ترندهای کسب و کارعمومی

زمان مصرف کود پتاس برای گردو

نحوه و زمان مصرف کود پتاسیم برای درختان میوه، پسته، گردو و برنج

یکی از ملزومات کشاورزی امروز، استفاده از کود پتاسیم برای درختان است. چرا که موجب پرورش و بهبود محصولات نهایی می شود. اما نحوه و میزان مصرف این کودهای پتاس بالا برای هر کدام از گیاهان و درختان مانند گردو، میوه، مرکبات، سیب، برنج، گردو و گل ها و گیاهان آپارتمانی متفاوت است. در این مقاله از کلینیک گل و گیاه جوانه بان به طور مختصر چگونگی مصرف کودهای پتاسیم برای انواع گیاهان را توضیح می دهیم:

میزان باردهی نهال گردو کانادایی پالیز، در سنین پایین، طبیعتا کم است و در این دوران باید بیشترین توجه بر نگهداری درست آن انجام بگیرد.

اهمیت استفاده از پتاسیم بالا برای گیاهان

پتاسیم یکی از عناصر موجود در طبیعت است که برای حیات تمامی موجودات روی زمین از جمله انسان ها، حیوانات و گیاهان بسیار مهم است. پتاسیم در گیاهان و درختان باعث رشد بهتر ریشه می شود و مقاومت و استحکام برگ ها، ریشه و ساقه های گیاه را بیشتر می کند. همچنین از یخ زدگی و سوختن گیاهان جلوگیری می کند و باعث گسترش منظم آب در اندام های مختلف آن ها می شود. علاوه بر این باعث جلوگیری از پژمردگی و تغییر شکل گیاه می شود و مقاومت آن را در برابر حشرات و بیماری های مختلف بیشتر می کند.

امروزه انواع کودهای پتاسیم برای درختان و گیاهان، در انواع مختلف مایع و جامد، و با ترکیبات مختلف در بازار وجود دارد. از رایج ترین انواع آن ها که برای انواع گیاهان مناسب هستند، کودهای پتاس بالای ان پی کی است. این کودها هر سه عنصر حیاتی برای رشد گیاهان یعنی پتاسیم، فسفر و نیتروژن را دارند. علاوه بر این سایر مواد مورد نیاز برای پرورشی آن ها مانند کلسیم را نیز در ترکیبات خود جای داده اند. البته به دلیل اهمیت بالا بودن میزان پتاسیم در این کودها، مقدار پتاسیم نسبت به سایر مواد به طور قابل توجهی بالاتر است.

نحوه و زمان مصرف پتاس برای درختان و گیاهان مختلف

هر کدام از گیاهان و درختان، نیازهای متفاوتی نسبت به هم دارند. علاوه بر این مهم است که این گیاهان را در چه زمینی کاشته ایم و قبل از این به چه میزان از هر کدام از مواد مغذی برخوردار شده اند. بنابراین لازم است قبل از اینکه محصول خود را در زمین بکارید، نسبت به آزمایش خاک کشاورزی خود اقدام کنید. در این صورت مشخص می شود که نوع خاک و اندازه پی آچ آن چیست و مقدار هر کدام از مواد مغذی داخل آن چقدر است. همچنین می فهمیم آیا آن زمین برای کاشت محصول جدید مناسب است و به چه میزان به مواد مغذی و کودهای شیمیایی نیاز دارد.

برای نتیجه بهتر می توانید از مشاوره باغبانی کمک بگیرید و از آن ها بخواهید نتیجه آزمایش خاک را به صورت دقیق تفسیر کنند تا محصول بهتری به دست بیاورید. در ادامه به طور مختصر نحوه و زمان مصرف کودهای پتاسیم برای برخی از درختان و گیاهان را توضیح می دهیم:

کود پتاسیم برای درختان پسته

دریافت پتاسیم در درختان پسته، بعد از عنصر نیتروژن، بیشتر از سایر مواد مغذی و سایر عناصر است. مصرف کودهای پتاسیم برای درختان پسته باعث تقویت مغز و درشت تر شدن آن می شود. علاوه بر این از حجوم آفات و بروز بیماری های مختلف نیز جلوگیری می کند. بهترین زمان رساندن عنصر پتاسیم به درخت پسته، زمانی است که دانه ها تشکیل شده و در حال رشد و پر شدن هستند. بنابراین خاک زمین های کاشت پسته، قبل و بعد از برداشت محصول احتیاج به این کودها ندارند.

کود پتاسیم برای درختان گردو

هنگام کاشت درختان گردو، می توان از پتاسیم برای بالا بردن مقاومت درخت در برابر بیماری ها و خشکسالی، تقویت مغز گیاه و رشد بهتر آن استفاده کرد. مصرف کودهای سولفات پتاسیم برای درختان گردو بهترین گزینه است. چرا که باعث خوش طعم شدن مغز و شور نشدن خاک می شود. بهترین زمان اضافه کردن این کودها به خاک کشاورزی برای کشت گردو نیز پس از برداشت محصول و در فصل پاییز است. این کودها باید در خاک کاشت درخت و در عمق 10 تا 15 سانتی متری چال شوند. بنابراین بهتر است از پراکنده کردن آن ها در زمین بپرهیزید.

کود پتاسیم برای گیاهان و گلهای آپارتمانی

یکی از کودهای مورد نیاز و مفید برای گل ها و گیاهان آپارتمانی، کودهای حاوی پتاس است. در واقع مصرف کودهای پتاسیم علاوه بر اینکه برای درختان مفید است، در رشد بهتر گیاهان آپارتمانی و بالا رفتن مقاومت و استحکام آن ها نیز بسیار موثر است. میزان، نحوه و زمان مصرف برای هر گیاهی متفاوت است. بهترین کود برای آن ها نیز کودهای ان پی کی است که حاوی همه عناصر اصلی از جمله پتاسیم، فسفر و نیتروژن است. این مقدار باید در طور سال و در فصول رشد گیاهان و در فواصل منظم به خاک اضافه شود.

کود پتاسیم برای درختان میوه

نقش عنصر پتاسیم در رشد بهتر درختان میوه و پر بار شدن محصول بسیار مهم است. در واقع پتاسیم باعث افزایش اندازه و وزن میوه ها و کنترل میزان آب و قند در میوه می شود. علاوه بر این باعث رشد بیشتر ریشه و مقاومت میوه ها و شاخ های درخت و رشد بهتر آن ها می شود. بهترین زمان مصرف کود پتاسیم برای درختان میوه به نوع آن بستگی دارد. اما به طور کلی هنگامی که شکوفه ها به میوه تبدیل شدند باید از این کود برای رشد بهتر میوه ها استفاده کرد. کوددهی تا پایان برداشت میوه باید 2 تا 3 بار تکرار شود.

فواید کود پتاسیم برای درختان میوه

در حدود 98 درصد از کل پتاسیمی که در خاک طبیعی وجود دارد، داخل ترکیبات مواد اولیه غیرمحلول هست. این مواد در مقابل تجزیه شیمیایی مقاومت بالایی دارند؛ بنابراین آزاد شدن پتاسیم موجود در این مواد به کندی صورت می‌گیرد و نمی‌تواند پاسخگوی نیاز درخت باشد؛ به همین دلیل چاره‌ای جز استفاده از کود پتاس برای رساندن پتاسیم کافی به درخت نخواهد بود. کود پتاسیم فواید بی‌شماری برای درختان دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره کرده‌ایم:

  • با تأمین پتاسیم مورد نیاز درختان، باعث بی‌نیاز شدن آنها از درمان‌های کنترل آفت می‌شود.
  • به فرایندهای رشدی و تولید‌مثلی گیاه کمک می‌کند.
  • جمع شدن پتاسیم در بافت میوه، باعث رشد بهتر آن‌ می‌شود.
  • سلامت اندام‌های در رشد درخت را ارتقاء داده و کیفیت آن را حفظ می‌کند.
  • نقش مهمی در فتوسنتز و تولید قند، نشاسته و پروتئین دارد.
  • توانایی تغییر در ساختمان پروتئین آنزیم‌ها و فعال شدن آن‌ها را دارد.
  • توانایی فعال کردن 60 آنزیم دیگر در درختان و گیاهان را دارد.
  • به جذب و حفظ آب در سلول‌ها کمک می‌کند.

بدون شک برای دستیابی به موارد گفته شده در بالا نیاز است تا موارد متعددی را مورد توجه قرار دهیم؛ از جمله‌ی این موارد نحوه و زمان مصرف کود پتاس بالا است که در ادامه‌ی این مقاله به طور مفصل به آنها پرداخته‌ایم.

میزان مصرف کود پتاسیم

میزان مصرف کود پتاسیم برای درختان میوه مختلف متفاوت است. برای هر درختی باید آزمایش خاک صورت گیرد و سپس بر اساس آن کود پتاسیم و دیگر کودهای مورد نیاز استفاده شود. در میزان مصرف این کود باید دقت شود؛ برای مثال اگر پتاسیم جذب شده توسط درختان از میزان خاصی بیشتر باشد، باعث می‌شود که منیزیم کافی به گیاه نرسد.

برای خرید بهترین نهال گردو از نهال فروشی پالیز به سایت زیر مراجعه کنید.

نحوه مصرف کود پتاسیم بالا

انواع کود‌های پتاسیم همچون سولوپتاس، فسفیت پتاسیم، سولفات پتاسیم و.. به صورت محلول در آب مصرف می‌شوند. گاهی مقدار بالای نمک در این محلول می‌تواند باعث اختلال در جوانه‌زنی نهال شود، برای پیشگیری از بروز این مشکل، کود استفاده شده باید از اطراف به اندازه 7 سانتی‌متر و از قسمت پایینی به اندازه 5 سانتی‌متر از دانه درخت کاشته شده فاصله داشته باشند.

دکمه بازگشت به بالا