اقتصادیترندهای کسب و کار

آب بندی مخازن تحت فشار

آب بندی مخازن بتنی یک موضوع حیاتی است!

همان‌طور که می‌دانی بیشترین کاربرد مخازن بتنی برای نگهداری از آب برای کاربردهای کشاورزی یا صنعتی است. امروزه خطر کمبود منابع آبی بر هیچ‌کس در هیچ کجای جهان پوشیده نیست و حتی اکثر مردم عادی نیز این موضوع را در زندگی خود در کشورهای مختلف در مقایسه با سال‌های گذشته درک کرده‌اند.

آمارها نشان می‌دهد به دلیل افزایش جمعیت، برداشت بی‌رویه از منابع آبی و همچنین عدم استفاده از روش‌های صحیح و اصولی در الگوی مصرف و همچنین نگهداری آب، میزان آب چه در بخش خانگی و چه در بخش کشاورزی و صنعتی، چالش جدی را تجربه می‌کند.

در چنین شرایطی که است که اهمیت آب بندی مخازن خصوصاً در نوع بتنی به‌شدت افزایش پیدا می‌کند. زیر آب‌بندی غلط و غیراصولی یا عدم آب‌بندی مخازن بتنی می‌تواند باعث هدررفت هزاران لیتر آب شود که در شرایط کنونی این موضوع هرگز مورد اقبال و پذیرش صنایع و کشاورزان و حتی مشترکان بخش خانگی نیست.

این موضوع در زمان خشکسالی‌ها اهمیت بسیار بالاتری پیدا می‌کند؛ یعنی زمانی که منابع آبی ورودی به هر کشور از طریق بارش کاهش پیدا می‌کند، روش نگهداری از آب در مخازن مختلف از جمله مخازن بتنی بسیار اهمیت دارد.

در مورد مخازن بتنی نکته‌ای که شاید تفاوت بزرگی با سایر انواع مخازن ایجاد کند، ساختار بتن ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن در مقایسه با فلز است.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های یک مخزن بتنی، حرکت سطحی است که روی آن پیاده شده است که معمولاً باعث ایجاد ترک‌هایی در بدنه مخزن می‌شود. باتوجه‌به ویژگی‌های فلز، این مشکل در مخازن فلزی دیده نمی‌شود.

اما از طرفی کیفیت نگهداری آب یا هر مایعی در یک مخزن بتنی معمولاً بالاتر از مخازن فلزی است. به همین دلیل است که آب بندی مخازن بتنی نسبت به سایر انواع مخازن سخت‌تر است و البته اهمیت بیشتری دارد.

غیر از عوامل زیست‌محیطی، عامل دیگری که باعث می‌شود آب‌بندی مخزن بتنی اهمیت زیادی پیدا کند، مباحث مالی و ضررهای مربوط به این پروژه‌ها است. با آب‌بندی صحیح و اصولی این مخازن می‌توانیم انتظار داشته باشیم که از هدررفت هزاران لیتر آب و میلیون‌ها تومان سرمایه جلوگیری کرده‌ایم.

یکی دیگر از دلایل بسیار مهم برای آب بندی مخازن بتنی، ترک‌های ایجاد شده در این مخازن، احتمال بزرگتر شدن ترک‌ها و همچنین عمیق‌تر شدن آنها است. فرض کنید یک مخزن آب ۱۰۰ هزارلیتری برای یک منطقه مسکونی تعریف شده است.

درصورتی‌که آب‌بندی این مخزن به‌درستی انجام نشده باشد و بعد از مدت‌ها کارکرد، ترک‌هایی در بدنه آن ایجاد شده باشد و این ترک‌ها نشت‌گیری و ترمیم نشود، بزرگترین معضل پیش رو تامین آب شرب همان منطقه مسکونی است. البته در کنار آن مشکلات دیگری همچون هزینه بسیار بالای ترمیم یا ساخت مجدد مخزن بتنی برای منطقه مسکونی یاد شده ایجاد می‌شود.

هر کدام از دلایلی که در این بخش بیان شد به‌تنهایی می‌تواند اهمیت بسیار بالای آب‌بندی و نشت‌گیری مخازن بتنی را برای هر کسی روشن کند. دقت کنید که در این بخش سعی کردیم بیشتر به موارد فنی، اجتماعی و اقتصادی نشت‌گیری و آب‌بندی یک مخزن بتنی بپردازیم. دلایل دیگری نیز وجود دارد که بررسی آنها از حوصله این مطلب خارج است. اما خوب است بدانید که دلیل اهمیت آب بندی مخازن بتنی، فقط موارد یاد شده در این قسمت مقاله نیست و دارای ابعاد بزرگتری است.

چرا آب از مخازن بتنی نشت می کند؟

یک مخزن بتنی ممکن است به دلایل مختلفی دچار نشت آب شود. بخشی از این عوامل ممکن است به زمان طراحی پیاده‌سازی و اجرای مخزن بازگردد. یعنی بعضی اصول طراحی پیاده‌سازی و ساخت مخزن در شروع پروژه رعایت نشده است. در چنین شرایطی قطعاً مشکلات مربوط به نشت آب از مخزن در درازمدت به‌صورت پیوسته وجود خواهد داشت. اما گروه دیگری از عوامل و دلایل هستند که حتی در صورت پیاده‌سازی و اجرای اصولی مخزن، ممکن است باعث ایجاد ترک و نشتی در بدنه مخزن شوند.

به‌طورکلی موارد زیر اصلی‌ترین عوامل ایجاد نشت و ترک در بدنه مخازن بتنی هستند. همین عوامل هستند که آب‌ بندی مخازن بتنی را به یک ضرورت تبدیل کرده‌اند:

  • مشکلات مربوط به طراحی، اجرا و پیاده‌سازی غیراصولی مخزن: مخازن بتنی باید توسط تیم‌های حرفه‌ای و باتجربه و متخصص طراحی شوند. زیرا به‌دفعات مشاهده شده است که بعضی طراحی‌های غیراصولی، به دلیل عدم رعایت استانداردهای مربوط به یک مخزن بتنی در مرحله مربوط به طراحی یا اجرا، باعث ایجاد مشکلات بسیار بزرگ و مداوم برای مخزن بتنی از جمله ترک‌های عمیق شده است.

حل مشکل آب‌بندی یک ترک عمیق که ناشی از طراحی یا اجرای غیر اصولی است، بسیار سخت‌تر از آب‌بندی یک مخزن بتنی با یک ترک ساده است.

  • حرکت صفحات زمین و زلزله: عامل بعدی بسیار مهم در ایجاد ترک و نشت در بدنه مخازن بتنی، زلزله، حرکت صفحات زمین حتی پس‌لرزه‌های کوچک است. همان‌طور که می‌دانید، مخزن بتنی روی یک پایه ثابت پیاده‌سازی می‌شود. حال زمانی که صفحات زیرین زمین به هر دلیلی روی یکدیگر یا کنار یکدیگر حرکت می‌کنند، این پایه ثابت بر روی سطح زمین تنش‌های بزرگی را بر بدنه خود تحمل می‌کند.

طبیعی است که بسته به میزان حرکت صفحات زمین یا میزان لرزه‌ها، اندازه تنش‌های وارده بر بدنه مخزن نیز تغییر می‌کند. هرچه ابعاد یک زلزله یا پس‌لرزه بزرگ‌تر باشد، وارد شده بر بدنه مخزن و بتن نیز بیشتر خواهد بود و باعث ایجاد ترک‌های جدی‌تر و عمیق‌تر در بدنه خواهد شد.

  • رشد درختان: شاید این عامل کمی عجیب به نظر برسد؛ اما خوب است بدانید بعضی درختان می‌توانند تا ده‌ها متر پایین‌تر از سطح زمین یا اطراف ریشه خود را گسترش دهند. نکته منفی که درباره ریشه این گونه درختان ممکن است سازه‌های بتنی را تهدید کند، رشد آهسته و پیوسته آنهاست. یعنی ریشه هنگام برخورد به یک سازه بتنی، سعی می‌کند تا به درون آن نفوذ کند. برای این موضوع کافی است فقط نوک ریشه در یک حفره سازه بتنی قرار گیرد. بعد از آن به‌مرورزمان این حفره بزرگتر می‌شود و تبدیل به ترک‌های روی بدنه خواهد شد.

شاید حالا فهمیده باشید که چرا در بعضی از مناطق هنگام پیاده‌سازی مخزن، فاصله مخزن با درختان یا گیاهان که ریشه‌های قوی دارند، تنظیم می‌شود یا منطقه تا یک متراژ ایمن از این عوامل پاک‌سازی می‌شود.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که در مخازن بتنی دیده می‌شود، این است که موقعیت فیزیکی ترک و خود ترک در ابتدای امر با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شود. یعنی هیچ اثری از ترک مشاهده نمی‌کنید اما می‌بینید که سطح آب درون مخزن در حال کاهش است.

در چنین شرایطی اگر آب بندی مخازن بتنی را جدی نگیرید و سعی نکنید موضع ترک را پیدا کنید و نسبت به نشت‌گیری آن حرکتی انجام دهید، هنگام عمیق‌تر شدن ترک بر روی بدنه مخزن، مشکل بسیار جدی‌تر می‌شود و از چه نظر هزینه و چه از نظر فنی کار بسیار سخت‌تر خواهد شد. بنابراین بهتر است سعی کنید که با مشاهده کاهش سطح آب درون مخزن، سریع نسبت به نشت‌گیری و آب‌بندی مخزن اقدام کنید.

تا اینجا هرچه که گفته شد راجع به عوامل و اهمیت و همچنین ملاحظات مربوط به نشت‌گیری مخازن بتنی بود. اما یک خبر خوب وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از روش‌هایی مخصوص و مواد عایق، نشت‌گیری از یک مخزن بتنی را به‌راحتی انجام دهید.  برای کسب اطلاعات بیشتر، بخش بعدی مطلب را بادقت فراوان بخوانید.

تخصص، تجربه و تجهیزبودن اصلی‌ترین معیارهای یک شرکت خدماتی مخازن

تخصص و همچنین سوابق موفق فعالیت بزرگترین ملاک و معیار انتخاب یک شرکت خدماتی مخازن برای نشت‌گیری و آب بندی مخازن بتنی و غیربتنی است. گروه مهندسی برکه با سابقه‌ای درخشان و همچنین تجهیزات پیشرفته و احاطه به روش‌های به‌روز آب بندی مخازن، یک انتخاب کاملا مطمئن است.

توجه داشته باشید که در همکاری با هر شرکت، قبل از هر چیز، سعی کنید تا نمونه فعالیت‌ها و رضایت مشتریان قبلی از نشت‌گیری و آب‌بندی مخازن را درخواست کنید. با مشاهده این موارد به‌راحتی می‌توانید به کلاس کاری و کیفیت عملکرد یک مجموعه آب بندی مخازن پی ببرید.

عملیات آب بندی مخازن بتنی چقدر طول می‌کشد؟

معمولاً عملیات بین 1 روز تا 10 روز و نهایتاً دو هفته بسته به روش و مواد استفاده شده، طول می‌کشد.

در طول آب‌بندی، مخزن از دسترس خارج می‌شود. چگونه آب مورد نیازم را تأمین کنم؟

باید از مخازن موقت جایگزین استفاده کنید. بهترین گزینه، مخازن قابل‌حمل پلاستیکی هستند.

https://berke.ir/آب-بندی-مخازن-تحت-فشار/منبع:

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا