ترندهای کسب و کارعلمی و پزشکی

رژیم کتوژنیک برای لاغری و حل مشکلات تیروئید

رژیم کتوژنیک

رژیم غذایی کتوژنیک یا کتو؛ یک رژیم غذایی محبوب برای سریع لاغر شدن است. غذای مناسب در رژیم کتوژنیک با کربوهیدرات کم و چربی بالا است و افراد زیادی برای کاهش وزن از این رژیم غذایی استفاده می‌کنند.

در این  رژیم لاغری منبع سوخت و ساز بدن از کربوهیدرات به چربی تغییر می‌کند که به آن کتوزیس گفته می‌شود. یعنی بدن شما وارد فاز چربی سوزی شده و کاهش وزن شما شروع می‌شود.

در رژیم غذایی کتو، سوزاندن چربی‌های اضافی و انباشته بدون اینکه شخص احساس گرسنگی کند، انجام می‌شود.

به نظر این رزیم غذایی ، شاید آسان‌ترین رژیم غذایی نباشد، اما در صورتی که دستورالعمل‌های آن را در برنامه غذایی خود ایجاد کنید، طولی نخواهد کشید که بدن شما شروع به چربی سوزی کند.

 انواع رژیم کتوژنیک

این رژیم محتوی مقدار بسیار کمی کربوهیدرات، مقدار متوسطی پروتئین و مقدار زیادی چربی است. این نوع از رژیم کتو به‌طور معمول محتوی ۷۵٪ چربی، ۲۰٪ پروتئین و ۵٪ کربوهیدرات است.

در این رژیم، دوره‌هایی با کربوهیدرات بیشتر وجود دارد.

این رژیم به شما اجازه می‌دهد تا در نزدیکی تمرینات ورزشی‌تان کربوهیدرات بیشتری مصرف کنید.

این رژیم شبیه به رژیم استاندارد است، با این تفاوت که محتوی مقدار بیشتری پروتئین است. رژیم کتو با پروتئین بالا محتوی ۶۰٪ چربی، ۳۵٪ پروتئین و ۵٪ کربوهیدرات است.

آیا رژیمهای کتوژنیک واقعا در کاهش وزن مؤثرند؟

این روش رژیم راه مؤثری برای کاهش وزن و کاهش خطر کم کاری تیروئید هستند. در واقع تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم کتوژنیک بسیار بهتر از رژیم‌های توصیه‌شده‌ی کم‌چربی هستند.

در این روش با قابلیت سیرکنندگی‌اش موجب می‌شود بدون نیاز به کالری‌شماری یا وسواس درمورد غذای مصرفی، وزن کم کنید. یک مطالعه نشان می‌دهد که این رژیم نسبت به رژیم غذایی کم‌چربی با محدودیت کالری، در کاهش وزن ۲٫۲ برابر موفق‌تر عمل می‌کند. علاوه بر این رژیم کتوژنیک موجب کاهش تری‌گلیسرید و افزایش کلسترول خوب خون نیز می‌شود.

غذاهای مناسب برای این رژیم غذایی

اگر این نوع روش رزیم را انتخاب کرده اید، غذای مناسب در رژیم کتوژنیک و میان وعده های شما باید با انتخاب غذاهای زیر کامل شود

نوشیدنی های مناسب در رژیم

قند در نوشیدنی های زیادی وجود دارد این در حالیت که مصرف قند و کربوهیدرات در این رژیم غذایی ممنوع است. بنابراین در انتخاب نوشیدنی های مناسب باید دقت زیادی کرد. برخی از نوشیدنی های مناسب برای این رژیم عبارتند از:

فواید رژیم کتوژنیک برای سلامتی

این نوع رژیم می‌تواند ابزار مؤثری برای درمان بیماری‌های عصبی مانند صرع باشد. مطالعات زیادی فواید این رژیم را برای گستره‌ی وسیعی از بیماری‌ها به اثبات رسانده‌اند. این بیماری‌ها عبارتند از:

رژیم کتوژنیک خطر عوامل مؤثر بر بیماری های قلبی را کاهش می‌دهد. به‌عنوان مثال در کنترل فشار خون بالا، کاهش قند خون و چربی بدن مؤثر است و سطح کلسترول خوب خون را افزایش می‌دهد.

رژیم کتوژنیک تاکنون برای درمان برخی از انواع سرطان و تأخیر در رشد تومورها مورد استفاده قرار گرفته است.

این رژیم غذایی می‌تواند نشانه‌های بیماری آلزایمر را کاهش بدهد و روند پیشرفت این بیماری را به تأخیر بیندازد.

رژیم کتوژنیک در کاهش سطح انسولین مؤثر است. این امر می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک (یکی از انواع کیست تخمدان) داشته باشد

در جواب به این سوال که آیا می شود؟ بدیهی است که بگوییم: نه! با اینکه در لاغری کم خوری و بهتر بگوییم خوردن غذاهای سالم و آن هم به اندازه تاثیر بسیار زیادی دارد اما به تنهایی کافی نیست. برای لاغر شدن در فرصت کوتاه باید ورزش کردن را نیز در اولویت قرار دهید. ورزش کردن و حفظ رژیم غذایی مهم ترین فاکتورهایی هستند که با رعایت آن ها می توانید وزن خود را کاهش دهید؛ اما در کنار این موارد، عوامل دیگری نیز وجود دارند که به شما در لاغری کمک خواهند کرد. ما را همراهی کنید که این عوامل را بررسی کنیم:

رژیم غذایی به تنهایی باعث کاهش وزن نمی شود و باید در کنار آن ورزش کنید؛ اما متاسفانه یک فاکتور بسیار مهم در این موضوع ژنتیک شما است. اگر همه اعضای خانواده به صورت وراثتی چاق هستند کار سختی در پیش دارد. اگر از جمله افرادی هستید که با خوردن آب هم چاق می شوید، ناچار هستید تمام طول زندگی برنامه منظمی برای سالم زندگی کردن داشته باشید. خوب ورزش کنید، خوب بخوابید و همیشه از همه کمتر بخورید.

یکی از مشکلاتی که در اضافه وزن شما تاثیرگذار است، بیماری های هورمونی است. اگر بیماری های هورمونی را درمان کنید، رژیم غذایی به تنهایی باعث کاهش وزن شما خواهد شد. البته با سالم زندگی کردن و ورزش کردن می توان وزن خود را کاهش دهید. این بیماری هایی نظیر تیروئید کم کار که از جمله بیماری های هورمونی است وزن شما در کوتاه ترین زمان ممکن به شکل قابل توجهی افزایش می دهد. درمان این بیماری ها قبلا از شروع رژیم الزامی است.

داشتن خواب کافی و در زمان درست می تواند در کنار رژیم غذایی و ورزش وزن شما را کاهش دهد. به صورت کلی سالم زندگی کردن این روزها کار بسیار سختی است. خوابیدن قبل از نیمه شب و بیدار شدن در صبح زود در تعادل وزنی تاثیر بسیار زیادی دارد اما متاسفانه هیچ کدام از ما به این مهم اهمیت نمی دهیم.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که زمانی که استرس دارید بیشتر از همیشه غذا می خورید. یا دچار پرخوری در زمان افسردگی و عصبانیت می شوید. باید یاد بگیریم که در زمان بحران های روحی بهترین روش را برای آرام کردنمان انتخاب کنیم. پرخوری یکی از روش های کنترل اعصاب است که به سلامت جسمانی آسیب وارد می کند؛ اما دانستن روش های روانشناسی که به کمک چند دوره تراپی حل می شود، روش های بسیار مناسب تری هستند. پس اگر این مشکلات روانی را داشته باشید می توانید به خوبی درک کنید که رژیم غذایی به تنهایی باعث کاهش وزن نخواهد شد.

با توجه به موارد بالا می توان گفت رژیم غذایی به تنهایی باعث کاهش وزن نمی شود. ورزش کردن، تسلط بر اعصاب، سالم زندگی کردن و درمان بیماری های هورمونی از جمله روش هایی است که در کنار هم باعث کاهش وزن و تناسب اندام شما خواهند شد

فاطمه کیمیا

در ابتدا با نوشتن مجموعه 3 نمایشنامه برای کودکان با نام غول سیاه کوچولو کار محتوا را شروع کردم و آن را به چاپ رساندم.سپس دوره های محتوا ، سئوی محتوایی را آموزش دیدم. الان در حدود یکسال است که در به اندام دکتر کرمانی مشغول به کار نوشتن و ترجمه‌ی مقالات هستم.
دکمه بازگشت به بالا