پاسخ امام جواد(ع) به شبهه‌ای که عباسیان مطرح کردند

10 رجب سالروز ولادت امام محمد تقی علیه السلام در آنا خوانده شد.

پاسخ امام جواد به شبهه عباسی

مدير گروه تاريخ و تاريخ مركز تحقيق و پاسخ به شبهات علما با اشاره به شبهاتي كه عباسيان در رويارويي با امام جواد(ع) مطرح كردند، اظهار داشت.

مدیر گروه تاریخ و امور مرکز تحقیقات و پاسخ به شبهات دانشگاه های حجت الاسلام والمسلمین امیرعلی حسنلو در گفتگو با خبرنگار آنا در خصوص ظهور امامت گفت: امام. جواد – علیه السلام – نهمین پیشوای شیعیان در سال 203 هجری قمری بود، پس از شهادت پدر بزرگوارش امام رضا (علیه السلام) در سن هشت سالگی، فرمان امامان را پشت سر گذاشت و با انتصاب امام رضا (علیه السلام) منصب امامت و خلافت خدا در زمین را داشت.

وی ادامه داد: بیشتر عمر 25 ساله حضرت، یعنی 17 سال امامت، مصادف با حکومت مامون (203-218) و معتصم (218-220) بوده است.

مدیر گروه تاریخ و تاریخ مرکز تحقیقات و پاسخگویی به شبهات مؤسسات آموزشی گفت: امامت در کودکی چیزی نیست که سابقه نداشته باشد، وقتی قرآن از نبوت حضرت عیسی و یحیی در دوران کودکی صحبت می کند مشخص است. . که این مقام بزرگ الهی را خداوند عطا کرده و به بزرگواران داده است، یقین خداوند این بود که همان گونه که حضرت عیسی (ع) را در کودکی نبوت می کرد، امام جواد (ع) را نیز برای هدایت مردم قرار داد. هنگامی که عده ای در کودکی در امامت پیامبر شک کردند، پیامبر با دلایل علمی و اوصافی که برای امامت خود ارائه کرد، همه منکران و شک کنندگان را شگفت زده کرد.

وی ادامه داد: از این رو زمانی که امام جواد علیه السلام در کودکی به امامت رسید، حتی برخی از شیعیان در امامت آن حضرت تردید داشتند تا اینکه علما و بزرگان شیعه از سراسر جهان متوجه آن شدند.حج. و بعد از مراسم حج. خدمت حضرت رسیدند و پس از مشاهده فضائل و کرامات و کرامات ایشان به امامتش مایه سعادت اعتراف کردند و رنگ شبهه را از آینه خاطراتشان زدودند که در اینجا به برخی از آنها می پردازیم. فضایل او و کرامات پیامبر اکرم

فضایل امام جواد علیه السلام

حاجت الاسلام حسنلو خاطرنشان کرد: فضایل امام جواد علیه السلام به دو قسمت تقسیم می شود: 1. فضایل علمی 2. فضایل اخلاقی. در خصوص فضایل علمی امام باید گفت که امام جواد علیه السلام از دو جهت درگیر مباحث علمی بود. از طرف پیروانش که به خاطر سن کمش می خواستند علم الهی را بشناسند. همچنین توسط حکومت به ویژه مامون و معتصم دو خلیفه معاصر حضرتش. خلفا سعی کردند با ترتیب دادن مناظره ای شیعیان را در مقابل برخی از علما به نام زمان قرار دهند تا در پاسخ به برخی سؤالات درمانده شوند و شیعیان نیز به اعتقاد آنها (وجود علم الهی در میان ائمه اهلل علیهم السلام) ایمان بیاورند. آل البیت) به خاطر این دروازه. و از پیروی از آنها دست بردارید، اما در همه این بحث ها و مجادلات علمی، حضرت جواد – صلوات الله علیه – با پاسخ های قاطع و روشنگر، اعتماد و ایمان کامل را برقرار کرد. شیعیان در امامت خود ابرهای تیره ابهام و تردید را از محل اندیشه دور کردند و عقلشان کنار رفت و خورشید حقیقت را آشکار کرد.

پاسخ به شبهات امام جواد علیه السلام

مدیر گروه تاریخ و تاریخ مرکز تحقیقات و پاسخگویی به شبهات مجالس به مناظره با یحیی بن احسم اشاره کرد و گفت: در حضور عباسی و مامون، یحیی بن احسم از حضرت جواد علیه السلام درخواست کرد. : تکلیف ماه محرم کشتن حیوان چیست؟ امام در پاسخ از او پرسید: آیا محرم بازی را در حرم کشت یا بیرون؟ آیا محرم از حاکمیت جاهل بود یا از حاکمیت آگاه بود؟ آیا او را عمدا کشتید یا تصادفی؟ محرم آزاد بود یا غلام؟ آیا در دسترس است یا غیرقابل دسترسی؟ آیا هنگام رفتن به مکه او را کشت یا هنگام بازگشت؟ صید پرنده بود یا چیز دیگری؟ کوچک بود یا بزرگ؟ آیا محرم بر عمل خود پافشاری می کند یا از عمل خود پشیمان است؟ کشته شدن حشرات در شب یا در روز؟ آیا محرم عمره می‌کند یا حج؟ با این مفهومی که امام جواد علیه السلام برای این موضوع مطرح کردند، یحیی مات و درمانده شد تا اینکه همه تماشاگران شکست او را به دلیل رنگ پریدگی به وضوح درک کردند. امام به یحیی بن اخسم فرمود: مردی را بگو که صبح روزی که برخاست زنش بر او حرام بود و بعد از ظهر دوباره بر او حرام شد. در عصر حرام شد و در عشاء حلال شد و در نیمه شب حرام شد و در طلوع آفتاب حلال شد. مشکل این زن چیست؟ و چگونه حلال و حرام می شود؟ – یحیی گفت: به خدا سوگند جواب این سوال را نمی دانم، لطفاً بگو تا یاد بگیرم.

وی ادامه داد: معظم له فرمودند: این زن غلام شخص دیگری بود که بر این مرد حرام شد، روزی که برخاست آن غلام را از صاحبش خرید و حلال بود. ظهر او را آزاد کرد و از این رو بر او منع شد. عصر با او ازدواج کرد و حلال شد. در شام بر او ظاهر شد و در نتیجه بر او حرام شد و در عشاء برای کفاره ظاهر شد و دوباره بر او حرام شد. در نیمه های شب او را ترک کرد و به همین دلیل ممنوع شد. صبح او را فرستاد و دوباره اجازه گرفت. مامون بار دیگر در برابر علم امام ابراز حیرت کرد و گفت: سن کم مانع از کمال عقل این خاندان نیست. این اعتراف مامون در دوران کودکی در مورد امامت پیامبر بود، زیرا در منابع اهل سنت نیز آمده است که علمایی که در مناظره امام جواد و یحیی بنی عکسام حضور داشتند، همگی به امامت معرفی شدند. امامت علوم الهی پیامبر.

علم امام جواد علیه السلام در مورد میل و نیت درونی انسان است

مدیر گروه تاریخ و تاریخ مرکز تحقیقات و پاسخگویی به شبهات مدارس گفت: وقتی پیام رسان مردم و دانش آموزان را از نیات درونی خود آگاه می کنند، این کار برای امام(ع) غیر ممکن نیست. زنبور عسل چگونه تولید می کند، امامش که مردم را رهبری می کند به این سلاح ها وابسته است، در آن شکی نیست. «محمد بن حمزه از محمد بن على هاشمى روايت كرده است كه گفت: صبح روز عقد امام جواد با ام فضل، به خاطر دارويي كه شب قبل خورده بودم تشنه بودم، ولى از او شرمنده بودم. آب خواست، امام به صورتم نگاه کرد و فرمود: خیلی تشنه ام، نه؟ گفتم: بلی، پیامبر به خادمش فرمود آب بیاور، با خود فکر کردم که برای من آب مسموم می آورد، خادم آب آورد، حضرت لبخندی زد، سپس آب را از خادم گرفت و نوشید. سپس آن را به من داد و من آن را نوشیدم، مدتی طولانی نزد حضرت ماندم، دوباره تشنه شدم، حضرت مجدداً آب خواست و همان کاری را که بار اول کرد، انجام داد. محمد بن حمزه گفت که محمد بن علی هاشمی به من گفت: به خدا سوگند ابوجعفر (علیه السلام) آنچه را در دلهاست به قول شیعیان می داند.

فضایل اخلاقی امام جواد (ع)

وی به فضایل اخلاقی امام جواد علیه السلام اشاره کرد و گفت: از نام های امام جواد علیه السلام در دوران جوانی و زمانی که مسئولیت امام و دوران جوانی خود را پذیرفت، به صفت زینت یافت. تقوا و خدمت و احسان به مردم و اطرافیان کار همیشگی او بود و پذیرش امام در سه سال غیبت پدرش در مدینه و ارسال امور دینی، اجتماعی و خانوادگی توسط امام هشتم از دیگر سندهای بلندی و عرضی است. فضیلت امام نهم

حاجت الاسلام حسنلو تصریح کرد: ملا هشتم به امام توصیه کرد که از در بزرگ داخل و خارج شود، طلا و نقره را با خود حمل کند و کمتر از پنجاه دینار به عموهای خود ندهید، آن را خرج کنید و از فقر نترسید. قدرت خدا با شماست و امام جواد (علیه السلام) به توصیه پدر بزرگوارشان عمل می کند و می فرماید: «استفاده از فرصت برای حل مشکلات مردم و رفع مشکلات آنها یکی از کارهاست. نیازهای امام جواد علیه السلام است زندگی.

برخی از کرامات حضرت جواد (ع)

همچنین گفت: حسین مکاری گفت وقتی امام محمد تقی (صلی الله علیه و آله) در بغداد بود، وارد بغداد شدم و دیدم که او آخرین بزرگ قبل از خلیفه است، همان که اینجاست و از نظر شرافت. و غذای خوبی که دارد به مدینه باز نمی گردد، همین فکر به ذهنم خطور کرد، دیدم آن مرد شجاع سرش را انداخت، سپس سرش را بلند کرد و رنگ مقدسش زرد شد، گفت: یا حسین ذرت. نان با نصف فنجان نمک در قبر رسول خدا – صلی الله علیه و آله – بهتر از آنچه اینجا می بینید است. از اسماعیل بن عباس هاشمی نقل شده است که گفت: روز عید نزد حضرت جواد (علیه السلام) رفتم و از کمبود درآمد خود شکایت کردم و او مشتی خاک از محل خود بیرون آورد. دعا، طلای آب شده، به من داد و به بازاری برد که 16 شکل بود.

در سرزمین خود سیر می کردند و به خراسان رفتند و اسیران را آزاد کردند

حاجت الاسلام حسنلو ادامه داد: روایات و روایاتی مبنی بر حضور امام جواد(ع) در خراسان در هنگام شهادت پدرش امام علی بن موسی الرضا(ع) وجود دارد که پیامبر بهشت ​​به خراسان آمدند. ، که طبق فضایل نقل شده از اهل سنت، این واقعه آشکار شده و حقیقت آن قابل انکار نیست; از آنجا که سفر روی زمین برای مردم عادی یک کار ممکن تلقی می شود، در رابطه با نبوت ها و پیامبران نیز انجام شده است، مانند حضرت موسی و رسول خدا که در قرآن از معراج حضرت ذکر کرده اند. ) و سفر از مکه به فلسطین و مسجد الاقصی این اتفاق برای سایر انبیا نیز افتاده است. بنابراین، سفر بر روی زمین غیرممکن است. برای افراد عادی که کمی مراقبت دارند، این عمل برای آنها امکان پذیر است. از این رو در منابع اهل سنت علاوه بر حضور ایشان بر بالین پدر، حوادث دیگری نیز درباره امام جواد علیه السلام نقل شده است.

دکمه بازگشت به بالا