علمی و پزشکی

وضعیت ذخایر خونی استان تهران / نیاز بیشتر به دو گروه خونی

معاون فنی سازمان انتقال خون استان تهران به وضعیت ذخایر خونی در کشور با توجه به فصل سرما و آلودگی هوا و عدم تردد سفر اشاره کرد و گفت: در چند ماه گذشته اقدام به خونخواهی کردیم. گروه های O_ و A+” اما این بدان معنا نیست که ما به سایر گروه های خونی نیاز نداریم.

امیر مسعود ناظمی در گفت وگو با شیمیشی وی در خصوص کمپین اهدای خون آنلاین فاطمی که از پنجم آذرماه آغاز شد و تا 22 آذرماه مصادف با ولادت حضرت زهرا (س) ادامه داشت، گفت: هدف ما از این کمپین دادن حق اهدای خون به بانوان است. آمدن. برای ما. البته ویزیت خانم ها برای اهدای خون نباید محدود به زمان خاصی باشد و از آنها تقاضا داریم تا هر وقت که می توانند برای اهدای خون مراجعه کنند.

وی همچنین گفت: به هر حال یکی از مشکلات و چالش های استان تهران این است که بیش از 95 درصد انتقال خون توسط مردان و کمتر از 5 درصد اهداکنندگان زن هستند و این در شرایطی است که از خون استفاده می شود. که در . برخی از بیماری ها و جراحی ها مانند زایمان برای زنان است.

به گفته وی، برخی از شرایط عمومی ممنوعیت اهدای خون مانند سن، وزن، فشار خون و … برای زنان و مردان یکسان است و تنها تفاوت ممنوعیت اهدای خون برای زنان مربوط به دوران شیردهی است. و بارداری

معاون فنی سازمان انتقال خون استان تهران تاکید کرد: معمولا روند پایش مطالعه ما ماهانه است اما مشخص است که با این نظرسنجی در روند مراجعه بانوان برای اهدای خون تغییری ایجاد شده است اما ما امیدوارم تعداد بیشتری از آنها بیایند. از زنان توازن جنسیتی ساکنان استان تهران تقریباً یکسان است و زنان در سایر مشارکت های اجتماعی در کنار مردان حضور دارند که خوب است این مشارکت در حوزه اهدای خون نیز وجود داشته باشد.

وی درباره روند اهدای خون زنان در 9 ماهه امسال گفت: حدود 17 هزار زن برای اهدای خون مراجعه کردند که از این تعداد حدود 10 هزار زن موفق به اهدای خون شدند و بیش از 40 درصد آنها برای اولین بار بوده اند. اهدا کنندگان در عین حال حدود 400 اهداکننده زن بالای 60 سال سن داشتند.

به گفته وی، در حوزه اهدای خون بانوان، باورهای غلطی درباره کم خونی، فشار خون پایین و… داریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خانم ها می توانند در دوران قاعدگی خون اهدا کنند یا خیر، توضیح داد: اگر پریود با درد همراه باشد توصیه ما این است که خون اهدا نشود اما اگر پریود طبیعی باشد و خانم سابقه نداشته باشد. از کم خونی، این روزها اهدای خون نیز امکان پذیر است.

ناظمی درباره ذخایر خونی استان تهران گفت: ما همیشه استانی برای اعزام های پزشکی از شهرستان ها بوده ایم بنابراین شاید نیاز به خون بیش از استان های دیگر باشد. در تهران بیش از 165 مرکز درمانی خون و فرآورده های خونی را تامین می کنیم. در حال حاضر وضعیت ذخایر خونی در مرحله بحرانی نیست، اما ذخایر استان تهران متغیر است، زیرا مصرف خون در استان تهران بسیار بالاست.

وی همچنین گفت: توصیه می کنیم افرادی که حق اهدای خون دارند در فصل سرما، روزهایی که هوا کثیف است و یا روزهایی که تعطیلات مهم داریم به ما مراجعه کنند، زیرا بسیاری از بیماران نیاز فوری به خون دارند.

وی تاکید کرد: در چند روز گذشته شاهد کاهش سفرها بوده ایم و در روزهای آینده نیز ممکن است روند کاهش سفرها با توجه به اتفاقات پیش گفته و بروز بیماری های فصلی، مصرف آنتی بیوتیک و … افزایش یابد. توصیه ما این است که افراد دارای شرایط اهدای خون به دلیل نازک شدن ذخایر و به سرعت در حال کاهش به آنها مراجعه کنند و در صورت ادامه روند کاهش مراجعات ممکن است به نقطه بحرانی برسیم.

به گفته وی، مراکز عادی اهدای خون در استان تهران از ساعت 8 صبح تا پایان وقت فرماندهی فعال هستند، اما 4 مرکز گسترده (شامل خیابان وصل، خیابان سه‌تری، تهرانپارس و شهرری) از ساعت 8 صبح تا 20 فعال هستند.

نظيمي در پايان با اشاره به اينكه قطعا نياز به همه گروه هاي خوني وجود دارد، گفت: اما در چند ماه گذشته تلاش كرديم گروه هاي خوني O_ و A+ را فراخواني كنيم، اما اين به معناي عدم نياز به گروه هاي خوني ديگر نيست. .

انتهای پیام

تیم خبری مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، هدفم این است که متونی را ارائه دهم که علاقه شما را به علم پزشکی تحریک کند و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهم.
دکمه بازگشت به بالا