اجتماعیترندهای کسب و کار

تاریخچه لوگو نایک

احتمالا لوگو نایک را روی لوازم ورزشی خودتان و دوستانتان زیاد می‌بینید. نماد swoosh در طراحی لوگو نایک یکی از ساده‌ترین و تأثیرگذارترین تصاویر برای برندسازی در جهان است. در واقع 62 درصد از بازار کفش ورزشی متعلق به نایک است. این نماد ماجرای خاص خودش را دارد.

نایک یک شرکت آمریکایی است و دفتر مرکزی آن در شهرستان واشنگتن در ایالت اورگان قرار دارد. این شرکت در سال 1964 توسط فیل نایت و بیل باورمن تأسیس شد. در ابتدا با نام Blue Ribbon Sports  یا روبان آبی شناخته می‌شد، اما در سال 1971 به نام فعلی یعنی نایک (تلفظ درست: نایکی) تغییر پیدا کرد.

آغاز نایک

بیل باورمن عاشق دویدن بود و از بهبود عملکرد ورزشکارانش لذت می‌برد. او مربی شناخته شده ملی در دانشگاه اورگان بود. فیل نایت هم یک ورزشکار بود و در برنامه دو و میدانی باورمن حضور داشت. سپس مدرک MBA را از دانشگاه استنفورد گرفت.

نایت و باورمن هر دو به فکر بهبود فناوری تولید کفش بودند. باورمن کفش های راحت، مقرون به صرفه و ایمن را برای بهبود عملکرد ورزشکارانش تولید کرد. در حالی که مدل‌های اولیه او شکست خوردند، ولی مقاله نایت به او کمک کرد تا رویای خودش را به واقعیت تبدیل کند.

باورمن به نایت پیشنهاد داد که با هم شراکت کنند. اینگونه شد که شرکت  Blue Ribbon Sports شکل گرفت. از این رو اولین گام را در جهت تاسیس شرکت تولیدی کفش نایک برداشتند. در همان زمان آنها نماد معروف swoosh را برای نایک معرفی کردند.

در حال حاضر لوگو نایک به چه معناست؟

لوگو نایک متشکل از نماد سووش (Swoosh) است و به یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین نمادها در قرن بیستم تبدیل شد. این نماد در رنگ‌های مختلف تولید شد و همواره قدرتمند دیده می‌شود. این نماد مخفف حرکت و سرعت است.

نایت یکی از بنیانگذاران نایک که این لوگو را سفارش داده، در ابتدا از این لوگو خوشش نیامد. او در آن زمان در دانشگاه ایالتی پورتلند در کلاس حسابداری تدریس ‌می‌کرد. یک روز دختری در سالن دانشگاه نشسته بود و با دوستانش صحبت ‌می‌کرد. دخترک گفت که پول کافی برای تهیه لوازم نقاشی رنگ روغن را ندارد و نایت هم این کلمات را شنید. بنابراین، به او 2 دلار در ساعت پیشنهاد داد تا چند طرح برایش بکشد.

کارولین در عرض 17 ساعت یکی از به یادماندنی ترین لوگوهای جهان را طراحی کرد. اینگونه بود که سه خط مستقیم با یک خط منحنی منفرد در مقابل هم قرار گرفتند.

این لوگو در ابتدا «استریپ» نامیده ‌‌شد که بعدها به طور گسترده به «سووش» معروف شد. سووش علاوه بر حرکت، به الیاف مورد استفاده در کفش‌های نایک هم اشاره داشت.

تاریخچه تکامل لوگو نایک

لوگو نایک یکی از شناخته شده ترین لوگوها با سابقه 50 ساله است. تنها با ذکر نام نایک، بلافاصله تصاویری از محصولات نمادین نایک در ذهن شما تداعی می‌شود. البته نایک، کتابخانه گسترده‌ای از نمادها را دارد.

در کاتالوگ این برند لوگوهایی وجود دارد که برای مدل‌های خاص کفش ورزشی، ورزشکاران، رویدادها و سازمان‌های شریک طراحی شده‌اند. برای مثال، تصویر معروف جامپمن یا شعار «Just Do It» را در نظر بگیرید.

این لوگو برای اولین بار، در سال 1971 روی کفش‌های فوتبال ظاهر شد و سپس روی سایر تجهیزات قرار گرفت.

طراحی لوگو نایک در چند سال اول، به جای پالت مشکی در پالت رنگی قرمز و سفید اجرا ‌می‌شد. از نظر بنیانگذاران این برند، رنگ قرمز معنای انرژی، قدرت، سرعت و اشتیاق است. در حالی که رنگ سفید همیشه نماد شفافیت و وفاداری است.

با این حال، برای قوی‌تر و جهانی شدن این نشان نمادین، پالت رنگی آن به سیاه و سفید ساده تغییر پیدا کرد.

1964 – 1971

اولین طراحی لوگو این شرکت به نام اصلی آن یعنی «Blue Ribbon Sports» انجام شد. این متن زیر حروف درهم آمیخته «BRS» قرار داده شد. اگرچه مشکل خوانایی داشت، اما  این حروف به دلیل راه راه‌های جذاب و شکل منحصر به فردشان، غیرعادی به نظر ‌می‌رسیدند.

اولین حرف B  از دو حرف دیگر جدا شد و روی قسمت بالای R در سمت چپ همپوشانی داشت. در همان زمان، حرفR  به آرا‌می‌در S  ادغام ‌‌شد، که با آن در سمت راست همپوشانی داشت. این طراحی لوگو فقط شامل سه حرف در پالت سیاه و سفید، ولی کاملاً پیچیده بود. به همین دلیل هم فونت زیر آن، بسیار ساده نوشته شد.

1971 – تا کنون

با این حال، طرح swoosh نسبت به مدل قبلی خودش بسیار به یاد ماندنی‌تر و چشمگیرتر است. همانگونه که اشاره شد، یکی از بنیانگذاران شرکت یعنی فیل نایت، آن را کاملاً تصادفی و بدون نیاز به پرداخت پول زیاد به فردی حرفه‌ای و مشهور، به دست آورد. کارولین دیویدسون، همان طراحی که روی swoosh کار ‌کرد، تنها در ابتدای مسیر حرفه‌ای خودش قرار داشت. با این حال توانست یکی از بهترین لوگوهای تمام دوران را خلق کند.

1971 – 1976

یکی دیگر از نسخه‌های درهم ریخته‌تر طراحی لوگو نایک در همان زمان مورد استفاده قرار گرفت. کلمه «Nike» که با حروف کوچک، درست روی نماد سووش نوشته شده بود، شکوهش را خراب کرد.

1976 – تا کنون

با گذشت زمان، تیم طراحی شرکت با اضافه کردن یا حذف نام برند، لوگوی نایک را آزمایش کرد. این لوگو به دلیل استفاده از فونت ایتالیک، نسبتاً پویا به نظر ‌می‌رسید.

در عین حال، حروف حجیم و خطوط و برش‌های مستقیم آن، حسی از ثبات را به swoosh صاف و تیز ‌می‌بخشید که همیشه با حرکت و سرعت همراه بود. لوگوتایپ جسورانه، مفهوم لوگو نایک را تثبیت کرد و تصویری از یک برند مطمئن و قدرتمند، با ظاهری بسیار پیشرو را ایجاد کرد.

عناصر طراحی لوگو نایک

شرکت نایک برای ابراز هویت برند خودش به شدت به این لوگو تکیه می‌کند. به عناصر زیر در طراحی لوگو نایک دقت کنید:

  • شکل لوگو نایک: نماد swoosh شکل بال نایک، یا همان الهه یونانی پیروزی است. بنابراین، کارولین دیویدسون به لطف شناخت الهه، شکل بال را در ذهنش داشت.
  • رنگ نایک: نماد swoosh در طول سال‌ها در رنگ‌های مختلف مطابق با ترندهای مد، ظاهر شد. برای سالها، به رنگ سیاه و سفید تولید می‌شد. سپس یک رنگ نارنجی ساده به رنگ این برند، تبدیل شد.
  • فونت لوگو نایک: طراحی لوگو نایک متمرکز بر یک نماد است. اما شعارش یعنی «Just Do It» گاهی اوقات در بالای لوگو ظاهر می‌شود. گاهی اوقات نام شرکت روی لوگو نیز دیده می‌شود. این متن از فونت زیبای Futura Bold استفاده می‌کند. نام نایک با حروف درشت نوشته شده تا به تبلیغ برند کمک کند.

حرف K کمی کج است تا نام شرکت، متمایز و قابل مشاهده شود. نام «Nike» تا سال 1995 با فونت Futura Bold در بالای لوگو ظاهر می‌شد. نام شرکت در سال 1995 از لوگو حذف شد. نماد swoosh  به عنوان تنها عنصر طراحی لوگو باقی مانده و تنها شناسه شرکت است.

تیم خبری مقالات اجتماعی

پژوهشگر اجتماعی با نگاهی منطقی و نوآورانه. ارائه دیدگاه‌های تازه درباره تفاوت‌های فرهنگی و مسائل اجتماعی.
دکمه بازگشت به بالا