حوادث

ضرورت توجه نامزدهای انتخابات به «تصادفات» و «ایمنی خودروها»

یک کارشناس حوزه ترافیک با تاکید بر نقش رئیس جمهور در کاهش آمار قربانیان و مصدومان حوادث رانندگی، گفت: رئیس جمهور آینده حتما باید فکری به حال آمار تصادفات کند و من امیدوارم که شش نامزد انتخابات در این خصوص برنامه‌ داشته و آن را اعلام کنند.

محمدرضا مهماندار در گفت‌وگو با شیمیشی با اشاره به اهمیت موضوع تصادفات گفت: رئیس جمهور هر کشوری باید به مسائل مختلفی اعم از موضوعات اقتصادی و اجتماعی توجه کند و برای هر موضوعی برنامه خاصی داشته باشد. من معتقدم مسئله ترافیک و حمل و نقل نیز یکی از مسائلی است که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید به آن توجه کافی داشته باشند؛ زیرا این مسائل از موضوعات اساسی و زیرساختی هر کشوری است که در زندگی تمام افراد هر روزه نقش دارد. 

آمار کشته‌ها و مجروحان تصادفات ما در دنیا فاجعه است

وی افزود: اگر بخواهیم بیشتر درباره چرایی اهمیت این حوزه صحبت کنیم باید به آمار تصادفات و خساراتی که برجای می‌گذارند؛ اشاره کنیم. بر اساس آخرین آمارها، سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در تصادفات شهری و جاده‌ای کشته می‌شوند. بر اساس همین آمار، ایران از لحاظ فوت شدگان تصادفات در دنیا، در بدترین جایگاه‌ها قرار دارد که این مسئله اصلا خوب نیست.

رئیس پیشین پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در کشورهای پیشرفته، میزان کشته شدگان تصادفات در سال نزدیک به 4000 نفر است، در حالیکه در کشورما ۱۶ هزار نفر بیشتر در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند که این رقم یعنی فاجعه در حوزه تصادفات. این افراد معمولا در رده سنی ۲۰ تا ۴۰ سال قرار دارند؛ یعنی سالانه حدود ۲۰ هزار نفر از نیروهای نخبه، مولد و کار ما در کشور به همین راحتی از بین می‌روند. 

وی با اشاره به تعداد مجروحان تصادفات نیز افزود: علاوه بر این تعداد بالای کشته‌ها، سالانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در تصادفات معلول شده و از کار افتاده می‌شوند که این مسئله نیز بسیار قابل توجه است. زیرا نگهداری و درمان این افراد نیز هزینه‌های بسیاری را بر کشور تحمیل می‌کند. 

مهماندار با بیان اینکه تصادفات هر روز خسارات زیادی را به کشور تحمیل می‌کند؛ گفت: تصادفات باعث می‌شود سالانه هفت درصد از تولیدات ناخالص ملی کشور، هدر برود که این رقم بسیار بالاست و نیاز است که هر چه سریع‌تر در این باره فکری شود.

رئیس پیشین پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: با توجه به این آمار باید گفت که حوزه تصادفات بسیار مهم است و رئیس جمهور آینده باید قطعا در این باره برنامه مشخص و کارشناسی شده داشته باشد تا بتوانیم از این خسارات سنگین جانی و مالی جلوگیری کنیم.

مهماندار با بیان اینکه تصادفات در ابعاد مختلفی از کشور نقش دارند؛ گفت: کشور ما جزو کشورهای حادثه خیز از نظر تصادفات است که این مسئله حتی در حوزه گردشگری ما نیز مشکلاتی را به وجود آورده و این مسئله گردشگران را برای سفر به ایران نگران می‌کند. 

جلسات شورای عالی ایمنی و حمل و نقل کشور تشکیل شود

وی افزود که کاهش میزان تصادفات و کشته شدگان، راهکارهای بسیاری دارد که برخی از آنها حتی در قوانین نیز ذکر شده‌اند اما متاسفانه تاکنون به آنها توجهی نشده و برنامه مشخصی در این زمینه طراحی نشده است. ما در مصوبات هیئت دولت داریم که « شورای عالی ایمنی و حمل و نقل کشور» باید به ریاست رئیس جمهور تشکیل جلسه داده و وظیفه وزرای مربوطه مشخص شده و بر عملکرد آنها در این باره نظارت شود. 

مهماندار گفت: امیدوارم رئیس جمهور آینده به این مسئله توجه کند زیرا حتی اگر فصلی یک بار هم این جلسه تشکیل شود و نهادهای مسئول به وظایف خود عمل کرده و رئیس جمهور بر کار آنها نظارت کند؛ قطعا شاهد خواهیم بود که آمار تصادفات کاهش می‌یابد.

وی افزود: در طول سال‌های اخیر، تنها رئیس جمهوری که این جلسه را تشکیل داد، شهید آیت الله رئیسی بود که در این زمینه تصمیمات خوبی گرفت اما تصور می‌کنم فرصت انجام این تصمیمات را پیدا نکرد. قطعا با تشکیل این جلسات برنامه‌های مناسبی در زمینه کاهش آمار تصادفات و خسارات ناشی از آن تصویب می‌شود.

مهماندار با اشاره به تجربیات سایر کشورها و استفاده از علوم به روز گفت: باید به این مسئله نیز توجه کرد که سازمان بهداشت جهانی دراین باره نکات بسیار خوبی را ارائه کرده است. همچنین کارشناسان و دانشجویان ما در این زمینه تحقیقات بسیار خوبی را انجام داده‌اند که در حال حاضر فقط در کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها خاک می خورد اما اگر رئیس جمهور پای کار بیاید، می‌تواند این معضلات ترافیکی را حل کند. 

این کارشناس حوزه ترافیک افزود: رئیس جمهور باید با تشکیل جلسه، وظیفه هر ارگان یا وزیری را مشخص کند و سپس بر کار آنها نظارت کرده و از آنها جواب پس گیرد تا این روند به خوبی انجام شود.

رئیس پیشین پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اهمیت رسیدگی به شرایط آلودگی هوا ادامه داد: تصادفات مسئله‌ای است که کاملا قابل مشاهده و درک است و آمار آن نیز کاملا شفاف قابل محاسبه است اما مسئله دیگری که در کلان شهرها با آن مواجه هستیم و سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد؛ مسئله آلودگی هوا است که متاسفانه اثربلند مدت داشته و نمی‌توان مشکلاتی را که ایجاد می‌کند شمرد. 

مهماندار گفت: یکی از مسائلی که باعث تشدید آلودگی هوا می‌شود، دود حاصل از کارکرد همین وسایل نقلیه بی‌کیفیت است. بر اساس آخرین تحقیقات بیش از ۷۰ درصد آلودگی هوا به خاطر منابع متحرک است. خودروهای داخلی علاوه بر اینکه ایمنی کافی و لازم را ندارند؛ سوخت بیشتری نیز مصرف می‌کنند و در نتیجه باعث تشدید آلودگی هوا نیز می شوند.  در دنیا خودروها در هر ۱۰۰ کیلومتر، نهایتا هفت درصد مصرف بنزین دارند؛ در صورتیکه خودروهای داخلی ما تا ۱۴ درصد مصرف دارند که یعنی دو برابر مصرف جهانی. 

رئیس پیشین پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: متاسفانه، علاوه بر اینکه هیچ برنامه‌ای برای خروج خودروهای فرسوده از چرخه مصرف وجود ندارد؛ خودروهای نو نیز کیفیت مناسبی ندارند در نتیجه شاهد افزایش آلاینده ها هستیم؛ در حالیکه امروزه در دنیا خودروهای هیبریدی مطرح هستند.به همین دلیل هم لازم است مسائلی که باعث کاهش آمار تصادفات و خسارات جانی و مالی ناشی از آن می‌شود مورد توجه رئیس جمهور آینده کشورمان قرار گیرد و هم ایمنی خودروها افزایش پیدا کند، هم استاندارد سوخت خودروها بالا برود.

انتهای پیام 

دکمه بازگشت به بالا