ترندهای کسب و کارعمومی

محاسبه سیم قالب بندی

همانطور که میدانیم در اجرای ساختمانها اقتصاد طرح بسیار مهم است تا با صرفه جویی در زمان و هزینه های اجرای کار بتوان پروژه را با زمان و هزینه کم به بهره برداری رساند. یکی از رایج ترین پرسش ها در زمینه اجرای سازه های بتن آرمه مطرح میشود اینست که :مقدار مصرف سیم آرماتوربندی در یک سازه بتنی چقدر است؟ در این مقاله سعی میکنیم پاسخی مناسب به این پرسش بدهیم.

این  پرسش در زمینه اجرای سازه های بتن آرمه به صور زیر همیشه مورد بحث بوده است:

محاسبه سیم آرماتوربندی چگونه است؟
برآورد سیم آرماتوربندی چطور انجام میشود؟
مقدار مصرف سیم آرماتوربندی چه میزان است؟
میزان مصرف سیم آرماتوربندی چقدر است؟

از آنجا که متره و برآورد یکی از عناصر مهم در زمان و  اقتصاد طرح است. برآورد مصرف سیم آرماتوربندی هم به عنوان یکی از مصالح مصرفی مورد بحث قرار میگیرد.

شاید  به سختی بتوان در کتب فنی و مهندسی و روشهای اجرای سازه های بتنی در این باره مطلبی یافت . و آنچه در اینجا مورد بحث قرار میگیرد بر اساس تجارب نگارنده در طراحی، اجرا و نظارت بر ساختمانهای بتنی است.

درباره محاسبه مصرف سیم آرماتوربندی در یک سازه بتنی شاید اعلام یک فرمول کلی و قرار دادن یک عدد به عنوان مبنای محاسبه دقیق شاید پیشنهادی غیر عملی باشد ! این موضوع با دلایل زیر قابل اثبات است:

–        هر پروژه  شرایط خاص خود را دارد بدین معنی که قطر آرماتورها در هر پروژه های متغیر است پس با تغییر قطر آرماتور مصرف سیم آرماتوربندی نیز تغییر میکند. حال اگر بخواهیم پیشنهاد درصد وزنی از آرماتور های سازه را به عنوان معیار بدهیم شاید در پروژه هایی با قطر آرماتورهای بالا  با پروژه ای دیگر با قطر آرماتور های کمتر نتوان به یک مبنای واحد برای مصرف سیم آرماتوربندی رسید. شاید بتوان گفت افزایش وزن آرماتور با توان دوم قطر رابطه دارد  ولی میزان مصرف سیم آرماتوربندی با قطر میلگرد رابطه مستقیم دارد نه با توان دوم آن.

–   در پروژه های متعدد بسته به سلایق و نظرات کارفرما، مجری و دستگاه نظارت و پیمانکاران و نفرات اجرایی کار، دیسیپلین و روش خاص مربوط به آن پروژه  حکفرماست.پس میتوان گفت سختگیری های منطقی در مصرف بهینه و صحیح مصالح به دور از ریخت و پاش های مرسوم ، میتواند در  میزان مصرف تمام مصالح و به تبع آن در میزان مصرف سیم آرماتوربندی نیز تاثیر بگذارد.

اما گذشته از تمام این موارد در بین مجریان اسکلت های بتنی عددی به عنوان مبنای کار در نظر گرفته میشود این عدد برابر هفت تا نه کیلوگرم در هر یک تن آرماتور میباشد. که بدیهی است هرچه قطر میلگردها بالاتر باشد(میزان مصرف به عدد 7 در 1000 میل میکند و هرچه قطر آرماتورها کمتر باشد به عدد 9 در 1000 میل میکند. البته باید اضافه کرد که در آرماتوربندی باید پرت مصرف سیم آرماتوربندی را در نظر گرفت زیرا مصرف سیم آرماتوربندی فقط در اتصال آرماتورها به یکدیگر نیست ، بلکه در مهار میلگردها، خرکها و بولتها و عناصر فولادی دیگری که در بتن قرار میگیرد به کار گرفته میشود به اضافه اینکه پرت کلی سیم آرماتوربندی به دلیل اینکه مصالحی “همه فن حریف” است در کارگاههای ساختمانی زیاد است.

هر آنچه که میخواهید در باره سیم آرماآرماتوربندی یکی از مهم‌ترین بخش‌های پروژه‌های ساختمانی به‌حساب می‌آید که در طی آن، آرماتورها و میلگردهای گوناگونی با مهندسی خاصی در بتن قرار می‌گیرند و در نهایت، موجب افزایش مقاومت کششی بسیار بالایی در سازه‌های بتنی می‌شود. سیم آرماتوربندی چیست؟ باید بگوییم که از مهمترین تجهیزاتی است که در این فرایند مهم، نقش دارد و همین مسئله گواهی برای میزان اهمیت آن‌هاست. این مفتول فولادی که با ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود، از ویژگی‌های مختلفی مانند قابلیت انعطاف پذیری و جوش‌پذیری بالا برخوردار است. در ادامه قصد داریم پیش از پرداختن به قیمت سیم آرماتور، اطلاعاتی دربارهٔ آن به دست دهیم تا در زمان خرید آن، یک راهنمای جامع در دست داشته باشید.

برای آنکه بتوانیم درک صحیحی از سیم آرماتور و انواع آن به دست آوریم، لازم است که در اولین قدم، با کلیت فرایند آرماتوربندی آشنا شوید و بدانید که دقیقاً چرا از این فرایند در همهٔ سازه‌های بتنی استفاده می‌شود.

از آنجایی که بتن به دلایل ساختاری نمی‌تواند به تنهایی مقاومت موردنیاز ساختمان‌ها و برج‌ها را تامین کند، شکل‌دادن به آن و ایجاد یک قالب مشخص، کاری دشوار است و نیاز به تجهیزات گوناگونی دارد. از سوی دیگر، بتن گزینه‌ای مناسب برای برابر تنش‌های فشاری ایجادشده در هر ساختمان به‌حساب می‌آید اما از نظر مقابله با تنش‌های کششی بسیار ضعیف است. به همین دلیل، استفاده از میلگردهای ساده یا آجدار به شکل عمودی و افقی در کنار یکدیگر و استفاده از جوشکاری سرد یا سیم قالب بندی به هم متصل می‌شوند، تا با شکل گیری یک اسکلت فلزی، مقاومت لازم در برابر این نوع تنش‌ها برای بتن ایجاد شود. مقاومت کششی به‌مراتب بیشتری در مقایسه با بتن دارد و همین مسئله باعث می‌شود که ضعف‌های آن را جبران کند. از طرف دیگر، این مقطع فولادی به کمک ابزار آلات دیگری، در شکل‌دادن به فرایند بتن‌ریزی بسیار تاثیرگذار هستند.

به همین دلیل، از میلگرد و سایر مقاطع فلزی با ترتیب و نظم خاصی، مطابق با اصول مهندسی، برای ایجاد سازه‌های خاصی استفاده می‌شود؛ در طول این فرایند، میلگردها به شکل در کنار هم قرار می‌گیرند که چشمه‌ها و شبکه‌های گوناگونی می‌سازند و در نهایت نیز با سیم‌ها و بست‌های مخصوصی مستحکم می‌شوند یا با استفاده از بعضی از روش‌های جوشکاری مقاوم‌سازی می‌شوند.

سیم آرماتوربندی یا سیم قالب بندی، یک نوع مفتول فولادی است که عملیات حرارتی آن را هم پشت سر گذاشته و به انعطاف بالایی رسیده است؛ به سبب عملیات حرارتی این مقطع، این مفتول در کنار انعطاف زیاد از مقاومت کششی بالایی هم برخوردار می‌شود که در نهایت، از آن یک گزینهٔ مطلوب برای کنار هم قراردادن و مستحکم کردن میلگردها در فرایند آرماتوربندی می‌سازد. افزون بر این، از مفتول‌های آرماتور برای فرم دهی به انواع فونداسیون و ستون نیز استفاده می‌شود. از آنجایی که سیم آرماتوربندی،  از فراورده‌های مفتول پخته محسوب می‌شود و ظاهری تیره دارد، با عنوان “مفتول سیاه” نیز شناخته می‌شود؛ از آنجایی که این مقطع عموما در فرایند آرماتوربندی و قالب بندی ساختمان سازی استفاده می‌شود، با نام سیم آرماتوربندی یا سیم قالب بندی نیز شناخته می‌شود.

ویژگی‌های سیم آرماتوربندی (سیم قالب بندی) چیست؟

در بخش قبلی دو مورد از برجسته‌ترین ویژگی‌های فنی انواع مفتول آرماتوربندی، یعنی انعطاف بالا و مقاومت کششی مطلوب را از نظر گذراندیم. ویژگی‌های این محصول باعث تعیین کاربردهای دقیق آن می‌شوند و به سبب همین مسئله، بسیار مهم هستند. به عنوان مثال، ویژگی انعطاف‌پذیری این مقاطع باعث می‌شود که دسته‌ای از آن‌ها را در فرایند آرماتوربندی و دسته‌ای دیگر را برای پروسه‌های نجاری به کار ببرند.

با توجه به اینکه میلگردهای آرماتور در برخی شرایط با تنش‌های زیادی مواجهه می‌شوند، اگر سیم‌های آرماتوربندی پاسخگوی چنین تنشی نباشند، به سرعت آسیب می‌بینند و ایمنی سازه را تامین نخواهند کرد. بعد از انعطاف، دومین ویژگی این محصولات، مقاومت کششی زیاد است. در ادامهٔ این بحث، لازم است به این مسئله نیز اشاره کنیم که در برخی از موارد، از آلیاژهای استیل ضد زنگ برای تولید این دسته از سیم‌ها استفاده می‌شود؛ این اقدام باعث بروز برخی ویژگی‌های ضدزنگ در سیم آرماتور می‌شود و آن را در مقابل واکنش‌های داخل بتن نیز ایمن می‌کند.

کاربرد انواع سیم مفتول

جالب است بدانید که عموم مردم تفاوتی در میان انواع سیم مفتول، قائل نیستند. اما در واقع این مقاطع بر اساس قطر تفاوت‌هایی جزئی با یکدیگر دارند و همین ویژگی‌ها هستند که موجب بروز انعطاف و مقاومت کششی متفاوتی در این محصولات می‌شوند و در نهایت، کاربردهای آن‌ها را متمایز می‌کنند. از سوی دیگر، در زمان دریافت قیمت هر کیلو سیم آرماتوربندی باید به این مسئله توجه داشته باشید که این محصولات دارای ضخامت‌های گوناگون هستند و این نکته به شکل مستقیم وزن آن‌ها را تحت شعاع قرار می‌دهد؛ اما بااین‌حال، تولیدکنندگان سیم آرماتور معمولاً این محصولات در کلاف‌هایی عرضه می‌کنند که ضخامت‌های گوناگونی دارند اما از نظر وزنی مشابه هستند و صرفاً طول آن‌ها متفاوت است.

سیم مفتول آرماتوربندی بر مبنای ضخامت، به انواع زیر تقسیم می‌شود:

این دسته از مفتول‌ها ضخامتی در حدود 1.2 تا 1.5 میلیمتر دارند و در فرایند آرماتوربندی به کار می‌روند؛ کلاف‌های این دسته از مفتول‌ها به شکل یکپارچه وزنی در حدود 30 کیلوگرم دارد و در صورت نیاز، باید با ابزارها و قیچی‌های مخصوص برش بخورد. همچنین گفتنی است که وزن این مقطع از جهات گوناگونی حائز اهمیت است؛ اولا که جزئی از وزن کلی سازه به حساب می‌آید و دوما معیاری نهایی برای تعیین قیمت سیم آرماتوربندی است. برای استفاده در فرایند گالوانیزاسیون و تولید مفتول‌های ضد اکسید، معمولا از نمونه‌های 1.2 میلی‌متری استفاده می‌شود.

سیم قالب‌بندی

سیم‌های مخصوص قالب‌بندی 2.5 میلی‌متر ضخامت دارند و در قالب‌بندی فونداسیون، ستون‌ها و تیرها به کار می‌روند. این دسته از محصولات مانند نمونه‌های قبلی در کلاف‌های 30 کیلوگرمی عرضه می‌شوند ولی از نظر طول، کوتاه‌تر از نمونه‌های قبلی هستند. لازم به ذکر است که قیمت سیم قالب بندی به سبب وزن بیشتر، بالاتر از سیم‌های مخصوص آرماتوربندی است.

سیم نجاری

مفتول‌های سیاه نجاری ضخامتی 3 میلی‌متری دارند و از انواع مقاطع مفتولی، ضخیم‌تر هستند. این دسته از محصولات که در واقع میلگردهایی سبک به حساب می‌آیند، در فونداسیون، مش‌بندی و مستحکم‌سازی باقی قسمت‌های سازه‌های بتنی به کار می‌روند؛ لازم به ذکر است که وزن کلی کلاف آن‌ها معمولا 50 کیلوگرم است.

انواع گره برای استفاده از سیم آرماتور

پس از دریافت قیمت سیم مفتول آرماتوربندی و خرید آن، باید با استفاده از یکی از گره‌های مرسوم در میان متخصصان، از این محصول استفاده کنید. گفتنی است که هر کدام از شیوه‌های بستن به آرماتورها مزیت‌های خود را دارد و این تشخیص متخصص است که موجب انتخاب یکی از آن‌ها می‌شود. روش‌های مرسوم در این زمینه شامل موارد زیر می‌شود:

روش لغزان یا ساده

برای آنکه بتوانیم در سقف یک سازه، یک صفحهٔ افقی ایجاد کنیم و پس از آن، فرایند بتن‌ریزی آن را پشت سر بگذاریم، لازم است که از این روش گره استفاده کنیم؛ در این روش، ابتدا میلگردها با یک زاویهٔ قائمه بر روی‌ هم قرار می‌گیرند و در آخر، فرایند گره‌زدن سیم آرماتور انجام می‌شود.

روش اصطکاکی

با استفاده از این روش می‌توانیم یک صفحهٔ عمودی را آرماتوربندی کنیم و میلگردها را در موقعیتی قرار دهیم که بیشترین میزان اصطکاک در آن‌ها به وجود بیاید و این فرایند موجب جلوگیری از لغزش آن‌ها بشود.

روش صلیبی

عموماً برای آن دسته از موقعیت‌ها از گره صلیبی استفاده می‌شود که میلگردهای آرماتوربندی قطر زیادی دارند و نقطه‌های اتصال آن‌ها با یکدیگر کمتر از حالت معمول است؛ این گره باعث می‌شود که بیشترین میزان درگیری میلگردهای آرماتور ایجاد شود و استحکام لازم به دست بیاید.

روش پشت گردنی

برخلاف روش ساده که برای ایجاد یک صفحهٔ بتنی افقی استفاده می‌شود، این روش برای ایجاد کردن یک سازه بتنی به شکل عمودی به کار گرفته می‌شود؛ این تکنیک بیشترین میزان ایمنی را در چنین وضعیتی به میلگردها و آرماتورها می‌دهد که تا پیش از انجام آرماتوربندی، جابه‌جا نشوند.

جمع‌بندی

سیم آرماتور یک نوع مفتول نورد گرم است که معمولاً در ضخامت 1.5 میلی‌متر تولید می‌شود البته تا 4 میلی‌متر هم قابل‌تولید است؛ این مقاطع فلزی علاوه بر قابلیت انعطاف بالا، دارای مقاومت کششی مطلوبی هم هستند و همین مسئله گره‌زدن آن‌ها به میلگردهای آرماتور را امکان‌پذیر می‌کند. گفتنی است که در زمان دریافت قیمت سیم آرماتوربندی، باید به این مسئله توجه داشته باشید که وزن کلاف این مقاطع، برجسته‌ترین عامل در تعیین نرخ آن‌هاست..

انواع کاربرد سیم آرماتوربندی چیست؟

سیم مفتول آرماتوربندی با توجه به ضخامت مفتول، با نام‌های سیم آرماتوربندی، سیم قالب بندی و سیم مفتول نجاری شناخته می‌شوند که با توجه به مشخصات، در موارد مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع گره در بستن سیم قالب بندی چیست؟

بستن سیم قالب بندی یا آرماتوربندی به روش های مختلف از جمله روش لغزان یا ساده، روش اصطکاکی، روش صلیبی و روش پشت گردنی بسته می‌شود. هر یک از این روش‌ها ایمنی و استحکام سازه با به نحو خاصی تامین می‌کنند.

تور بندی بدانید به  لینک زیر مراجعه کنید:

آیا انواع سیم های آرماتوربندی در بازار را می شناسید؟ برای آگاهی از انوابرای بستن میلگردها از سیم مفتول سیاه استفاده می کنیم. نام دیگر این مفتول، سیم قالب بندی یا آرماتوربندی است. براورد مقدار مفتول سیاه برای میلگردها علاوه بر تخمین مقدار فولاد برای اعضای مختلف برای سفارش مقدار صحیح فولاد بسیار مهم است. در ابتدا باید بدانید که هیچ فرمولی برای محاسبه مقدار مورد نیاز برای مفتول سیاه آرماتوربندی وجود ندارد.

توری گابیون در واقع نوعی فنس است، که به ندرت در فرایند حصار کشی استفاده می‌شود و بیشتر به عنوان نگهدارنده سنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل است که به آن تور سنگی نیز گفته می‌شود.

ما از قوانین سرانگشتی مطابق با صنعت ساخت و ساز برای محاسبه مقدار مفتول آرماتور بندی استفاده می کنیم. مقدار سیم های اتصال آرماتور به ساختار و نوع میلگردها بستگی دارد.

برای تخمین مقدار سیم مفتول آزماتوربندی برای بستن میلگرد حساب سر انگشتی انجام دهید.

مقدار سیم آرماتوربندی مورد نیاز برای 1 کوینتال (100 کیلوگرم) آرماتور فولادی = 0.9 تا 1.3 کیلوگرم

برآورد مقدار سیم آرماتوربندی برای بستن میلگرد مورد نیاز برای 1 تن (1000 کیلوگرم) آرماتور فولادی = 9 تا 13 کیلوگرم

بنابراین سیم مفتول آرماتور بندی مورد نیاز برای بستن 1000 کیلوگرم میلگرد 8 میلی متری حدود 12 کیلوگرم و برای میلگردهای 28 میلی متری یا 32 میلی متر تقریباً 7 کیلوگرم است. ما به این نتیجه رسیدیم که هرچه قطر میلگرد بیشتر باشد، مقدار سیم مفتول کمتر است. ما می‌توانیم سیم‌های اتصال را برای بستن میلگردها با استفاده از قوانین سرانگشتی تخمین بزنیم.

تجهیزات بستن میلگرد

میلگرد را می توان با استفاده از تجهیزات بستن میلگرد دستی و تجهیزات اتوماتیک و البته با سیم آرماتوربندی بست. هر دو تجهیزات بستن میلگرد در زیر توضیح داده شده است:

تجهیزات بستن میلگرد دستی

تجهیزات بستن میلگرد دستی به نیروی کار مجرب با تجهیزات دستی برای بستن سیم در میلگرد نیاز دارد. این تجهیزات نیاز به هزینه کم و بدون هیچ گونه نگهداری دارد. چنین روش هایی توسط پروژه های کوچک استفاده می شود و در هر شرایط آب و هوایی به کار گرفته می شود. وزن تجهیزات بستن تقریباً 0.68 کیلوگرم است. این روش از تجهیزات بستن میلگرد می تواند هر ترکیبی از اندازه های میلگرد را گره بزند.

تجهیزات بستن میلگرد اتوماتیک

تجهیزات بستن میلگرد خودکار میله ها را به طور خودکار برای اندازه های تا 32 میلی متر می بندد. این تجهیزات برای یک تساوی تنها 1.6 ثانیه طول می کشد. این تجهیزات دارای تنظیمات گشتاوری هستند که به کمک آنها می توانیم گشتاور یا نیروی پیچشی را به یک جسم وارد کنیم. اینها به گونه ای تنظیم شده اند که سفتی بستن متفاوتی داشته باشند. هر قرقره سیم آرماتوربندی به اندازه میلگرد تقریباً 120 تا 200 میلگرد می بندد.

خرید سیم مفتول سیاه برای بستن میلگرد

پس از محاسبه مقدار سیم آرماتور بندی مورد نیاز برای بستن میلگرد می توانیم حدودی تخمین بزنیم چند کیلو و چند کلاف مفتول سیاه آرماتوربندی نیاز داریم و نسبت به خرید آن اقدام نماییم. صنایع فولاد توفیقی به عنوان یکی از کارخانه ها تولید انواع مفتول گالوانیزه، سیم راویز بندی، سیم قالب بندی و اسکوپ بندی و البته مفتول آرماتوربندی آماده خدمت رسانی به مصرف کنندگان است. برای مشاوره درباره تخمین و برآورد مقدار مورد نیاز سیم مفتول سیاه کلاف و خرید آن با قیمت کارخانه تولیدی به این رجوع نمایید

ع سیم آرماتوربندی در بازار سری به مقاله زیر بزنید:

اگر قصد آگاهی از قیمت سیم آرماتور بندی را دارید میتوانید از لینک زیر محصول  مورد نظر  خود را بیابید:

 

دکمه بازگشت به بالا