اثبات فواید روغن زیتون برای بهبود عملکرد‌های شناختی

مجله Nutrients گزارش داد که محققان وضعیت 25 داوطلب با اختلال حسی خفیف را مورد مطالعه قرار دادند. از آنها خواسته شد تا 30 میلی لیتر (حدود سه قاشق غذاخوری) روغن زیتون را به مدت شش ماه در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند. 13 نفر از آنها روغن زیتون بکر و 12 نفر دیگر روغن زیتون تصفیه شده مصرف کردند.

قبل و بعد از مصرف روغن زیتون، همه شرکت‌کنندگان تحت تصویربرداری تشدید مغناطیسی، آزمایش‌های شناختی و آزمایش خون برای شناسایی نشانگرهای زیستی بیماری آلزایمر قرار گرفتند.

نتایج نشان داد که دو نوع روغن زیتون استفاده شده عملکردهای شناختی را بهبود می بخشد و این در علائم بالینی زوال عقل و سایر اقدامات رفتاری منعکس می شود. این نتایج با نتایج آزمایش‌هایی که قبلاً روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده بود مطابقت دارد.

به گفته محققان، نتایج MRI در دو گروه یکسان نبود، زیرا مشخص شد روغن زیتون سد خونی-مغزی و ارتباط بین نواحی مختلف مغز را تحریک می‌کند، در حالی که روغن تصفیه‌شده در این نواحی فعال‌سازی عملکردی مغز را نشان می‌دهد. . مسئول افزایش درک است که منجر به بهبود حافظه می شود.

محققان افزودند نشانگرهای زیستی بیماری آلزایمر نیز تغییر کرده اند. پلاک آمیلوئید و پروتئین تاو در هر دو گروه تغییر یافت. این ممکن است به بهبود عملکرد سد خونی مغز و همچنین توانایی های شناختی منجر شود.

منبع: روسیه Elium

دکمه بازگشت به بالا