عمده جاده ها استاندارد هستند؛ جریمه های تخلفات رانندگی باید بازدارنده باشند

معاون اجرایی رئیس جمهور در ستاد نوروزی هلال احمر گفت: ۲۰ هزار کشته و ۴۰۰ هزار مجروح در تصادفات رانندگی آمار بالایی است که عمده این فاجعه ملی ناشی از خطای انسانی سرعت زیاد خستگی عدم رعایت فاصله سبقت غیر مجاز و عدم توجه به اعلام رانندگی است.
به گزارش شیمیشی قائم پناه در جلسه ستاد ملی خدمات یکپارچه جمعیت هلال احمر در نوروز ١٤٠٤ که با حضور معاون اجرائی ریاست جمهوری و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد با بیان اینکه مرگ افراد بیشتر در سنین بین ۳۰ تا ۶۰ سال یعنی زمان اوج فعالیت اقتصادی آنان است گفت: ۴۰۰ هزار مجروع عدد بالایی است این تعداد دست و پاهایشان قطع میشود چشم هایشان نابینا و فلج میشود ۲۰ هزار کشته خانواده هایشان بی سرپرست می شود.
وی افزود: هیچ وقت فراموش نمیکنم رزیدنتی داشتیم که در حال گرفتن فوق تخصص بود اما همیشه افسرده بود وقتی علت افسردگی او را پرسیدم گفت پدر و مادرم را در تصادف از دست داده ام و هیچکس را نداشتم خاله ام من را بزرگ کرده است و آنلاین پدری و آنلاین مادری نداشته ام.
قائم پناه ادامه داد: پزشک باهوشی بود ولی بعد از ۳۰ سال از دست دادن پدر مادر به علت تصادف چهره غم بر او گذاشته بود.
وی عنوان کرد: چه دست ها و چه پاها که قطع میشود چه انسان هایی که به علت تصادف در زندان نرفتند و چه کسانی که به خاطر پرداخت دیه زندگیشان را از دست دادند.
وی اظهار کرد: جا دارد همه ما تلاش کنیم که از این فاجعه بزرگ ملی که ۲۰ هزار کشته و ۴۰۰ هزار زخمی در سال دارد جلوگیری کنیم.
قائم پناه ادامه داد: باید از تک تک آحاد مردم ایران خواهش کنیم زیرا عمده این فاجعه ملی ناشی از خطای انسانی به علت سرعت زیاد خستگی عدم رعایت فاصله سبقت غیرمجاز عدم توجه به اعلام رانندگی است. می توان کاری کرد که جان آدم ها گرفته نشود دستی قطع نشود فلجی دنبال نشود و خانواده ای داغدار نشد.
معاون اجرایی رییس جمهور با بیان اینکه در سفر به یکی از کشورهای اروپایی در سال ۱۳۸۲ راننده با سرعت رفت که یکباره با نگرانی گفت جریمه شدم. آن موقع دلار زیر ۷۰۰ تومان بود و حساب که کردیم یک میلیون تومان جریمه شد حساب کنید الان با این دلار چقدر می شود راننده می گفت که این کار خیلی برای من سنگین شد زیرا احساس می کرد که بخش زیادی از ثروتش یا حقوق حداقل یک ماهش را پرداخت کرده است.
قائم پناه افزود: باید جریمه ها برای کسی که مقررات را رعایت نمی کند بازدارنده باشد.
وی ادامه داد: در جاده ها ۹۵ درصد مردم خوب رانندگی می کنند و ۵ درصد خطا می کنند و رعایت نمی کنند و ما باید برای آن ۵ درصد در درجه اول فرهنگ سازی را از دبستان آغاز کنیم.
قائم پناه با بیان اینکه بعضی ها می گویند ماشین ها و جاده ها ایراد دارند اگر این ها درست شوند تصادف نمی کنیم گفت: آیا قرار است اگر چاقو بُرنده باشد ما احتیاط نکنیم که دستمان نبرد؟ عمده جاده ها تا حدودی استانداردند و عمده تلفات در ۳۰ کیلومتری اول شهر اتفاق می افتد موتور سواران داخل شهر هستند این ها که دیگر جاده نیست. اگر قرار است ماشین ایمن نباشد چرا باید با سرعت بالای ۱۲۰ حرکت کرد؟ اگر جاده خطرناک است چرا باید با سرعت از پیچ پیچید؟ اگر جاده علائم رانندگی خوب ندارد چرا سبقت درست نمی گیرید؟ اگر جاده ایراد دارد چرا تلفن موبایل در هنگام رانندگی استفاده می کنید؟
وی ادامه داد: عمده تصادفات ناشی از عدم تمرکز بر ذهن در حین رانندگی است هر خطایی که در دست انسان در حین کار انجام می شود ناشی از عدم تمرکز است اگر تمرکز داشته باشید راحت می توانید از سبقت جلوگیری و توجه به روبرو داشته باشید.
انتهای پیام