علمی و پزشکی

ایران رتبه دوم فیلترینگ اینترنت در دنیا!

در شرایطی که اینترنت برای چند ساعت در ایران قطع شده و شبکه های اجتماعی خارجی در حال فیلتر شدن هستند، رئیس هیات رئیسه شورا گفت: استفاده از فضای مجازی باید مانند دنیا قانونی شود. اما به جز چین، کره شمالی و ایران، چه کشورهای دیگری چنین فیلترینگ شدیدی را در فضای مجازی انجام می دهند؟

فضای مجازی باید قانونی باشد

به گزارش تجارت نیوز، شبکه های اجتماعی به یک ضرورت برای زندگی ما تبدیل شده است. مردم نه تنها به این شبکه ها وابسته هستند، بلکه کسب و کار، سلامت و ایمنی آنها نیز حول محور آنها می چرخد. رئیس هیأت رئیسه مجلس در خصوص قطعی اینترنت در چند روز گذشته و فیلترینگ شدید در کشور، روز گذشته اعلام کرد که فضای مجازی نیز مانند سایر نقاط دنیا قانونی شود.

وی به مسئول جلسه غیرعلنی مجلس با حضور وزیر کشور و فرمانده کل نیروی انتظامی این کشور گفت: نظر مجلس این است که با توجه به واقعیت های جامعه مردم بتوانند از فضای مجازی اما هنوز تصمیم قطعی در خصوص رفع فیلتر برخی شبکه های اجتماعی گرفته نشده است.»

مثل چین و کره شمالی!

اولین و خشن ترین کشورها و رهبران سانسور در جهان کره شمالی و چین هستند. در تمامی لیست های منتشر شده ممنوعیت و فیلترینگ در جهان، این دو کشور در صدر قرار دارند. تقریبا هیچ چیزی وجود ندارد که این دو کشور سانسور نکرده باشند.

مردم این کشورها نمی توانند از رسانه های اجتماعی غربی یا VPN استفاده کنند و تمام رسانه های سیاسی آنها به شدت سانسور شده است. هر دو کشور همچنین اپلیکیشن های پیام رسان خارجی را فیلتر کرده اند و شهروندان را مجبور به استفاده از اپلیکیشن های ساخت داخل و کاملا کنترل شده کرده اند.

به عنوان مثال، چینی ها فقط می توانند از وی چت برای ارسال پیام استفاده کنند. برنامه ای که نه تنها پیام ها را رمزگذاری می کند، بلکه به اشخاص ثالث اجازه می دهد تا وارد شوند و به پیام ها دسترسی داشته باشند.

شهروندان کره شمالی تنها به کمتر از 30 سایت در داخل کشور دسترسی دارند. تقریباً تمام محتوای 12 روزنامه، 20 مجله و مجله کره شمالی توسط خبرگزاری دولتی کره شمالی تولید می شود که بر فعالیت ها و بیانیه های رهبری سیاسی متمرکز است. مدارس و موسسات دولتی شبکه های داخلی با دسترسی به نام Kwangmyong را به شدت کنترل می کنند. بیشترین استفاده از اینترنت در این کشور محدود به پرسنل نظامی و دولتی است.

ایران رتبه دوم فیلترینگ اینترنت در جهان!

ایران رتبه دوم فیلتر جهانی را دارد

بر اساس گزارش وب سایت comparietech، ایران رتبه دوم محدودیت های اینترنتی را دارد. در ایران استفاده از VPN و میلیون ها وب سایت محدود شده است. رسانه های اجتماعی نیز تحت محدودیت های بیشتری قرار دارند. فیس بوک، یوتیوب، توییتر و اخیرا اینستاگرام و واتس اپ در ایران فیلتر هستند.

فقط VPN های مورد تایید دولت را می توان استفاده کرد که به طور موثر آنها را بی فایده می کند. بسیاری از پیام رسان ها نیز ممنوع شده اند زیرا مقامات برنامه ها و سرویس های داخلی را به عنوان جایگزین معرفی می کنند.

از سال 2013، نزدیک به 50 درصد از 500 وب سایت بازدید شده در سراسر جهان، از جمله یوتیوب، فیس بوک، توییتر و +Google مسدود شده اند و ایران یکی از کشورهایی است که فعالیت رسانه های اجتماعی را ممنوع کرده است.

هیچ فیلترینگ اروپایی وجود ندارد

در مورد سایر کشورهای جهان نیز باید گفت که به جز چند کشور از جمله ترکیه و بلاروس، هیچ کشور اروپایی شبکه های اجتماعی را فیلتر نکرده است. فقط در دو کشور بلاروس و ترکیه سانسور شدید رسانه ای وجود دارد. هیچ یک از برنامه های پیام رسانی در اروپا فیلتر نیستند.

تنها کشور آمریکای جنوبی که رسانه ها و اخبار مستقل را به شدت کنترل و سانسور می کند، ونزوئلا است. تنها 4 کشور در جهان VPN را به طور کامل ممنوع کرده اند، یعنی چین، ایران، کره شمالی و عراق.

به گفته Statista، یک نظرسنجی از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل توسط شرکت امنیت آنلاین و حریم خصوصی Surfshark نشان داد که ۲ درصد از کشورهای مورد بررسی در حال حاضر دسترسی به رسانه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان را مسدود می‌کنند. چین، کره شمالی، ایران و ترکمنستان.

این محدودیت عمدتاً برای شبکه های اجتماعی خارجی مانند توییتر و فیس بوک اعمال می شود. لازم به ذکر است که چین دارای اکوسیستم ملی شبکه های اجتماعی و برنامه های ارتباطی است.

4141

دکمه بازگشت به بالا