اینجا ساکت‌ترین مکان جهان است

ساکت ترین مکان در جهان یک اتاقک آنکوئیک است که بخشی از آزمایشگاه اورفیلد در مینه سوتا است. این اتاق آنقدر ساکت است که نمی توانید 45 دقیقه سکوت را تحمل کنید وگرنه دیوانه خواهید شد.

به گزارش شیمیشی، در دنیایی که هر روز در معرض صدای زیادی در گوش خود هستیم، مطمئناً یافتن مکانی کاملاً آرام و ساکت خوب است. خب جالب است بدانید اتاقی در شهر مینیاپولیس آمریکا وجود دارد که به عنوان آرام ترین مکان دنیا شناخته می شود. با این حال، برخلاف آنچه به نظر می رسد، این سکوت مطلق هرگز آرامش بخش و سرگرم کننده نیست و گفته می شود که هیچکس نمی تواند برای مدت طولانی در سکوت کر کننده این اتاق بایستد. با علی گشت همراه باشید تا درباره این اتاق خاص و عجیب بیشتر صحبت کنیم.

ساکت ترین اتاق دنیا

ساکت ترین مکان دنیا در واقع یک اتاقک آنکوئیک و بخشی از آزمایشگاه اورفیلد در مین است. این اتاق آنقدر ساکت است که نمی توانید 45 دقیقه سکوت را تحمل کنید وگرنه دیوانه خواهید شد. داخل این اتاق بسیار ساکت است، آنقدر آرام است که صداهای پس زمینه با دسی بل منفی اندازه گیری می شود. یکی از علاقه مندی های آقای استیو اورفیلد، بنیانگذار و موسس این آزمایشگاه، مطالعه تاثیر صدا به خصوص سکوت بر حس خوب مردم است.

آقای استیو اورفیلد در مصاحبه ای در مورد ساکت ترین مکان دنیا گفت:

“ما مردم را به چالش می کشیم تا در تاریکی در ساکت ترین مکان جهان بنشینند و ببینند که چقدر می توانند ساکت شوند. جالب است بدانید که طولانی ترین مدتی که کسی می تواند در این اتاق بماند 45 دقیقه بوده است! وقتی در اتاق هستید، گوش های شما حساس‌تر می‌شوید و شروع به شنیدن چیزهایی می‌کنید که قبلاً هرگز نشنیده‌اید. برای مثال، می‌توانید صدای تپش قلبتان را بشنوید، حتی صدای پر شدن و خالی شدن ریه‌هایتان و صدای غرغر معده‌تان را با صدای بلند بشنوید.

هدف از ساختن آرام ترین مکان دنیا چیست؟

اما هدف از ساخت این اتاق ایجاد مزاحمت برای مردم نبود! شرکت ها و شرکت های مختلف محصولات خود را در این اتاق تست می کنند تا صدای آنها را اندازه گیری کنند. به تازگی آژانس فضایی ناسا نیز فضانوردان خود را به این اتاق می فرستد تا خود را برای شنیدن سکوت فضا آماده کنند. این اتاق کاربری حرفه ای دارد، اما برای من و شما، این اتاق مکانی آشفته و آزاردهنده خواهد بود. به گفته آقای اورفیلد، این اتاق ها برای تست دستگاه ها و تجهیزات هستند، نه برای افراد. به عنوان مثال، یکی از مشتریان ثابت استیو شخصی است که ادعا می کند آرام ترین یخچال را در آمریکا ساخته است. هر ساله جدیدترین محصول این شرکت برای سنجش میزان صدا و نویز آن به این اتاق می آید.

هیچ کس نمی تواند بیش از 45 دقیقه در این اتاق بماند!

افرادی که وارد ساکت ترین مکان دنیا می شوند، نه تنها پس از مدتی صدای قلب خود را می شنوند، بلکه در جهت گیری و حتی ایستادن نیز دچار مشکل می شوند! شاید باورتان نشود، اما به نظر می رسد که ایستادن، راه رفتن و جهت یابی ما انسان ها تا حد زیادی به صداهای اطرافمان بستگی دارد. دقیقاً همان صداهایی که گاهی اوقات از آنها شکایت می کنیم!

اورفیلد درباره این ویژگی عجیب محفظه انکوئیک می گوید:

ما انسان ها می توانیم بر اساس صداهایی که می شنویم راه برویم و راه برویم. در یک محفظه آنکوئیک، هیچ نشانه ای برای جهت دهی وجود ندارد، که منجر به سردرگمی می شود. اگر نیم ساعت در این اتاق بمانید، نمی توانید از روی صندلی بلند شوید!

پس وقتی از هیاهو و شلوغی تمدن خسته شدید و می خواهید در سکوت کامل باشید، مراقب باشید چه آرزویی دارید!

اتاقک های آنکویک

ایده اتاق‌های انکوئیک که به آن اتاق‌های مرده نیز می‌گویند، برای اولین بار در طول جنگ جهانی دوم مطرح و توسعه یافت. این اتاق ها در آن زمان برای آزمایش و بررسی تجهیزات شنود و ارتباط نظامی ساخته شدند. طراحی این اتاق ها به گونه ای است که تمامی امواج صوتی یا ارتعاشات الکترومغناطیسی را جذب می کند. امروزه از محفظه های آنکوئیک برای مقاصد مختلف و برای آزمایش و بازرسی محصولات مختلف استفاده می شود و اندازه آنها از یک اجاق مایکروویو تا اندازه یک هواپیما متغیر است.

منبع: کانال ایتای تاریخ ایران و جهان

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا