ترندهای کسب و کارعلمی و پزشکی

علائم بارداری چیست؟ | علائم شایع حاملگی در روزهای اول

اولین علائم حاملگی چیست؟

متوقف شدن قاعدگی معمولاً از اولین علائم بارداری است اما راه قابل اطمینانی برای تشخیص حاملگی نیست. اما چگونه باید از بارداری خود مطمئن شد؟ بسیاری از زنان از تست‌های بارداری خانگی (بیبی چک) برای تشخیص بارداری استفاده می‌کنند. به‌طورمعمول یک بارداری نرمال ۴۰ هفته یعنی از اولین روز آخرین قاعدگی تا تولد نوزاد طول می‌کشد. این ۴۰ هفته به سه مرحله تقسیم می‌شود که شامل سه‌ماهه اول، سه‌ماهه دوم و سه‌ماهه سوم است. جنین در طی این سه مرحله دستخوش تغییرات زیادی می‌شود. در این مقاله هفته به هفته از ابتدا تا انتهای تقویم بارداری به تغییرات جنین و علائم مادر می‌پردازیم تا تصویری کلی از بارداری در ذهنتان مجسم شود.

البته این تست‌ها زمانی دقیق هستند که حداقل یک هفته پس از آخرین قاعدگی استفاده شوند و اگر تست زودتر از ۷ روز انجام شود، ممکن است نتیجه کاذب به دست آید. اگر تست مثبت باشد احتمال بارداری زیاد است اما اگر تست منفی باشد، احتمال اشتباه بودن وجود دارد. برای تشخیص قطعی بارداری آزمایش خون hCG و بررسی جدول عدد بتا در بارداری یکی از بهترین راه‌هاست. برای ثبت درخواست آزمایش بارداری کلیک کنید. در هر مرحله از بارداری با رشد جنین و تغییرات هورمونی، علائم و عوارض مختلفی ظاهر می‌شود. کم‌خونی، عفونت دستگاه ادراری و تغییرات خلقی از عوارض رایج دوران بارداری محسوب می‌شوند. همچنین تهوع صبحگاهی و گاهی استفراغ به‌ویژه در طول ۱۲ هفته اول بارداری شایع است.

یکی از مشکلاتی که ممکن است گربیان‌گیر مادران باردار شود دیابت بارداری است. ازاین‌رو، زنان باردار باید به علائمی مانند تشنگی و گرسنگی مفرط، تکرر ادرار و خستگی دقت کنند. افزایش وزن بیش‌ازحد و ابتلا به چاقی ممکن است با فشارخون و دیابت همراه شود. بنابراین لازم است که از پزشک خود مقدار نرمال وزن را بپرسید تا مانع از چاقی و پیامدهای مرتبط با آن شوید. ریزترین علائم بارداری در هفته اول همچنین ممکن است شامل افزایش گرمای بدن ، کم اشتهایی و حتی افزایش فشار خون باشد. در این مرحله، برخی زنان همچنین ممکن است با مشکلات گوارشی مانند ملتهب شدن لثه‌ها یا تجربه تهوع در مواجهه با برخی بوها روبرو شوند.

زنانی که قبل از بارداری دچار کمبود وزن هستند در طی بارداری وزن بیشتری نسبت به BMI خود اضافه می‌کنند. افرادی که قبل از بارداری دچار اضافه وزن یا چاق هستند، وزن‌گیری کمتری دارند. مقدار کالری توصیه‌شده روزانه برای یک خانم با وزن طبیعی که کمتر از ۳۰ دقیقه در هفته ورزش می‌کند، ۱۸۰۰ کالری روزانه در سه‌ماهه اول، ۲۲۰۰ کالری روزانه در سه‌ماهه دوم و ۲۴۰۰ کالری روزانه در سه‌ماهه سوم است. به یاد داشته باشید، برخی از این علائم ممکن است علائم طبیعی بارداری باشند، اما ممکن است نشانه‌ای از موارد جدی‌تر نیز باشند، بنابراین در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر با پزشک یا ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود مشورت کنید: دوران بارداری زمانی است که تغییرات بزرگی برای بدن شما و در زندگی شما ایجاد می شود، زیرا برای تولد نوزاد آماده می شوید.

همچنین ممکن است زمانی باشد که ممکن است در مورد برخی از تغییراتی که تجربه می کنید نگران باشید و می خواهید بدانید چه زمانی باید به دنبال کمک باشید. بیشتر تغییرات در بدن شما احتمالاً بخشی طبیعی از بارداری است. بیشتر مسائل مربوط به سلامت بارداری خفیف و شایع هستند. با این حال، برخی از علائم می تواند نشان دهد که ممکن است اوضاع خوب پیش نرود و می تواند به یک عارضه جدی بارداری اشاره کند. برخی از این علائم ممکن است در مراحل مختلف بارداری شما ظاهر شوند. دیگران ممکن است در هر زمان رخ دهند. حتی اگر در مورد علائم خود مطمئن نیستید اما فکر می کنید که چیزی با سلامتی خودتان یا کودکتان درست نیست، مهم است که آن را بررسی کنید. در صورت داشتن هر یک از علائم زیر فوراً با پزشک، ماما یا بیمارستان تماس بگیرید:

چگونه می توانم از عوارض بارداری جلوگیری کنم؟ اغلب اجتناب از عارضه در بارداری امکان پذیر نیست. اگر قبل از لقاح مشکل سلامتی داشته باشید یا در دوران بارداری قبلی دچار مشکل شده باشید، ممکن است شانس بیشتری برای ابتلا داشته باشید. همچنین در صورت داشتن سابقه خانوادگی عوارض بارداری احتمال بیشتری وجود دارد. ممکن است با اطمینان از رفتن به تمام قرارهای قبل از زایمان، احتمال ایجاد مشکل را کاهش دهید یا احتمال بدتر شدن یک عارضه را کاهش دهید. اگر مشکل سلامتی بالقوه ای پیدا شود، ممکن است برای نظارت دقیق تر بر سلامت خود و کودکتان به قرارهای قبل از زایمان نیاز داشته باشید.

برخی خونریزی ها طبیعی هستند اما اگر خونریزی شدید باشد می تواند از علائم سقط جنین یا بارداری خارج از رحم باشد. هر چه رنگ خون قرمز کم رنگ باشد، اهمیت بیشتری دارد زیرا اگر رنگ خون تیره باشد، احتمال دارد که این خون مربوط به خون ریزی های گذشته بوده که در بدن انباشته شده ودر حال تخلیه است. اگر خون ریزی شدید وهمراه با درد و اسپاسم هایی مثل دوران قاعدگی باشد می تواند از علائم هشدار دهنده سقط جنین باشد و چنانچه خونریزی با درد ناحیه بالاتر همراه باشد، از علائم هشداردهنده بارداری خارج از رحم است . بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک با بررسی و آزمایشاتی روی خون مشکل را شناسایی خواهد کرد.

اکثر خونریزی ها و خونریزی های کم رنگ مشکل جدی ای نیستند اما نباید آن را نادیده بگیرید، به خصوص اگر با درد و اسپاسم ودرد بالاتنه همراه باشد. سر گیجه و حالت تهوع بیش از حد بروز حالت تهوع و سرگیجه ها در سه ماه اول بارداری طبیعی است اما اگر از حد بگذرد می تواند علامت جدی به دنبال داشته باشد. حالت تهوع بیش از حد باعث کاهش وزن ، سرگیجه و بی حالی ، کم شدن آب بدن و اختلال در تعادل الکترولیت ها می شود. با پزشک خود مشورت کنید ، زیرا ممکن است برای درمان کم آبی بدون نیاز به بستری شدن داشته باشید و همچنین سرگیجه و بی حالی شما تحت کنترل قرار بگیرید.

نکات کلیدی هفته اول بارداری در این مرحله شما هنوز به طور قطعی باردار نیستید. در واقع احتمال دارد پریود شوید. علائمی که تجربه می کنید می تواند PMS یا سندرم پیش از قاعدگی باشد نه بارداری. کم کم باید برای بارداری آماده شوید و با مصرف ویتامین های مخصوص دوران حاملگی و تغییر شیوه زندگی، خودتان را برای این راه طولانی مهیا کنید. اگر تست حاملگی شما مثبت است و نزدیک دوران پریود خود متوجه شدید که باردار هستید، در حال حاضر در هفته اول باراداری نیستید؛ احتمالا حدود چهار هفته است که باردار هستید.

از نظر پزشکی، اولین هفته بارداری از اولین روز آخرین پریود محاسبه می شود؛ پس در واقع هفته اول بارداری، شما پریود هستید و تا هفته دوم یا سوم –بسته به طول چرخه پریود- باردار نیستید. مراحل بارداری برای اینکه مادر بداند در چندمین هفته بارداری قرار دارد باید با استفاده از روش‌های محاسبه سن بارداری، سن جنین را تشخیص دهد. معمولا با استفاده از سونوگرافی و یا بر اساس اولین روز از آخرین پریود هفته بارداری تشخیص داده می‌شود. تا هفته ۱۲ بارداری را سه‌ماهه اول می‌گویند. سه‌ماهه دوم از هفته ۱۳ تا ۲۷ و سه‌ماهه سوم از هفته ۲۸ شروع شده و تا زمان تولد ادامه دارد. در این بخش هر کدام از مراحل را با جزئیات بیشتری بررسی می‌کنیم.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا