اجتماعی

تخلف پر هزینه – شیمیشی

بیش از هشت سال از آخرین تغییرات نرخ جرایم تخلفات رانندگی می گذرد و در این مدت بارها پلیس تقاضای تمدید جرایم راهنمایی و رانندگی را داشته که نتیجه این پیگیری ها در نهایت تصویب این افزایش بوده است. در نرخ برخی از جرایم رانندگی در اولین جلسه هیات دولت در سال جدید بر اساس اعلام رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان فرک تعداد جرایم رانندگی 4 تا 5 برابر می شود.

به گزارش شیمیشی، بر اساس آمار پلیس نوروز امسال نیز مانند سال های گذشته با آمار بالای تصادفات و فوتی شهروندان مواجه هستیم به گونه ای که از ابتدای سفرهای نوروزی تاکنون حدود 550 نفر جان خود را در تصادفات رانندگی از دست دادند. اقدامات بیشتری برای جلوگیری از این اتفاق نیاز است.ما یک حادثه هستیم.

همچنین بر اساس اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی آن کشور، طی 11 ماه سال گذشته بیش از 18 هزار و 500 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند.

به گفته کارشناسان، وقوع حوادث رانندگی دلایل مختلفی دارد که از آن جمله می توان به جاده های ناایمن، خودروهای دارای نقص فنی و بی توجهی رانندگان اشاره کرد. اما در این بین یکی از مواردی که می توان گفت بیشترین تاثیر را در وقوع تصادفات و یکی از عوامل بروز تصادفات دارد خطاهای انسانی و سهل انگاری رانندگان است.

بر اساس نظر کارشناسان، اعمال جریمه برای راننده مقصر می تواند بهترین عامل پیشگیرانه در میزان جرایم و تصادفات باشد، این در حالی است که آخرین تغییرات مربوط به نرخ جریمه تخلفات رانندگی مربوط به سال 1393 و نرخ ثابت بوده است. این نرخ ها باعث شده تا جریمه رانندگان افزایش یابد و متخلفان دستگیر نشوند.

پیشنهاد پلیس این بود که تمام جرایم رانندگی افزایش یابد تا سردار احمدرضا رادان، فرمانده نیروی انتظامی وی در راستای هجدهمین همایش پلیس راهنمایی و رانندگی سراسر کشور بر پیشگیری از تخلفات رانندگی تاکید کرد و از دولت خواست تا آمار تخلفات رانندگی را افزایش دهد.

وی در مورد لزوم افزایش ارزش تخلفات ادامه داد: برآورد ما این است که 10 درصد رانندگان در تصادفات مرتکب تخلف می شوند و این 10 درصد کسانی هستند که اراده خود را به دیگران تحمیل می کنند و باعث تصادف می شوند و جان انسان ها را می گیرند.

فرمانده کل نیروی انتظامی تاکید می کند: معتقدیم اگر هزینه تخلفات افزایش پیدا کند قطعا تخلفات کاهش می یابد.

به گزارش شیمیشی، در این بین برخی تصور می کنند پلیس تمام درآمدهای ناشی از جرایم رانندگی را به عنوان درآمد از دولت دریافت می کند. در شرایطی که اینطور نیست و قانونگذار برای هر ریال از این درآمدها مساحتی تعیین کرده است تا این مبالغ صرف خدمات عمومی شود.

سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراس وی در پاسخ به این نگرانی ها با تاکید بر اینکه پلیس و همه دستگاه های متولی به دنبال جلوگیری از افزایش آمار جرائم هستند، اعلام کرد که رسیدگی به این موضوع برای گرفتن پول نیست، بلکه تنها برای جلوگیری از خطرات و اقداماتی است که ممکن است رخ می دهد. علت تصادفات است. .

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه هدف از افزایش جرایم تامین سلامت مردم است، گفت: اگر جرایم رانندگی صد برابر شود برای رانندگانی که رفتار مناسبی داشته باشند فرقی نمی کند. رانندگی و طبق آمار 1402 نفر کمتر از رانندگان سال های گذشته و امسال مجازات شده اند.

به گفته رئیس پلیس راهور فراکا، این موفقیت برای رانندگانی است که می خواهند اراده خود را با تخلفات رانندگی تحمیل کنند. اما پلیس و هیچ سازمان دیگری اجازه نمی دهد این حداقل ها با سلامت و ایمنی شهروندان بازی کند و یکی از اهداف افزایش جرایم رانندگی حفظ سلامت جامعه و پرهیز از رفتارهای خطرناک رانندگی است.

وی میزان جرایم رانندگی را متفاوت دانست و ادامه داد: برخی جرایم با خطر تصادف (تخلف تصادف) 4 تا 5 برابر افزایش می یابد. البته هنوز جدول جدید نرخ جرائم به ما اعلام نشده و آنچه تصویب شده و منتظر اعلام آن هستیم این است که مثلا جریمه سرعت غیرمجاز حدود 600 تا 700 هزار تومان خواهد بود. .

رئیس پلیس راهور فراکا اظهار داشت: رانندگی در حالت مستی و مصرف مواد روانگردان جرم بسیار مهمی است و به عنوان شدیدترین مجازات در کل دنیا تعریف می شود.

گفتگوی زمان اجرای آن اعلام شد و خاطرنشان کرد: پس از گذراندن مراحل اداری تا 10 یا 15 روز آینده اجرایی خواهد شد.

سرهنگ ربیعی تابانکست رئیس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ وی همچنین در گفتگو با شیمیشی افزایش جرایم رانندگی را راهکاری برای کنترل جرایم و کاهش تصادفات می داند و می گوید: این افزایش برای جلوگیری از تخلفات رانندگی و در نتیجه کاهش تصادفات و قربانیان است.

وی در خصوص افزایش جرایم رانندگی و تصویب آن در شورای دولت، تصریح می کند: بر اساس تصمیمات و برنامه های سردار حسینی رئیس پلیس راهور فریسه، جرایم رانندگی باید افزایش یابد زیرا جریمه و تخطی به مقداری است که پرداخت آن متوازن است، نیست، و لذا شفعه لازم وجود ندارد.

وی ادامه می دهد: نگاه ما نباید این باشد که افزایش جرایم رانندگی هزینه ای را به جامعه تحمیل می کند. زیرا هدف این است که با بهای پرداخت شده بازدارندگی بالایی در تخلفات رانندگی داشته باشیم و بر این اساس شاهد کاهش تصادفات و قربانیان باشیم.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به افزایش 5 تا 6 برابری جرایم رانندگی اشاره کرد و تاکید کرد: این افزایش تاثیرگذار خواهد بود، زیرا تجربه سایر کشورها مشخص است.

با این استدلال که اگر مردم کشورهای دیگر قانونی هستند، به دلیل فرهنگ بالای آنها نیست. بله، این قانونی شدن به دلیل آمار بالای تخلفات رانندگی است و می گوید: هنگام پرداخت جریمه های سنگین باعث بازدارندگی می شود و مردم رفتار خود را در امر تخلفات رانندگی کنترل می کنند که نتیجه آن قابل مشاهده است. در کل جامعه

وی در ادامه سخنان خود می گوید: در بحث حوادثی که باعث تخلف در کشورهای دیگر می شود; میزان جرایم رانندگی نیمی از درآمد ماهانه یک فرد است. زیرا معتقدند هرکس تخلف می کند و محیط را ناامن می کند باید هزینه آن را بپردازد.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از افزایش نرخ جرایم رانندگی استقبال می کند و می گوید: با این حجم تخلفات در سطح شهر، اگر نرخ جرایم رانندگی افزایش پیدا نکند; کنترل موضوع تصادفات مشکل خواهد بود.

به گزارش شیمیشی، فراموش نکنیم عوامل مختلفی در وقوع تصادفات و تخلفات رانندگی نقش دارند که نیروی انسانی یکی از آنهاست و انتظار می رود علاوه بر افزایش آمار جرایم رانندگی، سایر عوامل تصادفات از جمله ایمنی جاده ها، افزایش ایمنی خودروها و … نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت و انتظار می رود پلیس برای پیشگیری از تصادفات از اقدامات دیگری مانند اعمال نقطه منفی و … بیش از پیش استفاده کند. .

انتهای پیام

تیم خبری مقالات اجتماعی

پژوهشگر اجتماعی با نگاهی منطقی و نوآورانه. ارائه دیدگاه‌های تازه درباره تفاوت‌های فرهنگی و مسائل اجتماعی.
دکمه بازگشت به بالا