اقتصادیترندهای کسب و کارعمومی

آیا مصرف قهوه در ساعات شب، باعث کاهش کیفیت خواب می‌شود؟

چه زمانی قهوه بنوشیم؟

قهوه گانودرما لاغری: خیلی سریع برویم سر اصل موضوع، صبح‌ها (بین ساعات ۸ و ۹) کورتیزول بدن بیشترین مقدار را دارد. کورتیزول تنها مربوط به هورمون استرس نیست بلکه با میزان هشیاری بدن نیز مرتبط است. بنابراین اگر در این ساعات از روز که میزان هشیاری بدن در بالاترین میزان قرار دارد قهوه بنوشیم، مقدار انرژی و هشیاری اضافه‌ای را که از دریافت می‌کنیم، هدر داده ایم.
پس نوشیدن قهوه در اول صبح تاثیر زیادی روی سطح هشیاری ندارد.

این به این معنی نیست که صبح ها ننوشید!

بین ۱۲ ظهر تا ۱ بعد‌از‌ظهر و ۵‌:۳۰  تا ۶‌:۳۰ غروب هم دیگر ساعاتی هستند که  مقدار کورتیزول بدن افزایش می‌یابد که بهتر است در این ساعات نیز از نوشیدن کافئین خودداری شود. اگر به این فکر می کنید باز هم بیشتر نیاز به افزایش هشیاری دارید پیشنهاد می‌کنیم مطلب که بیشتر باعث شادابی می‌شود را مطالعه کنید.

قبل از ورزش قهوه بنوشیم یا بعد از آن؟

قیمت قهوه گانودرما برای زگیل تناسلی: تحقیقات نشان می‌دهند نوشیدن قهوه قبل از ورزش کردن، توانایی لازم برای انجام ورزش‌های طولانی‌تر و سخت‌تر را فراهم می‌کند. ولی نوشیدن قهوه پس از ورزش نیز خالی از لطف نیست! اگر بعد از ورزش قهوه بنوشیم، درد عضلانی ناشی از ورزش کاهش می‌یابد و همچنین مصرف کافئین همراه با یک نوع کربوهیدرات مثل موز، غذای مورد نیاز عضلات را فراهم می‌کند. برای اطلاعات بیشتر بهتر است را نیز مشاهده نمایید.

با شکمخالی قهوه بنوشیم؟

قهوه گانودرما برای قند: بهتر است قهوه را به صورت ناشتا مصرف نکنید زیرا قهوه خاصیت اسیدی دارد که ترشحات معده را تحریک می‌کند. همچنین مصرف قهوه‌ی ناشتا در طولانی مدت باعث ورم معده، سوزش‌معده‌ یا حتی زخم معده می‌شود. مطلب را مطالعه کنید تا بهتر این موارد دستتان بیاید!

بعضی رژیم های غذایی به شما توصیه نوشیدن قهوه ناشتا را می دهند!!!

 ایا نوشیدن قهوه بعد از وعدههای غذایی توصیه میشود؟

یکی از بهترین زمان‌های نوشیدن قهوه بعد از غذاست. زیرا در این صورت برای سیستم گوارش بدن بسیار مفید می‌باشد. البته فراموش نکنید ننوشیدن مایعات بعد از غذا توصیه دینی ایست که به کررات اشاره شده است.

آخرین زماننوشیدن قهوه چه ساعتی است؟

گفته شده است که تا حداقل ۶ ساعت قبل از خواب کافئین مصرف نشود. زیرا کافئین تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت خواب می‌گذارد و مصرف کافئین در شب باعث اختلال در خواب می‌شود. حتی بعضی افراد عقیده دارند که برای جلوگیری از اختلالات خواب، از ساعت ۲ بعدازظهر به بعد قهوه ننوشیم!  را بخوانید، دلیل ننوشیدن قهوه در شب را می یابید.

تا این جا متوجه شدیم که بهترین زمان خوردن قهوه در روز چه ساعاتی است و پیش از خواب بهتر است که قهوه ننوشیم، اما فکر می کنید که دلیل منع نوشیدن قهوه پیش از خواب چیست؟

می دانیم ماده ای که سبب می شود بی خوابی پس از نوشیدن قهوه به سراغ ما بیاید کافئین است. هر گاه که مغز شما پیام خستگی را دریافت کند، ترشح ماده ای به نام آدنوزین و اتصال آن به حسگر های خواب باعث می شود که حس خواب آلودگی و گیجی در شما ایجاد شود وپس از آن به سرعت خود را به برسانید.

حال اگر نزدیک زمان خوابتان، یعنی نزدیک به زمان ترشح آدنوزین در مغز، یک لیوان قهوه بنوشید، کافئین قهوه به جنگ آدنوزین ها می رود و سبب می شود که بی خوابی به سراغ شما بیاید.

اثر این کافئین بر روی آدنوزین ها پس از 3 تا 5 ساعت کم ترمی شود اما 8 تا 14 ساعت طول می کشد که کاملا اثر آن از بدن خارج شود.

توجه داشته باشید که همان قدر که مصرف قهوه در روز می تواند بر بالا بردن سطح انرژی ما تاثیر مثبت داشته باشد، اگر ندانیم چه موقع قهوه بخوریم، اثرات منفی آن به سراغ ما می آید.

بی خوابی، کم خوابی، به هم خوردن ساعات خواب و در نتیجه باقی ماندن اثرات خستگی در بدن، افت سطح انرژی در روز و … از مواردی است که نوشیدن بیش از اندازه قهوه در شب به بار می آورد.

در این بخش متوجه شدیم که شب، بهترین زمان برای خوردن قهوه نیست، اما تا به حال راجع به خواب بعد از قهوه چیزی شنیده اید؟ اگر برای شما هم جالب است که بدانید چگونه چنین اتفاقی می افتد ادامه مطلب را دنبال کنید.

چرت با قهوه

در بخش قبلی راجع به مسئولیت آدنوزین ها در ایجاد حس خواب آلودگی در بدن صحبت کردیم و گفتیم کافئین می تواند عملکرد آدنوزین ها مختل کند. زمان خوردن قهوه اگر به درستی انتخاب شود، می تواند خواب آلودگی را به طور کلی رفع کند، این عمل با همکاری کافئین قهوه و یک چرت به موقع صورت می گیرد.

قهوه خور های حرفه ای معتقدند که اگر حدود 15 تا 20 دقیقه قبل از این که تصمیم به یک چرت نیمروزی بگیرید، یک لیوان قهوه بنوشید و پس از آن یک خواب کوتاه مدت داشته باشید، پس از بیدار شدن متوجه خواهید شد که بهترین زمان خوردن قهوه را پیدا کرده اید، چرا که تاثیر این بار آن بر بالا بردن سطح انرژی شما، بیش از پیش خواهد بود.

اگر می خواهید بدانید که چه طور چنین اتفاقی می افتد، جالب است که توضیح آن بسیار ساده است. گفتیم که آدنوزین است که حس خواب آلودگی را در افراد ایجاد می کند و زمان خواب میزان زیادی از این ماده در بدن وجود دارد، حال آنکه کافئین ممکن است برعملکرد آدنوزین ها تاثیر بگذارد اما بنا به دلایل مختلفی شاید قادر به از بین بردن همه تاثیر آن نباشد.

زمانی که در مدت معینی پیش از خواب قهوه می نوشید، از آنجایی که کافئین برای تاثیر گذاشتن نیاز به زمان دارد، ممکن است تاثیر آن را تا چند ساعت بعد نیز مشاهده نکنید. اگر بعد ازمصرف قهوه در روز، خود را مهمان یک خواب کوتاه کنید، تا زمان اثر گذاری کافئین ها خواب به شما کمک می کند تا میزان آدنوزین را در بدن به مقدار زیادی کاهش دهید و پس از مدتی نیز کافئین ها به تسریع این عمل کمک می کنند و در نهایت شما پس از خوابی کوتاه، بدون خستگی، می توانید مجددا به باقی فعالیت های روزانه خود بپردازید.

پس از مطالعه نحوه عملکرد اندوزین و کافئین به چند مطلب پی می بریم:

  • اول این که برای داشتن یک خواب با کیفیت در زمان مناسب، از حدود 5 ساعت پیش از خواب زمان خوردن قهوه نیست.
  • اگر برایتان این سوال پیش آمده است که چه موقع قهوه بخوریم، باید بدانید که تحقیقات نشان داده نوشیدن قهوه و پس از آن یک چرت کوتاه سبب می شود خواب آلودگی از بین  برود.
  • میزان تاثیر این روش بیشتر از خوردن قهوه به تنهایی و یا یک چرت کوتاه به تنهایی است.
  • اگر می خواهید میزان اثر گذاری این تکنیک بیشتر باشد، 20 دقیقه قبل چرت روزانه، 2 لیوان قهوه بنوشید.
  • توجه داشته باشید که این تکنیک علمی و اثر گذار است و قطعا امتحان کردن آن مفید خواهد بود؛ آشنایی با بهترین زمان خوردن قهوه و بهترین روش مصرف آن تنها زمانی مفید است که در نوشیدن قهوه زیاده روی نکنید، چرا که کافئین بیش از حد می تواند به بدن آسیب برساند.
  • با تکنیک چرت پس از قهوه می توانید اثری را که 5 ساعت خواب بر بدن می گذارد را تنها با یک چرت 20 دقیقه ای ایجاد کنید.

بهترین زمان برای خوردن قهوه، زمانی است که این ماده ی انرژی زا مشکلات دیگری برای شما ایجاد نکند و شاید جالب باشد که بدانید، گاهی اوقات خوردن قهوه می تواند حتی باعث خواب آلودگی نیز شود. اگر از افرادی که عادت به خوردن قهوه شیرین دارند سوال کنید، حتما می گویند قهوه تاثیر آنچنانی بر بی خوابی آن ها ندارد،  و دلیل این است که احتمالا میزان کافئین نوشیدنی آن ها آنقدر کم است که بدن فقط شکر را جذب کرده و بر عملکرد آدنوزین ها تاثیری نخواهد داشت. پس علاوه بر اهمیت این موضوع که چه موقع قهوه بخوریم، این که چه قهوه ای بخوریم نیز اهمیت دارد، که در مقالات بعدی به بررسی آن می پردازیم

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا