چالش آموزش و پرورش برای جذب بازماندگان از تحصیل/۲۰ عامل موثر در بازماندگی و ترک تحصیل

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال تحصیلی گذشته حدود 50 هزار نفر بازمانده از تحصیل داشتیم، گفت: امسال با وجود اینکه دستاوردهایی در شناسایی بازمانده ها داشتیم. چالش اصلی ما در جذب این افراد آموزش است. 20 عامل بر زندگی و ترک تحصیل تاثیر می گذارد. به راحتی نمی توانیم افرادی را که یک سال تحصیلی ثبت نام نکرده اند، انصرافی خطاب کنیم. به عنوان مثال حدود 5000 نفر از این افراد جان خود را از دست دادند.

به گزارش شیمیشی، در جلسه ای با حضور وزیر آموزش و پرورش و اعضای شورای معاونین، دستاوردهای این وزارتخانه در سال گذشته و برنامه های سال 1403 تشریح شد.

حمید طریفی حسینی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز در این جلسه گفت: حدود 50 هزار نفر از تحصیل بازمانده اند، 96 هزار معلم به شیوه جدید آموزش جمع شده و نظرات خود را به اشتراک گذاشته اند، بحث های علمی، آنها بوده است. گفت: تجربه موفقی بود و به اذن خداوند این روش آموزشی ادامه خواهد داشت.

وی همچنین گفت: یکی دیگر از فعالیت هایی که از دو سال پیش آغاز شد، بحث سامانه شناسایی افراد دلتنگ مطالعه به نام سامانه شهید محمود است. در سال تحصیلی گذشته، حدود 50000 دانش‌آموز ترک تحصیل کردیم. امسال اگرچه در زمینه شناسایی افراد محروم از تحصیل دستاوردهایی داشتیم. چالش اصلی ما خواندن این افراد است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای حدود هشت هزار نفر از ترک تحصیل مامور پیگیری تعیین شده است، گفت: 20 عامل در تحصیل و ترک تحصیل موثر است. به راحتی نمی توانیم افرادی را که یک سال تحصیلی ثبت نام نکرده اند، انصرافی خطاب کنیم. به عنوان مثال حدود 5000 نفر از این افراد جان خود را از دست دادند.

طرفی حسینی تصریح کرد: آیین نامه پذیرش بازماندگان مطالعه را آماده کرده ایم که در اولین جلسه مرکز نظارت و هماهنگی سند تحول با حضور معاون اول رئیس جمهور مطرح می شود.

سرمایه گذاری 40 میلیارد تومانی برای کیفیت مدارس عشایری

ساخت مدرسه ویژه عشایر

وی با تاکید بر اینکه موضوع دیگر بحث عدالت و کیفیت آموزش در مدارس عشایری است گفت: در آزمون امسال ماده 28 و در آزمون سراسری سال 1402 به جذب معلم در مدارس عشایری اهمیت ویژه ای داده ایم. داد تلاش شد تا افراد ساکن در این مناطق جذب شوند. توجه این افراد بی نظیر است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در سال های گذشته حدود یک میلیارد تومان برای کیفیت مدارس عشایری سرمایه گذاری شده است که امسال این میزان به 40 میلیارد تومان رسیده است. مدرسه هدیه ویژه عشایر نیز در استان آذربایجان غربی راه اندازی شده است.

تحول در معاونت آموزش ابتدایی در سه نکته

40 درصد از معلمان ابتدایی ترم اول در سامانه از راه دور مشغول به کار خواهند شد

طرفی حسینی گفت: در نظر داریم خدمات آموزش ابتدایی را در سه حوزه توسعه دهیم. اصلاح نظام های حکمرانی و مدیریت در نظام آموزش ابتدایی، عدالت آموزشی و فرصت های برابر برای آموزش و بحث کیفیت آموزش و تقویت نظام مدارس از دیگر موضوعات است.

وی تصریح کرد: در بحث کیفیت آموزش و پرورش و ظرفیت سیستم‌های مدارس، اولین قدمی که می‌خواهیم برداریم، تهیه جدولی از عناوین دروس و ساعات هفتگی است که در آن با همکاران خود تنظیمات لازم را داشته باشیم. . سازمان تحقیقات و دکتر. امیدواریم تا قبل از شروع سال تحصیلی آینده جدول سرفصل های موضوعی را تنظیم و تصویب کنیم و مقدمات به روز رسانی کتاب های درسی را فراهم کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه موضوع دیگر بحث توسعه خواندن و نوشتن است گفت: این بار در بسته های آموزشی با همکاری سازمان پژوهش به شکلی متفاوت انجام شد. در جایی که صدها ساعت درس وجود دارد که به صورت پخش جریانی در دسترس هستند و مدارس از آنها استفاده نمی کنند یا داوطلبانه آن را ارائه نمی دهند، این نگرانی ما خواهد بود.

وی بیان کرد: در خصوص سامانه پرورش استعداد و خلاقیت بسته ای تهیه شده است که در همان 100 ساعت کلاس رایگان دیده می شود که قرار است ساعات کلاس های تکمیلی و فوق برنامه را در قالب فعالیت های فوق برنامه تشکیل دهیم.

به گزارش مرکز ارتباطات و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، طرفی حسینی در ادامه سخنان خود گفت: موضوع بعدی ما راه اندازی سامانه از راه دور است که می خواهیم چهل درصد معلمان سال اول ابتدایی به صورت دورکاری کار کنند. .

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: بحث ساماندهی کلاس های چندپایه، روستایی و عشایری داریم و آیین نامه خوبی در شورای عالی آموزش و پرورش برای توسعه این کلاس ها وضع شده است. این آیین نامه سال هاست که اجرا نمی شود و ما می خواهیم این مقررات را احیا کنیم. سازوکارهای جذب نیروی جدید در دستور کار است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا