادها و کنفرانس‌های مختلفی به‌شکل آنلاین و آفلاین دربارهٔ بورس و بازار سرمایه برگزار می‌شود که معمولاً شرکت‌کنندگان یا مخاطبان آن‌ها، با بازار و مخاطبان هدف شما مشترک‌اند؛ یعنی دست‌شان در سرمایه‌گذاری و بازار بورس و… است، همکار و رقیب شما هستند، یا به این حوزه علاقه دارند.

در هر ۳ صورت، حضور در این برنامه‌ها فرصت بزرگی برای تبلیغات کارگزاری است.

اگر رویدادها به‌شکل حضوری برگزار می‌شود، می‌توانید به‌عنوان اسپانسر یا برگزارکننده ایونت، خدمات و سرویس‌های خودتان مثل سامانه‌ یا خدمات معاملاتی‌تان را معرفی و تبلیغ کنید؛ همچنین هدیه‌های تبلیغاتی مثل تقویم، خودکار، سررسید و… با نام و لوگوی کارگزاری‌تان هم برای مخاطبان تدارک ببینید که بیشتر در ذهن مخاطب باقی بمانید و سایر افراد (مثل دوستان آن‌ها) هم با شما آشنا شوند.

اگر نمی‌خواهید خودتان را درگیر ایونت‌های حضوری کنید، می‌توانید به سراغ وبینار و رویدادهای آنلاین بروید.

با برگزاری وبینار و ارائهٔ یک محتوای مفید و ارزشمند، اعتبار و تخصص‌تان را در عمل نشان می‌دهید؛ مثلاً برگزاری وبینار نوسان‌گیری در بورس، یا معرفی و آموزش انواع استراتژی‌های معاملاتی در بازار بورس.

به‌علاوه، خودتان را سر راه کسانی قرار می‌دهید که به خدمات شما نیاز دارند؛ به این ترتیب شانس جذب و تبدیل مخاطبان هم بالا می‌رود. علاوه بر این، لیستی از افرادی به دست می‌آورید که به سرمایه‌گذاری در بورس علاقه دارند؛ مشتریان راغب و احتمالی کارگزاری شما ?

مانوئل اوهانجانیانس، بنیان‌گذار پلتفرم ایسمینار مقاله‌ای با عنوان «؟» برای ما نوشته است که پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن را بخوانید.

۸. تبلیغات تلویزیونی و رادیویی

تبلیغات کارگزاری بورس در تلویزیون و رادیو به کسانی پیشنهاد می‌شود که مشکلی بابت هزینه‌های ساخت و نمایش تبلیغات نداشته باشند.

اگر کارگزاری شما آن‌قدر بزرگ و پولدار است که بتواند از پس پرداخت هزینه‌های سنگین تبلیغات تلویزیونی بر بیاید، می‌توانید به آن به چشم ابزاری برای گسترش آگاهی از برند و افزایش اعتبار نگاه کنید.

البته نه به هر قیمتی! مثلاً این‌طور نباشد که تمام بودجه‌تان را به تبلیغات تلویزیونی اختصاص دهید و یکی دو بار تبلیغ‌ را در تلویزیون پخش کنید، آخر سر هم نتیجه و بازدهی چندانی از آن نبینید. تبلیغات تلویزیونی و رادیویی برای نتیجه‌بخش بودن، به تکرار و استمرار نیاز دارد و این هزینه‌های شما را بالا میبرد.

یک نمونه تبلیغ تلویزیونی در شبکه‌های استانی را ببیندید که با هدف معرفی کارگزاری و آگاه‌کردن مشتریان مرودشتی آماده و نمایش داده شده است:

در مقالهٔ «اصول تبلیغات تلویزیونی موثر برای کسب‌وکار در سال ۱۴۰۲» دربارهٔ سیر تا پیاز اصول و نکات این روش تبلیغات صحبت کرده‌ایم.

۹. تبلیغات محیطی برای آگاه‌سازی و جذب مشتری

استفاده از رسانه‌های محیطی برای آگاه‌سازی و تبلیغ خدمات کارگزاری یکی دیگر از موثرترین روش‌های این لیست است. طبق تجربه، مردم برندی را که در محیط خارج از خانه و روی بیلبوردها و فضاهای تبلیغاتی دیگر می‌بینند، قابل‌اعتماد و معتبرتر از بقیه می‌دانند.

دور از ذهن نیست! مردم ساعات زیادی را در خارج از خانه سپری می‌کنند و خیلی در معرض این شکل از تبلیغات هستند. همین نمایش شبانه‌روزی‌ تبلیغات محیطی، خواه ناخواه باعث می‌شود که نام برند شما در ذهن مشتری حک شود و در صورت لزوم از شما یاد کند.

انواع مختلفی دارند که برای اهداف گوناگون، می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. تبلیغات بیلبوردی معروف‌ترین و موثرترین آن‌هاست؛ ولی اگر دست‌تان از نظر بودجه‌ٔ تبلیغات بسته‌ است، می‌توانید روش‌های ارزان‌تری مثل تبلیغات در مترو و اتوبوس، بنر، استیشن بورد و… را امتحان کنید.

تبلیغات بیلبوردی کارگزاری کیان را ببینید:

این نمونه یکی از جذاب‌ترین و اصولی‌ترین بیلبوردها در حوزهٔ تبلیغات خدمات کارگزاری است. مقالهٔ «اصول ت موثر برای کسب‌وکارها در سال ۱۴۰۲» را بخوانید تا چرایی آن را متوجه شوید.

۱۰. تبلیغات با کمک محتوا

یکی از موثرترین روش‌ها برای تبلیغات کارگزاری بورس در بلندمدت، داشتن سایت و تولید محتوا در آن است که چند مزیت دارد:

  • به‌عنوان مرجعی مطمئن و معتبر و رهبر بازار شناخته می‌شوید
  • تخصص‌ خود را به نمایش می‌گذارید
  • اعتماد مشتری را راحت‌تر جلب می‌کنید
  • رتبه و سئو سایت‌تان بهتر می‌شود
  • می‌توانید در دل محتواها، خدمات خودتان را هم پروموت و تبلیغ کنید

حتی می‌توانید با کال‌تواکشن «دریافت مشاورهٔ رایگان»، کیس استادی یا چت‌بات، خوانندهٔ بلاگ را به مرحلهٔ بعد هدایت و او را یک قدم به تبدیل نزدیک کنید.

در ضمن، با تولید محتوا و دریافت بازخوردها از مخاطبان، می‌توانید آن‌ها را بهتر بشناسید و با توجه به ویژگی‌ها و نیازهایی که دارند، در گروه‌های مختلف دسته‌بندی کنید و دوباره با روش‌هایی مثل ایمیل مارکتینگ آن‌ها را هدف بگیرید.

برای تولید محتوا ایده می‌خواهید؟ این هم از ایده:

  • مقاله‌های آموزشی مفید و ارزشمند تولید کنید؛ مثلاً مقاله‌های تحلیلی، تابلوخوانی، مدیریت ریسک، موضوعات روانشناسی و تاثیر آن در معامله و…
  • دربارهٔ خدمات خودتان و کمکی که به فعالان بورس می‌کند، محتوا تولید کنید؛ برای مثال یکی از قابلیت‌های نرم‌افزار معاملاتی کارگزاری را مشخص کنید و توضیح دهید که مثلاً چطور معاملات را آسان‌تر می‌کند یا مثلاً نحوهٔ کار با نرم‌افزار‌های معاملاتی برای داشتن تحلیل و معامله را توضیح دهید
  • اخبار دست‌اول بازار سرمایه را منتشر کنید
  • روند بازار سرمایه و بورس را در قالب گزارش‌های ماهانه یا هفتگی تحلیل کنید
  • یک فرهنگ لغات بورسی آماده کنید و لغات مهم و پرتکرار را در آن توضیح دهید

? نکته: جنس تبلیغات از طریق این روش با سایر روش‌های متفاوت است! اول اینکه شما باید بدانید مخاطبی که دارید، به چه چیزی علاقه و نیاز دارد. پس از آن، اطلاعات مفید و ارزشمند در اختیار او بگذارید؛ یعنی قرار نیست چیزی را مستقیم تبلیغ کنید.

اگر خدمات شما یکی از راه‌های حل مشکل مخاطب بود، می‌توانید در دل محتواهای خود، به آن اشاره کنید تا مخاطب با مزایا و ویژگی‌های کارگزاری و محصولات آن آشنا شود. تولید محتوا در خط مقدم آگاه‌سازی، ایجاد ارتباط و جلب اعتماد مخاطب است.

مقاله‌های زیر برای شروع این مسیر به دردتان می‌خورد:

۱۱. انتشار رپورتاژ و همکاری با رسانه‌ها

رپورتاژ یک محتوای متنی تبلیغاتی است که اغلب به‌شکل نامحسوس خدمات و محصولاتی را در دل متن تبلیغ می‌کند. این محتواهای تبلیغاتی، بسته به مخاطبان هدف‌تان در سایت‌های پربازدید در بین مطالب خود سایت قرار می‌گیرد و از نظر ظاهر هیچ فرقی با بقیه مطالب سایت میزبان ندارد. پس می‌شود گفت رپورتاژ یکی از انواع تبلیغات همسان است.

رپورتاژ‌، حاوی یک یا چند بک‌لینک به صفحات سایت شماست که مخاطب با کلیک روی آن‌ها به لندینگ موردنظرتان هدایت می‌شود. این بک‌لینک‌ها علاوه بر اینکه روی سئو سایت شما تاثیر مثبتی دارد، باعث دیده‌شدن بیشتر و افزایش اعتبار برند شما می‌شود.

البته همیشه هم این بک‌لینک‌ها مشتریان را به صفحات سایت ارجاع نمی‌دهند؛ شما حتی می‌توانید مشتری را مستقیم به لندینگ ثبت‌نام در کارگزاری بفرستید یا شماره‌تلفن خود را برای تماس در رپورتاژ بگذارید.

برای نمونه، کارگزاری آگاه رپورتاژی را با عنوان «چگونه کد بورسی خود را بازیابی کنیم» که در سایت خبری انتخاب منتشر کرده است.

آگاه علاوه بر اینکه به یکی از سؤال‌های متداول مخاطبان پاسخ داده است، بک‌لینک‌هایی را برای هدایت کاربران به صفحهٔ ثبت‌نام و دریافت کد بورسی رایگان در متن قرار داده است.

? نکته: همکاری با رسانه‌ها برای انتشار رپورتاژ آگهی، در گرو اقدامات تیم روابط‌عمومی است.

برای بهبود روابط‌عمومی و برای اینکه بتوانید روابط‌تان را با این رسانه‌ها گسترش دهید، می‌توانید گزارش سالانه بازار سرمایه یا یک سری گزارش‌های خاص‌تر مثل تعداد معاملات اسفند، گزارش‌های تحلیلی دربارهٔ بازار سرمایه در ۳ ماه آینده و… تهیه و منتشر کنید.

چنین محتواهایی خوراک خوبی برای رسانه‌ها به حساب می‌آیند. از طرفی، به شما در آگاه‌سازی مردم، حک‌کردن نام خود به‌عنوان متخصص و رهبر بازار در ذهن مخاطب و جذب مشتری جدید کمک می‌کند.

بررسی ۱۱ استراتژی تبلیغ کارگزاری بورس تمام شد، حالا برویم سراغ اصول مهم تبلیغات.

چطور از تبلیغات کارگزاری بورس نتیجه بگیریم؟

اجرای تبلیغات مثل شیرینی‌پزی است! در شیرینی‌پزی، شما باید اول علاقهٔ مشتری (مثلاً شیرینی تر دوست دارند یا خشک) خود را در نظر بگیرید، بعد مواد اولیه و مقدار دقیقی از هرکدام تهیه کنید تا در نهایت یک شیرینی خوشمزه و باب ذائقهٔ مشتری درست کنید.

در تبلیغات هم شما قبل از اینکه دست به کار شوید، باید تکلیف عواملی را مشخص و مواد لازم تبلیغات را آماده کنید. حالا مواد لازم برای اجرای تبلیغات کارگزاری بورس چیست؟ این ۵ قلم، مهم‌ترین مواد اولیه در تبلیغات هستند:

۱. شناخت مخاطب هدف

مشتری ایدئال شما چه کسی است و در تبلیغات می‌خواهید چه کسانی را هدف بگیرید؟ جواب‌تان به این سوال، مخاطب هدف شما را معلوم می‌کند. به زبان ساده‌تر، شما باید مخاطبی را بشناسید که برای آن‌ها ساخته شده‌اید و آن‌ها برای شما بیشترین سود را رقم می‌زنند.

مثلاً می‌خواهید مشتری‌های حقوقی بزرگ را جذب کنید، به‌دنبال پروژه‌های سبدگردانی بزرگ هستید یا برای افزایش سهم خود از بازار مشتری‌های عادی برنامه‌ای دارید؟

بعد از اینکه مخاطب هدف را شناسایی و تعیین کردید، باید کمی ریز شوید و آن‌ها را بر اساس ویژگی‌ها و اطلاعاتی که در دست دارید، بخش‌بندی و تعیین کنید که می‌خواهید روی کدام بخش از بازار دست بگذارید.

برای مثال، کسانی که درآمد بالایی دارند و دنبال یک راه کم‌ریسک برای سرمایه‌گذاری و کسب سود هستند یا مخاطبانی با درآمد پایین که مثلاً می‌خواهند سهام عدالت خود را بفروشند، در بورس کالا خرید‌وفروش داشته باشند یا سرمایه‌گذاری خرد و کوچکی انجام دهند؟

این افراد چه ویژگی‌های مشترکی دارند که بتوانید آن‌ها را در یک گروه قرار دهید؟ برای آشنایی بیشتر با بخش‌بندی بازار، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «بازار هدف چیست + راه‌های » را مطالعه کنید. در این مقاله خواهید خواند که ممکن است شما روی بخش کودک و نوجوان دست بگذارید؛ ولی مخاطبِ هدف تبلیغات شما پدر و مادر آن‌ها باشد. دلیل آن هم مشخص است! آن‌ها تصمیم می‌گیرند روی چه صندوقی برای فرزند خود سرمایه‌گذاری کنند.

۲. تعیین هدف تبلیغات

چرا می‌خواهید خدمات‌تان را تبلیغ کنید یا بهتر بگوییم، هدف و خواسته‌تان از تبلیغات چیست؟ شاید تصمیم دارید سهم‌تان را از بازار افزایش دهید یا می‌خواهید تعداد ثبت‌نامی‌ها را افزایش دهید. شاید هم دنبال افزایش ترافیک سایت و جذب مشتریان بالقوه (لید) هستید.

هر هدفی و خواسته‌ای که دارید، باید قبل از تبلیغات مشخص و بر اساس آن کانال تبلیغاتی مناسب‌تان را انتخاب کنید.

مثلاً اگر هدف شما افزایش آگاهی و سهم بازار باشد، تبلیغات تلویزیونی، بیلبوردها و ارسال پیامک انبوه به دردتان می‌خورد. در حالی که اگر به‌دنبال جذب لید و افزایش تعداد ثبت‌نام‌ها باشید، باید روی روش‌های هدفمندتری مثل و تبلیغات همسان در سایت‌های پربازدید سرمایه‌گذاری کنید.

۳. مشخص‌کردن مزیت رقابتی

مزیت رقابتی، آن سود و فایده‌ٔ منحصربه‌فردی است که کارگزاری شما به مشتری می‌رساند و باعث می‌شود وقتی پای انتخاب در میان باشد، بین شما و رقبا، شما را انتخاب کند.

ممکن است بخواهید کارمزد کمتری بابت خدمات دریافت کنید یا تحلیل‌های رایگان از بازار سرمایه ارائه دهید. شاید یک نرم‌افزار معاملاتی با قابلیت‌های متنوع و بیشتر، امکان ثبت‌نام سریع، پکیج‌های اعتباری خاص یا خدمات مشتری ایدئالی ارائه می‌کنید یا اپلیکیشن سریع و ساده‌، تجربهٔ کاربری بهتر و سرویس‌های مختلف مثل صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای مشتری فراهم کرده‌اید.

هرچیزی که باعث شود مشتری شما را به رقبا ترجیح دهد، باید جزو مزایای رقابتی‌تان در تبلیغات مطرح شود. مقالهٔ « + نحوه ایجاد مزیت رقابتی» را در این زمینه مطالعه کنید.

۴. برنامه‌ریزی برای بودجه

بودجه و پولی که برای ساخت و نمایش تبلیغات کنار گذاشته‌اید، راه‌وروش تبلیغات شما را تعیین می‌کند.

مثلاً اگر پول محدودی دارید و نمی‌توانید خیلی برای تبلیغات هزینه کنید، مجبورید سراغ روش‌های ارزان‌تری مثل تبلیغات کلیکی، پیامکی یا انتشار رپورتاژ آگهی بروید.

ولی اگر مشکلی از بابت هزینه‌ها ندارید، می‌توانید برای تبلیغات کارگزاری بورس، تلویزیون، تبلیغات محیطی یا تبلیغات اینفلوئنسری را انتخاب کنید.

یک نکته را هم فراموش نکنید؛ تبلیغات یک فرایند مستمر و دائمی است و اگر می‌خواهید از آن نتیجه بگیرید، باید مدام آن را تکرار کنید. (این‌طور نیست فقط یک بار تبلیغ کنید و تا آخر عمرتان از نتایج و فواید آن بهره‌مند شوید!)

در مقالهٔ «۵ روش »، با راه‌وروش تخصیص بودجهٔ کافی برای تبلیغات آشنا می‌شوید.

۵. آماده‌کردن محتوای تبلیغ

اگر تبلیغ شما بصری است، باید در کنار متن، به جذاب و باکیفیت‌بودن ظاهر و تصویر تبلیغ هم توجه کنید.

  • با رعایت این نکات در متن، می‌توانید یک کپی جذاب و خلاقانه بنویسید:
  • متن را طولانی نکنید و خیلی کوتاه و مفید پیام را منتقل کنید
  • با لحن صمیمی و دوستانه، مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید
  • از ایموجی‌‌ها و علائم نگارشی برای جلب توجه و خوش رنگ‌ولعاب شدن متن استفاده کنید
  • به مزیت‌ رقابتی‌ و پیشنهاد مرتبط و جذاب برای مخاطبِ هدف در متن اشاره کنید
  • حس ضرورت و فوریت را در پیام خود منتقل کنید

برای مثال این نمونه پیامک تبلیغاتی را ببینید:

  • ریاضی‌تون خوبه؟
    چون قراره بدون تخصص و با سرمایهٔ کم با «کارگزاری رابین» هر روز سود کنید ?
    همین الان قدم اول را برای ورود به بازار سرمایهٔ ایران را بردارید (لینک)

البته با آماده‌کردن و اجرای تبلیغات، همه‌چیز تمام نمی‌شود. یک مرحلهٔ دیگر هم بعد از اجرای تبلیغات وجود دارد که نباید از غافل شوید؛ رصد نتایج و .

برای بازدهی بهتر تبلیغات، باید نتایج کمپین را لحظه‌به‌لحظه اندازه‌گیری و ارزیابی کنید و اگر جای بهترشدن داشت (از نظر متن، تصاویر، لندینگ پیج و…)، حتماً تغییرات را اعمال کنید. از طرفی، شاید جای درستی برای نمایش تبلیغات انتخاب نکرده‌اید که با بررسی نتایج، می‌توانید از ضررهای احتمالی جلوگیری کنید.

? نکته: آنالیز لحظه‌ای برای تبلیغات آنلاین است. در تبلیغات آفلاین که بهینه‌سازی در لحظه امکان‌پذیر نیست، شما باید کمپین تبلیغات را اجرا کنید و بعد از اتمام آن، نتایج را بررسی و کمپین‌های بعدی اصلاح کنید.

این هم از اصول تبلیغات کارگزاری بورس! و اما سؤال آخر:

کدام روش تبلیغات کارگزاری بورس، بهترین است؟

بهترین استراتژی تبلیغ کارگزاری بورس، استراتژی ترکیبی است؛ یعنی با توجه به پارامترهایی که در بخش قبل توضیح دادیم، از روش‌های تبلیغاتی متنوعی (آنلاین و آفلاین) در کنار هم استفاده کنید.

برای مثال، اگر بودجهٔ کمی دارید و نمی‌خواهید برای تبلیغات خیلی به خرج بیفتید، ترکیب سایت و کارکردن روی سئو آن در کنار روش‌های ارزانی مثل تبلیغات کلیکی، تبلیغات در گوگل، تبلیغات پوش نوتیفیکیشن و ارسال پیامک، می‌تواند بستهٔ خوبی برای شما باشد.

چون صرفاً داشتن سایت، در کوتاه‌مدت مشتریان زیادی برای شما نمی‌آورد؛ ولی با ترکیب سایت با این روش‌ها، می‌توانید در مدت کوتاهی کلی مشتری جذب کنید.

حالا اگر از نظر بودجه و هزینه‌ها دست‌تان برای خرج‌کردن باز است، می‌توانید با توجه به مخاطبان هدف، ترکیبی از روش‌های آنلاین و آفلاین مثل:

  • تبلیغات تلویزیونی
  • تبلیغات بیلبوردی
  • (برای نصب اپلیکیشن کارگزاری)
  • تبلیغات هدفمند در سایت‌های پربازدید
  • تبلیغات اینفلوئنسری

را در سبد و پکیج تبلیغاتی خود بچینید.

دربارهٔ تاثیر تبلیغات اینترنتی بر حفظ و جذب مشتریان کارگزاری‌های بورس، روی بیش از ۱۳۵۰ مشتری انجام شده است. نتایج این تحقیق نشان داد تبلیغات اینترنتی، دسترسی به مشتریان بالقوه کارگزاری را راحت‌تر می‌کند و به خاطر هزینهٔ پایین و تعاملی‌بودنشان، در جذب و حفظ مشتریان تأثیر مثبتی دارد.

برعکس تبلیغات آفلاین که ارتباطی یک‌سویه با مشتری برقرار می‌کند، در تبلیغات آنلاین، ارتباط و تعامل شما با مشتری کاملاً دوجانبه است.

با تبلیغات، مشتری بگیرید!

ما در این مقاله، ۱۱ روش مختلف برای تبلیغات کارگزاری بورس را به شما معرفی کردیم. البته به معرفی خشک‌‌وخالی بسنده نکردیم و تمام اصول و نکاتی که باید دربارهٔ این موضوع می‌دانستید، به شما گفتیم. حالا وقت عمل است!

همین حالا خود را بچینید و با یک برنامهٔ دقیق به سراغ مشتریان خود بروید. در گذشته تعداد افراد فعال در یک شغل بسیار اندک بود و رقابت چندانی در مشاغل مختلف وجود نداشت؛ اما امروزه با افزایش جمعیت و نیاز به کار و درآمد، رقابت نیز به شدت افزایش یافته است. از این رو تبلیغات برای دیده شدن هر چه بیشتر کسب و کارهای مختلف به افزایش درآمدزایی کمک می‌کند و صاحبان مشاغل را نسبت به رقیبان خود به مقدار زیادی جلو می‌اندازد.

با توجه به این که تبلیغات هزینه‌بر است، ممکن است برخی از افراد این هزینه را تقبل نکنند و ترجیح دهند به روش‌های قدیمی و زمان‌بر کار خود را ادامه دهند. در این مقاله به بررسی تبلیغات می‌پردازیم و تأثیر آن را روی رونق کسب و کار بررسی می‌کنیم

تبلیغات چیست؟

تبلیغات یک ابزار بازاریابی است که از طریق آن می‌توان کسب و کار، محصول، خدمات و حتی یک شخص یا پدیده را در معرض دید بازار هدف قرار داد در این زمان فاکتورهای خاصی مانند اطلاعات محصولی، مزیت استفاده از کالا یا خدمات برای مشتریان، قیمت و کیفیت و … باید مد نظر قرار گرفته شود.

تبلیغات سبب ارتباط بین مشتریان بالقوه و صاحبان کسب و کار می‌شود و آن‌ها را به مشتریان واقعی تبدیل می‌کند تا از خدمات و محصولاتی که ارائه می‌شود بهره ببرند. از این رو می‌تواند هم برای مشتری هم برای صاحبان مشاغل مؤثر واقع شود.

انواع تبلیغات

از گذشته تاکنون با توجه به فضای موجود در جامعه، تبلیغات با روش‌های متنوعی انجام شده است. امروزه رسانه‌ها و اینترنت بیشترین تأثیر را در تبلیغات دارد. به طور کلی روش‌های تبلیغاتی به موارد زیر دسته‌بندی می‌شوند.

  • تبلیغات چاپی و نمایشی در سطح شهر: تبلیغاتی که بر روی بنرها، بیلبوردها و حتی برگه‌های آگهی در سطح شهر قابل روئت هستند.
  • تبلیغات رسانه‌ای: پیام‌های بازرگانی و تیزرهای تبلیغاتی که در تلویزیون و رادیو پخش می‌شوند.
  • تبلیغات اینترنتی: آگهی و تبلیغاتی متشکل از متن، تصویر مانند یا فیلم که در سایت‌های مختلف و فضای اینترنت منتشر می‌شود.
  • تبلیغات در شبکه‌های مجازی: تبلیغات در شبکه‌های مجازی مانند تلگرام، اینستاگرام و … جزو این دسته‌اند و به نوعی جزو تبلیغات اینترنتی محسوب می‌شوند.
  • کاتالوگ و بروشورها: استفاده از کاتالوگ و بروشور که سبب می‌شود با دادن اطلاعاتی مناسب از محصولات و مزایای آن به مشتری، وی را برای خرید ترغیب کرد.

بهترین روش تبلیغات

هر چه پیشرفت تکنولوژی بیشتر می‌شود و سبک زندگی افراد تغییر می‌کند، روش‌های بازاریابی نیز متفاوت می‌شوند. از این رو برای رونق کسب و کار باید روش‌های پربازده‌تر و جدید را به کار گرفت. امروزه تقریبا تمامی افراد به اینترنت دسترسی دارند. همچنین این محیط محدودیت مکانی و زمانی ندارد و یک بستر عالی برای تبلیغات است که می‌توان از آن بهره فراوان برد.

روش‌هایی مانند رپورتاژ آگهی در سایت‌های دیگر که به صورت غیر ملموس اقدام به تبلیغات برای یک خدمات یا محصول دارد، می‌تواند بسیار مؤثر باشد

در این روش اطلاعات و نیازهای افراد بررسی می‌شود و به این نیازها از طریق معرفی یک محصول یا خدمات پاسخ داده می‌شود. از این رو جنبه تبلیغاتی در آن به صورت مشهود نیست و اعتماد سازی بیشتری را به همراه دارد. بهترین روش تبلیغات در واقع روشی است که اولا متناسب با کسب و کار و مخاطبان و مشتریان هدف شما باشد، دوم اینکه هزینه آن مقرون‌به‌صرفه باشد و از سوی دیگر بتوان آن را اندازه‌گیری کرد.

تبلیغات اینترنتی برای چه کسب و کارهایی مفیدتر است؟

با توجه به مطالبی که عنوان شد، تبلیغات اینترنتی، تأثیر بالایی در افزایش فروش و برندینگ دارد. از این رو بهتر است که در این مورد اطلاعات مفیدی کسب کنید. هر چند بازاریابی اینترنتی برای هر کسب و کاری قابل انجام است و بازدهی خوبی دارد؛ اما متداول‌ترین مشاغلی که از این روش استفاده می‌کنند، کسب و کارهایی هستند که فعالیت‌های اینترنتی و بخش خدمات غیرحضوری دارند.

البته افرادی که به روش سنتی کار می‌کنند هم می‌توانند از تبلیغات در این فضا استفاده کنند و با درج آدرس محل کار خود در آگهی که ثبت شده است، مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کنند.

معرفی 5 پلتفرم برتر تبلیغات آنلاین

برای تبلیغات آنلاین از پلتفرم‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد که 5 نمونه از رایج‌ترین و پربازده‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  1. تبلیغات بنری در وب: در این روش یک بنر تبلیغاتی و آگهی در وب سایت میزبان نمایش داده می‌شود. این وب سایت‌ها معمولا از نوع پربازدید هستند و افراد در کنار اطلاعاتی که نیاز دارند با این بنرها نیز مواجه می‌شوند و کار تبلیغات بدین صورت انجام می‌گیرد. بنرها معمولا با روش‌هایی خاص مانند روشن و خاموش شدن، رنگ‌ها و جملات خاص باعث جلب توجه مخاطب می‌شوند.
  2. اینستاگرام: در این پلتفرم با تبلیغ در پیج های پرطرفدار و از طریق یا ایجاد یک پیج با تعداد فالور بالا برای تبلیغ محصولات مختلف می‌توان بهره برد. با توجه به مخاطبان زیادی که اینستاگرام دارد، بازدهی بالایی را به خود اختصاص داده است.
  3. تلگرام: پلتفرم تلگرام فضا را برای روش‌های مختلفی مانند کانال‌های تبلیغاتی با خرید ممبر، تبلیغات کلیکی تلگرام، تبلیغات بازدیدی که با فوروارد کردن یک مطلب و … باز کرده است.
  4. تبلیغات ویدیویی در آپارات: این تبلیغات به صورت ویدیوئی کوتاه است و در ابتدای ویدیوهای پربازدید در سایت‌هایی مانند آپارات قرار می‌گیرد. اگر بتوانید از نظر بصری و جذابیت روی آن کار کنید و ویدیویی کوتاه تهیه کنید مخاطبان زیادی را به خود جذب می‌کنید.
  5. استفاده از گوگل ادز: این روش بسیار مطرح است و مطرح‌ترین رسانه آن نیز موتور جستجوی گوگل است که به صورت هدفمند تبلیغات مشتریان را به افرادی که به دنبال آن هستند نمایش می‌دهد. ایجاد یک محتوای خوب در سایت‌هایی که سئو مناسبی دارند با افزایش بازدید کننده همراه می‌شود و در گوگل ادز در ابتدای فهرست موتور جستجوگر قرار می‌گیرید. از این رو کسانی که محصولات یا خدمات شما را جستجو می‌کنند به‌راحتی به سایت یا آگهی شما هدایت می‌شوند.

کم هزینه ترین روش تبلیغات

کسب و کارهایی و استارت آپ هایی که کار خود را به تازگی شروع کرده‌اند و هزینه‌های جانبی خود را باید مدیریت کنند، بهتر است از روش‌های کم هزینه برای تبلیغات بهره ببرند

هر چند هزینه بازاریابی مؤثر هر مقدار که باشد در آینده چند برابر برمی‌گردد و در اصل یک سرمایه‌گذاری برای رونق روز افزون کسب و کار محسوب می‌شود، اما در ابتدا اگر از روش‌های کم هزینه بهره ببرید فشار مالی زیادی را بر روی دوش خود احساس نمی‌کنید.
امروزه درج آگهی در برخی از سایت‌های اینترنتی حتی به صورت رایگان نیز صورت می‌گیرد. این کار باید در سایت‌هایی که سئو و بهینه‌سازی در آن‌ها به نحو عالی انجام گرفته است صورت گیرد تا بتواند مخاطبان لازم را برای آگهی به دنبال داشته باشد

در این روش متنی مفید و مختصر در کنار تصاویر یا ویدیوهای تأثیر گذار در سایت میزبان ثبت می‌شود. همچنین آگهی و تبلیغات ویژه نیز در اکثر سایت‌های پربازدید با هزینه‌ای مناسب انجام می‌گیرد و هر کسی می‌تواند با اجاره یک بنر در وب سایتی پربازدید، تبلیغات آنلاین انجام دهد. از این رو حتی کسب و کارهای نوپا نیز از این فرصت می‌توانند بهره ببرند و آگهی با هزینه کم یا رایگان در اینترنت درج کنند.

ایمیل مارکتینگ یکی دیگر از روش‌های کم‌هزینه و مقرون به صرفه برای تبلیغات است. ضمن اینکه می‌توانید از تبلیغات متنی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های تبلیغات کلیکی نیز استفاده کنید.

 نکته قابل توجه این است که قیمت چاپ تراکت با افزایش تیراژ به شدت افت می کند. از سایز سری B علاوه بر تراکت در چاپ فاکتور فروش نیز استفاده میگردد.

پربازده ترین روش تبلیغات

یکی از سریع‌ترین و پربازده‌ترین روش‌های تبلیغاتی، استفاده از فضای اینترنت و سایت‌های پربازدید است. این سایت‌ها مخاطبان زیادی را برای آگهی شما به ارمغان می‌آورند و باعث می‌شود تا بتوانید مشتریان جدیدی پیدا کنید.

از زمانی که آگهی خود را ثبت می‌کنید و در هر ساعتی از شبانه روز، بازدید از این آگهی امکان‌پذیر است. همچنین هر کسی در هر جایی از دنیا به آن دسترسی خواهد داشت. به همین علت سرعت بازدهی بالایی دارد و نسبت به دیگر روش‌ها استفاده بهینه‌تری از زمان می‌کند

با توجه به مخاطبان زیادی که در زمانی کم برای آگهی شما ایجاد می‌کند می‌توان گفت پربازده‌ترین روش است که می‌توانید از آن بهره ببرید و یک سرمایه‌گذاری عالی برای رونق کسب و کار خود داشته باشید.

بیشتر بخوانید

مقایسه تبلیغات و برندسازی

هر چند دو واژه برندسازی و تبلیغات ارتباط تنگاتنگی با هم دارند اما در معنا و مفهوم متفاوت‌اند.

برندسازی به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که برای شناخته شدن هر چه بیشتر برند شما توسط بازار هدف انجام می‌گیرد؛ اما تبلیغات جزئی از برندسازی است و از آن به عنوان یک ابزار در برندسازی استفاده می‌شود.

در برند سازی، فعالیت‌هایی برای بالا بردن سطح کیفیت محصول یا خدمات انجام می‌گیرد. به عنوان مثال کیفیت محصول باید در حد خوب و مشتری‌پسند ارتقا پیدا کند، طراحی لوگو مناسب برای برند، شعار برند، ارتباطی همه جانبه با مشتریان و … باید به صورت هدفمند اجرا شوند.

اما در تبلیغات از این جزئیات برای معرفی برند به مشتری بالقوه استفاده می‌شود.

جمع بندی

با توجه به مطالبی که عنوان شد، در بازار رقابتی امروز، تبلیغات سبب دیده شدن هر چه بیشتر کسب و کار شما می‌شود و مشتریان جدیدی را به سمت شما می‌کشاند. از این رو نه تنها یک هزینه اضافی محسوب نمی‌شود بلکه به عنوان یک سرمایه برای افزایش درآمد در نظر گرفته می‌شود و بازدهی بالایی در رونق کسب و کارهای جدید و قدیمی دارد. اکنون می توانیم به این سوال که “تبلیغات هزینه است یا سرمایه گذاری؟” پاسخ دهیم.

هزینه‌هایی که برای تبلیغات صرف می‌شود، به عنوان یک سرمایه جهت جذب مشتری است و در آینده چندین برابر به کسب و کارتان برمی‌گردد. این هزیبر اساس راه‌کارهای عملی فروش

در سری مقالات افزایش مشتری شما را در ۱۸ درس رایگان با روش های علمی و راهکارهای عملی جذب و افزایش مشتری در صنایع مختلف آشنا خواهیم کرد. بعد از خواندن این مقاله با دیدن درسنامه، مقاله مرتبط با صنعت خود را مطالعه کنید.

راه‌اندازی کسب‌وکار در فضای پر ریسک و وضعیت اقتصادی ایران، اصلاً کار آسانی نیست. فرض کنید با هزار امید و آرزو – و صدالبته قرض و وام – کسب‌وکار خودتان راه می‌اندازید. همه‌چیز خوب پیش می‌رود و در ابتدا مشتری‌های خوبی جذب می‌کنید. اما پس از مدتی همه‌چیز به حالت سکون می‌رسد. در خوش‌بینانه‌ترین حالت، ضرر نمی‌کنید و دخل‌وخرجتان برابر می‌شود.

در این حالت چه‌کار می‌کنید؟ به سراغ تحقیق در اینترنت می‌روید؟ احتمالاً مطالبی پیدا می‌کنید که به‌صورت کلی نوشته‌شده‌اند و بسیاری از راهکارهای ارائه‌شده به کسب‌وکار شما نمی‌خورد! تکنیک‌های خوب هم آن‌قدر نامفهوم هستند که نمی‌دانید چطور آن‌ها را در کسب‌وکار خودتان پیاده‌سازی کنید.

ما هم دغدغه‌ی مشابهی داشتیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا برای رفع این مشکل، راهنمای جامعی از روش های افزایش مشتری در مشاغل مختلف را گرداوری و در اختیار مخاطبان دیدار قرار دهیم.

در هر بخش از این درس‌نامه، به سراغ یک کسب‌وکار مشخص می‌رویم. تکنیک‌های عملی و مثال‌های موجود در این درس‌نامه، کاملاً بر اساس نیاز یک کسب‌وکار نوشته‌شده‌اند.

پاسخ تمام سؤال‌هایتان در خصوص افزایش مشتری را در این درس‌نامه پیدا می‌کنید. قانع نشدید؟ بیایید کمی بیشتر در خصوص چالش‌های این کسب‌وکارها صحبت کنیم:

چطور مشتری بیشتری جذب کنیم؟

 

جذب مشتری یک هنر است. نیاز به برقراری ارتباط و متقاعد کردن آنها دارد. برای این منظور بهتر است از هم غافل نشوید. به علاوه مشتری‌ها باید ارزش پیشنهادی شما و آنچه می توانید برای آنها انجام دهید را بدانند. در ادامه 7 راه برای جذب مشتریان بیشتر برای کسب و کار شما آورده شده است:

  1. مشتریان ایده آل خود را شناسایی کنید

فروش همه چیز به همه سخت است. شناسایی مشتریان مناسب برای فروش بسیار مهم است. پرسونا خریدار را برای مشتریانی که به دنبال محصولات یا خدمات شما هستند تعریف کنید.

  1. به دنبال حل مشکل مشتری باشید

به عبارت ساده، هیچ کس به محصول یا خدمات شما علاقه مند نیست. همه آنها می خواهند یا از شر مشکلات خود خلاص شوند یا برای رسیدن به اهداف خود به کمک نیاز دارند. اینکه بتوانید ارزش پیشنهادی را برای مشتری بیان کنید، سرنوشت جذب افزایش مشتری برای محصول/خدمت را تعیین می کند.

  1. ایجاد مشارکت

کسب‌وکارهای دیگری را پیدا کنید که خدمات تکمیلی ارائه می‌دهند. ایجاد مشارکت و شبکه ایده خوبی برای جذب مشتری است. مشتریان به کسب و کاری جذب مش‌شوند که از منابع مورد اعتمادشان به دست می آید. این مشارکت ها می تواند منجر به هم افزایی و افزایش فرصت های تجاری شود.

  1. بازاریابی محتوا

یکی از بهترین راه های جذب مشتری امروزه بازاریابی محتوا است. برندها در سرتاسر جهان محتوای با کیفیت تولید می کنند که نیازها و نگرانی های مشتریان خود را برطرف می کند.

  1. ایجاد اعتماد و شهرت با کیفیت

بهترین راه برای ایجاد اعتماد و افزایش شهرت خود در کسب و کار این است به آنچه وعده داده اید، عمل کنید. وقتی مشتریان تحت تأثیر کیفیت کار شما قرار می گیرند، مطمئناً شما را تبلیغ می کنند.

  1. پیشنهاد نسخه آزمایشی یا تخفیف به ازاء ارجاع بدهید

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش مشتری، ارائه نسخه آزمایشی رایگان محصولات یا خدمات است. کسب‌وکارها پیشنهادهای تبلیغاتی با تخفیف ارائه می‌کنند و مشتریان فعلی خود را بر اساس ارجاع تشویق می‌کنند. رویدادهای آنلاین و آفلاین هم می توان برای جذب مشتریان راه انداخت.

  1. شرکت در نمایشگاه ها و جلسات شبکه سازی

شرکت در رویدادها و نمایشگاه ها برای شبکه سازی بسیار مفید است. کسب‌وکارها باید از رویدادها و کنفرانس‌هایی بهره ببرند که می‌تواند به آنها کمک کند تا پیشنهادات خود را به نمایش بگذارند.

چالش های افزایش مشتری

سری به فضای مجازی بزنید. همه در خصوص موفقیت و افزایش درآمد و زندگی مرفه و ماشین‌های مدل‌بالا حرف می‌زنند. انگار که منابع نامحدودی برای بازاریابی و در اختیار دارند. کمی که در اینترنت جستجو کنید، لیست طولانی‌ای از روش های افزایش مشتری پیدا می‌کنید؛ از بیلبورد تبلیغاتی و تبلیغات چاپی و اشانتیون و انتخاب موقعیت درست گرفته تا افیلیت مارکتینگ و تبلیغات آنلاین برای افزایش ترافیک. خیلی گیج‌کننده است، نه؟

اما ما در محیط ایده‌آل فعالیت نمی‌کنیم. هزاران چالش سر راه کسب‌وکارهای ایرانی وجود دارد:

  • در قدم اول، کسی از وضعیت فردای اقتصاد ایران و قیمت دلار و هزاران فاکتور دیگر خبر ندارد؛ پس باید هر طور شده هزینه‌هایتان را پایین نگه دارید و نمی‌توانید ریسک کنید.
  • به علاوه بسیاری از روش های ارائه‌شده، مانند تبلیغات در فیس‌بوک و یا تولید محتوا در یوتیوب، یا اصلاً به فضای ایران نمی‌خورند و نتیجه نمی‌دهند و یا به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های انتقال وجه بین‌المللی، قابل‌اجرا نیستند.

و لیست این نکات می‌تواند تا ابد ادامه پیدا کند.

پس برای افزایش مشتری در ایران باید چه‌کار کنیم؟ از کجا شروع کنیم؟

از راه‌حل‌هایی که برای 18 کسب‌وکار مختلف ارائه شده، استفاده کنید. روش های افزایش مشتری این درس‌نامه بر اساس کشورمان ایران انتخاب شده‌اند و اکثراً با بودجه‌هایی بسیار کم قابل‌اجرا هستند.

توصیه های کارآفرینان موفق برای افزایش مشتری

در انتهای این مقاله توصیه های شورای کارآفرین جوان وتیم برای افزایش مشتری را برایتان قرار داده‌ایم:

از منطقه امن خارج شوید و به سراغ خلاقیت بروید.

اگر تغییری ایجاد نکنید و به همان روش های قدیمی افزایش مشتری پایبند باشید، جای تعجب ندارد که با مشکل مواجه می‌شوید. وسلی ماتیوز، بازاریاب موفق، توصیه می‌کند:

برخلاف جریان آب حرکت کنید و با چالش‌های جدید روبرو شوید. اعتماد، رمز فروش است. پس به جای تمرکز روی بازاریابی و جذب مشتری، فقط روی تمرکز کنید.

(ما هم در تک‌تک مقاله‌های این درس‌نامه، روی اعتماد تمرکز کرده‌ایم و راهکارهای جلب اعتماد مشتریان را به شما می‌گوییم)

شبکه سازی کنید.

شبکه‌های اجتماعی خود را هر چه سریع‌تر ایجاد و روی نتورکینگ سرمایه گذاری کنید. بهتر است ابتدا روی گروه‌های کوچکتری تمرکز کنید. بعد این افراد شرکت شما را به دوستان و آشنایانشان معرفی می‌کنند. از طرفی، چون شما هم اعتماد این مشتریان را جلب کرده اید، می‌توانید از آنها بخواهید که شما را به دیگران معرفی کنند.

می‌توانید یک ایده عالی و یک ساختار تجاری بی نظیر داشته باشید، اما اگر مخاطبینی نداشته باشید که به فعالیت شما علاقمند باشند، موفقیت غیرممکن است. با مشاغل مشابه (که بازار هدف مشابهی هم دارند) مشارکت کنید و شبکه ارتباطی خود را گسترش دهید.

نسخه رایگان و آزمایشی ارائه کنید

یکی دیگر از روش‌های افزایش مشتری این است که محصول خود را به طور آزمایشی و رایگان به مشتریان خود پیشنهاد دهید. سونی وست، کارآفرین می‌گوید:

این یک روش عالی برای است، زیرا مشتری جدیدی جذب می‌کند. با ارائه محصولات آزمایشی و رایگان، ارزش محصول یا خدماتتان را اثبات می‌کنید. بعد این مشتری ها نظراتشان را  می‌گویند و بازخورد بیشتری درباره محصولات جدید دریافت می‌کنید.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی.

امروزه شبکه‌های اجتماعی بهترین مکان برای برقراری ارتباط با مشتریان است. صفحاتی که با تجارت شما مرتبط هستند را پیدا و در فعالیت‌های آنها شرکت کنید. هر چه بیشتر در این گروه‌ها عضو شوید احتمال آنکه توسط مشتریان بالقوه دیده شوید بالاتر می‌رود. مثلا اگر مغازه دوچرخه فروشی دارید، باید سعی کنید تا آنجا که ممکن است به گروه‌های مربوط به دوچرخه سواری بپیوندند.

شبکه‌های اجتماعی خود را هر چه سریع‌تر ایجاد و تعیین کنید چه کسی می‌تواند برای محصول یا خدمات شما مناسب باشد. بهتر است ابتدا روی گروه‌های کمتری تمرکز کنید. بعد احتمالاً آنها شرکت شما را به دوستان و گروه‌های خود توصیه می‌کنند. از طرفی، دیگر شما پیش از این اعتماد مشتریان خود را جلب کرده اید بنابراین می‌توانید از آنها بخواهید شما را به گروه‌ها و دوستانشان معرفی کنند.

خدمات رایگان ارائه دهید.

اگر شغلی مبتنی بر خدمات دارید به صورت رایگان به مخاطبین خود ارائه دهید و در ازای آن از مشتریان بخواهید شرح مفصلی از مزایای خدمات شما ارائه دهند. این یک روش عالی برای جذب مشتری جدید و افزایش مشتری است.

دستیابی به شرح مزایای خدمات هر شرکت، یکی از بهترین راه‌ها برای رونق بخشیدن به کسب و کار آن شرکت است زیرا به مخاطبین این اطمینان را می‌دهد که خدمات شما به درستی ارائه می‌شود و را به دست آورده اید.

مثلا اگر خدمات آموزشی ارائه می دهید. سعی کنید با ارائه خدمات رایگان به افرادی که در شبکه‌های اجتماعی بازدیدکنندگان زیادی دارند، از آنها بخواهید در مورد نحوه عملکرد شما و مزایای خدماتی که ارائه می‌دهید نظرات مثبت و اطمینان بخشی را با مخاطبین خود به اشتراک بگذارند.

پس از ایجاد یک برنامه بازاریابی، باید چندین کار مختلف را با هم مدیریت کنید. فقط نوشتن یک وبلاگ کافی نیست. پس از نوشتن، باید گزینه ایی را اضافه کنید که دقیقا نشان دهد که مشتری باید چکار کند (به عنوان مثال “دانلود رایگان”).

نتیجه‌گیری

در درسنامه راهکارهای جذب و افزایش مشتری، مهم‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های جذب مشتری در مشاغل مختلف را ارائه می‌کنیم. هر مقاله از این درسنامه، به یک کسب‌وکار مشخص اختصاص دارد و راهکارهای تخصصی و مناسب همان صنعت را ارائه می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا