مهمترین نکاتی که هنگام خرید کفش کوهنوردی باید مدنظر قرار دهیم

یکی از ورزش‌های مهیج و پرطرفدار که به حفظ سلامتی بدن و عضلات آن کمک بسزایی می‌کند، کوهنوردی است. افراد بسیاری به این تفریح و ورزش علاقه مندند. با این وجود، عدم رعایت اصول این ورزش و استفاده از تجهیزات غیر‌استاندارد و نامناسب، آن‌ها را دچار آسیب و مجبور به کناره گیری می‌کند. کفش کوهنوردی اصلی ترین، مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین ابزار مورد نیاز برای هر کوهنورد یا طبیعت گرد می‌باشد. کفش همه فشار وارده بر کمر، پا‌ها و ستون فقرات را تعدیل بخشیده و در داشتن یک حرکت اصولی و وارد آمدن کمترین فشار به بخش‌های مختلف بدن به یاری ورزشکار می‌آید.

مهمترین نکاتی که هنگام خرید کفش کوهنوردی باید مدنظر قرار دهیم

آفتاب‌‌نیوز :

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با نکاتی که در زمان خرید کفش کوهنوردی باید به آن‌ها توجه داشت بیشتر آشنا کنیم.

کفش‌ها بر اساس شکل، نوع ساختار و کارایی انواع مختلفی دارند. کفش کوهنوردی نیز یکی از همین پاپوش هاست که در انواع مختلف نیمه سنگین، سنگین پوش، سنگین دوپوش، هیمالیا نوردی، سنگ نوردی، یخ نوردی و کفش کوهنوردی backpacking عرضه شده و به فروش می‌رسند. بسته به نوع صعود، وزن بار، ارتفاع کوه و تعداد روزی که کوهنوردی به طول می‌انجامد، کفش با ویژگی‌های مناسب انتخاب می‌شود.

کفش کوهنوردی یا Mountaineering معمولا نیمه سنگین بوده و برای برنامه‌های چند روزه مناسب است. از این کفش‌ها در تمامی فصول می‌توان بهره برد. مجهز بودن این نوع کفش به گورتکس، آن را برای صعود‌های زمستانی نیز مساعد می‌سازد. کفش‌های کوهنوردی با داشتن ساق ۱۴ الی ۱۹ سانتی متری به خوبی از مچ پا محافظت می‌کنند.

نکات مهم در زمان خرید کفش‌های کوهنوردی

رعایت برخی از نکات در زمان خرید کفش مخصوص کوهنوردی به شما کمک خواهد کرد که با وارد آمدن کمترین فشار و آسیب به بدن، یک صعود و گردش لذت بخش را تجربه نمایید.

مهمترین نکاتی که هنگام خرید کفش کوهنوردی باید مدنظر قرار دهیم موارد زیر را شامل می‌شوند:

  • در زمان خرید کفش کوهنوردی، به راحتی، سایز، شکل و کارایی کفش توجه بیشتری داشته باشید.
  • هر یک از انواع کفش‌های کوهنوردی، مشخصه مخصوص به خود را دارند که آن‌ها را برای صعود‌های مختلف مساعد می‌سازد؛ کفش را متناسب با نوع صعود خود برگزینید. به خاطر داشته باشید که کفش‌های منعطف برای صعود اصطکاکی و کفش‌هایی با لبه‌های سفت و محکم برای صعود‌های طولی و عرضی مناسب هستند.
  • در زمان خرید کفش کوهنوردی به کفی آن توجه داشته باشید. کفی و لبه‌های کناری کفش مخصوص کوهنوردی باید از استحکام، انعطاف و دوام کافی و از عاج‌های عمیق و محکمی برخوردار باشد.
  • کفش مخصوص کوهنوردی، می‌بایست از ساق و قوزک پا به خوبی محافظت کند. فرو رفتن پا در چاله یا گودال، آن را مستعد شکستگی یا دررفتگی خواهد کرد. کفش مناسب کوهنوردی با داشتن ساق‌های بلند و محکم از بروز چنین خطرات و آسیب‌هایی پیشگیری خواهد کرد.
  • کفش مناسب کوهنوردی دارای پنجه محکمی بوده و از انگشتان به خوبی مراقبت می‌کند. در زمان انتخاب و خرید، کفش مخصوص کوهنوردی را به پا کرده و استحکام آن را بررسی نمایید.
    بهترین زمان برای خرید کفش کوهنوردی بعد‌از‌ظهر است. پا در این زمان از شبانه‌روز کمی متورم شده و بزرگترین سایز را به خود می‌گیرد.
  • اغلب صعود‌ها در فصل سرما تجربه می‌شوند و این امر شما را وادار به پوشیدن جوراب‌های ضخیم خواهد کرد. در زمان خرید کفش مناسب کوهنوردی جوراب ضخیم بپوشید تا بتوانید کفشی با سایز مناسب‌تر برگزینید.
  • بهتر است کفشی را انتخاب کنید که رویه آن ضد آب بوده و امکان تبادل هوا را با بیرون داشته باشد. رویه کفش باید از نرمی و انعطاف کافی برخوردار بوده و نسبت به انتقال حرارت عایق باشد.

دکمه بازگشت به بالا