ترندهای کسب و کارعلمی و پزشکی

فیزیوتراپی سینه بعد از پروتز

جراحی سینه چیست؟

که به آن ماستوپکسی و بزرگ کردن نیز می‌گویند، یک روش پزشکی است که برای تغییر در شکل ظاهری سینه ‌ها استفاده می‌شود. از این جراحی می توان برای دستیابی به اهداف مختلفی استفاده کرد، از بهبود تقارن تا افزایش سایز  و یا تغییر شکل سینه ها. در نظر داشته باشید که جراحی سینه حتی می تواند به افزایش اعتماد به نفس شخص نیز کمک نماید. بدون توجه به دلیل انجام عمل جراحی سینه، هدف آن کمک به تغییر شکل بدن به گونه ای است که ظاهر فرد را بهبود بخشد. با این پیشرفت ها، بسیاری از زنان احساس اعتماد به نفس و قدرت بیشتری می نمایند.

هدف از مراقبت بعد از جراحی سینه، به حداقل رساندن جای زخم و افزایش بهبود بافت سینه می باشد. از طریق تحقیقات دقیق و مشاوره با متخصصان، می‌توان یک برنامه مراقبت فردی و متناسب با نیاز های بهبودی هر فرد ایجاد کرد. این مراقبت ها شامل: فعالیت بدنی مناسب، اصلاح رژیم غذایی، تغییر پانسمان، مدیریت زخم و حمایت عاطفی از بیمار در طول مسیر بهبودی خواهد بود.

با پیروی از این اقدامات، بانوان می توانند تا حد زیادی خطر عوارض را در طول دوره نقاهت پس از جراحی کاهش دهند تا هر چه سریع تر دوران نقاهت بعد از جراحی سینه را با کمترین جای زخم سپری نمایند. در ادامه به مهم ترین مراقبت ها بعد از جراحی سینه در جهت کاهش درد، خواهیم پرداخت.

صحیح خوابیدن

یکی از مشکلات رایج که بسیاری از افراد پس از جراحی سینه با آن رو به رو می شوند، استراحت شبانه خوب است. خوابیدن هم به دلیل درد و هم به دلیل خستگی ذهنی می تواند دشوار باشد. با این حال، با چند گام ساده، می توان به میزان کافی، خواب آرام پس از جراحی سینه دست یافت.

خوابیدن به پشت یا به پهلو

به طور کلی پیشنهاد می شود برای این که بیماران بعد از جراحی سینه، هنگام خواب دچار درد و نارحتی نشوند، بهتر است تنها به پشت بخوابند. به این شکل وقت کافی برای ترمیم بافت های آسیب دیده حاصل از جراحی سینه، پیدا می شود. علاوه بر این خطر تغییر شکل سینه ها که به علت خوابیدن اشتباه شاید، به وجود بیاید، کاهش می یابد.

مهم ترین نکات در مورد طرز صحیح خوابیدن بعد از جراحی سینه

  • در صورت بروز درد های شکمی بعد از جراحی سینه، فورا به پزشک خود خبر دهید.
  • از خوابیدن بر روی شکم، به خصوص در چند هفته اول، جدا خودداری نمایید.
  • از یک بالشت در اطراف خود استفاده نمایید تا در یک قسمت ثابت باشید.
  • یک سوتین طبی برای کاهش فشار  درد به ناحیه بخیه ها حتما بپوشید.

استفاده از سوتین های مخصوص جراحی سینه

بدون شک، پس از عمل جراحی سینه، شما درد بسیار زیادی را احساس خواهید کرد. البته این درد طبیعی بوده و بعد از چند هفته به طور قابل توجهی، کاهش پیدا می نماید. اما برای کمک به کم شدن درد جراحی سینه، استفاده از سوتین های مخصوص پس از جراحی سینه، یک روش بسیار کارآمد، خواهد بود.

استفاده از داروهای ضد درد

هفته اول بعد از جراحی سینه، شما بیشترین درد را خواهید داشت. پیشنهاد می کنیم قبل از جراحی سینه تمامی کار های منزل، را از قبل انجام دهید تا بتوانید در دوران بهبودی جراحی سینه، کاملاً استراحت نمایید. همچنین از جراح خود بخواهید که برای شما بهترین مسکن های ضد درد را تجویز نماید.

عدم انجام فعالیت های سنگین

در حالی که انجام فعالیت‌های بدنی مانند پیاده‌روی، یوگا و شنا می‌تواند به کاهش درد جراحی سینه کمک کند، هنوز هم توصیه می‌شود قبل از شروع تمرینات با یک پزشک تان مشورت کنید. ورزش باید با فعالیت های سبک شروع شود، در صورت انجام فعالیت شدید، می تواند باعث ایجاد اسکار شود و ممکن است علائم را بد تر نماید. باعث افزایش فشار و اصطکاک روی ناحیه عمل شده شده و  بهبودی را به طور قابل توجهی به تاخیر می اندازد.

مشاوره با  میتواند کمک بزرگی در زمینه جراحی های مرتبط با پستان برای شما باشد

رعایت نکات مهم هنگام دوش گرفتن

یکی از مهم ترین مشکلات افرادی که تحت جراحی سینه قرار می گیرند، درد بسیار زیاد هنگام دوش گرفتن می باشد. یک سری نکات وجود دارد که با رعایت آن ها هنگام دوش گرفتن، می توان درد جراحی سینه رو به طور قابل توجهی کاهش داد. این نکات عبارت اند از:

  • هنگام استحمام برای راحتی و کم شدن فشار روی سینه، از یک چهار پایه برای نشستن استفاده نمایید. همچنین یک همراه با خود داشته باشید تا بتواند در هنگام استحمام به شما کمک نماید.
  • بعد از پایان استحمام، بدن خود را به آرامی و توسط یک حوله ی بسیار نرم، خشک نمایید.
  • نیازی به پانسمان دوباره ی جای جراحی سینه بعد از استحمام نیست.
  • بعد از آن که بدن خود را به طور کامل خشک نمودید، فورا سوتین‌ تان را که پزشک برای شما تجویز نموده، بپوشید.

کاهش درد جراحی سینه برای بسیاری از زنانی که به دنبال جراحی ایمن و موفق هستند، اولویت دارد. روش های مدیریت درد را می توان قبل، حین و بعد از عمل جراحی برای به حداقل رساندن ضربه و خطر عوارض استفاده کرد.

بهترین راه برای کاهش درد حاصل از جراحی سینه تا حد زیادی به عوامل مختلفی مانند سن، سابقه پزشکی، شرایط از قبل عمل، نوع عمل پزشکی و شرایط موجود، بستگی دارد. درد جراحی سینه را می توان با استفاده از روش هایی از جمله: ایجاد تغییرات در سبک زندگی مانند رژیم های ورزشی و برنامه های تغذیه، استفاده از دارو ها یا درمان های فیزیوتراپی برای کنترل و مدیریت ناراحتی بعد از عمل را شامل می شود. در حالی که این مداخلات ممکن است به طور کامل درد پس از عمل جراحی سینه را از بین نبرند، اما مطمئناً می توانند به کاهش درد آن کمک کنند تا سریع تر افراد از عمل خود بهبود یابند.

  • انجام ندهید: سعی نکنید خیلی زود بدوید

اگر قبل از کوچک کردن سینه خود دونده بودید، باید بدانید که برای مدت زمان طولانی، ورزش مورد علاقه خود را نباید انجام دهید. دویدن نه تنها فشار زیادی به قفسه سینه و سینه‌ های عمل شده وارد می‌ کند؛ بلکه می‌ تواند عوارضی را در فرایند بهبود شما ایجاد کند. مدت زمان بازگشت شما به مرحله دویدن، بر اساس چند عامل متفاوت مشخص می ‌شود.
اول از همه شما بر اساس سرعت بازیابی خود، مورد ارزیابی قرار خواهید گرفت. برخی از زنان سریع تر از بقیه بهبود می ‌یابند و در دویدن مشکل چندانی ندارند. همچنین اگر از عوارضی مانند از دست دادن بیش از حد خون در طول عمل خود رنج می ‌برید، به زمان بیشتری احتیاج خواهید داشت تا به بدن خود کمک کنید و فرصت ترمیم بدهید. انتظار نداشته باشید زودتر از سه تا چهار هفته بعد از عمل و یا حتی خیلی دیر تر، به دویدن بپردازید.

  • انجام دهید: وقتی آماده هستید حرکات کششی داشته باشید

یک حرکت کششی خوب قبل و بعد از هرگونه تمرین، ضروری است و عضلات را سالم و آماده نگه می ‌دارد. با این حال، حرکات کششی شما تا چند هفته پس از جراحی محدود خواهند بود. فشار بیش از حد مانند کشش بالای سر می ‌تواند به ماهیچه‌ های سینه آسیب برساند و جراحی دوم دیگری را ضروری کند. با این حال، کشش زمانی که بدن شما برای آن ها آماده باشد، مزایای بی ‌شماری را به همراه خواهد داشت.
به عنوان مثال، حرکات کششی سبک و نرم، از سفتی و ضعف عضلات قفسه سینه در مراحل آخر بهبودی شما، جلوگیری می ‌کند. به همان اندازه مهم است بدانید که یک کشش خوب، جریان خون شما را در عضلات و بافت زیر پوست، بهبود می ‌بخشد. این حرکات شما را قوی ‌تر و سالم‌ تر نگه می‌ دارد. به طور معمول، شما احتمالاً در اوایل دوره بهبودی، حرکات کششی محدودی خواهید داشت اما تا زمانی که پزشک به شما مجوز نداد، این کار را شروع نکنید.

  • انجام ندهید: وزنه ‌ها را بلند نکنید

اگر قبل از کوچک کردن سینه خود، تمرینات بدنسازی داشتید و از بلند کردن وزنه لذت می ‌بردید، پس از اتمام عمل جراحی باید وزنه زدن خود را چند هفته تا چند ماه متوقف کنید. در واقع، وزنه‌ ها احتمالاً آخرین تمرینی خواهند بود که پزشک به شما اجازه می ‌دهد در طول دوران نقاهت خود انجام دهید. فشار این تمرینات روی قفسه سینه شما تا زمان بهبودی کامل، بسیار زیاد خواهد بود.
هنگامی که پزشک به شما اجازه بدهد وزنه بزنید، با کوچک ترین وزن ممکن شروع کنید و سپس به تمرینات شدید تر بپردازید تا توانایی های خود را ارتقا دهید. به عنوان مثال، ممکن است قبل از حرکت به لیفت قفسه سینه یا سایر کار های معمول، چند لیفت جانبی ساده انجام دهید. این تمرینات قدرت عضلانی شما را افزایش می ‌دهد و به بدن شما در بهبودی کمک می ‌کند.

در حالی که برای بیماران بازگشت به ورزش و شیوه زندگی فعال پس از جراحی بسیار مهم است، این نیز برای بدن بسیار مهم است که به آن زمان لازم برای ترمیم داده شود. جراحان پلاستیک در کار با ورزشکاران پس از عمل جراحی، تجربه ‌های بسیاری دارند و با بیماران برای ارائه دستور العمل ‌های خاص که متناسب با نیاز های آن ها باشد، همکاری خواهند کرد. برخی از دستور العمل ‌های کلی ورزش کردن بعد از لیفت سینه، عبارت است از:

  • بعد از لیفت سینه، ورزش در قسمت پایین بدن توصیه می ‌شود که البته بسیار برای بدن مفید خواهد بود.
  • حرکت اسکوات با وزن بدن و لانج و پرس پا مجاز است.
  • تمرینات قلبی سبک با استفاده از دوچرخه ثابت یا بیضوی بدون اتصال به بازو، در کنار پیاده روی سبک، انتخاب ‌های خوبی در هفته‌ های بعد از عمل است.
  • تا هر چهار هفته بعد از عمل، از هر نوع حرکتی که شامل حرکات پرشی، سریع و یا ایجاد جنبش در ناحیه بالایی بدن باشد، اجتناب شود.
  • در این مدت، جراح وضعیت سینه ‌ها را ارزیابی می ‌کند و مناسب ‌ترین برنامه ورزشی را تعیین می ‌نماید.
  • پس از یک هفته درد کاهش می ‌یابد تا حدی که در برخی از بیماران که تحت جراحی پروتز سینه قرار گرفته ‌اند، نیازی به داروی مسکن دیگر نیست. معمولا با مشورتی که از پزشک می‌ گیرید، می ‌توانید فعالیت ‌های روزمره خود را از سر بگیرید. البته عجول نباشید، هنوز برای ورزش بعد از عمل سینه خیلی زود است!
  • بهتر است بیمار تا دو هفته ابتدایی پس از عمل، از انجام هر گونه ورزش بعد از پروتز سینه که باعث بالا رفتن گردش خون می ‌شود، خودداری کند. بهتر است در صورت داشتن هرگونه درد غیر عادی سریعا پزشک خود را مطلع کنید. در این بازه زمانی، می ‌تواند پیاده‌روی سبک را شروع کنید.
  • به طور معمول تا یک ماه پس از جراحی سینه، درد به طور کامل از بین خواهد رفت. تا این زمان بخیه ‌ها را هم کشیده ‌اید. اگر شاغل هستید و شغلتان به فعالیت جسمی نیاز دارد، بهتر است حداقل ۳ هفته مرخصی بگیرید. در صورت صلاح دید پزشک می ‌توانید به محل کار خود برگردید. هر چند توصیه می ‌شود از بلند کردن اجسام سنگین به شدت بپرهیزید.
  • بر اساس نظر ، در این بازه زمانی می ‌توانید فعالیت بدنی عادی خود را داشته باشید. اما توصیه می‌ کنیم از فعالیت ‌های شدید مرتبط با ورزش بعد از بپرهیزید. خصوصا در قسمت بالا تنه شامل شکم، بازو ها، عضلات کمر و پهلو ها؛ چرا که این موضوع ممکن است سبب خون ریزی و درد شود.
  • دقت داشته باشید برای ورزش بعد از پروتز سینه همواره زمان هست. بهتر است چند وقتی را به استراحت و بهبودی خود اختصاص دهید سپس می توان با تمرینات بسیار ساده ورزش را شروع کرد. اما عجله نکنید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا