ترندهای کسب و کارعمومی

راهنمای دستگاه حضور و غیاب

نصب و راه اندازی دستگاه‌های حضور و غیاب و آشنایی با مکان‌های مناسب برای نصب درست به همان اندازه مهم است که شناخت درست و خرید دستگاه مناسب اهمیت دارد!
چرا که اگر شما بهترین و با کیفیت‌ترین سیستم حضور و غیاب را هم داشته باشید ولی نکات مهم برای نصب و راه اندازی آن را  ندانید و برای این کار بی گدار به آب بزنید، ممکن است باعث شود که همه‌ی هزینه‌ای که کرده‌اید به باد برود و دستگاهتان عملکرد درست و دقیقی نداشته باشد!
پس لازم است که برای نصب دستگاه مورد نظرتان، از شرایط مناسب محیط برای نصب ، آگاه باشید.
در ادامه همه‌ی موارد مورد نیاز برای نصب دستگاه حضور و غیاب را با هم بررسی می‌کنیم.

مکان مناسب برای نصب دستگاه حضور و غیاب

همانطور که می‌دانید دستگاه حضور و غیاب هم مانند آیفون، باید جایی نزدیک به درب ورودی نصب شود تا همه‌ی افراد دسترسی سریع و آسانی به آن داشته باشند و همیشه جلوی دیدشان باشد، تا هنگام ورود و خروج از شرکت، فراموش نکنند که حضور خود را به ثبت برسانند.
محلی که دستگاه حضور و غیاب در آن نصب می‌شود باید حتما نزدیک به پریز برق باشد و اگر که دستگاه تحت شبکه است، باید حتما نزدیک به نود شبکه باشد.
برای ، نیاز است که فضایی که دستگاه در آن نصب می‌شود، دارای میزان نور متعادلی برای تشخیص دقیق چهره باشد.

مکان نامناسب برای نصب دستگاه حضور و غیاب

درست است که دستگاه حضور و غیاب باید نزدیک درب ورودی باشد تا همه به آن دسترسی و دید کامل داشته باشند ولی به این نکته هم باید توجه داشته باشید که این دستگاه‌ها باید در جایی قرارداشته باشند که که وقتی افراد به آن می‌رسند، حداقل ۳۰ ثانیه از ورودشان به شرکت گذشته باشد و دمای بدنشان با دمای محیط هماهنگ شده باشد.
چرا که این تفاوت دما ممکن است در روند کار دستگاه‌ها مشکل ایجاد کند به‌ویژه در  دستگاه اثر که مستقیما با دمای بدن ما در ارتباط است.
دستگاه‌های شرکت از نوع indoor هستند و از آنجایی که این دستگاه‌ها در برابر اشعه نور خورشید و سایر عوامل و شرایط جوی مانند بارندگی مقاوم نیستند، نمی‌توان آن‌هارا در فضای بیرونی شرکت نصب کرد.

نکات مهم در نصب دستگاه حضور و غیاب

دستگاه‌های حضور و غیاب به علت سیستمی که در آن به کار برده شده است، بهتر است که در معرض  نور مستقیم لامپ و هالوژن‌های قوی قرار نگیرند تا روند کارشان تداخلی ایجاد نشود.
از دیگر نکاتی که حتما باید به آن توجه شود، ارتفاع مناسب برای نصب دستگاه حضور و غیاب است.
مثل همه‌ی دستگاه‌های الکترونیکی که روی دیوار نصب می‌شوند، برای نصب سیستم حضور و غیاب هم باید به ارتفاع دستگاه از سطح زمین توجه داشته باشید.
ارتفاع دستگاه باید هم اندازه با کوتاه قدترین فرد شرکت باشد. و به طور کلی اگر بخواهیم یک ارتفاع استاندارد بگوییم، ارتفاع دستگاه باید حداقل بین ۱/۲۰ تا ۱/۵۰ باشد.
به‌ویژه برای دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره که کارکنان باید بتوانند مستقیما رو‌به‌روی اسکنر دستگاه قرار بگیرند.
بعد از آشنایی با نکات و مکان های مناسب  و نامناسب برای نصب دستگاه حضور و غیاب، دیگر برویم سراغ اصل کاری! یعنی روش نصب و راه اندازی خود دستگاه و .

نصب و راه اندازی دستگاه حضور و غیاب

نصب دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی اصلا کار سخت و پیچیده‌ای نیست فقط کافی است که طبق دستورالعمل داده شده توسط شرکت عمل کنید و یک به یک مراحل زیر را انجام دهید.

مراحل نصب و راه اندازی دستگاه حضور و غیاب

  • راه اندازی اولیه‌ی نرم افزار
  • تهیه‌ی یک فایل اکسل از اطلاعات کارکنان
  • وارد کردن اطلاعات کارکنان در نرم افزار
  • تنظیم کردن شیفت‌ها و تایم‌های کاری

در ادامه درباره یتنظیمات اولیه سیستم پیش از نصب نرم افزار حضور غیاب

  1. تنظیم زبان سیستم برای نصب نرم افزار حضور و غیاب نانوتایم

به این منظور شما می توانید به راحتی به مسیر ارائه شده رفته و براحتی ساعت سیستم خود را تنظیم نمائید.

همراهان عزیزم نانو تایم در هنگام تنظیم و راه اندازی دستگاه حضور و غیاب، در صورتی که زبان پیش فرض سیستم شما از قبل بر روی فارسی تنظیم شده است، به شما پیشنهاد می کنیم موارد زیر را بررسی کنید.

  1. غیر فعال کردن کنترل دسترسی

به منظور غیر فعال کردن کنترل دسترسی برای عملکرد بهتر نرم افزار شما می توانید به مسیر ارائه شده رفته و آن را غیر فعال کنید.

  1. تنظیم IP سیستم برای نصب دستگاه حضور و غیاب نانوتایم

مراحل نصب نرم افزار حضور و غیاب انوتایم

بعد از انجام تمامی مراحل فوق، شما براحتی می توانید با قرار دادن CD نرم افزار در دستگاه مراحل را به ترتیب گفته شده دنبال کنید و نرم افزار را نصب کنید.

تست اتصال دستگاه حضور و غیاب با سیستم به کمک دستور PING

بعد از نصب نرم افزار حضور وغیاب و ایجاد  اتصال بین دستگاه و سیستم کامپیوتری باید اطمینان حاصل کنید که دستگاه و سیستم ارتباط برقرار کرده اند و به این منظور برای اطلاع ازصحت نحوه ارتباط دستگاه حضور و غیاب به  کامپیوترمی توانید از دستور Ping استفاده نمائید. در صورتی که با دستور Pingآشنا نمی باشید می توانید به راهنمای استفاده از دستور Ping در این سایت مراجعه نمائید.

برای استفاده از دستور CMD در منوی استارت عبارت RUN را تایپ کرده و در پنجره باز شده عبارت CMD را وارد کنید تا پنجره زیر برای شما نمایش داده شود. در خط فرمان این پنجره عبارت PING 192.168.1.201 را وارد کنید،  در صورت نمایش اطلاعات درست یعنی ارتباط شما به درستی برقرار شده است، در غیر این صورت باید به دنبال مشکل و رفع آن باشید. در این تصویر IP دستگاه حضور و غیاب ما 192.168.1.201 میباشد و در صورت تغییر IP دستگاه حضور و غیاب بایستی IP جدید را وارد نمایید.

در مرحله بعد شما باید دستگاه  را در داخلمعرفی کنید،بعد از باز کردن نرم افزار نانوتایم، از نوار منوی بالای صفحه گزینه تعریف دستگاه را انتخاب کنید. در صورتی که پیش از این اقدام به تعریف دستگاه در نرم افزار کرده‌اید در پنجره باز شده لیست دستگاه‌های تعریف شده قابل مشاهده است. (مطالعه مقاله آموزشی را پیشنهاد می‌کنیم.)

در پنجره باز شده، شما باید شناسه، نام، پورت و Ip دستگاه را وارد کنید. برای دسترسی به شناسه دستگاه باید از طریق منوی دستگاه –> تنظیمات ارتباط  –> ارتباط با کامیپوتر اقدام کنید. در صورت نیاز آن را ویرایش کرده و در قسمت شناسه دستگاه در نرم افزار حضور و غیاب نانو تایم وارد کنید.

نام دستگاه را می توانید به دلخواه وارد کرده و با توجه به اینکه IP آدرس همه دستگاه‌های نانو تایم 192.168.1.201 است،  در قسمت مورد نظر به صورت پیش فرض وارد شده و پورت دستگاه نیز به طور پیش فرض وارد می شود.

در این مرحله تیک قرمز رنگ ثبت در گوشه سمت چپ صفحه را فشرده، حال مشاهده می کنید که یک صفحه برای شما باز می شود که دارای یک قسمت برای وارد کردن شماره شناسایی از اینترنت است.

به این منظور کلید دریافت شماره شناسایی از اینترنت را فشرده و فیلد مورد نظر شما پر می شود. ( توجه کنید که پیش از این مرحله، حتما از اتصال سیستم به اینترنت مطمئن شوید) در نهایت بر روی دکمه ثبت زده تا ثبت دستگاه در نرم افزار حضور و غیاب  کامل شود. حالا دستگاه شما آماده برای استفاده است و می‌توانید لیست پرسنل خود را در دستگاه وارد کنید و سپس به تعریف الگوی اثر انگشت، الگوی چهره یا کارت و رمز تردد به ازای هر پرسنل بپردازید. ( در دستگاه‌های اثر انگشتی، پیش از تعریف الگوی اثر انگشت، حتما محافظ روی اسکنر دستگاه را جدا کنید.

سیستم کنترل تردد

سیستم کنترل تردد مجموعه‌ای از تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که ورود و دسترسی افراد مختلف را به یک ساختمان یا محوطه کنترل و مدیریت می‌کند. به بیان ساده‌تر، سیستم کنترل تردد تعیین می‌کند که چه افرادی و در چه زمان‌هایی می‌توانند به منطقه یا منبع خاص دسترسی داشته باشند.

نکته مهم: به منظور جلوگیری از دسترسی افراد متفرقه و پرسنل به منوی دستگاه، پیش از هرکاری باید یک کاربر با سطح دسترسی مدیر بر روی دستگاه تعریف کنید. مدیر با شناسه اختصای خود ( مز، کارت، الگوی چهره یا اثر انگشت) امکان دسترسی به منوی دستگاه و انجام تنظیمات و حتی ریست کردن دستگاه دارد.

 این مراحل کامل توضیح می‌دهیم.

 

دکمه بازگشت به بالا