اجتماعی

عصر یک انقراض؛ وقتی «جاده‌های ارواح» قربانی می‌گیرند

شبکه گسترده ای از «جاده های خائن» به سرعت در اعماق جنگل های استوایی و بکر جهان در حال گسترش است و طبق پیش بینی بسیاری از کارشناسان، هدف از این جاده های غیرقانونی، تخریب جنگل های بارانی به ویژه در آسیا و اقیانوسیه است. .

به گزارش شیمیشی، وجود جاده‌ها و مسیرهای غیررسمی از میان جنگل‌های استوایی و نخل‌کاری‌ها و جاده‌های جنگل‌زدایی غیرقانونی همیشه نشانه‌ای از جنگل‌های آینده است.

جنگل‌زدایی جدیدترین جنگل‌های بارانی در سراسر جهان با وجود تلاش‌های جهانی برای کاهش جنگل‌زدایی در سال گذشته (2023) با سرعتی سریع ادامه یافت و در حالی که در کلمبیا و برزیل، موارد جنگل‌زدایی گزارش شد، اما در مجموع، مساحت تقریباً یک منطقه اندازه سوئیس جنگل های دست نخورده قبلی را در سراسر جهان از دست داده است.

محققان محیط زیست در دانشگاه جیمز کوک استرالیا با استفاده از برنامه “نقشه زمین سه بعدی” (Google Earth) برای نقشه برداری از جنگل های استوایی در جزایر بورنئو، سوماترا و گینه نو دریافتند که 1.37 میلیون کیلومتر جاده وجود دارد. 4 میلیون کیلومتر مربع از جنگل های بارانی در این جزایر ثبت شده است که بین سه تا هفت برابر بیشتر از آمار رسمی گزارش شده در این جزایر است. پایگاه داده جاده ثبت شده است.

بر اساس مطالعه ای که در مجله Nature منتشر شده است، این جاده های ارواح، که شامل جاده های بولدوزر در اعماق جنگل های بارانی بکر و جاده های غیرقانونی در مزارع روغن نخل هستند، اغلب نشان دهنده نابودی جنگل های اطراف آن ها در طول زمان بوده است.

با توجه به نتایج فوق کارشناسان محیط زیست به این نتیجه رسیده‌اند که وجود این جاده‌ها به دلیل تسهیل راه‌های بیشتر و دسترسی به عمق جنگل‌ها، تهدیدی جدی و مستقیم برای مناطق جنگل‌های گرمسیری است که قبلاً مسکونی شده‌اند. آن را انسان نیاورده است

یک دوره از دست دادن؛  چه زمانی

جاده چوب بری از میان جنگل های بارانی در حوضه کیکوری، پاپوآ گینه نو. جاده‌های غیرقانونی دسترسی برای قطع درختان، استخراج معادن یا پاک‌سازی زمین را افزایش می‌دهد/تصویر: Alamy

پروفسور بیل لارنس، یکی از نویسندگان این مطالعه در دانشگاه جیمز کوک، اضافه کرد: جاده های غیرمجاز اغلب توسط افراد زیادی از جمله کشاورزان قانونی یا غیرقانونی، معدنچیان، چوب بران، کشاورزان، دامداران و قاچاقچیان مواد مخدر ساخته می شوند. .

وی تاکید کرد: توسعه شبکه این راه های غیرمجاز منجر به افزایش چشمگیر دسترسی به مناطق طبیعی که قبلا دورافتاده و دست نخورده بودند و همچنین منجر به افزایش چشمگیر تخریب محیط زیست در اثر فعالیت هایی مانند قطع می شود. درختان. استخراج معادن و پاکسازی زمین

تیمی متشکل از بیش از 200 داوطلب، نویسنده و محقق آموزش دیده این مطالعه تحلیلی را در مجموع 7000 ساعت انجام دادند. آنها همچنین تخمین می زنند که نقشه برداری از تمام جاده های روی زمین 640000 ساعت طول می کشد.

لورنس گفت تا اواسط قرن، حدود 25 میلیون کیلومتر جاده آسفالته جدید پیش بینی می شود و 90 درصد از کل ساخت و ساز جاده ها در کشورهای در حال توسعه از جمله بسیاری از مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری با تنوع زیستی باورنکردنی انجام خواهد شد.

وی همچنین یادآور شد: متاسفانه یافته های جدید ما نشان می دهد که عرض و طول راه ها در مناطق گرمسیری آسیا و اقیانوسیه بی اهمیت و مغفول تلقی می شود و بسیاری از جاده ها از دست دولت خارج شده است. در این یافته ها، طبیعت بازنده بزرگ است.

به گزارش گاردین، محققان می گویند یافته های آنها با مطالعات قبلی در کامرون، جزایر سلیمان و برزیل مطابقت دارد و این واقعیت را تأیید می کند که ساخت جاده تقریباً همیشه از تخریب جنگل های محلی جلوگیری می کند.

جنگل زدایی در آمازون؛ میلیون ها درخت برای پاسخگویی به تقاضای بازار گوشت قطع شد

در عین حال، در جنگل های معروف آمازون که به آنها “ریه های زمین” می گویند، وضعیت به همان اندازه خطرناک است.

مطالعه‌ای که روزنامه گاردین در اواسط سال گذشته (2023) منتشر کرد، نشان داد که جنگل‌زدایی در سراسر برزیل بین سال‌های 2019 تا 2022 به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است و گسترش کشاورزی دام اولین عامل بود.

بر اساس این گزارش، تنها در مدت 6 سال بیش از 800 میلیون درخت از جنگل های آمازون برای تامین نیاز بازار گوشت برزیل قطع شده است.

یک دوره از دست دادن؛  چه زمانی

جنگل مرتبط با دامداری در شمال برزیل / عکس: AP

این در حالی است که کارشناسان و صاحب نظران علوم محیطی پیش از این بارها نسبت به اهمیت حفاظت از اراضی جنگلی برای مقابله با بحران تغییرات اقلیمی هشدار داده بودند.

به گزارش یورونیوز، این پروژه تحقیقاتی که به طور مشترک توسط سازمان غیردولتی بریتانیایی “Office of Investigative Journalism”، روزنامه گاردین و دو سازمان رسانه ای دیگر انجام شده است، نشان می دهد که نرخ بالای جنگل زدایی در آمازون به طور سیستماتیک با کشاورزی مرتبط است. و مشاغل پرورش گاو در برزیل.

اگرچه صنعت گاو و گوشت گاو برزیل همیشه قول داده است که جنگل ها را برای ایجاد مراتع دام قطع نکند.

جنگل زدایی جنگل های کوهستانی جهان یک تهدید جدی برای تنوع زیستی است

در این میان کارشناسان محیط زیست هشدار می دهند که جنگل زدایی در نقاط مختلف جهان تنها در جنگل های استوایی یا منطقه آمازون نیست، بلکه این پدیده نگران کننده در مناطق کوهستانی جهان نیز دیده شده است.

گروهی از محققان چینی قبلاً در مطالعه ای جداگانه درباره جنگل زدایی در مناطق کوهستانی جهان و تأثیر مخرب آن بر تنوع زیستی گزارش کرده بودند.

این مطالعه اخیراً منتشر شده نشان می دهد که از سال 2000 تاکنون نزدیک به 78.1 میلیون هکتار یا 7.1 درصد از جنگل های کوهستانی از بین رفته است. اما مسئله مهمتر این است که بسیاری از این تلفات در مناطق گرمسیری با تنوع زیستی بالا رخ داده است.

تیمی از محققان چینی به همراه همکاران خود از انگلیس دریافتند که جنگل‌های کوهستانی جهان با سرعت بالایی در حال ناپدید شدن هستند و این امر بر گونه‌های در حال انقراض فشار وارد می‌کند.

محققان “دانشگاه علوم و فناوری جنوبی” در چین و دانشگاه “لیدز” در انگلیس تغییرات جنگل های کوهستانی را هر ساله از سال 2001 تا 2018 بررسی کرده اند.

یک دوره از دست دادن؛  چه زمانی

آتش سوزی جنگل در مناطق کوهستانی ایالات متحده / عکس: AP

میزان سالانه تخریب این جنگل ها از سال 2010 تا 2018 نسبت به سال های 2001 تا 2009 50 درصد افزایش یافته و سالانه 5.2 میلیون هکتار از جنگل های کوهستانی از بین رفته است.

بر اساس این گزارش، بیشترین علت از بین رفتن جنگل های کوهستانی، جنگل زدایی (42 درصد)، آتش سوزی (29 درصد)، سوختن محصولات غذایی (15 درصد) و کشاورزی دائمی یا نیمه دائمی (10 درصد) است محل.

به گفته کارشناسان، رشد سریع جنگل‌زدایی عمدتاً به دلیل گسترش سریع کشاورزی به ارتفاعات جنوب شرقی آسیا و افزایش قطع درختان در جنگل‌های کوهستانی است.

با توجه به نتایج این مطالعه، این گونه بیشترین خسارت و بیشترین میزان رشد را در بین جنگل های کوهستانی گرمسیری داشته است، اما خوبی این است که این جنگل ها سرعت زادآوری سریع تری نسبت به جنگل های کوهستانی در مناطق معتدل و شمالی دارند. .

تخریب بیش از 40 درصد از جنگل های حرا در برخی کشورها

یکی دیگر از گیاهانی که ارزش زیادی برای زمین و ساکنان آن دارد «جنگل حرا» است. پوشش گیاهی حرا منحصر به فرد است. ریشه آنها در خاک غرقابی و تقریباً بدون اکسیژن است. برگ ها و ساقه های آنها نیز برای تنظیم سطح شوری طراحی شده اند.

گیاهان حرا از طریق بذر تکثیر نمی شوند، بلکه “شاخه” خود را تکثیر می کنند (نهال اسپوروفیت جوان گیاهی است که از جنین بذر رشد می کند).

حرا در منطقه میانی بین خشکی و دریا قرار دارد و فواید بسیاری برای مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری دارد. آنها زیستگاه جانوران دریایی هستند و تنوع زیستی را حفظ می کنند. حرا همچنین با فرسایش سواحل مبارزه می کند.

یک دوره از دست دادن؛  چه زمانی

اداره حفاظت از محیط زیست فلوریدا: چهار عامل اصلی گسترش حرا را محدود می کند: 1) آب و هوا، 2) آب شور، 3) تغییرات جزر و مدی، و 4) نوع خاک. همچنین بیش از 50 گونه مانگرو در سراسر جهان یافت می شود.

با این حال، آخرین اطلاعات به روز شده در مورد وضعیت این اکوسیستم های ارزشمند و مفید نشان می دهد که برخی از کشورها بین سال های 1980 تا 2005 تا 40 درصد از جنگل های حرا خود را از دست داده اند که به معنای تهدیدی جدی برای حیواناتی است که در آنجا زندگی می کنند .

بقای جنگل‌ها، به‌ویژه جنگل‌های استوایی، در سرتاسر سیاره زمین برای دستیابی به اهداف توافق پاریس برای محدود کردن گرمایش زمین به 1.5 درجه سانتی‌گراد و همچنین دستیابی به اهداف چارچوب کونمینگ-مونترال در مورد تنوع زیستی ضروری است.

جنگلی که به خوبی از طریق یک فرآیند برنامه ریزی شده به خوبی مدیریت می شود، هنوز هم می تواند زیستگاه سالمی برای انواع گیاهان و حیوانات باشد.

محققان می گویند برای محافظت از گونه های حساس در نقاط حساس تنوع زیستی، یکپارچگی جنگل باید حفظ شود، موضوعی که فراتر از پیشگیری از جنگل زدایی است.

85 درصد پرندگان، پستانداران و دوزیستان در کوهستان زندگی می کنند. اکنون بررسی ها نشان می دهد که مردم از این مناطق نیز بهره برداری می کنند. آسیا، آمریکای جنوبی، آفریقا، اروپا و استرالیا همگی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته اند.

یک دوره از دست دادن؛  چه زمانی

کمک به حیوانات در طول آتش سوزی در استرالیا

بیشتر تلفات در شمال آسیا به دلیل آتش سوزی جنگل ها به ویژه در بخش های وسیعی از روسیه بوده است. در استرالیا، خشکسالی و آتش سوزی جنگل ها خسارت زیادی به استرالیا وارد کرده است.

بیش از 40 درصد از کل تلفات مربوط به جنگل های کوهستانی استوایی است که به عنوان کانون های تنوع زیستی شناخته می شوند. در این مقاله آمده است که ایجاد مناطق حفاظت شده در کانون های تنوع زیستی باعث کاهش خسارت می شود.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات اجتماعی

پژوهشگر اجتماعی با نگاهی منطقی و نوآورانه. ارائه دیدگاه‌های تازه درباره تفاوت‌های فرهنگی و مسائل اجتماعی.
دکمه بازگشت به بالا