ترندهای کسب و کارعمومی

برج خنک کننده مدل سانتریفیوژ چیست؟

بدونِ شک اکثرِ شما تا حد زیادی با برج خنک‌کننده آشنایی دارید و می دانید که این لوازم در صنعت جزء پراهمیت ترین و پرکاربردترین ها محسوب می شوند، اما شاید با انواع و اقسام آنها آشنایی نداشته باشید. یکی از مدل های رایج مدل سانتریفیوژ است که این روزها بیش از همه طرفدار پیدا کرده است. اگر شما هم هنوز با این برج ها آشنایی ندارید و در مورد آنها اطلاعات کافی به دست تان نرسیده است، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا برایتان توضیح دهیم که این برج ها چگونه کار میکنند.

منظور از سانتریفیوژ چیست؟

اینکه می گوییم برج خنک کننده مدل سانتریفیوژ است، به معنای این است که فن آن سانتریفیوژ می باشد. یعنی در این نوع جریان هوا به گونه‌ای است که برای اینکه هوای ورودی را تامین کند و وارد قسمت مورد نظر کند، از فن سانتریفیوژ استفاده می کند که معمولاً سر و صدای زیادی ایجاد نکرده و فشار هوای بیشتری را مورد استفاده قرار می دهد.

ساختن کولینگ تاور سانتریفیوژ چگونه است؟

اگر بخواهیم در مورد ساختار یا استراتژی اولین برج های خنک کننده صحبت کنیم، باید بگوییم که همه آنها از ورق گالوانیزه تولید شده‌اند و غالبا گالوانیره های کاملاً مرغوب و ضخیم هستند؛ البته باز هم بستگی به این دارد که شما این برج‌ها را از کجا تهیه کنید. اگر به سایت رسام سرما سر بزنید، متوجه می‌شوید که برج های خنک کننده مدل سانتریفیوژ که در این سایت عرضه می شوند، همگی ورق های گالوانیزه به شدت با کیفیت دارند.

آب پخش کن (Sprinkler)

آب پخش کن یا آب گردان بخشی است که آب داغ را به صورت مساوی و یکنواخت بر روی سطوح پکینگ برج خنک کننده کولینگ تاور توزیع می‌کند. جنس آب پخش کن معمولاً از آلومینیوم، برنج یا ترکیبات پلیمری می‌باشد. حفره های خروجی آب پخش کن به نازل منتهی می‌شوند و داخل برج خنک کننده قرار دارند. تعداد حفره ها بسته به نوع طراحی متفاوت است. همچنین، آب پخش کن باید افت فشار بسیار کمی داشته و در برابر خوردگی مقاوم باشد.

حوضچه آب سرد

حوضچه آب سرد وظیفه جمع آوری آب سرد و ذخیره سازی آن در کف برج را بر عهده دارد

لوور برج خنک کننده

لوورها در ناحیه مکش هوا، بسته به متقاطع یا ناهمسو بودن جریان هوا، در دو یا چهار طرف بپکینگ نت اسپلش قرار داده می‌شوند. مهم ترین وظیفه این وسیله پخش یکنواخت هوای ورودی و جلوگیری از پاشیدن آب به بیرون برج خنک کننده می‌باشد. لوورها معمولاً از جنس پلی اتیلن یا PVC بوده و در دو نوع لانه زنبوری و تیغه ای ساخته می‌شوند.

دو عامل در میزان هوای ورودی از طریق لوورها نقش اساسی دارند:

  • سرعت هوای ورودی که با توجه به شرایط اقلیمی بین ۵ تا ۱۰ متر بر ثانیه محاسبه می‌شود.
  • مساحت کلی دریچه ها و منافذی که بر روی لوورها برای ورود هوا در نظر گرفته شده است.

این دو عامل میزان دبی هوای ورودی به برج خنک کننده را تعیین می‌کنند. درنتیجه، شرایط طراحی، اقلیمی و مقدار مکش فن بر نوع طراحی لوورها تأثیرگذار است.

جنس لوورها معمولاً از کامپوزیت، فایبرگلاس و PVC استفاده می‌شود. بهتر است در تولید لوورها از جنس فایبرگلاس استفاده کرد. در مواد فایبرگلاس از مواد مقاوم در برابر اشعه فرابنفش استفاده می‌شود که از آسیب دیدن لوور توسط اشعه های خورشید جلوگیری می‌کند. در طرف دیگر، PVC مقاومت لازم در برابر اشعه خورشید را ندارد و به مرور زمان دچار از هم گسیختگی می‌شود.

 فن سانتریفیوژ چگونه است؟

چیزی که باعث می شود یک برج خنک کننده به برج سانتریفیوژ معروف شود، به خاطر فن است که داخل آن به کار برده شده است. معمولاً فن های سانتریفیوژ دارای روتور ها یا چرخنده های فروارد هستند که یک بالانس یا تعادل استاتیکی و دینامیکی را با سطح صدای پایین ایجاد می کند. فن هایی که داخل آنها استفاده می شود، برند و مارک معتبر و کاملاً مرغوبی دارد و شما خیالتان از بابت این راحت خواهد بود که وجود دارد.

نام دیگر فن سانتریفیوژ فن حلزونی هم هست که معمولاً در قدیم آنها را داخل کولینگ تاور گالوانیزه استفاده می کردند که عملکرد آن بستگی به دمش یا مکش سیستم برج خنک کننده داشت؛ اما کم کم فن ها در مدل های دیگر هم روی کار آمدند.

عملکرد برج خنک کننده مدل سانتریفیوژ در صنعت

کولینگ تاورهایی که در صنعت و طی فرآیندهای صنعتی استفاده می ‌شوند، هوا را از یک سیال به سیال دیگر می برند و برای خنک کنندگی از آب استفاده می کنند که در چنین حالتی آب گرم را از تجهیزات صنعتی برمیدارند و آن را وارد کولینگ تاور یا برج خنک کننده می کنند که باعث می شود در بالای برج خنک کننده مدل سانتریفیوژ به طور یکنواخت پخش گردد و آب به سمت پایین حرکت می کند و وارد یک فضای بزرگ میشود، با هوا تماس پیدا کرده و باعث می شود که حرارت به بیرون انتقال پیدا کند و سرعت تبخیر بالا برود.

زمانی که این فرآیند اتفاق می‌افتد، آب دیگر مانند قبل گرما ندارد و گرمای خودش را از دست می دهد؛ سپس وارد تشتک برج خنک کننده می شود. تشتک برج در قسمت پایین برج خنک کننده قرار گرفته که باعث خنک شدن آب میشود و عاملی برای خنک شدن منبع حرارت اولیه هم می باشد و این چرخه مدام تکرار می شود. این چرخه تکراری باعث می شود تا دستگاه هایی که در صنعت خیلی پر قدرت هستند و عملکردهای سنگین را انجام می‌دهند به خاطر حرارت بالا؛ دچار آسیب نشوند.

برج خنک کننده مدل سانتریفیوژ در صنعت” width=”590″ height=”380″ />

زمانی که این فرآیند اتفاق می‌افتد، آب دیگر مانند قبل گرما ندارد و گرمای خودش را از دست می دهد؛ سپس وارد تشتک برج خنک کننده می شود. تشتک برج در قسمت پایین برج خنک کننده قرار گرفته که باعث خنک شدن آب میشود و عاملی برای خنک شدن منبع حرارت اولیه هم می باشد و این چرخه مدام تکرار می شود. این چرخه تکراری باعث می شود تا دستگاه هایی که در صنعت خیلی پر قدرت هستند و عملکردهای سنگین را انجام می‌دهند به خاطر حرارت بالا؛ دچار آسیب نشوند.

کلام آخر

بهترین برج خنک کننده مدل سانتریفیوژ را در اختیار شما قرار می دهد؛ البته همه اینها زمانی برای شما کاربرد دارد که این مقاله را مطالعه کرده باشید و ببینید که آیا برج های سانتریفیوژ مناسب کار شما هستند یا خیر. در نتیجه اگر تمایل به استفاده از این برج ها داشتید، این سایت بهترین منبع و قابل اعتماد ترین راه برای خرید پکینگ رندوم اسپلش کولینگ تاور ها میباشد که باعث می شود از خریدتان پشیمان نشوید و با توجه به بودجه ای که دارید؛ بهترین انتخاب را داشته باشید.

دکمه بازگشت به بالا