نقش مذاکرات بین‌الافغانی در تحقق صلح در افغانستان

محسن پاک عین در گفتگو با وب سایت شورای راهبردی روابط خارجی ، با تأکید بر اهمیت کنفرانس های صلح که در افغانستان برگزار می شود تا زمینه را برای آغاز مذاکرات بین افغانستان فراهم کند ، گفت: دولت ها و گروه های قومی بویژه طالبان در ساخت و ساز. صلح و ثبات در افغانستان نقش مهمی ایفا می کند و باید توسط جامعه بین المللی مورد حمایت و استقبال قرار گیرد.

وی گفت: “ناامنی و بی ثباتی افغانستان منجر به بی ثباتی و عدم امنیت در منطقه خواهد شد.” “کشورهای منطقه از دیدن صلح واقعی در افغانستان بسیار خوشحال هستند.” بدون شک برقراری صلح در افغانستان به توسعه این کشور کمک خواهد کرد و کشورهای منطقه به ویژه کشورهای همسایه از جمله مشوق ها را به مشارکت در روند بازسازی و توسعه اقتصادی افغانستان تشویق می کند و برای صلح و امنیت منطقه ای تلاش می کند. .

تأکید بر ناکامی ایالات متحده در کنفرانس های افغانستان و روند صلح

وزیر خارجه پیشین افغانستان گفت: “ما همیشه اعتقاد داریم برگزاری جلسات در افغانستان می تواند در یافتن راه حل های مناسب برای خاتمه خشونت در افغانستان بسیار مؤثر باشد ؛ البته کشورهای خارجی به ویژه ایالات متحده باید در کنفرانس ها شرکت کنند.” افغانستان ، و مذاکرات بین گروه های مختلف افغانستان و دولت باید براساس منافع ملی صورت گیرد.

پاک عین عین ضمن ارزیابی مثبت از برگزاری چنین همایش ها ، تأکید کرد: برخی از نکات دیگر در این رابطه باید مورد توجه قرار گیرد. از جمله موارد دیگر ، بحث صلح باید مستمر و مداوم باشد. بدون جمع شدن در سرزمین عدالت ، صلح پایدار و پایدار امکان پذیر نیست. صلح پایدار در افغانستان وجود خواهد داشت. این فقط صلح است که روابط کشورهای خارجی به ویژه ایالات متحده و ناتو را در روند آنها قطع می کند.

ایالات متحده به دنبال امنیت در افغانستان نیست

وی گفت: “تاریخ نشان داده است كه ایالات متحده هرگز سعی در برقراری صلح در افغانستان نداشته است.” دلیلی برای حضور نظامی ایالات متحده در آن کشور ارائه شد. بنابراین ، ایالات متحده به دنبال امنیت در افغانستان نیست. این کشور همچنین از پشتیبانی غیرمستقیم داعش برای حضور خود در افغانستان برخوردار است. بنابراین ، فقط صلح است که شامل مناطق بیرونی و قدرتهای بزرگ نمی شود.

پاکیزه عین گفت: “امروز مردم افغانستان از ناآرامی ها و درگیری ها در این کشور بسیار ناراضی هستند.” این به وحدت ملی در این کشور آسیب رسانده است. بنابراین قوه قضاییه خشونت را که مقدمه جنگ است ، دنبال می کند تا در سایه این مذاکرات سرنگون شود.

بر لزوم ادامه تصمیمات شورای بن تأکید کرد

این دیپلمات کشورمان گفت: سومین دلیل برای صلح و عدالت صلح این است که از تصمیمات “نشست بن” که زیرساخت های دولت را در افغانستان ایجاد کرده است و این کشور به عنوان جمهوری اسلامی افغانستان شناخته می شود ، محافظت می شود. در برخی مذاکرات بین ایالات متحده و طالبان ، تلاش می شود نام “جمهوری اسلامی” به “امیر اسلامی افغانستان” تغییر یابد ، که طالبان به دنبال آن هستند. این مغایرت با توافق های حاصل شده در کنفرانس بن است و او را از هویت واقعی دولت افغانستان که جمهوری اسلامی است ، محروم نمی کند.

اهمیت ایجاد اصول اسلامی برای برقراری صلح عادلانه

پاک-عین افزود: برخی از کشورهای خارجی و سازمانهای غیردولتی خارجی در افغانستان تلاش می کنند کشور را به سمت سکولاریسم سوق دهند: “در واقع ، آنها می خواهند از خلافت و جلوه های ارزشهای اسلامی محافظت کنند ، اما فرهنگ غربی باید غالب شود. بگذار این کشور حکومت کند ” البته در این صورت ، مردم مسلمان افغانستان این مشکل را نمی پذیرند و دوباره باعث جنگ و خشونت در این کشور خواهد شد. بنابراین ، وی تأکید کرد که حمایت از هویت جمهوری اسلامی افغانستان و پایه و اساس اصول اسلامی در این کشور بسیار مهم است و می تواند به برقراری صلح عادلانه در این کشور کمک کند.

رئیس پیشین وزارت امور خارجه افغانستان همچنین بر اهمیت رسیدگی به موضوع پناهندگان و سازماندهی کار آنها و همچنین تلاش ها برای بازگشت و بازگرداندن پناهندگان در داخل افغانستان تأکید کرد.

وی آزادی زندانیان طالبان توسط دولت را موضوع مهم دیگری در روند صلح دانست و افزود: “اگرچه شرط ورود طالبان به مذاکرات و حمایت از روند صلح است و این یک امر داخلی است ، اما باید در این فرآیند احتیاط انجام شود.” “” معمول نیست که تعدادی از بازداشت شدگان پس از آزادی دوباره اسلحه بکشند و برای ایجاد و تشویق ناامنی به افغانستان پناه ببرند.

پاک عین افزود: “باید سازوکاری ایجاد شود تا کسانی که آزاد شده اند ، دیگر نسبت به تجاوز در افغانستان واکنش نشان ندهند.”

پیشنهادات ممکن است معاملات بین افغانستان را انجام دهد

وی همچنین با استناد به بیانیه 15 نکته ای وزیر امور خارجه ما محمد جواد ظریف و معاون وزیر امور خارجه وی ، آقای اتمر ، مذاکرات صلح و لزوم ادامه این همایش ها را ستود و گفت: “همانطور که این بیانیه نشان می دهد ، اگر دوستان افغان باشند در صورت درخواست ایران ، ایران نیز ممکن است بتواند از خدمات و امکانات خود برای تسهیل روند مذاکرات بین افغانستان و حتی میزبانی چنین مذاکراتی استفاده کند.

* در وب سایت شورای استراتژیک روابط خارجی. ۲۳ تیر ۱۳۹۹

دکمه بازگشت به بالا