ترندهای کسب و کار

روغن قالب بتن چیست و چه کاربردی دارد؟

روغن قالب بتن نوعی روغن شیمیایی است که قبل از گیرش بتن در قالب های فلزی، بتن، چوب و فایبرگلاس استفاده می شود.

روان کننده های بتن نوعی روان کننده هستند که از روان کننده ها و مواد رها کننده بتن ساخته می شوند و از ترکیب روغن های مخصوص و مواد شیمیایی خاص ساخته می شوند و در اختیار سازندگان بتن قرار می گیرند. بتن کن ها محلول در آب بوده و حاوی مواد تشکیل دهنده بتن زیادی هستند و به بهترین شکل ممکن (بدون چسبیدن بتن به بالای قالب) قالب را آزاد می کنند.

روغن قالب بتن با مواد شیمیایی موجود در بتن واکنش داده و یک لایه نازک و ضد آب بر روی سطح قالب تشکیل می دهد. برای اینکه قالب به بتن بچسبد و بتن نشکند باید از روغن بتن استفاده کرد. در غیر این صورت احتمال آسیب جدی به بتن وجود دارد که ساخت و ساز خطرناکی است. همچنین باعث می شود عناصر ساختاری با چالش های زیادی روبرو شوند.

به طور کلی توجه داشته باشید که از روغن قالب بتن برای چسباندن بتن به قالب و جداسازی بتن از قالب بتن استفاده می شود. در داخل این روغن از امولسیون استفاده شده است که می تواند لایه نازکی بر روی قالب بتن ایجاد کند که به دلیل وجود این لایه قالب به راحتی از بتن جدا می شود.

اکستروژن بتن چیست؟

برای رهاسازی مواد یا در واقع عملکرد رهاسازی برای اینکه ماده به بدن نچسبد از نوعی روغن شیمیایی استفاده می شود که به آن روغن می گویند. این روغن فواید و مزایای زیادی دارد که می توان از آنها استفاده کرد و البته قابل ذکر است که در بسیاری از ساخت و سازها می توان از بنزین یا گازوئیل برای رنگ آمیزی این محصولات و عدم استفاده از روغن برای تولید اشیا استفاده کرد. متوجه خواهید شد که این کار برای سازه شما به خصوص درختان و ستون ها ضعف های زیادی خواهد داشت.

بنابراین استفاده از روغن قالب بتن یک اصل بسیار اساسی و مهم تلقی می شود. همانطور که گفته شد، این روغن معمولاً از نفت خام و برخی افزودنی های شیمیایی دیگر تهیه می شود، همچنین در آن از روغن های مخصوص استفاده می شود.

روغن قالب بتن چگونه کار می کند؟

روغن قالب گیری بتن در واقع با واکنش شیمیایی با سطح بتن عمل می کند و لایه نسبتاً نازکی روی آن تشکیل می دهد که خاصیت ضد آب دارد. بنابراین این لایه نازک نمی تواند آب موجود در بتن را جذب کند و با خطرات زیادی مواجه است.

این لایه نازک به این معنی است که قالب به راحتی از بتن جدا می شود و به آن نمی چسبد. البته این تنها وظیفه روغن قالب بتن نیست، در واقع این روغن وظیفه حفاظت از قالب های به کار رفته روی بتن را نیز بر عهده دارد. این روغن جدا از اینکه به راحتی تمیز می شود و از خوردگی جلوگیری می کند، باید عملکردهای دیگری نیز داشته باشد.

به طور کلی استفاده از روغن کم عیار یا روغن کلسینه به جای روغن خاک رس باعث آلودگی سطح بتن می شود که مهندسان و معماران اصلاً آن را دوست ندارند. ظاهر از اهمیت زیادی برای سازندگان برخوردار است، به ویژه برای انواع بتن هایی که ظاهر می شوند.

بعد از اینکه قالب بتن با روغن سیمان پوشانده شد، می توانیم بتن ریزی را شروع کنیم. وقتی بتن به چسبندگی مورد نظر رسید، قالب بتن را به راحتی باز می کنیم و بتن را آزاد می کنیم که به آن سیمان می گویند. رها شدن بتن کمترین آسیب را به عناصر سازه ای و سایر نقاط بتنی وارد می کند. بنابراین استفاده از این روغن یکی از شروط اصلی قبل از بتن ریزی قسمت های مختلف سازه می باشد.

روغن قالب بتن
روغن قالب بتن

مشخصات روغن قالب بتن

روغن برای قالب های بتنی باید دارای ویژگی های زیر باشد:

مصرف روغن: 20-40 متر مربع روغن قالب بتن (بسته به سطح قالب بتن).

وزن روغن: معمولاً وزن ایده آل 0.83 کیلوگرم است.

رنگ: روغن قالب بتن قهوه ای تیره است.

فرم روغن: مایع با ویسکوزیته کم (که باعث می شود سطح مورد نظر را آسان بپوشاند).

روش استفاده: سطح قالب را با تفنگ، قلم مو یا غلتک می پوشانیم.

توصیه عملی

روغن ریخته گری را می توان با انواع قالب های فلزی، پلاستیکی، بتن، چوب و فایبرگلاس استفاده کرد. هیچ جایی برای نگرانی وجود ندارد و شما می توانید آن را در تمام قالب های خود استفاده کنید. همانطور که می دانید قبل از شکل گیری بتن سطوح قالب بندی باید تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باشد. این امر با استفاده از روغن ریخته گری بتن امکان پذیر است. این روغن پایه آب نیست زیرا در قالب ها زنگ می زند و به راحتی با بتن مخلوط نمی شود بنابراین اگر با روغن پایه آب برخورد کردید از خرید آن خودداری کنید.

مزایای روغن قالب بتن

مزایای روغن قالب بتن اکثر سازندگان سازه های بتنی از این روغن استفاده کرده اند. از دیگر مزایای مهم روان کننده های بتن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

همانطور که گفته شد این روغن را می توان بر روی انواع قالب ها با انواع فلز، چوب، فایبرگلاس و … بدون زنگ زدگی و آسیب به قالب های مورد استفاده استفاده کرد. به خصوص در قالب های چوبی و فلزی که در اثر عوامل مختلف آسیب می بینند، می توان با استفاده از روغن قالب بتن عمر آنها را افزایش داد.

این روغن تمیز کردن قالب بتن را آسانتر و سریعتر می کند. بنابراین قبل از استفاده از قالب ها می توان آنها را با استفاده از این روغن تمیز کرد.

از آنجایی که روغن فرم بتن بر پایه آب نیست، از زنگ زدن فرم بتن جلوگیری می کند. این باعث افزایش طول عمر قالب می شود.

این روغن به راحتی با بتن مخلوط نمی شود. اگر بتن به راحتی با روغن مخلوط شود، عمر بتن و همچنین مقاومت فشاری آن کاهش می یابد. ویژگی این روغن این است که با بتن مخلوط نمی شود.

با استفاده از روغن قالب بتن می توان در زمان پروژه و هزینه های قالب بتن صرفه جویی کرد.

از کجا روغن قالب بتن بخریم؟

برای خرید روغن قالب بتن حتما به فروشگاه های معتبر و با سابقه مانند کلینیک بتن ایران مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا