ترندهای کسب و کارعمومی

نشانه های فاسد شدن ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب یکی از محصولات ضروری آرایشی و بهداشتی است. محصولات آرایشی تماس مستقیمی با پوست دارند و هرگونه تغییر در آن‌ها باعث بروز مشکلات پوستی می‌شود. کرم ضد آفتاب همان گونه که از نامش مشخص است، در برابر تابش‌ها و اشعه‌های مضر نور خورشید از پوست محافظت کرده و مانع ایجاد بیماری‌های پوستی پاکسازی پوست می‌شود. به دلیل اهمیت بالایی که کرم ضد آفتاب دارد، باید از سلامت آن اطمینان حاصل کرد. خوشبختانه پس از استعمال و مصرف کرم ضد آفتاب از علائم نمایان شده می‌توان به سلامت آن پی‌برد. از کجا بفهمیم ضد آفتاب خراب شده است؟ ویژگی‌های کرم ضد آفتاب فاسد چیست؟ چطور تشخیص دهیم ضد آفتاب خراب و فاسد شده است؟

تمامی این سوالات یک جواب قطعی دارند. باید ویژگی‌های کرم ضد آفتاب در زمانی که سالم است و زمانی که فاسد شده است را با هم دیگر مقایسه کرد، وقتی بفهمیم ضد آفتاب خراب شده است، با استفاده نکردن از آن مانع آسیب رسانی پوست شده‌ایم. پس برای رسیدن به پاسخ این سوال از کجا بفهمیم ضد آفتاب خراب شده است؟ این مقاله را دنبال کنید.

ویژگی‌های بارز ضد آفتاب سالم

در ادامه مبحث از کجا بفهمیم ضد آفتاب خراب شده است؟ ویژگی‌های ضد آفتاب سالم را بررسی خواهیم کرد.

  • کرم ضد آفتاب زمانی که سالم است، کاملا یکدست بوده و هنگامی که پخش می‌شود، از هم پاشیده نشود. به عبارت بهتر شاهد چند فازی شدن کرم ضد آفتاب نباشیم.
  • رطوبت کرم کاملا حفظ شده و بافت نرمی دارد.
  • هنگام استعمال و مصرف روی پوست ایجاد سوزش و قرمزی نخواهد کرد.
  • به‌راحتی جذب پوست شده و پس از مصرف هیچ سنگینی بر روی پوست احساس نمی‌شود.
  • بعد از استفاده‌ی کرم، پوست کاملا تغذیه شده و شاهد شادابی پوست هستیم.
  • هیچ مواد اضافی درون کرم وجود نداشته و زبری در آن احساس نمی‌شود.

علائم کرم ضد آفتاب فاسد و خراب

کرم‌های ضد آفتاب بنا به موادی که درون آن‌ها بکار رفته شده است، در زمان تاریخ انقضا و پس از آن یک‌سری ویژگی‌هایی را بروز می‌دهند. ممکن است این علائم در یک کرم کمتر و در دیگری بیشتر باشد، اما در نهایت بدین معناست که کرم کاملا فاسد شده و باید دور ریخته شود.

  • اولین نشانه ی کرم ضد آفتاب فاسد، عدم انسجام بافت آن است. وقتی کرم‌های فاسد شده را بررسی می‌کنیم، یک ماده‌ی روغنی از آن خارج می‌شود. این حالت ناشی از دوفازی شدن کرم ضد آفتاب  است که بیان کننده‌ی از هم گسیختگی کرم می‌باشد. علت دو فاز شدن کرم می‌تواند شرایط دمایی و رسیدن به تاریخ انقضا باشد.
  • تغییرات ایجاد شده بر روی پوست یکی از نشانه‌های کرم ضد آفتاب فاسد است. اگر لکه‌ها پر رنگ‌تر شده و رنگ پوست تیره شده است، کرم ضد آفتاب در حال خراب شدن است.
  • پس از استفاده از کرم، سوزش‌های خاصی احساس شود و در نقاطی از صورت و یا بدن دانه‌های قرمز ایجاد شده باشد، نشانه‌ی فساد موجود در کرم است.
  • هنگام مصرف، به‌راحتی جذب پوست نمی‌شود و نیازمند ماساژ زیادی است. به عبارتی کرم بر روی پوست می‌ماسد، علت ماسیدن ضدآفتاب روی پوست افزایش بافت روغنی و ازبین‌رفتن رطوبت کرم است.
  • کرم ضد آفتاب فاسد هنگام تابش نور مستقیم خورشید، آب شده و با عرق پوست می‌ریزد. وقتی با این سوال که ، چرا کرم ضد آفتاب باعث عرق شدید صورت می‌شود؟ مواجه شدید. باید به سلامت کرم مصرفی خود شک کنید.
  • کرم دارای حالت ژلاتینی است و  رطوبت کمی را در خود نگه می‌دارد.
  • دانه‌های شن مانندی بر روی کرم بوجود مب‌آید که به راحتی با دست قابل لمس هستند.
  • رنگ کرم تیره‌تر شده و به رنگ‌های قهوه‌ای متمایل خواهد بود.

روش‌های حفظ اثربخشی ضدآفتاب ها

ضد آفتاب هم مثل دیگر محصولات آرایشی بهداشتی، تاریخ انقضا دارد. برای تشخیص اثربخشی دقیق و حفظ اثربخشی ضد آفتاب باید طبق موارد زیر عمل کنید:

1- تشخیص اثر بخشی ضد آفتاب با بررسی تاریخ انقضای محصول

  • بعد از باز کردن درپوش یک ضد آفتاب، ترکیبات SPF آن معمولا به‌مدت ۳ سال اثربخشی دارند.
  • بعد از به‌ پایان‌ رسیدن تاریخ انقضای ضد آفتاب دیگر اثربخشی لازم را ندارد و SPF موجود در آن از پوست شما در برابر نور خورشید محافظت نمی‌کند.
  • ترکیبات موجود در ضد آفتاب طی گذشت زمان، اثربخشی خود را از دست داده و استفاده از ضد آفتاب تاریخ گذشته، سبب بروز التهاب پوستی و حساسیت خواهد شد.
  • در ضد آفتاب‌های تاریخ مصرف گذشته امکان رشد باکتری وجود دارد و استفاده از آن‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد.

2- تشخیص اثر بخشی ضد آفتاب با بررسی نحوه نگهداری از محصول

  • شیوه نگهداری ضد آفتاب تاثیر زیادی در اثربخشی و سلامت آن دارد.
  • نگهداری یک ضد آفتاب در محیط گرم و نم‌دار و مرطوب، اثربخشی آن‌ را کاهش می‌دهد.
  • برای حفظ اثر بخشی ضد آفتاب باید آن را در محیط خشک و خنک نگهداری کنید.

البته در مورد اثر بخشی ضد آفتاب این نکته هم خیلی مهم است که هنگام به دنبال بهترین و باکیفیت ترین محصولات باشید. چون خرید بهترین محصولات تاثیر زیادی در ماندگاری آن دارد.

تشخیص فاسد شدن و خراب شدن کرم ضدآفتاب

خب تا به اینجا دانستید که ضد آفتاب هم تاریخ انقضا دارد و بعد از گذشت مدتی، فاسد شدن کرم ضدآفتاب رخ می‌دهد. حالا شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه بفهمیم کرم ضد آفتاب منقضی شده است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که لازم است سازگاری و بافت کرم را بررسی کنید تا مطمئن شوید کرم ضدآفتاب شما منقضی شده است یا خیر؟ در ادامه با ارائه چند روش به شما کمک می‌کنیم تا خراب شدن ضد آفتابتان را تشخیص دهید:

تاریخ انقضای کرم ضدآفتاب

معمولا بر روی دیواره یا در پوش بطری کرم ضد آفتاب، تاریخ انقضای آن حک شده است. اگر نتوانستید آن را پیدا کنید، وب سایت نام تجاری محصول را چک کرده و تاریخ انقضای محصول را آن جا بررسی کنید. همچنین می توانید با خدمات پس از فروش همان برند تماس بگیرید و در مورد تاریخ انقضای محصول بپرسید. اگر از هیچ یک از این راه‌ها نتوانستید تاریخ انقضای کرم را پیدا کنید کافیست ماه و سالی که ضد آفتاب را خریده‌اید، یادداشت کنید. ضد آفتاب ها معمولا تا سه سال بعد از باز شدن درپوش، تاثیر گذار هستند.

بوی غیر معمول

برای تشخیص فاسد شدن ضد آفتاب کافیست آن را ببویید. اگر متوجه شدید که عطر معمولی خودش را ندارد و بوی غیر معمولی می‌دهد، احتمال دارد که منقضی و فاسد شده باشد.

تغییر در بافت کرم و دو فاز شدن کرم ضد آفتاب

آیا اگر تاریخ انقضا را چک کردید و کرم بوی بدی نمی‌داد به این معنی است که ضد آفتاب فاسد نشده است؟
خیر! بررسی همین دو راه کافی نیست و حتما بافت کرم هم باید چک شود. کافیست مقدار کمی ضد آفتاب را بر روی دست خود بریزید و با مالش آن را بررسی کنید.

اگر احساس کردید کرم حالت آبکی دارد یا بافت آن شروع به جدا شدن می‌کند، دیگر برای پوستتان مناسب نیست و دچار فساد شده است. همچنین اگر مشاهده کردید که ضد آفتاب شما حالت دوفاز پیدا کرده یعنی ترکیبات آب و روغنش از هم جدا شده نشان دهنده ماندگی و تاریخ گذشتگی آن است. بطور کلی هر گونه تغییر در قوام و رنگ کرم های ضد آفتاب نشان دهنده آن است که ضد آفتاب منقضی شده و باعث بروز مشکلات جدی پوستی خواهد شد.

چگونه بفهمیم SPF ضدآفتاب بی اثر شده است

ضدآفتاب فاسد، اثر SPF خود را هم از دست می‌دهد و نه تنها اثری در پیشگیری از آفتاب سوختگی ندارد، بلکه ریسک آفتاب سوختگی را هم تا حد زیادی افزایش می‌دهد و در نهایت می‌تواند منجر به سرطان پوست شود. پس اگر با روش‌های بالا متوجه شدید کرم ضد آفتابتان فاسد شده، بدانید اثر SPF آن هم از بین رفته است.

نحوه نگهداری صحیح کرم ضدآفتاب و راه هایی برای جلوگیری از منقضی شدن زودرس

کرم های ضد آفتاب مقاومت زیادی دارند اما این مسئله به این معنی نیست که دیگر در مورد نحوه نگهداری آن مراقب نباشید. نحوه نگهداری صحیح کرم ضد آفتاب به این صورت است که:

  • از قرار دادن تیوپ ضد آفتاب در برابر نور مستقیم خورشید خودداری کنید چون فرمول های ضد آفتاب کاهش می‌یابند.
  • ضد آفتاب را در یک جای سرد نگهداری کنید. البته منظور از جای سرد یخچال نیست!
  • کرم ضد آفتاب را در یک محل خشک و بدون رطوبت نگهداری کنید. مثلا حمام جای مناسبی برای گذاشتن ضد آفتاب نیست.

پس کرم ضدآفتاب خود را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید. بهترین مکان برای ضدآفتاب شما یک جای خشک، خنک و تاریک است.

بررسی فاسد شدن کرم ضد آفتاب

نشانه‌هایی که بر فاسد شدن کرم ضد آفتاب دلالت دارد

در صورتی که کرم ضد آفتاب شما دیگر به خوبی پوست شما را در برابر اشعه‌های مضر خورشید حفظ نکند، این ممکن است نشانه‌ای از فاسد شدن آن باشد. تغییرات در رنگ یا بوی کرم ضد آفتاب، بیش از حد معمول چسبندگی یا آبکی شدن آن نیز می‌توانند از فاسد شدن آن دلالت کنند.

نشانه‌های دیگری که بر فاسد شدن کرم ضد آفتاب دلالت دارد

در برخی موارد، کرم ضد آفتاب ممکن است باعث جدایی از بستر پوست شود یا لکه‌هایی بر روی پوست ایجاد کند. این موارد نیز می‌توانند به فاسد شدن کرم ضد آفتاب شما بر می‌گردند.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا