معایب برج خنک کننده جریان متقاطع
برج خنک کننده مدار باز جریان مخالف
یا برج خنک کننده مکعبی (Cross Flow Cooling Tower) نوعی سیستم مدارباز جهت خنک نمودن آب محسوب میشود. برج خنککن جریان متقاطع برای اولین بار توسط شرکت در ژاپن برای خنککردن آب در مناطق شرجی ارائه گردید و به همین دلیل در صنایع برودتی تحت عنوان نیز شناخته میشود. در برج خنک کننده جریان متقاطع جریان آب از بالای برج به سمت پایین پاشیده شده و هوا از قسمت پایین توسط یک فن یا پروانه در جهت عمود بر جریان آب دهش یا مکششده و در این ارتباط جریان آب در سطح عرضی کولینگ تاور خنک میگردد. نوع ساختار برج خنک کننده کراس فلو به شکل هندسی مستطیل میباشد و جریان هوا از دو طرف توسط لوور یا دریچه های ورودی سرتاسری به داخل کشیده میشود.
قیمت برج خنک کننده: وظیفه دفع گرمای حاصل از تجهیزاتصنعتی گرمازا را به عهده دارد و از آنجا که خود نوعی مولد سرمایش تبخیری محسوب میشود سبب افزایش رطوبت محیط میگردد و درنتیجه با افزایش رطوبت هوا ظرفیتبرودتی کولینگ تاور نیز کاهش مییابد. باتوجه به مطالب ذکرشده، برجخنککننده مخالف دستگاه مناسبی برای خنککاری آب در مناطق مرطوب به حساب نمیآید. در این طور مناطق از چیلرها جهت خنکسازی آب در یک سیکل تراکمی یا جذبی استفاده میشد. به دلیل مشکلات متعدد از جمله هزینهبالای خرید چیلر و تعمیر و نگهداری سخت این تجهیز شرکت ابارا تصمیم به طراحی برجخنککننده ابارا یا کراس فلو با سیستم گردشهوا به صورت متقاطع شد.
پس از تکمیل این طراحی در واقع هوای محیطهای مرطوب که دارای رطوبت زیادی بودند در تمامی لایهها به صورت یکنواخت در تماس با آب قرار میگرفت و راندمان برجهای خنککن با تغییر نوع گردش هوای ورودی بسیار افزایش پیدا کرد. به بیانی علمیتر و واضحتر برجخنککننده جریانمتقاطع سبب تماس هوایتازه در تمامی سطوح و لایههای پکینگ با جریانآب میشود و دیگر همانند برجخنککننده جریانمخالف هوا خاصیت رطوبتگیری خود را در لایههای بالاتر از دست نخواهد داد.
برجخنککننده کراسفلو همانطور که از نام آن مشخص است با ورود جریان هوا به صورت عرضی در سراسر سطوح خنککننده(پکینگ ها) سبب برخورد هوا و آب به صورت عمودی و درنتیجه کاهش دمای آب میشود. به دلیل ورود هوا به صورت عرضی در تمامی لایههای پکینگمدیا هوایتازه در ارتباط با آب قرار خواهدگرفت و از این رو اگر هوایتازه ورودی به برجخنککن دارای رطوبت بالایی باشد قابلیت خوبی است که برجخنککننده جریانمتقاطع از هوای تازه بهترین استفاده را مینماید. درواقع به دلیل همین عملکرد ورودی جریان هوا از برجخنککننده جریانمتقاطع بیشتر در مناطق با اقلیم رطوبتی و مرطوب (شرجی) استفاده میشود. ورودی هوا در برجخنککننده جریانمتقاطع از دو طرف این دستگاه طراحیشده و به دلیل نحوه چگونگی ورود هوا این لوورهای مکش هوا به صورت سرتاسری در دو طرف برجخنککاری تعبیه میگردد.
برای کنترل دمای آب خروجی از برجخنککن کراسفلو راههای گوناگونی وجود دارد که سادهترین آن استفاده از سنسور دما به علاوه ترموستات و درنتیجه روشن و خاموشکردن فن های کولینگ تاور می باشد. در این روش حسگر ترموستات دمای آب خروجی برج خنک کننده را سنجیده و در صورت کمتر بودن دمای آب سرد از دمای ایده آل مورد انتظار فرمان خاموش شدن فن یا پروانه را صادر می کند.
در برج های خنک کننده ای که دارای یک فن جریان محوری بزرگ هستند می توان با استفاده از یک کنترلکننده فرکانس (اینورتر) دور فن را کاهش یا افزایش دهیم و یا حتی می توان آن را خاموش یا روشن نمود. به منظور کنترل بهتر دمای خروجی آب در برج خنک کننده جریان متقاطع می توان از یک درایو دور متغیر یعنی اینورتر در مدارتابلوکنترل استفاده نمود که با کاهش فرکانس و دور خروجی موتور سبب کاهش دور فن یا پروانه و کاهش میزان هوادهی گردد. در این روش موتور دیگر به تعداد زیاد خاموش و روشن نمی گردد و با کاهش دور فن و موتور هم مصرف انرژی به شدت کاهش پیدا می کند و همچنین استهلاک قطعاتی همچون پروانه و موتور نیز به شدت کمتر خواهد شد.
در برجهای خنک کننده جریان متقاطع با ظرفیت بالا که در طراحی آن ها از یک یا چند فن بزرگ استفاده می شود کنترل دمای آب از طریق خاموش روشن کردن موتور و فن می تواند مشکلاتنی را همچون افزایش سریع دمای آب و لزوم آغاز به کار فن در مدت زمان کوتاه است در این صورت مدت خاموشی فن کاهش یافته و دفعات راه اندازی آن بیشتر می شود. در این طور مواقع راه حل دوم یعنی استفاده از اینورتر جهت کنترل دور فن در برج خنک کن جریان متقاطع پیشنهاد می شود.
کنترل دبی آب با استفاده از شیر سه راهی با مسیرکنارگذر در ورودی آب برج خنک کننده جریان متقاطع است. در این روش بخشی از آب رفت به مدار برگشت وارد شده و موجب تعدیل دمای آب خروجی از برج خنک کننده می شود. استفاده از کنترل کننده دور برای پمپ های سیرکولاتور چرخش آب نیز از دیگر روش های کنترل دبی برج خنک کننده جریان متقاطع می باشد.
برای تعیین ظرفیت برودتی کولینگ تاور کراس فلو باید ابتدا با در دست داشتن دبی آب در گردش و دمای ورودی و خروجی طراحی شده برای سیستم ظرفیت برودتی واقعی (Real Capacity) را محاسبه نمود و سپس با در نظر داشتن دمای دامنه و دمای نزدیکی به دمای مرطوب محیط ضریب ظرفیت(ضریب تاثیر) را محاسبه نمود و توان برودتی طراحی را از فرمول زیر محاسبه نمود.
Design Capacity = Real Capacity * Factor of Safely
تبخیر آب در برج خنک کننده جریان متقاطع به طور مرتب موجب افزایش غلظت مواد محلول باقی مانده و زیاد شدن ناخالصی ها در آن می شود و از این رو لازم است که برج خنک کننده جریان متقاطع به طور مستمر زیر آب کشی شده (جریان تخلیه یا بلودان) و آب سختیگیری شده جایگزین آن شود. این عمل ممکن است به صورت دستی و یا اتوماتیک صورت پذیرد . به این منظور باید شیر و فلنچ خروجی جریان زیر آبکشی را در تشتک برج خنک کننده جریان متقاطع نصب نمود. دامنه آب مصرفی ناشی از زیر آب کشی و جایگزینی آن با آب تازه سختی گیری شده بین 0.0012 و 0.0006 گالن بر دقیقه به ازای هر تن تبرید در نظر گرفته می شود.
مقدار تقریبی مصرف آب در برج خنک کننده جریان متقاطع در اثر تبخیر به ازای هر تن تبرید نیز بین 0.2 تا 0.3 لیتر بر دقیقه یا 3 تا 4.5 گالن بر ساعت می باشد. در نتیجه با به دست آوردن این دو فاکتور، مقدار آب جبرانی برابر با مجموع آب حاصل از تبخیر و آب تخلیه ناشی از آب زیر کشی است