آیا با پایتون میشه برای اندروید برنامه نوشت

آیا شما هم ایده خارق‌العاده‌ای برای ساخت یک اپلیکیشن موبایل دارید، ولی نمی‌دانید از چه زبان برنامه نویسی باید استفاده کنید؟ در این مقاله نگاهی دقیق‌تر به رویکردی نه چندان مرسوم، یعنی ساخت اپلیکیشن موبایل با پایتون پرداخته شده است. در این نوشتار، مروری بر مضمون توسعه موبایل با پایتون انجام می‌شود. مطالعه این مطلب برای آشنایی با جزئیات و ویژگی‌های برنامه نویسی موبایل با پایتون و همچنین شناخت آن دسته از انواع برنامه‌های موبایلی پیشنهاد می‌شود که این زبان برای تولید آن‌ها مناسب است. در این نوشتار، آموزش ساخت اپلیکیشن موبایل با پایتون و ترفندهایی کاربردی در خصوص با استفاده از این زبان برنامه نویسی ارائه شده است.

معمولاً در حوزه ساخت اپلیکیشن موبایل ، بهترین و اولین انتخاب محسوب نمی‌شود. در صورتی که به دنبال فناوری‌های مرسوم و اصلی توسعه موبایل هستید، استفاده از زبان‌هایی مثل و برای برنامه نویسی اندروید، و Objective-C برای برنامه نویسی iOS و همچنین و فریم ورک‌های آن (مثل ) برای توسعه چندپلتفرمی پیشنهاد می‌شود.

برنامه‌نویسی اندروید با پایتون

پایتون چیست ؟

یک زبان و همه‌منظوره است که از و برنامه نویسی ساخت‌یافته پشتیبانی می‌کند. از این رو، ساخت اپلیکیشن موبایل با پایتون و ایجاد وب اپلیکیشن‌ها با این زبان برنامه نویسی به سادگی قابل انجام است.

با توجه به چند منظوره و قدرتمند بودن پایتون، این زبان برنامه نویسی انتخاب مناسبی برای ساخت اپلیکیشن موبایل به حساب می‌آید. علاوه بر این، پایتون به افراد امکان می‌دهد تا مثل یک برنامه نویس تفکر کنند و با پیچیده سردرگم نشوند. برای آشنایی بیش‌تر با زبان برنامه نویسی پایتون، در ادامه به طور مختصر توضیحاتی پیرامون کاربرد این زبان ارائه شده است.

کاربرد پایتون چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر هم بیان شد، پایتون یک زبان همه‌منظوره است و به همین دلیل کاربردهای گسترده‌ای دارد و در بسیاری از زمینه‌های مختلف علمی و تجاری از آن استفاده می‌شود. کاربرد اصلی پایتون به هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل داده‌ها مربوط می‌شود. در ادامه چند فهرست شده‌اند:

آیا ساخت اپلیکیشن موبایل با پایتون امکان پذیر است؟

پایتون یک زبان برنامه نویسی همه‌منظوره به حساب می‌آید که برای کاربردهای بسیاری مناسب است و می‌توان با استفاده از آن طیف گسترده‌ای از وظایف را انجام داد. پایتون در حوزه‌های متعددی از جمله توسعه و برنامه نویسی وب، علم داده و بسیاری از زمینه‌های مربوط به خودکارسازی فرآیندها به کار گرفته می‌شود. اما آیا ساخت اپلیکیشن موبایل با پایتون هم امکان پذیر است؟

بله؛ با پایتون می‌توان ساخت اپلیکیشن موبایل را هم انجام داد. ساخت اپلیکیشن موبایل با پایتون در سال ۲۰۱۱ با معرفی فریم ورک کیوی (Kivy) امکان‌پذیر شده است.

چرا ساخت اپلیکیشن موبایل با پایتون را انتخاب کنیم؟

پایتون یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در سال‌های اخیر به حساب می‌آید و به این دلیل انتخاب مناسب و مطلوبی به حساب می آید و مزیت‌های متعددی برای توسعه و ساخت نرم افزار به همراه دارد.

در ادامه برخی از مزایای کلیدی پایتون در زمینه ساخت و توسعه نرم افزار فهرست شده‌اند:

  • عملکرد برنامه نویسی سریع‌تر: پایتون یک زبان مفسری است و در آن از استفاده نمی‌شود. استفاده از ساز و کار تفسیری باعث می‌شود زمان کم‌تری به هدر رود و عملیات خطایابی بسیار ساده‌تر انجام شود.
  • سازگاری پایتون با توسعه آزمون‌محور: پایتون ایجاد نمونه‌های اولیه (Prototype) را برای اپلیکیشن‌ها ساده‌تر می‌کند. با استفاده از پایتون می‌توان با بازسازی نمونه‌های اولیه ایجاد شده، مستقیماً محصول نهایی را تولید کرد.
  • تعدد کتابخانه‌های پایتون: در زبان پایتون می‌توان مختلفی را بر حسب نیاز از طیف گسترده‌ای از کتابخانه‌های کارآمد و قدرتمند آن بدون نیاز به کدنویسی انتخاب کرد و به کار گرفت.
  • اجتماع بزرگ برنامه نویسیان و توسعه دهندگان پایتون: در مورد پایتون، اجتماع برنامه نویسیان و توسعه دهندگان بسیار است و آن‌ها راهنمایی‌ها، آموزش‌ها و مستندات متعددی را فراهم می‌کنند. این اجتماع بزرگ، یکی از نقاط برتری مهم پایتون به حساب می‌آید.
  • امکان توسعه چندپلتفرمی در پایتون: تعدد کتابخانه‌ها و فریم ورک‌ها در پایتون باعث شده است تا امکان ایجاد یک کُد پایه (Codebase) مشترک برای پلتفرم‌های مختلفی نظیر اندروید و iOS فراهم شود که به آن امکان توسعه چندپلتفرمی گفته می‌شود.

ساخت اپلیکیشن موبایل با پایتون برای چه نوع برنامه های موبایلی مناسب است؟

در گذشته، ساخت اپلیکیشن موبایل با پایتون چندان رایج نبوده و محبوبیت نداشته است. اما با ظهور همه چیز تغییر کرده است و در حال حاضر این زبان برنامه نویسی به میزان گسترده‌ای در حوزه ساخت اپلیکیشن موبایل به کار گرفته می‌شود. زبان برنامه نویسی پایتون نسبتاً زبانی همه‌کاره است. از پایتون می‌توان برای ساخت اپلیکیشن‌های گوناگونی استفاده کرد.

می‌توان ساخت اپلیکیشن موبایل با پایتون را از ایجاد برنامه مرورگر وب آغاز و کار را با ساخت بازی‌های ساده موبایلی ادامه داد. یک مزیت دیگر ساخت اپلیکیشن موبایل با پایتون ، چندپلتفرمی بودن محصول تولید شده است. یعنی می‌توان با استفاده از پایتون، هم اپلیکیشن‌های اندروید و هم اپلیکیشن‌های iOS ساخت.

برای ساخت اپلیکیشن موبایل با پایتون چه مواردی باید در نظر گرفته شوند؟

اگرچه، این دو فریم ورک تنها چارچوب‌های ساخت GUI با پایتون در طول فرآیند توسعه محسوب نمی‌شوند. پس چه چارچوب‌های توسعه نرم افزاری دیگری را می‌توان برای ساخت اپلیکیشن موبایل با پایتون به کار گرفت؟

  1. Python-for-Android
  2. PyJNIus
  3. Plyer
  4. PyOBJuS

فریم ورک‌های فوق برای چه منظوری استفاده می‌شوند؟ در ادامه به معرفی هر یک از فریم ورک‌های فوق پرداخته شده است.

چه موارد دیگری را باید در هنگام ساخت اپلیکیشن موبایل با پایتون به یاد داشت؟

این زبان برنامه نویسی نقاط ضعفی هم دارد که باید آن‌ها را در نظر گرفت:

  1. در از قابلیت دامنه پویا (Dynamic Scope) استفاده می‌شود. یعنی برای ارزیابی یک عبارت، مفسر متغیر بلوک فعلی را جستجو می‌کند و سپس این جستجو را در تمام توابع انجام می‌دهد. مشکل اینجاست که هر عبارت یا گزاره باید در تمام محدوده‌ها مورد تایید قرار بگیرد.
  2. محدود هستند. آن‌ها می‌توانند نه عملگر، بلکه به صورت عبارت باشند.
  3. در پایتون نه از کامپایلر، بلکه از مفسر استفاده می‌شود. یعنی پایتون یک زبان مفسری به حساب می‌آید. بنابراین، هر گونه خطایی که در اپلیکیشن وجود داشته باشد، تنها در زمان اجرا کشف خواهد شد.

معرفی نمونه هایی از اپلیکیشن های موبایل ساخته شده با پایتون

ممکن است برخی از افراد همچنان در خصوص ایده ساخت اپلیکیشن موبایل با پایتون تردید داشته باشند. بنابراین در این بخش تعدادی از اپلیکیشن‌های موبایل ساخته شده با پایتون به عنوان نمونه معرفی شده‌اند تا بتوان از آن‌ها به عنوان منبع الهام استفاده کرد.

اپلیکیشن موبایل Pinterest ساخته شده با پایتون

Pinterest یک سرویس اجتماع اینترنتی بسیار شناخته شده است که برای به اشتراک‌گذاری محتوای بصری کاربران با یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اپلیکیشن موبایل شبکه اجتماعی Pinterest، یکی از فریم ورک‌های پایتون به نام برای کار با حجم وسیع اطلاعات تبادل شده در این پلتفرم به کار گرفته شده است.

با توجه به اینکه ساختار اپلیکیشن‌های موبایل هم از فرانت اند و بک اند تشکیل شده است، می‌توان گفت که یکی دیگر از ابزارهایی که از آن برای ساخت اپلیکیشن موبایل با پایتون استفاده می‌شود، جنگو در بک اند است. برای کسب اطلاعات بیش‌تر پیرامون این فریم ورک توسعه وب، مطالعه مقاله زیر پیشنهاد می‌شود:

  • برای دیدن فیلم آموزش آموزش جنگو (Django) – فریمورک تحت وب با پایتون (Python) + .

اپلیکیشن موبایل اسپاتیفای ساخته شده با پایتون

اسپاتیافای (Sotify) هم سرویسی برای گوش دادن موسیقی به صورت آنلاین به حساب می‌آید. چنین اپلیکیشن موبایلی ساختار بک اند بسیار پیچیده‌ای دارد و برنامه نویسی آن دشوار است. اسپاتیفای دارای سرویس‌های متعددی است که به پروتکل پیام‌رسانی مخصوص به خود متصل هستند. ۸۰ درصد این سوریس‌ها با پایتون توسعه داده شده‌اند.

بنابراین، می‌توان از مثال‌های ارائه شده در این بخش الهام گرفت و نکاتی که در این مقاله آموزش داده شدند را مد نظر قرار داد و توسعه ایده ناب خود را در خصوص ساخت اپلیکیشن موبایل با پایتون در ذهن پروراند و به آن جامه عمل پوشاند.

معرفی فیلم آموزش پایتون فرادرس – مقدماتی

برای یادگیری برنامه نویسی پایتون در سطح مبتدی که پیش‌نیازی برای آموزش ساخت اپلیکیشن موبایل با پایتون به حساب می‌آید، می‌توان از دوره ویدیویی آموزش مقدماتی پایتون فرادرس استفاده کرد. این دوره آموزشی بسیار جامع است و نزدیک به ۲۰ ساعت محتوای آموزش ویدیویی را شامل می‌شود. دوره آموزش پایتون فرادرس مقدماتی از ۵ فصل تشکیل شده است و از جمله عنوان‌های هر یک از این فصل‌ها می‌توان به آشنایی با پایتون، ساختمان داده در پایتون، توابع و ماژول‌ها در پایتون و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد.

معرفی فیلم آموزش برنامه نویسی شی گرا در پایتون

برای یادگیری پیش نیاز دیگر آموزش ساخت اپلیکیشن موبایل با پایتون ، یعنی مفهوم شی و کلاس، می‌توان از دوره آموزش برنامه نویسی شی گرا در پایتون استفاده کرد. در این دوره، مفاهیم شی گرایی پایتون به طور جامع و همراه با مثال‌های عملی به بیان ساده، آموزش داده شده‌اند. این دوره ۸ درس مختلف را شامل می‌شود که از جمله سرفصل‌های این دروس می‌توان مروری به پایتون، مفاهیم اولیه شی گرایی، متدهای Dunder – سربارگذاری و سایر موارد را نام برد.

۱. راه اندازی پروژه ساخت اپلیکیشن موبایل با پایتون

برای شروع کار باید کتابخانه یا همان فریم ورک کیوی روی سیستم نصب شود. برای نصب کیوی روی سیستم از دستور زیر استفاده می‌شود:

۲. Import کردن کتابخانه کیوی

۳. برنامه نویسی ویجت های اپلیکیشن موبایل با پایتون

اکنون لازم است تا اپلیکیشن ساخته شده شکل و فُرم بگیرد و رابط کاربری ملموس‌تری داشته باشد و تعامل کاربر با آن آسان‌تر انجام شود. برای مثال باید کار را با تنظیم تعداد ستون‌هایی آغاز کرد که طرح‌بندی مشبک به خود خواهد گرفت. سپس سایر استایل‌دهی‌ها پس از پیاده‌سازی قابلیت‌های عملکردی کامل، انجام خواهد شد.

۴. دریافت ورودی کاربر در کیوی

در این مرحله، کاربردی برای اتصال به ورودی کاربر برپا می‌شود که همان تاریخ تولد شخص است:

۵. اتصال تابع محاسبه سن به دکمه در رابط کاربری

۶. کدنویسی و ایجاد تابع محاسبه سن

۷. استایل دهی به رابط کاربری اپلیکیشن ساخته شده با پایتون کیوی

مزیت دیگر کیوی این است که اپلیکیشن توسعه داده شده به صورت خودکار به اندازه صفحه نمایش واکنش نشان می‌دهد و لبه‌های آن به خوبی با اندازه صفحه نمایش هماهنگ می‌شوند.

۸. اجرای اپلیکیشن موبایل ساخته شده با پایتون

برای اینکه بتوان اپلیکیشن را اجرا کرد، باید ترمینال پایتون را باز کرد و سپس خط فرمان را در محل شاخه پروژه قرار داد. پس از آن هم باید دستور زیر را در شاخه پروژه اجرا کرد

با استفاده از پایتون می‌توان برای اندروید برنامه نوشت. هرچند که پایتون به طور ذاتی برای توسعه اپلیکیشن‌های اندروید طراحی نشده است، اما با استفاده از ابزارها و کتابخانه‌های خاص می‌توان این کار را انجام داد. یکی از محبوب‌ترین این ابزارها Kivy است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌های چند سکویی (cross-platform) بسازند که روی اندروید، iOS، ویندوز و دیگر سیستم‌عامل‌ها قابل اجرا هستند. همچنین، BeeWare یکی دیگر از مجموعه ابزارهایی است که به شما امکان می‌دهد برنامه‌های اندرویدی با پایتون بنویسید و آن‌ها را به طور بومی روی دستگاه‌های اندروید اجرا کنید.

مجتمع فنی تهران به عنوان یکی از مراکز پیشرو در آموزش مهارت‌های فنی و حرفه ای، دوره‌های مختلفی از جمله آموزش برنامه‌نویسی پایتون برگزار می‌کند. این دوره‌ها توسط اساتید مجرب تدریس می‌شوند و شامل مباحث مختلفی از مبانی پایتون تا کاربردهای پیشرفته آن مانند توسعه وب، علم داده و حتی برنامه‌نویسی موبایل با پایتون هستند. با شرکت در این دوره‌ها، می‌توانید مهارت‌های برنامه‌نویسی خود را ارتقا دهید و یاد بگیرید چگونه از پایتون برای توسعه اپلیکیشن‌های اندروید استفاده کنید.

آموزش برنامه‌نویسی اندروید با پایتون

جمع‌بندی

در این مقاله ابتدا به شرح کلیه نکات مهم پیرامون ساخت اپلیکیشن موبایل با پایتون پرداخته شد و سعی شد تا به اکثر سوالات رایج پیرامون این مبحث پاسخ داده شود. از جمله موارد مهمی که در این نوشتار به آن‌ها پرداخته شد می‌توان به امکان‌پذیر بودن ساخت اپلیکیشن با پایتون، دلیل انتخاب پایتون برای ساخت اپلیکیشن، نوع اپلیکیشن‌هایی که پایتون برای ساخت آن‌ها مناسب است، مواردی که برای ساخت اپلیکیشن پایتون باید در نظر گرفته شوند و سایر موارد اشاره کرد.

در انتهای این مقاله نیز آموزش ساخت اپلیکیشن موبایل با پایتون در سطح مقدماتی ارائه شده است تا علاقه‌مندان بتوانند به عنوان نقطه شروع از آن استفاده کنند. همچنین در این مطلب دوره‌های آموزشی پیش‌نیاز برای یادگیری ساخت اپلیکیشن موبایل با پایتون و سایر دوره‌های مرتبط با موضوع این مقاله نیز معرفی شدند.

 

دکمه بازگشت به بالا