ترندهای کسب و کارعمومی

چرا انگشتر طلا شماره نداره؟

تشخیص طلای اصل از بدل و تقلبی از جمله مسائلی است که حتما باید پیش از خرید طلا با روش‌های آن آشنا باشید. زیرا ممکن است برخی از فروشنده‌ها، طلای تقلبی را به جای اصل بفروشند. به‌طور مثال، نقره را به جای طلای سفید ارائه کنند یا مثلا طلایی که عیار کمتر از ۱۰ دارد را به عنوان طلای ۱۸ عیار بفروشند. این اتفاق فقط در صورتی پیش می‌آید که خریدار، اطلاعات کمی در مورد مصنوعات طلا و جواهر داشته باشد. به همین خاطر، در ادامه این مطلب چندین روش کاربردی برای تشخیص اصل یا فیک بودن طلا برایتان نوشته‌ایم. تا انتهای مطلب با همراه باشید.

۱. تشخیص طلای اصل از روی کد طلا

یکی از ساده‌ترین روش‌های چک کردن اصل یا بدل بودن طلا، چک کردن کد آن است. عدد کد باید خوانا و واضح باشد. برای اینکه از ارزش و قیمت اصلی فلزی که خریداری می‌کنید مطمئن شوید، یک ویرگول بعد از رقم دوم عدد حک شده روی آن بگذارید. عدد بدست آمده، درصد فلز به کار رفته در آن را نشان می‌دهد. به طور مثال، اگر روی طلا عدد ۹۲۵ حک شده باشد، یعنی ۹۲.۵ درصد از طلای خالص ساخته شده است.

هر مصنوع طلا باید یا کد داشته باشد یا یک سری عدد به همراه حروف K، KT یا KP روی آن حک شده باشد. این اعداد و ارقام در واقع شناسنامه طلا هستند و ارزش و میزان طلای خالص موجود در آن را مشخص می‌کنند. اگر مصنوعی این اعداد و حروف را داشت، یعنی تماما از طلا ساخته شده و روکش و بدلی نیست.

  • کد مصنوعات طلا: ۳۷۵, ۵۰۰, ۵۸۳, ۵۸۵, ۷۵۰, ۹۱۶, ۹۵۸, ۹۹۹
  • کد مصنوعات نقره: ۸۰۰, ۸۳۰, ۸۷۵, ۹۲۵, ۹۶۰, ۹۹۹
  • کد مصنوعات پلاتین: ۸۵۰, ۹۰۰, ۹۵۰, ۹۹۹

نکته: توجه داشته باشید که بعضی از طلا‌های قدیمی فاقد کد هستند و این امر به معنی تقلبی بودن آن‌ها نیست. در چنین مواقعی یا از روش‌های دیگر که در ادامه نوشته‌ایم برای تست اصل بودن طلا استفاده کنید یا آن را نزد متخصص طلا ببرید.

۲. تشخیص طلای اصل از تقلبی با خاصیت آهنربایی

گاهی اوقات برای کاهش قیمت زیورآلات، روی آهن روکش طلا می‌کشند و به عنوان طلا به مشتری عرضه می‌کنند. برای اینکه از طلا بودن محصولی که خریداری کرده‌اید مطمئن شوید، فقط کافیست خاصیت آهنربایی آن را امتحان کنید. طلا و نقره نباید به آهنربا بچسبند. اگر کارتیر که خریده‌اید به آهنربا چسبیدند، سریعا آن را به فروشنده پس دهید. به این خاطر که یا بدلیجات را به جای طلا خریده‌اید یا ناخالصی طلایی که خریداری کرده‌اید، زیاد اسآیا طلای بدون شماره وجود دارد یا باید روی طلا، اعداد مربوط به عیار آن حک شده باشد؟ در ادامه این موضوع را بررسی و جدول عیار طلا را برایتان آماده کرده ایم.

درک و دانستن ارزش و ترکیبات جواهرات شما برای اینکه بتوانید از دارایی خود در هنگام فروش آن محافظت کنید بسیار ضروری است. اغلب مردم جواهراتی از جنس طلا یا نقره خریداری یا معمولاً آنها را به عنوان هدیه دریافت می کنند. اما در مورد چیزی که واقعاً به عنوان گردنبند، انگشتر یا دستبند اهمیت دارد، دقت نمی کنند. منظورمان این است که پس از خرید جواهراتی از جنس طلا یا نقره، لازم است تا به عیار و عددی که روی آن حک شده کاملا دقت کنید تا اسیر دست افراد سودجو و کلاهبردار نشوید.

شکی نیست که جواهرات می توانند ارزشمند باشند و از نظر فرهنگی برای قرن ها به شکل نوعی گنجینه یا پس انداز خانواده بوده است. به عنوان مثال، در خاورمیانه، زنان تا به امروز جواهرات طلا را به عنوان اکسسوری های تزئینی و همچنین به عنوان منبع مالی در صورت نیاز در شرایط اضطراری خریداری کرده و نگهداری می کنند. این سنت صدها سال است که ادامه دارد و حتی در آینده هم یکی از روش های امن سرمایه گذاری و افزایش دارایی خواهد ماند. هر آنچه نیاز دارید می توانید از دیجی کالا خرید کنید

تقریبا می توان گفت روی تمام طلاهای اصلی و واقعی، عدد و علامت هایی برای شناسایی زرگران حک شده است که نشان دهنده عیار و اصل بودن طلا می باشد.

حک این اعداد و مهر و نشان ها، برای این است که یک فرد معمولی به راحتی بتواند یک جواهر طلا را از دیگری تشخیص دهد. برخی فکر می‌کنند که رنگ طلا تفاوت‌هایی ایجاد می‌کند که می‌توان از آن به عنوان یک معیار استفاده کرد، اما در واقع، اکثر مردم فقط با نگاه کردن به طلا نمی‌توانند تفاوت بین طلای 14 عیار و طلای 24 عیار یا محصولات بدلی را تشخیص دهند.

استفاده از علائم در ساخت طلا قطعا یک آداب جدید نیست و در واقع اولین استفاده از جواهرات طلا به سال 1200 میلادی برمی گردد. با توجه به توضیحاتی که گفته شد می توان گفت طلای بدون شماره وجود ندارد یا بسیار نادر است. بنابراین اگر در هنگام خرید یا طلا با طلایی که هیچ عددی روی آن حک نشده مواجه شدید، توجه داشته باشید یا از طلافروشی معتبر همراه با فاکتور آن را تهیه کنید، و یا اگر معامله را شخصی انجام می دهید حتما به یک طلا فروش آن را نشان دهید.

معمولا به دلیل نرم بودن بیش از حد طلای خالص، از آن برای ساخت جواهرات و زیورالات و سایر لوازم بسیار کمتر استفاده می شود. بنابراین برای استحکام بیشتر، در تمام کشورهای دنیا، بر اساس جدول عیار طلا چندین عیار مختلف از طلا وجود دارد و از عیارهای متفاوتی در ساخت هر زیورالات طلا استفاده می شود که می تواند روی قیمت آن اثر گذار باشد.

در اکثر کشورهای دنیا از طلاهایی با عیار پایین تر استفاده می شود چون قیمت کمتری دارند و در نتیجه می توانید تنوع بیشتری را با توجه به بودجه تان تهیه کنید. اما این موضوع در کشورهای شرقی مثل کشور خودمان کاملا متفاوت است و به طلا به چشم سرمایه گذاری نگاه می شود.

عیار طلایی که در ایران استفاده می شود معمولا طلای 18 عیار است. همچنین طلا با عیارهای 20 و 22 هم وجود دارند که قیمت بالاتری دارند اما طلا با عیار کمتر از 18 در ایران ممنوع می باشد. در ادامه جدول عیار طلا را که نشان دهنده عیارهای متفاوت از طلا است آماده کرده ایم.

در جدول زیر، عددی که داخل هر دایره نوشته شده عیار طلا است و عدد کوچکتر نشان دهند میزان طلای خالص می باشد. زرد کمرنگ به معنا طلای خالص و زرد پر رنگ نشان دهنده سایر فلزات اضافه شده به طلا است. برای مثال طلای 18 عیار، 75 درصد طلای خالص و 25 درصد فلزات دیگر است.

  • نکته اول: توجه داشته باشید که بعضی دیگر از فلزات هم جذب آهنربا نمی‌شوند؛ بنابراین فقط به یک روش برای تست اصل بودن طلا اکتفا نکنید.
  • نکته دوم: همچنین ممکن است مثلا زیورآلات موردنظر شما تماما از طلا ساخته شده باشد اما در آن فلزات دیگری با خاصیت آهن‌ربایی آلیاژ شده باشد. به این صورت، طلا با اینکه اصل و واقعی است اما به آهن‌ربا جذب می‌شود؛ بنابراین به نظر ما تست آهنربا چندان معتبر نیست و نمی‌توان تنها به این روش بسنده کرد.

۳. تشخیص اصل بودن طلا با سنگ محک

برای تشخیص طلا از بدل، یک سنگ محک روی میز بگذارید. طلای خود را سفت در دست بگیرید. آن را خیلی محکم و با فشار روی سنگ بکشید تا رد آن بماند. اگر رد بر جا مانده، پررنگ و طلایی‌رنگ بود، یعنی طلا اصل است. اما اگر رد کمرنگ بود یعنی روکش یا بدلی است.

  • نکته: توجه داشته باشید که این روش به طلای شما آسیب می‌رساند. بنابراین بهتر است این تست را در جواهرفروشی و روی سنگ‌های مخصوص همین کار انجام دهید.

۴. تشخیص طلای اصل از بدل با کمک سرامیک

برای تشخیص طلای اصل فقط کافی است آن را روی سطح یک ظرف سرامیکی بدون لعاب بکشید. اگر روی ظرف رد طلایی به جا مانده باشد، طلای شما اصل است. اگر رد آن طوسی یا سیاه باشد، یعنی از جنس نقره است. حواستان باشد که این کار باعث ایجاد خش روی سطح طلا می‌شود.

نقره و طلای سفید ظاهرا شبیه هم هستند و می‌توان نقره را به جای طلا به مشتری عرضه کرد. اما توجه داشته باشید که نقره به مرور زمان تیره و سیاه می‌شود و انعطاف‌پذیری زیادی دارد. این در حالی است که طلای سفید چنین خاصیتی ندارد.

۵. تشخیص طلا با ید

با «یُد» هم می‌توان اصل بودن طلا را چک کرد. کمی ید روی سطح طلا بکشید، اگر رد آن باقی ماند یعنی تقلبی و بدل است. اما اگر از بین رفت یعنی زیورآلات شما اصل است.

یک قطره ید روی پلاتین نیز رد تیره از خود باقی می‌گذارد. هر چه تیرگی بیشتر باشد یعنی خلوص پلاتین بیشتر است.

۶. تشخیص طلای اصل از تقلبی با سرکه

طلای تقلبی و بدل خیلی سریع در سرکه سیاه می‌شود. برای چک کردن زیورآلات خود می‌توانید آنها را درون سرکه بیندازید و بعد از ۵ دقیقه نتیجه را بررسی کنید. طلای اصل بدون تغییر رنگ باقی می‌ماند اما بدلیجات سریعا در سرکه سیاه می‌شوند.

کلام آخر

در این مطلب، ۱۲ روش کاربردی برای تشخیص طلای اصل از تقلبی را توضیح دادیم. همچنین گفتیم که هنگام خرید فاکتور دریافت کنید و حواستان هم به کد طلا باشد. حالا در همین راستا می‌خواهیم این اطمینان را به شما بدهیم که تمامی محصولات گالری پرسته با طلای ۱۸ عیار و به صورت دستی ساخته و عرضه می‌شوند. تمامی خریدهای شما، چه به صورت آنلاین چه از فروشگاه‌های فیزیکی در سراسر کشور دارای فاکتور فروش هستند.

برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه وب‌سایت طلاباش مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه  از گروه پشتیبانی گالری ما کمک بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا