ترندهای کسب و کارعمومی

استفاده از ویپ های تاریخ گذشته سلامتی را به خطر می اندازد

ویپ‌ها، ابزارهایی هستند که در شکل‌ها و اندازه‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شوند. این ابزارها با باتری کار می‌کنند، یک عامل گرم‌کننده دارند و محفظه‌ای را شامل می‌شوند که مایعی را در بر دارد. با ابداع ویپ‌ها و گسترش عرضه آنها، بسیاری از جوانان و نوجوانان به استفاده از آنها روی آورده‌اند. این ابزارها، با هدف القای حس سیگار یا قلیان کشیدن ابداع شده‌اند و شرکت‌های سازنده معمولا تبلیغات گسترده‌ای در مورد بی‌ضرر بودن آنها ارائه می‌دهند اما پژوهش‌های بسیاری نشان داده اند که ویپ‌ها، ابزارهای بی‌ضرری نیستند و خطرات بسیاری در پی دارند.  بهترین جویس ویپ با طعم خنک،جویس انبه و نعنا NASTY FAT BOY است. این جویس دارای طعمی شیرین است و وجود نعنا در آن سبب شده است که رایحه‌ای خنکی پیدا کند. از همین رو در بین اکثر ویپرها رایحه‌ای مطلوب محسوب می‌شود.

آیا جویس تاریخ انقضا دارد؟

بله، جویس ویپ تاریخ انقضا دارد. با گذشت زمان، جویس ویپ شروع به تخریب می کند و کیفیت آن کاهش می‌یابد. ممکن است قبلاً متوجه تاریخ انقضا در بطری‌ها یا جعبه‌های مایعات الکترونیکی شده باشید، اما این تاریخ واقعاً به چه معناست؟

تاریخ انقضای جویس ویپ معمولاً روی بطری آن درج شده است. این تاریخ به عنوان تاریخ (Best Before) شناخته می‌شود، تولیدکنندگان مایعات الکترونیکی تاریخ انقضا را ارائه می کنند تا مشخص کنند که محصولاتشان چه زمانی در بهترین حالت خود هستند. اگرچه می توان  مایعات الکترونیکی منقضی شده را استفاده کنید، اما توصیه می کنیم در هنگام خرید جویس ویپ به تاریخ انقضای آن دقت کنید و با خواندن این مقاله راهنمایی های لازم در مورد تاریخ مصرف ویپ را به دست آورید.

آیا ویپ های یکبار مصرف هم منقضی می شوند؟

ویپ های یکبار مصرف دستگاه هایی هستند که پس از یک بار استفاده باید دور انداخته شوند. ویپ های یکبار مصرف نسبت به دستگاه های ویپ قابل شارژ ارزان تر و راحت تر هستند و مانند مایع الکترونیکی، ویپ های یکبار مصرف نیز ممکن است تاریخ انقضا داشته باشند که در بسته بندی بیرونی آنها قابل مشاهده است. دلیل اینکه سازندگان این تاریخ را درج می کنند به دلیل است که دستگاه های یکبار مصرف حاوی مایع الکترونیکی داخلی هستند و برای اطمینان از اینکه بهترین تجربه ویپینگ را به دست آورید، توصیه می کنیم آنها را در تاریخ ارائه شده استفاده کنید.

مقررات انقضای مایع الکترونیکی چیست؟

هیچ مقررات مشخصی در مورد تاریخ انقضا در مورد مایعات الکترونیکی یا محصولات ویپ یکبار مصرف وجود ندارد. با در نظر گرفتن این موضوع، تولیدکنندگان  سعی دارند این تاریخ ها را به طور کلی دو سال پس از تاریخ تولید ارائه دهند که هدف تولیدکنندگان با ارائه تاریخ انقضا، اطمینان از مصرف محصولاتشان در بازه زمانی معقول و حفظ کیفیت آنهاست.

آیا می توانید جویس تاریخ گذشته را استفاده کرد؟

مانند بسیاری از تاریخ های انقضای دیگر، از تاریخ e-liquid، باید به عنوان یک راهنمای کلی استفاده شود. اگر مایع الکترونیکی دارید که به تاریخ انقضا رسیده است، نترسید چونکه بلافاصله باعث خطرناک شدن آن مایع نمی شود، اگرچه ما توصیه نمی‌کنیم که مایع الکترونیکی را بعد از تاریخ انقضا آن مصرف کنید، اما شواهدی مبنی بر خطرناک بودن این کار هم وجود ندارد، با این حال ممکن است طعم و تولید بخار در مقایسه با مایعات الکترونیکی تازه کاهش یابد.

جویس‌ها تا چه مدت قابل استفاده‌اند؟

ابتدا بگذارید شما را با مواد تشکیل دهنده جویس و سالت نیکوتین‌ها آشنا کنیم. لیکوییدها از 4 ماده اصلی PG (پروپیلن گلیکول)، VG (گلیسیرین گیاهی)، نیکوتین و طعم ‌دهنده‌ها تشکیل شده‌اند. اکثر سالت نیکوتین‌ها درصد VG/PG یکسانی دارند، میزان نیکوتین‌شان بالاتر بوده و قابل استفاده در پادسیستم‌ها می‌باشند. اما ایجوس‌ها معمولاََ درصد VG بالاتری داشته، میزان نیکوتین‌شان پایین است و قابل استفاده در دستگاه‌های ویپ می‌باشند.

در واقع اصلی ترین دلیل تغییر کیفیت جویس‌ها، نیکوتین است. چرا که با باز شدن درب باتل، نیکوتین در مجاورت اکسیژن هوا قرار می‌گیرد. به مرور، نیکوتین با اکسیژن هوا ترکیب می‌شود. به این واکنش، اکسیداسیون گفته می‎شود. نیکوتین اکسید شده، تیره رنگ بوده و موجب تغییر در رنگ و طعم لیکویید می‌گردد.

به طور کلی اکثر لیکوییدها، تا 2 سال پس از تاریخ تولید ماندگاری دارند. که این تاریخ معمولا بر روی لیبل باتل‌ها یا جعبه آن‌ها، درج می‌شود.
البته بلافاصله بعد از پایان این زمان، جویس منقضی نمی‌شود. اما مسلماََ ویپینگ یک باتل جدید بسیار لذت بخش‌تر از ویپینگ یک باتل قدیمی ‌می‌باشد.

در کل می‌توان گفت بهترین زمان مصرف لیکوییدها تا 1 سال پس از تاریخ تولید است. بعد از این زمان، به مرور کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند.

البته محیط و شرایط نگهداری لیکویید هم اهمیت بسیاری در ماندگاری آن دارد. در محیط و شرایط نامناسب، خیلی زودتر کیفیت اولیه خود را از دست بدهد.

چه تغییراتی نشان می‌دهد جویس منقضی شده است؟

تا اینجا فهمیدیم که در حالت کلی، مدت ماندگاری جویس‌ها چقدر است. اما چه چیزهایی به صورت قاطعانه نشان از غیر قابل مصرف شدن لیکوییدمان دارد؟

سازمان جهانی بهداشت همچنین هشدار می‌دهد که اطلاعات غلطی که شرکت‌های دخانیات درباره سیگار الکترونیکی منتشر می‌کنند یک تهدید واقعی است.محدودیت‌ها در استفاده از سیگار الکترونیکی در سراسر جهان در حال افزایش است. سانفرانسیسکوی آمریکا ماه گذشته فروش و تولید این نوع محصولات را ممنوع کرد.چین که نزدیک به یک سوم سیگاری‌های دنیا در آنجا زندگی می کنند، نیز در حال قانونمند کردن استفاده از سیگار الکترونیک است.

سازمان جهانی بهداشت در گزارش خود تاکید کرده است که ۳۰ درصد جمعیت جهان به خدمات مناسب برای ترک سیگار از جمله مشاوره، دارو و خطوط ارتباط تلفنی دسترسی دارد. بدون کمک‌های جانبی، تنها چهار درصد تلاش‌ها برای ترک سیگار موفقیت آمیز بوده است.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه هشت میلیون نفر در اثر مصرف دخانیات چه به‌طور مستقیم چه غیر مستقیم جان خود را از دست می‌دهند. این گزارش همچنین به اغلب کشورهایی اشاره می‌کند که سیگار الکترونیک در آن‌ها در دسترس است و می‌گوید که اغلب استفاده کنندگان از سیگار الکترونیک همزمان از سیگار معمولی نیز استفاده می‌کنند.

سازمان جهانی بهداشت در این گزارش همچنین تاکید کرده است گرچه هنوز میزان خطر مرتبط با سیستم تبدیل نیکوتین مایع به بخار به‌طور قطعی برآورد نشده است اما این سیستم بدون شک مضر است و باید تحت نظارت قرار گیرد.این سازمان همچنین تصریح کرده است که شواهد کافی مبنی بر این ادعا که با کمک این نوع سیگار می‌توان سیگار معمولی را ترک کرد وجود ندارد.

دکمه بازگشت به بالا