ترندهای کسب و کارعمومی

ورق سینوسی چیست؟

یکی از مهم ترین دغدغه افراد در صنعت ساخت و ساز به خصوص مناطق معتدل و مرطوب، استفاده از متریالی مناسب با هر گونه شرایط آب و هوایی می باشد. در این مناطق عوامل اکسیدی و رطوبتی از جمله زنگ زدگی و خوردگی بسیار وجود دارد؛ از این رو تمامی قطعات فولادی و سازهای فلزی مورد استفاده زودتر از سایر مناطق آب و هوایی از بین رفته و فرسوده می شوند. استفاده از یک مقطع فولادی بسیار مقاوم با خاصیت مقاومت در برابر موارد ذکر شده یک اقدام بسیار مهم به شمار می آید. ورق کرکره سینوسی یکی از پرکاربرد ترین و زیباترین مقاطع فرم دار فولادی است که از ورق گالوانیزه تولید می شود.

ورق های گالوانیزه نیز خود از پوشش دهی محصولات سرد یا روغنی تولید می شوند و بر خلاف سایر ورق های فولادی از جمله شیت های سیاه دارای مقاومت بسیار زیادی در برابر زنگ زدگی و خوردگی هستند؛ از این رو طول عمر بالایی داشته و با داشتن قابلیت فرم پذیری برای ساخت ورق های فرمینگ یا شیروانی مورد استفاده قرار می گیرند. فرمینگ کرکره سینوسی یکی از پرکاربردترین فرم های ورق شیروانی گالوانیزه شناخته می شود که در انواع ساده و رنگی تولید می شود.

از آنجایی که ورق های گالوانیزه قابلیت رنگ پذیری نیز دارند، ابتدا طی مراحل مختلف رنگ آمیزی شده و سپس با عبور دادن آن ها از دستگاه های رول فرمینگ، فرم کرکره سینوسی که دارای طرح های دایره ای شکل می باشد، بر سطح آن اعمال می گردد. در ادامه نیز به بررسی سایر فرم های ورق شیروانی، کاربرد شیت های کرکره، فرایند تولید و مشخصات این فلزات می پردازیم تا در زمان پوشش دهی سقف های شیروانی انتخاب درستی داشته باشید.

انواع ورق شیروانی

محصولات فرمینگ یا همان ورق های شیروانی برای پوشش دهی انواع سقف های شیب دار به کار برده می شوند؛ از این رو به ورق های شیروانی شهرت یافته اند. با این حال طرح های مختلفی را به خود اختصاص می دهند. از جمله رایج ترین این طرح ها می توان به فرمینگ ذوزنقه ای، شادولاین، دامپا یا لمبه، سفالی و کرکره سینوسی اشاره کرد. البته بسیاری از طرح های دیگری نیز وجود دارد، اما انواع ورق شیروانی در چند طرح اصلی خلاصه می شود.

فرمینگ ذوزنقه ای یکی از مقرون به صرفه ترین طرح ها شناخته شده و استحکام بسیار بالایی را به خود اختصاص می دهد. این طرح از ایجاد موج های مربعی شکل در عرض ورق گالوانیزه تولید می شود. فرمینگ شادولاین یکی از زیباترین ورق های شیروانی است که طرح آن از طرفین به شکل سایه و خط دیده می شود؛ با وجود داشتن استحکام بالا برای سقف هایی که بیشتر زیبایی مد نظر می باشد، از این محصولات استفاده می کنند.

ظریف ترین فرم ورق شیروانی نیز به طرح دامپا یا لمبه شهرت داشته و برای پوشش زیر سقف های خارجی و داخلی، دیوارهای نما و … به کار می رود. همچنین این فرم دارای عرض و طول خاصی می باشد. در نهایت نیز می توان به فرمینگ سفالی اشاره داشت که یکی از مستحکم ترین طرح های ورق شیروانی به شمار می آید. شیت های سفالی در انواع مختلف پرچین، پالرمو و جنوا یا ژنوا تولید شده و بیشتر برای مناطقی که بیشتر در معرض رطوبت هستند، کاربرد دارد.

کاربرد ورق سینوسی

ابتدا بهتر است بدانید ورق کرکره سینوسی کاربردهای بسیار زیادی را به خود اختصاص می دهد که این موضوع به علت داشتن ویژگی هایی مانند سطح ظاهری صاف و درخشان، ایجاد یک فرم مستحکم، نصب آسان، وزن سبک، فرآیند تولید پرسرعت، طول عمر بسیار بالا و مواد اولیه ارزان قیمت می باشد. داشتن تنوع رنگی نیز یکی دیگر از اصلی ترین مشخصه هایی است که سبب کاربرد بسیار ورق سینوسی در صنایع مختلف شده است. این فلز تقاضای بسیار بالایی را در رنگ های گوجه ای، جگری، نارنجی، قهوه ای، قهوه ای سوخته، آبی آسمانی، آبی نیسانی و … با کدهای مربوط به استاندارد رال به خود اختصاص داده است و در صنایع زیر به کار برده می شود:

  •         زیباسازی نما ساختمان از نوع ساندویچی
  •         پوشش سقف انواع خانه ها، ویلاها، آپارتمان ها، پارکینگ، مکان های فرهنگی مانند تالار، هتل، سینما و …
  •         سقف های شیروانی
  •         ساخت سقف سوله و دیواره انبارها
  •         جداسازی فضاها
  •         حصار دور محوطه
  •         پروفیل نما ساختمان
  •         تأسیسات اقتصادی، ورزشی، تجاری، صنعتی و …

تولید ورق سینوسی

جالب است بدانید نیمی از فرآیند تولید شیت های سینوسی از قبل برای مواد اولیه آن ها یعنی ورق گالوانیزه رنگی انجام گرفته است. همان طور که در ابتدا اشاره شد، شیت های گالوانیزه دارای مقاومت نسبتاً بالایی در برابر زنگ زدگی و خوردگی هستند، اما این موضوع به سبب چیست؟ فرآیند گالوانیزاسیون یا در واقع پوشش دهی ورق های سرد به وسیله فلز روی در دو روش مختلف سبب شده تا ورق های سرد فولادی گالوانیزه شوند و مقاومت آن ها در برابر عوامل اکسیدی و رطوبتی افزایش پیدا کند.

روش های غوطه وری گرم و الکتروگالوانیزه بر پایه الکترولیز از جمله دو روش گالوانیزاسیون ورق های فولادی به شمار می آیند، اما روش غوطه وری بیشتر رواج داشته و سبب استحکام بالاتر ورق ها خواهد شد؛ در نتیجه طول عمر آن ها نیز افزایش یافته و کاربری بهتری را به خریداران خواهند داد. در ابتدا ضخامت ورق های سرد که تحت فرآیند اسیدشویی و نورد سرد بر روی ورق سیاه تولید شده اند، کنترل و قسمت های اضافی بریده می شود. سپس شیت های سرد باید تحت عملیات های چربی زدایی با استفاده از محلول های قلیایی، شستشو و آماده سازی سطح قرار بگیرند تا عاری از هر گونه آلودگی باشند.

در مرحله بعدی شیت های آماده شده تحت اتمسفر محافظ چسبندگی بالاتری را برای پوشش به دست آورده و وارد حوضچه های مذاب حاوی فلز روی می شوند. پس از مدت زمان مشخصی محلول روی بر سطح و زیر فولاد قرار گرفته و شیت ها به اصطلاح گالوانیزه می شوند. پس از خروج شیت ها از حوضچه ها، جت هوا به آن ها برخورد می کند تا ضخامت پوشش روی تنظیم شود. در بخش بعدی نیز با استفاده از محفظه هوای گرم ورق های گالوانیزه خشک شده و وارد خط تولید ورق رنگی می شوند.

در این قسمت نیز مجدداً مراحل آماده سازی سطح از جمله چربی زدایی و شستشو بر روی شیت های گالوانیزه انجام می گیرد. سپس یک پرایمر برای آماده سازی سطح بر سطح آن ها اعمال شده و به وسیله عبور از کوره پخت خشک می شود. در بخش های بعدی نیز به ترتیب لایه های اولیه و اصلی رنگ مد نظر مشتری بر سطح شیت ها زده شده و مرحله به مرحله با استفاده از کوره مخصوص پخت، خشک می شود. در نهایت نیز با اعمال یک لایه محافظ، شیت های گالوانیزه رنگی تولید شده و با عبور از دستگاه رول فرمینگ کرکره، ورق سینوسی به دست می آید.

مشخصات ورق سینوسی

از مشخصات اصلی شیت های شیروانی کرکره سینوسی می توان به سطح ظاهری بسیار صاف و صیقلی، استحکام بالا در برابر نیروهای مختلف، مقاومت در برابر عوامل اکسیدی و رطوبتی، قابلیت فرم پذیری، ثبات رنگ، زیبا سازی سقف، افزایش طول عمر سازه و … اشاره داشت. تنوع رنگی بالا نیز سبب پرتقاضا بودن فرمینگ کرکره شده است. همان طور که ذکر شد، ورق های گالوانیزه رنگی به عنوان ماده اولیه ساخت این شیت ها به کار می روند.

عرض این فلزات معمولاً 1000 و 1250 میلی متر است، اما به طور کلی ورق های فولادی با عبور از دستگاه های فرمینگ، به نوعی جمع شده تا فرم مورد نظر بر روی آن ها اعمال شود. عرض مفید شیت های سینوسی نیز پس از فرمینگ به 800 میلی متر و 700 میلی متر می رسد. ضخامت این فلزات در بازه 3/0 تا 1 میلی متری قرار دارد و طول آن ها بسته به نوع سقف و سفارش خریدار تعیین می گردد.

جمع بندی

در نهایت نیز باید گفت شیت های سینوسی یا کرکره ای با داشتن استحکام بالا در برابر عوامل محیطی و طول عمر زیاد کاربردهای بسیاری را به خصوص در پوشش دهی سقف های مختلف به خود اختصاص داده اند. این فلزات یکی از پرکاربردترین ورق های فرمینگ شناخته شده و فرآیند تولید آن ها در ابتدا به روند ساخت ورق های گالوانیزه رنگی بازمی گردد. این فلزات با داشتن پوششی از جنس فلز روی و همچنین لایه های رنگی، محافظ و همچنین پوشش کروماته، دارای مقاومت بسیار زیادی در برابر زنگ زدگی و خوردگی هستند؛ از این رو با ساخت شیت های طرح دار از طریق آن ها به طول عمر سازه سقف به خصوص در مناطق مرطوب کمک می کنند.

 

دکمه بازگشت به بالا